Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Stefijn

Ik dacht dat williamsvelgen geen probleem waren... :sad:

Ik heb nu dus 15" williams speedline velgen, met 195/45 R15 banden (Uniroyal Rain Sport), oftewel, mijn wielomtrek is vrijwel gelijk aan mijn oude 13" 195/55 R13 wielen.
Maar nu loopt bij maximale uitslag de binnenkant van de band tegen de binnenkant van het spatbord aan. Hoe kan dat nou? Die velgen zouden toch perfect moeten passen en mijn wiel is in afmetingen niet veranderd.

ET-waardeverhaal?

En zou ik nu dan maar spoorverbreders van 1 cm of zo moeten monteren?
Menno

1cm is wel erg veel.

Ik zou meer heil zien in 't reconstrutiomodifiaanpassen van je wielkasten. Eerst goed kijken waar 't aanloopt, en dan even gebruik maken van de hamer-afstelbare vorm van je wielkast.

Succes
rev it like a rental
Anonymous

Dat is toch algemeen bekend dat je bij Willie-velgen onder een GTT geen MAXIMALE stuuruitslag meer hebt ?? of ligt dat nou aan mij, idereen zegt het altijd, dan maar wat minder haaks door de bocht :lol:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

On 2002-04-18 21:03, Menno wrote:
1cm is wel erg veel.

Ik zou meer heil zien in 't reconstrutiomodifiaanpassen van je wielkasten. Eerst goed kijken waar 't aanloopt, en dan even gebruik maken van de hamer-afstelbare vorm van je wielkast.

Succes

hmm er zijn natuurlijk ook rollers die je op je naaf monteerd en het randje mooi omrolt
ik geloof dat je wel eerst ff warm moet meken met de fohn tegen het breken van de lak
en natuurlijk na het rollen ff alles dik in de tectyl he
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Stefijn

Nou, IK had begrepen dat de ET-waarde en zo van die wielen juist was voor een 5 GTT. En aangezien de breedte van het wiel, net als de omtrek geljk blijven (nl. 195 breed en ongeveer 1.70m omtrek) zou bij een gelijke ET-waarde het wiel precies gelijk moeten zijn (en dus niet aanlopen)

Denk dat ik idd maar effe kijk of ik het spatbord iets naar binnen kan kloppen.

En 1 cm veel? Improve levert spoorverbreders die 3 cm breder spoor geven, oftwel 1,5 cm per schijf!
Anders misschien een halve cm..

Het probleem is dat ik nu "bang" ben dat ik loopproblemen krijg met de banden en zo op den duur omdat het wiel niet precies goed is voor de GTT

[ This message was edited by: Stefijn on 2002-04-18 23:42 ]
Menno

On 2002-04-18 23:40, Sven 5 Alpine Turbo wrote:

On 2002-04-18 21:03, Menno wrote:
1cm is wel erg veel.

Succes

hmm er zijn natuurlijk ook rollers die je op je naaf monteerd en het randje mooi omrolt
ik geloof dat je wel eerst ff warm moet meken met de fohn tegen het breken van de lak
en natuurlijk na het rollen ff alles dik in de tectyl he
da's voor de buitenkant, maar da's bij een gtt toch plastic. Volgens mij ging 't hier om de binnenkant.
rev it like a rental
Stefijn

yep, hij loopt tegen de binnenzijde, aan de kant van de motor dus
Menno

On 2002-04-18 23:40, Stefijn wrote:
Nou, IK had begrepen dat de ET-waarde en zo van die wielen juist was voor een 5 GTT. En aangezien de breedte van het wiel, net als de omtrek geljk blijven (nl. 195 breed en ongeveer 1.70m omtrek) zou bij een gelijke ET-waarde het wiel precies gelijk moeten zijn (en dus niet aanlopen)

Denk dat ik idd maar effe kijk of ik het spatbord iets naar binnen kan kloppen.

En 1 cm veel? Improve levert spoorverbreders die 3 cm breder spoor geven, oftwel 1,5 cm per schijf!
Anders misschien een halve cm..

Het probleem is dat ik nu "bang" ben dat ik loopproblemen krijg met de banden en zo op den duur omdat het wiel niet precies goed is voor de GTT

[ This message was edited by: Stefijn on 2002-04-18 23:42 ]
de werkelijke bandbreedte is niet altijd wat de maat zegt. per merk een hoogte en diameter kan de werkelijke breedte (van bv een 195) varieren. Vaak geven fabrikanten wel werkelijke maten op ergens op een site of in documentatie.

Verder moet je rekening houden met de vorm/doorsnede van de band. Waarschijnlijk is de 195/45-15 veel "vierkanter" dan de 195/55-13, die dus iets rondere schouders zal hebben.
rev it like a rental
Stefijn

Ja oke.

Maar zijn spoorverbreders van bijv. 0,5 cm geen goeie oplossing dan?
speedline

Dit aanlopen aan de binnenzijde heeft niets met de wielgrootte of afrolomtrek te maken maar met de velgbreedte.

Die is bij een Speedline Competition velg, maar liefst 7" x 25,4mm = 177,8mm (way to go :grin:, trouwens ).

De standaard Speedline 5GTT Ph.2 is maar 5,5" = 139,7mm.

Bij een praktisch gelijkblijvende wielbolling of "einpress tiefe" (ET waarde) komt de velg dus verder naar binnen en dit zorgt voor aanlopen !

Lekker verder rijden, niet te ver insturen en het standaard setje eronder voor de APK !

Groeten Speedline :cool:
martijn.p
Contacteer:

Die van mij lopen ook iets aan bij te ver insturen. Ik heb ze daar bij de APK echter nooit over horen zeuren.
NielsN
Contacteer:

Gewoon spoorverbreders van 0,5 cm per kant monteren.......probleem opgelost. Ik weet niet hoe dit bij een GTT zit, maar bij een megane blijft je wiel dan nog gewoon centreren op de bestaande naaf, geen probleem dus!
Matijs
Contacteer:

On 2002-04-20 16:51, speedline wrote:
Dit aanlopen aan de binnenzijde heeft niets met de wielgrootte of afrolomtrek te maken maar met de velgbreedte.

Die is bij een Speedline Competition velg, maar liefst 7" x 25,4mm = 177,8mm (way to go :grin:, trouwens ).

De standaard Speedline 5GTT Ph.2 is maar 5,5" = 139,7mm.
? als de band 195 breed is, hoe kan de velg dan 140 zijn ? Dat snap ik niet...
Stefijn

Oke, Improve kan me 0,5 en 1,5cm verbreders leveren van aluminium.
Ik kan spoorverbreders leveren van alu

0,5cm per wiel
1,5cm per wiel

Laatste zou ik nemen, staat nl. echt vet en de wegligging wordt een stuk beter.

M vr gr, Frans
Zou ik dan problemen krijgen aan de BUITENKANT met aanlopen met DEZE velgen als ik de 1,5cm verbreders neem?

En MOET ik dan voor EN achter verbreders nemen of is alleen voor ook wel goed (bijv. als ik 0,5 cm neem)

Achter is het geen probleem zo te zien op deze foto:

http://membres.lycos.fr/zakraket/siteim ... zr0013.jpg

, maar het gaat me even om de voorwielen, daar doet het probleem zich voor (binnenkant van spatbord, niet buitenkant)
Stefijn

En hoe zit het met de wiellagers? Krijgen die niet meer te verduren doordat het wiel anders op de as zit?
Plaats reactie