Bezemer Rally Team (Clio RS & AX GTI)

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
gille
Contacteer:

oh nee de VAS is op dat gebied een orgeanisatie die er nie is voor zijn leden alleen als je een Bekende Vlaming bent mag je ineens zonder zonder praktijkervaring of speciale lessen rally rijden beter nog die krijgen direkt een groepA licentie maar ja das gedroomde reklame voor hun he dus ja
martin rs

het blijft moeilijk staat dat niet ook in het jaarboek van de knaf
clio_rally
Contacteer:

Wat blijft moeilijk?

Gijs
martin rs

het bahalen van licenties. toen ik het vroeg moest je drie keer goed navigeren en toen kreeg je je coureursdiploma maar dat was alleen met sprint volgen mij
clio_rally
Contacteer:

Hmmm, vreemd, zelfde verhaal als Tijn. Nou ja, misschien is het verandert? Zover ik weet moet je nu echt een praktijkje doen, niet dat dat nu zoveel voorstelt, maar toch...

Gijs
clio_rally
Contacteer:

Ok, uitsluitsel uit het autojaarboek, Tijn heeft gelijk. Om van een sprint licentie (navi of rijder) een rally licentie te maken, moet je twee sprint gereden hebben binnen een seizoen. Dat is mooi voor mij, want dan haal ik dit jaar toch mijn rally licentie! Verder kan een navigator sprint een rijder sprint licentie krijgen na 6 sprints in twee jaar, net als Tijn, relax...
Vreemd trouwens dat ze ons een heel ander verhaal vertelden, maar ja, boeiuh...

Gijs
martin rs

dus als je eenmaal je sprint navigator diploma hebt dan kan je eigelijk helemaal verder door je ervaring en uiteindelijk je rally coureursdiploma halen zonder ook maar een cursus te doen hmm handig
clio_rally
Contacteer:

Zeker handig, maar ik kan je wel echt aanraden om die rallycursus te doen. Je leert daar zo enorm veel. Het is gewoon leerzaam om eens een wagen helemaal aan gort te rijden >-) , alleen maar slippen, op je bek gaan, daar leer je van. Anders sta je bij de eerste de beste goeie bocht op een rally een beetje voor lul als je slipt, je je wieltjes blokkeert en zo ...plons... de sloot in...

Gijs
gille
Contacteer:

clio_rally schreef:Zeker handig, maar ik kan je wel echt aanraden om die rallycursus te doen. Je leert daar zo enorm veel. Het is gewoon leerzaam om eens een wagen helemaal aan gort te rijden >-) , alleen maar slippen, op je bek gaan, daar leer je van. Anders sta je bij de eerste de beste goeie bocht op een rally een beetje voor lul als je slipt, je je wieltjes blokkeert en zo ...plons... de sloot in...

Gijs
ik weet nie dat je daarmee betere rallypiloot mee bent met die cursussen het beste leer je toch op de proeven zelf he ken je dat gezegde nie ,wat je leert leer je beter en wat je dan zelf doet doe je beter
clio_rally
Contacteer:

Klopt, maar je doet het ook een deel van de cursus op proeven uit de ELE. Verder krijg je twee dagen op Valkenswaard, een rallycross circuit, met redelijk nauwe bochtje, errug de moeite waard...

Gijs
martin rs

ja maar ja als het rustig is in deavond neem ik bijna iedere bocht slippend :wink:
clio_rally
Contacteer:

Als jij het zegt. Zoals ik al eerder zei, ik dacht ook dat ik hard reed (lees: slippend door bochten enzo), totdat ik deze cursus gedaan had. Toch net iets anders, met name het remmen is heel belangrijk en daar let men normaal niet zo op. Normaal gaan meeste mensen wel hard door de bocht heen, maar brengen ze de wagen eerst goed op snelheid. Nu ga je bij sommige bochten van 160 naar 50, op het allerlaatste moment, wil je echt niet een meter te laat remmen, maar ook niet te vroeg. Verder gooi ik de grale ook wel eens dwars door een bochie, maar niet met 100 km/u of meer, en da's wel zo leuk om te oefenen op Assen. Maar ja, ieder zijn mening,

Gijs
martin rs

ik weet zeker dat ik er ook veel zal leren en eh remmen ja ik heb al twee remblokken en een set schijven in een jaar kapot. mischien toch maar eens zwaardere kopen maar als ik hier oefen op industrie terrein dan worden de remmen te warm denk ik maar na drie ronden gaan ze stinken en remmen ze niet meer goed dus daar moet ik wat op verzinnen maar ja wat???? verder is het wel grappig politie kent me al maar ja ze kunnen niks doen want ik mag rijden waar ik wil en kom niet boven de 80 haha
clio_rally
Contacteer:

Mmm, we hebben het hier over de Clio RS? Wij hebben met de standaard remmen tijdens de rally eigenlijk weinig problemen gehad, ze stinken wel, maar faden deden ze niet. Nou ja, als je naar blokjes kijkt kun je er wat harder inzetten. Begin met blokjes die ook bij lage temperaturen goed remmen, maar daarmee doorgaan tot hogere temperaturen dan de standaard. Iets van EBC Green dots, zijn vrij goed geloof ik. Is dat nog niet genoeg, zet er dan red dots onder, maar die remmen echt k** bij lage temperaturen, dus niet aan te raden. Verder ff kijken welke remvloeistof je gebruikt, je moet eigenlijk iets van (shit, naam vergeten) Agip 6000 (???) hebben, is errug goed. In groep N mag je niks aan je schijven doen (misschien groeven, even nakijken in homologatiepapiere), dus daar schiet je weinig mee op. Wil je op je eigen wagen iets doen, zoek dan naar een paar mooi geventileerd schijven voor, misschien doorboord/gegroefd? Gaatjes zorgen voor meer koeling, groeven verbeteren je remresponse door het vuil sneller te verwijderen. Maar zoals ik al zei, op een CLio RS is standaard alles al vrij goed. De andere Rs die rallyrijdt, die van Kuitert, rijdt ook al een jaar lang op enkel sport blokjes, geen verdere aanpassingen...

Gijs
martin rs

goh vreemd die rotremmen stinken echt maar het is mar een kleine ronde daar dus je moet ongeloofelijk veel remmen en het is ook asfalt waar ze moeilijk doen op de gravel is er niks aan de hand. maar mischien weet biesheuvel daar meer van. het wordt een clio 2.0 16v oude type. maar ik had begrepen dat je een doorgelast chassis moet hebben en daar heb ik echt geen verstand van dus ik wacht eerst mijn jaarboek ff af.die is nog steeds niet binnen.
martin rs

zo net even biesheuvel gebeld. wat een eind rijden daarheen zeg. het volgende kwam eruit de kooi, stoelen, gordels, brandblussyteem en de kleding met helmen was het duurste. de andere dingen waren eigelijk kleine dingen zoals hoofdstroomschakelaar enz. klopt dit???? ik vond de sparco corsa eigelijk wel mooi. maar ja das meteen de duurste haha. stom he en het blijkt nu ook dat die niet meer worden geleverd. ik zal er nu toch echt een keer naartoe moeten!! :( verwegistan.
clio_rally
Contacteer:

Een doorgelast chassis is zeker niet verplicht. De kooi hoeft zelf niet eens gelast te zijn, een gekeurd geboute kooi mag ook. Het chassis doorlassen is natuurlijk wel mooi, nog meer stijfheid. Wij hebben zelf de hele voorkant op moeten bouwen en hebben daar alles doorgelast. Verder hebben we ahcter nog wat kleine dingen doorgelast, maar niet enorm veel. De kooi is wel gelast, beetje naar ons ontwerp gemaakt, konden we wat eigen ideeetjes kwijt. Ik zou als ik jou was, wat rondkijken naar andere kooien. Dan zie je wat de varianten zijn en wat jou het beste lijkt. Wij hebben dus die extra horizontale buis in het kruis achter laten maken, zodat daar de gordels omheen kunnen, is vrij handig. Verder hebben we er een extra diagonaal ingezet na een kleine berekening, evenals twee andere kleine diagonaaltjes voor, voor de zekerheid 8)

Gijs

PS: Heb je onder de clio waar je die rondjes mee rijdt lm-velgen of staal?
martin rs

waar ik mee rijd stalen velgen dat mag zeker ook niet in de rally?? ik wou oz racing velgen kopen zijn die verplicht de banden wel heb ik begrepen toch. het is trouwens een 5 en de clio staat nog bij renault in de garage mijn vader werkt bij renault dus die wil mijn monteur worden. handig gratis busje gratis trailer :lol:
clio_rally
Contacteer:

Oh, je hebt alweer gepost. Even kijken, de kosten zitten inderdaad in de kooi, de pakjes/helmen, stoelen, gordels, brandblussysteem, ja, klopt wel. Hoofdstroomschakelaars, trekogen, motorkappinnen enzo kosten allemaal relatief weinig. Dan moet je natuurlijk het liefst ook nog wat geld overhouden voor een goede ophanging, net als waar Tijn in rijdt, Proflex, ben je snel 2000 euro kwijt. De originele demper houden het niet zo lang vol, wij rijden er nu nog meer op hoop van zegen...

Gijs
martin rs

jeetje toch nog een dure grap dus. in het begin zeker in hoop van zege rijden dus. wat een werk om die auto klaar te krijgen.
clio_rally
Contacteer:

Bandjes mag je zelf kiezen, als er maar een beetje profiel op zit. Slicks hebben maar een paar groefjes en dat is het minimale. Maar ja mag ook gewoon rijden op je normale banden als je dat wilt. Verder zijn er weinig regels voor velgen geloof ik, staal mag, staat allemaal in de homologatie papieren van de wagen. Ik vroeg naar de stalen velgen, omdat deze ook van invloed zijn op je remmen. Stalen velgen voeren de hitte van je remmen minder af dan lichtmetalen, waardoor je remmen dus eerder oververhit zijn. Dit is best grappig, maar zeker waar. Maaskant sr., een oud-rallyrijder, heel erg goed in zijn tijd, reed ooit een rally in Duitsland. Het was vrij nat en modderig, en er moest veel geremd worden. Op de eerste proef vielen zijn remmen weg door oververhitting en reed hij twee velgen aan gort. Hij reed toen nog staal, net als bijna iedereen. Hij haalde de service, waar ze als probeersel eens de lm-velgen eronder zetten. Daarna moest hij de proef nogmaals rijde, zelfde omstandigheden, remmen hebben nooit meer een kik gegeven, puur door de betere warmte afvoer van het lm...

Gijs
clio_rally
Contacteer:

jeetje toch nog een dure grap dus. in het begin zeker in hoop van zege rijden dus. wat een werk om die auto klaar te krijgen.
Ja, en dan hadden wij ook nog een auto met schade, ben je nog langer bezig. Uitdeuken, lassen, spuiten...

Gijs
martin rs

haha grappig zeg. ja ik vond die oz mooi die witte maar ja daar ga je weer kies ik weer de duurste :( ik denk dat ik toch maar voor courers diploma ga en mijn vriendin laat navigeren dan komen wij elkaar volgend jaar weer tegen in de sport of over twee jaar. ligt aan het geld en de auto haha das nog altijd de hoofdfactor. haha
clio_rally
Contacteer:

Yep, money talks and bullshit walks...

Gijs
martin rs

haha hij weet het wel mooi te zeggen ja. het enige dat ik dus heb liggen hier is een intercom haha. heb je trouwens open helm of gesloten. en je intercom ingebouwd of niet?? dus je microfoon en de hofdtelefoon??
clio_rally
Contacteer:

We hebben open helms van peltor, met geintegreerde speakers bij de oortjes en een microfoon voor de mond, je weet wel, zo'n telefonisten stangetje. Zijn echt hele fijne helmen, zitten lekker, en je hoort elkaar heel erg goed, terwijl je bijna niks van buiten hoort...

Gijs
martin rs

ah kijk das fijn spul moet je alleen die controle kast kopen dus. wat kosten die helmen per stuk??
Tijn
Contacteer:

Het verstandiste begin (zie de ax van Gijs) is om gewoon een kant-en-klare tweeddehands rallyauto te kopen......

http://www.rallycarsforsale.net
there is no spoon.
martin rs

laat maar ik heb het al gezien
martin rs

2e hands is niet leuk he ik wil alles zelf doen ik denk ook dat als ik klaar ben met klussen aan de auto dat ie weg gaat en een nieuwe koop. ik wil juist sleutelen.
clio_rally
Contacteer:

Ja, beetje lastig, het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Tweedehands is vaak lekker om mee te beginnen, ook vrij goedkoop. Je kent de wagen echter tien keer beter als je hem zelf opbouwt. Net als de Clio, bij Hulst met twee man een v-snaar vervangen vervangen in iets minder dan 15 min. Ik ken elke bout van die wagen en weet ook vrij snel wat er mis is. Maar ja, opbouwen kost een hoop tijd en geld, dat heb je bij een 2e hands niet, en geloof me, er is altijd wel iets te sleutelen...

Gijs

PS: He Tijn, de AX is inderdaad wel helemaal klaar voor het circuit, maar voordat hij klaar is voor de 1e rally zijn we al heel wat verder :p ...
Menno

kwijl kwijl erg veel leuk spul daaro.
martin rs

d heb ik vorlopig wel. moet dus ff kijken wat ik doe. ik kan een clio oude type kopen voor 3000 euro. dan is ie helemaal in orde tenminste voor de weg. dan moet ik hem dus leegslopen en rallyspul erin doen. ik heb even uitgerekend dat ik bij biesheuvel voor: rolkooi, twee stoelen, tweepaarschoenen, twee paar handschoenen, twee overals, een blusinstallatie, twee helmen en twee gordels voor 4500 euro klaar ben. dat valt mij dus reuze mee. met die auto en 500 euro achtergehouden kom ik uit op 8000 euro. ja en dan begint het werk en kom ik natuurlijk nog altijd dingen tegen wat moet enz. maar het blijft goedkoper dan ik dacht
clio_rally
Contacteer:

Ja, klopt wel ongeveer. Maar ja, er komt zoveel daarna. Op een bepaald moment moet je toch de groep N motorsteunen van Reno gaan zoeken, Proflex onderstel, paar setjes velgen (trouwens vier pirelli slicks ook ongeveer 900 euro, en daar doe je niet lang mee), etcetc. Verder begin je natuurlijk met een iets ouders wagen, die heeft nog meer kans op motorpech, omdat je hem nu opeens heel hard gaat mishandelen. Ik zou me meer richten op een zekere 12.000 euro...minstens...

Gijs

PS: Echt waar, wij verkijken ons ook elke keer weer. We hebben nu weer een nieuwe sponsormaand, we moeten in zes weken 8.000 euro lospeuteren, naadje....maar het lukt wel elke keer 8)
Tijn
Contacteer:

Ja, precies... de meeste delen zijn toch net even iets te "krokant" voor de rally ....

Een goede kooi op zichzelf is trouwens al een goed eind in de richting van de 4500 euro hoor.... als je de prijzen berekend hebt op basis van een schroefkooi doe je de veiligheid wel tekort. vergeet op basis van een laskooi niet dat je ook nog wat geld voor spuitwerk nodig hebt

je kan wel besparen op handschoenen: je hoeft maar 1 paar te kopen...

Reservesets velgen en banden moet je natuurlijk ook meerekenen.
Wij nemen mee:
10 velgen met slicks, 6 velgen met regenbanden en 6 velgen met intermediates.
there is no spoon.
Plaats reactie