Mijn ouders hebben sinds kort een Clio Initiale 1.5 dCi 80. Die auto is voorzien van automatisch werkende verlichting, wat dus wil zeggen dat de verlichting in het donker automatisch aangaat als de sleutel op contact staat. Dus ook tijdens het starten.
Op zich heel handig, maar hoe krijg je het uit? Xenon-lampen schijnen namelijk op den duur slecht tegen de verschillen in spanning tijdens het starten te kunnen. Met name VolvoŽs (altijd het licht aan) hebben snel de Xenonlampen kapot.
Volgens het instructieboekje kan je het in-/uitschakelen door de lichtschakelaar 2 keer van "0" naar "markeringslicht" te draaien, waarna een geluidssignaal klinkt. Het lukt echter niet, de lampen blijven automatisch werken.
Weet iemand hier een oplossing voor? De Clio RS heeft deze functie ook, geloof ik? Ik ben benieuwd, Xenonlampen wil je financieel gezien niet vernieuwen.....
Groeten, Martijn
Automatische verlichting Clio Initiale
He Martijn, hij is dus al een tijdje binnen? Mooi ding, nietwaar?Martijn *Baccara* schreef:voorzien van automatisch werkende verlichting, wat dus wil zeggen dat de verlichting in het donker automatisch aangaat als de sleutel op contact staat. Dus ook tijdens het starten.
[knip]
Weet iemand hier een oplossing voor? De Clio RS heeft deze functie ook, geloof ik? Ik ben benieuwd, Xenonlampen wil je financieel gezien niet vernieuwen.....
Groeten, Martijn
Over die lampen: mijn Initiale heb ik niks (*bewust dan*) aan gedaan, maar m'n lampen gaan echt niet branden 's avonds, voordat ik ze zelf aan doe. Overdag heb ik ook altijd mijn licht aan. Misschien dat ik (of mijn vriendin) per ongeluk die 2x stadslicht truc hebben gedaan, maar laat ik je zeggen dat het wel mogelijk moet zijn dus!
En als die dingen kapot gaan: volgens mij kosten die peertjes iets van 100 euro per stuk. Maar belangrijker: die dingen zijn toch gegarandeerd voor de levensduur van de auto? Kun je de dealer/Renault niet aansprakelijk stellen? Zou ik toch eens navragen hoe ze er tegenover staan.
Okay. Ik zal vanavond eens die lichten bij mij testen, en dat trucje. (Als ik het niet vergeet - vraag me anders nog een keer!)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Het is inderdaad een supermooie auto. De binnenkant is echt heel mooi en het "Steppe"kleurtje buitenop staat ook erg goed. Afgelopen vrijdag hebben ze hem opgehaald.
De verlichting stond al ingesteld op automatisch. In het boekje staat staat uitschakeling mogelijk moet zijn, dus het zou moeten lukken. Er wordt altijd met licht aan mee gereden, dus nodig is die schakeling niet.
Ik heb de verkoper naar de levensduur gevraagd, maar hij durfde er niks van te zeggen: "Te weinig ervaring mee". Als het goed is gaan ze een autoleven mee, maar van een kennis van me (werkt bij een Volvo-specialist) gaan ze daar zeker regelmatig kapot. En ik heb ook al wat Mercedessen gezien met een kapotte lamp. Ik meen dat ze nog duurder waren dan EUR 100,- maar dat is al van een tijdje geleden.
Maar goed, ik ben benieuwd of het jou lukt. En of je ze weer uit krijgt.....
Als de ruitewissers op automatisch staan, wist de achterruitwisser bij inschakelen achteruitversnelling ook. Niet handig als het droog is! Beetje domme schakeling icm de regensensor.
De verlichting stond al ingesteld op automatisch. In het boekje staat staat uitschakeling mogelijk moet zijn, dus het zou moeten lukken. Er wordt altijd met licht aan mee gereden, dus nodig is die schakeling niet.
Ik heb de verkoper naar de levensduur gevraagd, maar hij durfde er niks van te zeggen: "Te weinig ervaring mee". Als het goed is gaan ze een autoleven mee, maar van een kennis van me (werkt bij een Volvo-specialist) gaan ze daar zeker regelmatig kapot. En ik heb ook al wat Mercedessen gezien met een kapotte lamp. Ik meen dat ze nog duurder waren dan EUR 100,- maar dat is al van een tijdje geleden.
Maar goed, ik ben benieuwd of het jou lukt. En of je ze weer uit krijgt.....
Als de ruitewissers op automatisch staan, wist de achterruitwisser bij inschakelen achteruitversnelling ook. Niet handig als het droog is! Beetje domme schakeling icm de regensensor.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ik zou zeggen rij weer ff bij die dealer binnen en zeg dat ze hem ff uit die automatische stand moeten halen voor je als het je niet aanstaat.
Nou, ik vraag me af of de dealer dat weet/kan. Mijn dealer (in de persoon van mijn verkoper dan) die weet bar weinig van de features op de Initiale. Laat staan van dit soort details.
Maar ze willen vast wel samen met jou bladeren in het instructieboekje
Qua losse componenten: dit vond ik op internet http://www.powerbulbs.com/hid.htm 97 pond dus.
Was ik langs geweest om te kijken wat Philips Silvervision pinkers kostten (zitten er vOOr inmiddels in, gekocht bij Brezan - best mooi trouwens, ipv die oranje bollen!)
Ik ga testen...keep you posted
Maar ze willen vast wel samen met jou bladeren in het instructieboekje

Qua losse componenten: dit vond ik op internet http://www.powerbulbs.com/hid.htm 97 pond dus.
Was ik langs geweest om te kijken wat Philips Silvervision pinkers kostten (zitten er vOOr inmiddels in, gekocht bij Brezan - best mooi trouwens, ipv die oranje bollen!)
Ik ga testen...keep you posted
Steppe is dat groenige, nietwaar? Was er zelf niet zo weg van, eerlijk gezegd. 't is geen grijs, 't geen groen, 't is...weet 't nietMartijn *Baccara* schreef:het "Steppe"kleurtje buitenop staat ook erg goed.

Mee eens. Maar wat ik ook irri vind is dat je hem niet op 'sensor' kan laten staan. Want na starten moet 'ie eerst weer terug om in werking te treden. Geen idee waarom dat zo is...Martijn *Baccara* schreef: Als de ruitewissers op automatisch staan, wist de achterruitwisser bij inschakelen achteruitversnelling ook. Niet handig als het droog is! Beetje domme schakeling icm de regensensor.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Ik zal even wat fotoŽs maken dit weekend. In het echt is het kleurtje erg mooi, vind ik.
Die SilvervisionŽs zijn inderdaad mooi, ik probeer ze mŽn ouders ook aan te smeren. Ze krijgen van mij nog witte knipperlichten aan de zijkant, oranje is geen kijk. Ik wil die silvervision ook in mijn Clio hebben. En misschien ook in de 5(witte knipperlichten voor) Wel prijzig, geloof ik?!
Die SilvervisionŽs zijn inderdaad mooi, ik probeer ze mŽn ouders ook aan te smeren. Ze krijgen van mij nog witte knipperlichten aan de zijkant, oranje is geen kijk. Ik wil die silvervision ook in mijn Clio hebben. En misschien ook in de 5(witte knipperlichten voor) Wel prijzig, geloof ik?!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Huh? Dit gebeurt toch pas wanneer wanneer 't nat is buiten? Bij mij althans wel, pas als 't regent (en de wisser staat in de automaat) en ik de achteruitversnelling inschakel, gaat de achterruitwisser pas wissen.Martijn *Baccara* schreef: Als de ruitewissers op automatisch staan, wist de achterruitwisser bij inschakelen achteruitversnelling ook. Niet handig als het droog is! Beetje domme schakeling icm de regensensor.
Wat ik wel lastig vind, is dat wanneer je vanuit stilstand (lees na parkeren) ff achteruitrijd en er ligt regenwater op je dak, dan begint tie als een bezetene te wissen omdat dat water in 1x via je voorruit (en langs de sensor) naar beneden komt.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Ik zal het vanavond nog eens proberen. Dat laatste was me nog niet opgevallen. Hoe "gevoelig"heb jij de sensor afgesteld?Maus schreef:Huh? Dit gebeurt toch pas wanneer wanneer 't nat is buiten? Bij mij althans wel, pas als 't regent (en de wisser staat in de automaat) en ik de achteruitversnelling inschakel, gaat de achterruitwisser pas wissen.Martijn *Baccara* schreef: Als de ruitewissers op automatisch staan, wist de achterruitwisser bij inschakelen achteruitversnelling ook. Niet handig als het droog is! Beetje domme schakeling icm de regensensor.
Wat ik wel lastig vind, is dat wanneer je vanuit stilstand (lees na parkeren) ff achteruitrijd en er ligt regenwater op je dak, dan begint tie als een bezetene te wissen omdat dat water in 1x via je voorruit (en langs de sensor) naar beneden komt.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
TsssssPloegah schreef:Het lijkt wel een mercedes forum

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Car: Talisman sedan
- Locatie: St. Annaland
- Contacteer:
Dat die ruitewisser, wist bij het achterruitrijden, ligt niet alleen aan die sensor.Martijn *Baccara* schreef: Als de ruitewissers op automatisch staan, wist de achterruitwisser bij inschakelen achteruitversnelling ook. Niet handig als het droog is! Beetje domme schakeling icm de regensensor.
Ik heb zelf die regensensor niet en bij mij doet ie dat ook.....
Maar ism die regensensor wist ie altijd? DaŽs bij mij niet
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Alleen als de regensensor aanstaat (de intervalstand), werkt de achterwisser bij inschakeling van de achteruitversnelling. Wat jij bedoelt heeft mijn RXE ook. Dat is wel logisch, maar de regensensor 'weet' dat het droog is, en stuurt toch de achterwisser aan. Dat is niet zo handig!RenaultclioII16v schreef:Dat die ruitewisser, wist bij het achterruitrijden, ligt niet alleen aan die sensor.Martijn *Baccara* schreef: Als de ruitewissers op automatisch staan, wist de achterruitwisser bij inschakelen achteruitversnelling ook. Niet handig als het droog is! Beetje domme schakeling icm de regensensor.
Ik heb zelf die regensensor niet en bij mij doet ie dat ook.....
Maar ism die regensensor wist ie altijd? DaŽs bij mij niet
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Nou, we zijn eruit. Gisteravond dat trucje maar eens in het donker geprobeerd. En dan lukt het wel. Gewoon sleutel op contact zetten, 2 keer draaien en je hoort 1 of 2 piepjes. Het instructieboekje klopt dus wel.
En die ruitewissers: als de regensensor aanstaat, werkt de achterwisser bij achteruit rijden. Of het nu wel of niet regent. Jammer dat dat niet logischer geschakeld is.
Die Xenon-verlichting geeft trouwens wel heel mooi licht. Het grootlicht voegt daar eigenlijk alleen in de hoogte wat aan toe. De projectielampen in mijn RXE zijn al goed, maar dit is een klasse beter! Die lampen zijn hun geld wel waard.
Bedankt voor het meedenken!
En die ruitewissers: als de regensensor aanstaat, werkt de achterwisser bij achteruit rijden. Of het nu wel of niet regent. Jammer dat dat niet logischer geschakeld is.
Die Xenon-verlichting geeft trouwens wel heel mooi licht. Het grootlicht voegt daar eigenlijk alleen in de hoogte wat aan toe. De projectielampen in mijn RXE zijn al goed, maar dit is een klasse beter! Die lampen zijn hun geld wel waard.
Bedankt voor het meedenken!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ik kan het bij deze be-amen, Martijn. Mijn initiale doet hetzelfde. Dus, met contact aan (misschien was je dat vergeten):
2x stadslicht -> 2x piep = sensor aan, 1 x piep is sensor uit.
En de achterwisser wist inderdaad altijd in achteruit (en met sensor aan, that is)
Over die hoogte van die xenon-lampen, trouwens: ik heb ze door mijn garage hoger later afstellen. Die plas wit licht was fantastisch, maar ik verlichtte ik nauwelijks de markeringstekens op de vangrail en dergelijke. 1 a 2 verder hoogstens. Ging ik van staren en da's niet goed....
Nu staan ze (volgens de garage) zo hoog mogelijk en dat is heel netjes. Volgens een vriend is mijn licht niet irritant, en ik zie zelf ook nog wat! Dus denk daar aan als je zelf eens twijfelt aan wat je ziet. Misschien dat het bij mij door de 4cm verlaging kwam, maar ik vond ze aan lage kant!
Veel rij-plezier! (en wie heeft dat nou niet op dit forum
)
2x stadslicht -> 2x piep = sensor aan, 1 x piep is sensor uit.
En de achterwisser wist inderdaad altijd in achteruit (en met sensor aan, that is)
Over die hoogte van die xenon-lampen, trouwens: ik heb ze door mijn garage hoger later afstellen. Die plas wit licht was fantastisch, maar ik verlichtte ik nauwelijks de markeringstekens op de vangrail en dergelijke. 1 a 2 verder hoogstens. Ging ik van staren en da's niet goed....

Nu staan ze (volgens de garage) zo hoog mogelijk en dat is heel netjes. Volgens een vriend is mijn licht niet irritant, en ik zie zelf ook nog wat! Dus denk daar aan als je zelf eens twijfelt aan wat je ziet. Misschien dat het bij mij door de 4cm verlaging kwam, maar ik vond ze aan lage kant!
Veel rij-plezier! (en wie heeft dat nou niet op dit forum

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
We hadden alle mogelijkheden al geprobeerd, maar nog niet in het donker, misschien was dat het?! Bedankt dat je ook even hebt gekeken!
Die verlichting zou inderdaad iets beter de bordjes kunnen verlichten. Is misschien schijn, door de scherpe afbakenening? Ik zal er eens op letten.
Helaas is het niet mijn auto, ik moet het doen met de 5 en de RXE
Maar ook daarmee is rijplezier gegarandeert. Met de 5 meer dan met de Clio...
Hoe bevalt jou de 1.6 16v? Ligt ook in de mijne. Lekkere motor, al zeg ik het zelf!
Die verlichting zou inderdaad iets beter de bordjes kunnen verlichten. Is misschien schijn, door de scherpe afbakenening? Ik zal er eens op letten.
Helaas is het niet mijn auto, ik moet het doen met de 5 en de RXE

Hoe bevalt jou de 1.6 16v? Ligt ook in de mijne. Lekkere motor, al zeg ik het zelf!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Kleine moeite, toch? En ik heb het vanochtend geprobeerd, in het licht. Heb dus niet per se gezien of mijn licht ook ging branden bij starten, maar ik geloof de piepjes op hun 'woord' !Martijn *Baccara* schreef:We hadden alle mogelijkheden al geprobeerd, maar nog niet in het donker, misschien was dat het?! Bedankt dat je ook even hebt gekeken!
Juist, die afbaking is zo scherp dat er geen 'strooilicht' op de borden komt. En dat verwarde me. Want licht geven doen ze, de xenon-dingen! Moet je maar eens een heuveltje overrijden op de snelweg: man, 'tig' kilometer verderop zie je de borden nog oplichten!Martijn *Baccara* schreef:Die verlichting zou inderdaad iets beter de bordjes kunnen verlichten. Is misschien schijn, door de scherpe afbakenening?

Ik mag niet klagen, zeker niet omdat ik een +- 100 pk 1.4 in een auto van 1200 kg gewend was. Dit is echt soepel rijden, in vergelijking. Alleen is 'ie soms niet zo 'wakker' en lijkt de trekkracht ineens te ontbreken. Maar dat is sporadisch.Martijn *Baccara* schreef:Hoe bevalt jou de 1.6 16v? Ligt ook in de mijne. Lekkere motor, al zeg ik het zelf!
En 'spiegologisch' gezien vind ik hem nog steeds te lief klinken. Beetje een naaimachine met een fluittoon op de achtergrond. Maar jammergenoeg ligt het max toerental toch al rond de 6500 (en niet de dikke 7000 die ik van mijn Honda kende). Krijg ik wel trekkracht tussen 4000 en 5500 toeren voor terug (in plaats van alleen boven de 5500

Grtz,
Edo
[edit: ik kan niet tijpen, geloof ik]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Ik mis wat trekkracht onderin, bovenin is het prima in orde. 80->120 duurt langer dan 120->160. Potentieel rijbewijsgevaarEdo schreef:Ik mag niet klagen, zeker niet omdat ik een +- 100 pk 1.4 in een auto van 1200 kg gewend was. Dit is echt soepel rijden, in vergelijking. Alleen is 'ie soms niet zo 'wakker' en lijkt de trekkracht ineens te ontbreken. Maar dat is sporadisch.
En 'spiegologisch' gezien vind ik hem nog steeds te lief klinken. Beetje een naaimachine met een fluittoon op de achtergrond. Maar jammergenoeg ligt het max toerental toch al rond de 6500 (en niet de dikke 7000 die ik van mijn Honda kende). Krijg ik wel trekkracht tussen 4000 en 5500 toeren voor terug (in plaats van alleen boven de 5500) Ik ben heel tevreden hoor! En de wegligging is ook toppie. Heerlijk die dijk richting Hoorn!

De wegligging van de Clio PhII is beter dan van de PhI. De PhII stuurt strakker dan de PhI. Snelwegbochten kan ik daarmee niet mooi soepel maken. Constant corrigeren door de vage besturing. Vandaar dat ik mijn 5 beter vind rijden. Die communiceert dan ook extreem veel. Slecht voor de nieren en vrij vermoeiend.
Ach, dat gehaaste typen onder werktijd. Ik internet via een mobieltje (van de baas)....Edo schreef:[edit: ik kan niet tijpen, geloof ik]

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)