langere 5 in bak gt?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mijn vraag is eigenlijk heel simpel heeft er iemand
ervaring met het inbouwen van een langere 5e versnelling in een standaard 5 gt turbo bak?
als ik namelijk rijdt met 13" wielen en banden met de
maat 175 - 50 - 13" gaat de motor op hoge snelheden
wel erg veel toeren draaien.
ik heb wel eens gehoord dat het mogelijk is om een
setje tandwielen uit een bak van een clio over te
zetten.
iemand ervaring hiermee en uit wat voor bak moet je
deze dan halen?
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Heb jij niet het idee dat iedereen je inhaalt met 120 km/h op de klok dan? want die rolomtrek is nl. verkeerd.. standaard is 195/55/13, en die wang is dus gewoon veel hoger..

ten tweede, je kunt de VOLLEDIGE versnellingsbak van een Clio 16v zo onder een GTT hangen.. no problem.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Floris
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Wat levert dat op zo'n versnellingsbak van een Clio 16V in vermogen c.q. prestaties? :wink:
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

ik zou geen bak van een clio 16v eronder hangen. Daardoor haal je dus een lagere top, oftewel nog meer toeren met dezelfde snelheid. Dit omdat de clio motor een hoger toerenbereik heeft als de 5. Dus bij 7000 RPM zou de clio zijn top hebben, terwijl de 5 bij 6000 moet stoppen(moet niet, maar kan wel.) Dus dat moet je niet hebben. Als ik me niet vergis moet je de 5de versnelling van een R11 hebben. Die is iets langer.

je zou ook kunnen kijken om je final drive om te wisselen. Dan worden alle gangen langer.

is maar wat je wil

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Volgens mij is de bak van een 11 turbo juist korter.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

En de bak van een Clio 16v ong. gelijk, maar die kan harder in de versnellingen juist OMDAT hij meer toeren kan maken.. Alleen heb ik bij Arjan erin gezeten (andere) en die heeft een kortere 5 erin zitten.. maar volgens mij is de originele iets langer..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Elia levert gewoon een langere 5 voor de GTT ... (en een kortere voor de Twingo :D )
there is no spoon.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

of ff zoeken welke andere Renault een langere bak heeft, en die dan op de sloop scoren.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

ik heb een bak van een clio in mijn 5 zitten omdat de originele kapot was. ik heb een normale 1400 motor en een gt turbo heeft bij mij veel moeite. de top ligt bij mij op 160 met een 5 deurs dus die zijn ook zwaarder.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Of leg 195/55 R13 banden op je auto, of 175/65 R13 dan klopt gewon je wielomtrek.

Vind je je wielen niet een beetje ERG klein zo? Je rijdt met verkeerde banden rond. Moet je het probleem niet ergens anders gaan oplossen (bak) lijkt me, of heb je bewust voor deze smalle en te kleine band gekozen?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Stefijn (ZakRaket) schreef:Of leg 195/55 R13 banden op je auto, of 175/65 R13 dan klopt gewon je wielomtrek.

Vind je je wielen niet een beetje ERG klein zo? Je rijdt met verkeerde banden rond. Moet je het probleem niet ergens anders gaan oplossen (bak) lijkt me, of heb je bewust voor deze smalle en te kleine band gekozen?
is wel een erg fraai bandje anders, meestal als Pirelli P7x.

trouwens, 175/60, ipv 65 is de 'normale' maat.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heren deze pirelli P7F banden heb ik juist expres
gekozen omdat het in combinatie met de verlaging
echt super lijkt en omdat het optrekt als een raket.
verder is de wegligging met deze banden echt super
en stuurt hij als een kart ( aanrader dus).
op het circuit gebruik je de 5 bijna nooit maar op
de openbare weg is dit wel prettig.
weet er iemand uit welke bak van een reault 11 ik deze dan zou moeten halen?
er zijn natuurlijk verschillende cilinderinhouden
gebruikt en daarom natuurlijk ook verschillende
bakken.
vr/gr mark b
Anonymous

De bakken moeten zonder problemen passen, ik denk zelfs dat je een bak uit een R19 diesel/turbodiesel zonder problemen kunt gebruiken.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

voor de duidelijkheid ik wil de standaard bak van
de 5 gt turbo behouden en alleen de tandwielen
voor de 5`e versnelling aanpassen.
iemand welk type bak moet ik ze uihalen?
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Anonymous

De bakken zijn in principe allemaal hetzelfde, maar alleen de tandwielverhoudingen zijn anders.
Met andere woorden, een dieselbak zou dus op een GTT blok moeten passen.
Een langere 5e versnelling in je bestaande bak bouwen lijkt mij erg veel werk.....
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Dat van de 11 klopt dus niet. Was wel iets mee, maar niet wat ik dacht. De 11 heeft een grotere final drive. Daar zat het verschil. Kijk anders hier eens effe:

http://membres.lycos.fr/r5gt/gtt/trick7.htm

Daar staan wat dingen die handig zijn denk ik.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Hee Mark, je hebt volkomen gelijk met je bandenmaat!! Heb zelf die maat onder mn Fiesta XR2 liggen (Bridgestone Potenza) en ben super tevreden. Inderdaad, de auto komt nog lager, nog stijver dus idd net een kart (minder bandvervorming) en eindoverbrenging wordt korter. Goed genoeg om met 96 standaard pks en een leeg interieur een p2 GTT NET voor te blijven van 0 naar 100 :D :D
Als mn GT toe is aan nieuwe pantoffels, ga ik ook voor die maat.

Nou het bakverhaal:

Inderdaad gewoon je stdrd bak laten zitten en alleen een langere 5 monteren. Dit lukt bij VEEL autos gewoon met de bak op zn plaats, aan de motor.
LV wiel eraf, juiste gereedschap (klein 3 poot poelietrekkertje).
Ik durf alleen niet te zeggen of bij een GTT de chassisbalk in de weg zit. Zoja, proberen de bak wat te laten zakken tov de carrosserie. (bijv. motorsteunen los)

Kijk in een Auto jaarboek welke overbrengverhoudingen welke Renault heeft (en welke je GTT stadrd heeft) en maak je keuze. Evt. nieuwe tandwielen bestellen is duur, dan kun je beter op de sloop een bak van het juiste autotype kopen. Meestal zijn 5de versnellingen van JB3 bakken redelijk goed.
Als de tandwielen er op het oog goed uit zien dan zijn ze ook goed.

succes
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Michel S. schreef:Dat van de 11 klopt dus niet. Was wel iets mee, maar niet wat ik dacht. De 11 heeft een grotere final drive. Daar zat het verschil. Kijk anders hier eens effe:

http://membres.lycos.fr/r5gt/gtt/trick7.htm

Daar staan wat dingen die handig zijn denk ik.

mzzl
Als ik het goed uitreken, dan heeft een 11 turbo dus een kortere eindoverbrenging. Zou in principe ook wel zo moeten zijn, want er wordt een lagere topsnelheid voor de 11 turbo opgegeven.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ok met deze info kan ik dus wat heren perfect!!!!!!
ik ga proberen om uit te vinden welke tandwielen
ik uit welke bak moet gaan peuteren.
ik blijf natuurlijk altijd nog open staan voor nieuwe
suggesties.
en wat betreft die banden echt proberen hoor!!!!
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zijn er nog meer mensen die met deze materie ervaring
hebben?
ik hoor het graag
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie