[5gtt]0-100 sprintje.vraagies

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

haai mensen.

Ik ben nog steeds erg bezig met mn sprintje in afwachting van de CRX van een vriend van me. :) (zie topic 5gtt vs. CRX wie wint....)

Effe een vraagje:

Ik was laatst aan t oefenen op een sprintje naar de 100km/u en redde na een aantal pogingen 8,7sec. gemeten op een vrij preciese stopwatch door een vriend naast me.
Nou was ik daar eigenlijk helemaal nog niet zo tevreden over aangezien de standaard waarde op de 8,0sec. zou moeten liggen.
En mijn druk staat op 0,9Bar, dus ik dacht dat ik daar zowiezo wel op zou komen.
Ik was ook niet erg teleurgesteld ofzo aangezien dit de eerste keer is dat ik zoiets doe, maar ik dacht dat t toch wel beter kon.

Nou weet ik dat dit aan een aantal dingen kan liggen
belangrijkste zijn toch wel de volgende volgens mij...:

-Mijn rij- en schakelvaardigheid. :D
-mn PRECIESE vermogen, dus staat van de auto/motor. (druk zegt niet alles natuurlijk.)

Maar wat ik eigenlijk nog wilde weten is:

1) Hoeveel scheelt een extra persoon van +- 50/60Kg naast je eigenlijk op zo'n sprintje??

2) Hoe snel zijn de andere 5GTT's(!) hier eigenlijk?(ik weet dat er al een topic was over 0-100 tijden, maar daar werd eigenlijk niet veel in vermeld en dit is puur 5gtt!)

3) enige tips qua schakelmomenten e.d.???


bedankt voor uw aandacht en eventuele input.

mazzl.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

kijk voor de testresultaten die in de boekjes worden beschreven worden die testen wl 5 tot 10keer vergedaan en de beste gemiddelde tijd word in je instruktieboekje of in de automagazine's gezet dus maak je geen zorgen voor een standaar GTT is dat zeker nie slecht er mogen er veel naast komen hoor
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ik trok hem altijd in de 2 door tot de 100 want als je voor de 100 nog een keer moet schakelen kost te veel tijd. En je meet neem ik aan tot 100 op je teller. Want dan kan het ook nog wel es zo zijn dat je teller afwijkt. Had ik in iedergeval wel.

Toen ik op de rollerbank stond scheelde mijn teller ongeveer 20 KM met van de geeikte van de rollerbank. Die van mij gaf dus te langzaam aan.

Ook zou ik gaan oefenen in het wegrijden. Zo hoog mogelijk in de toeren zonder piepende banden. Niet goed voor de koppeling.... Maarja wie snel wil zijn moet pijnlijden.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

door tot 100 in 2?!?!?!?!?!?!!?
Dat vink wel eng worden....
Dan zit ik echt wel op een dikke 6000-6500 toeren....
Dat zou die aan moeten kunne geloof ik, maar eehhmmm....kan dat zonder de boel te slopen?
Mn blokkie loopt nog prima.

En idd is t belangrijkste t wegrijden.
Te veel gas en koppeling te snel erop en je spint...
te langzaam je koppeling erop en...tja......langzaaaaam!:lol:

-Heeft iemand een ruwe schatting van wat t scheelt met een persoon(50-60kg) ernaast?? (zoals t nu dus is gemeten.

Gille>>niegoed gelezen hè?! ik rijd op +-0,9Bar! is dus nie standaard meer te noemen.....

mazzl.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ik heb mijn GT op de rollerbank gehad en het was nuttig om bij MIJN auto door te trekken tot 6500 toeren ongeveer. Ik trok hem in geval van nood ook wel es door tot de 7000 toeren. Als je blok in goeie conditie is en goed in balans is moet dat ook kunnen. En ik was echt wel sneller dan die 8 sec. Ik reed ook met 0.9 bar. Ik zou niet tevreden zijn met 8 sec.

SPEED IS EVERYTHING!!!! >-)
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

He smiley doet het niet :(
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

spir@l schreef:door tot 100 in 2?!?!?!?!?!?!!?
Dat vink wel eng worden....
Dan zit ik echt wel op een dikke 6000-6500 toeren....
Dat zou die aan moeten kunne geloof ik, maar eehhmmm....kan dat zonder de boel te slopen?
Mn blokkie loopt nog prima.

En idd is t belangrijkste t wegrijden.
Te veel gas en koppeling te snel erop en je spint...
te langzaam je koppeling erop en...tja......langzaaaaam!:lol:

-Heeft iemand een ruwe schatting van wat t scheelt met een persoon(50-60kg) ernaast?? (zoals t nu dus is gemeten.

Gille>>niegoed gelezen hè?! ik rijd op +-0,9Bar! is dus nie standaard meer te noemen.....

mazzl.
SORRY zeg doe die test eens alleen
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

6000-6500rpm? Gaan met die banaan, dat kan je blok echt wel hebben. Als je blok het niet kan hebben, zit er ergens een probleem dat vroeger of later toch wel uitkomt. Als je goed gaat sporten trek je hem echt wel snel naar de 6500rpm (ps, lijkt me, ik rij natuurlijk meestal de integrale,maar ja, op de rallyclio doen we het ook als we normaal rijden en in de ax ook makkelijk). Die rooie lijntjes op je toerenteller zeggen niet alles, je merkt zelf tot waar hij blijft trekken, maak daar gebruik van, dan val je bij het schakelen niet in zo'n gat...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik ga hem zeker volgende "practice-run" gewoon in zn 2 doortrekken tot de 100!
Dat scheelt me gewoon een keer schakelen!!! :p

Maar zijn er geen "wiskundigen" in het huis die een beetje kunnen berekenen wat 50-60kg extra gewicht in een sprintje zouden betekenen voor de uitkomst???!?!?
Dan weet ik namenlijk MIN OF MEER wat ik van de eindtijd kan aftrekken voor die extra persoon in mn auto.
Ik vind t namenlijk beter en veiliger om t timen door iemand anders te laten doen.
Anders zit ik met een stopwatch in me klauwen aan t stuur....
en moet ik zelf op veel te veel andere dingen letten ipv 'full-focus'te zijn op t schakelen/rijden.

Oh..en is t eigenlijk erg slecht om een aantal keer achter elkaar alleen maar korte sprintjes te trekken??
Ik merk wel dat mn motor behoorlijk warm word van al dat toerenjagen...

thanx.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Anders kom je volgende maand naar Drachten toe een weekend. Dan kun je het hele weekend sprinten. Ze hebben er ook tijd meting bij.

Misschien hebben er nog meer interesse???
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Drachten??

Wat is daar dan?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ruwe schatting wat het scheelt met een persoon van 60 kg naast je??

jij weegt met de auto samen 825+jouw 60kg (jij bent zeker een kleintje he :) ) = 885 kg

De acceleratie staat recht evenredig met de verhouding van massa, dus als je nog een persoon van 60 kilo naast je zet weeg je 885+60 = 940 kilo

Dan heb je 94,1 % van je acceleratie over. Da's 6 % minder, dus vanzelf ben je zonder 6 % sneller, op 8,7 sec is dit 0,552 sec!!

Snap je?

Zonder doe je het dus in 8,2.

Dus kick die gast maar uit de auto :lol:
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

spir@l schreef:Drachten??

Wat is daar dan?


Beste street racers,

De gemeente van Smallingerland heeft de volgende data aangewezen als
officiele data.

21 Juni (20:00 - 24:00)
22 Juni (20:00 - 24:00)
5 Juli (18:00 - 24:00)
2 Augustus. (18:00 - 24:00)

Echter jullie kunnen je ook inschrijven voor de Dutch Open Streetcar
Challenge 2002. Deze wordt gehouden op 21, 22 en 23 Juni as op de Drachten
Airstrip. je kunt hier in OSL 1 en OSL 2 meerijden. Ook tijdens de wedstrijd
kun je je eigen tegenstander kiezen. We gaan eerst kwalificeren op vrijdag
en Zaterdag (tot 15:00). Daarna gaan we elimineren.

Kwalificeren is dat je een aantal runs maakt om te bepalen hoe snel je auto
is. De snelste tijd wordt je persoonlijke index. Tijdens de eliminatie mag
je deze index met 0,5 seconden per run aanpassen. Je mag tijdens de
eliminatie echter niet onder je index rijden. Bij de eliminaties mag je ook
je eigen tegenstander uitkiezen echter verlies je dan lig je uit de
wedstrijd. Dit gaat net zo lang door totdat er maar 1 over is. Hij/Zij is
dan de kampioen.

De brackets waarin gereden wordt zijn de volgende :
16,99 sec. tot 13,99 sec. op de 1/4 mijl
13,99 sec tot 11,99 sec. op de 1/4 mijl
Heeft racer 1 een index van 14 sec en racer 2 een index van 15 sec , dan
gaat racer 2 (15 - 14) is 1 sec eerder weg dan racer 1. Zo blijft het
eerlijk en komt het echt aan op wat je kunt.

Iedere deelnemer aan de wedstrijd mag gratis kamperen. Deelnemers die alleen
sávonds komen moeten na de race weer naar huis. Dit is vanwege het ruimte
gebrek op het terrein. De kosten om het hele weekend mee te doen zijn Euro
45,- . Hiervoor dien je echter wel even het inschrijfformulier in te vullen.
Dit kan op http://www.dhra.nl. Onderaan de pagina staat een link naar het inschrijf
formulier. Doe dit zo snel mogelijk want vol = vol.





PS 19 MEI MEETING STREET RACING DRACHTEN VOOR MEER INFO GA NAAR
http://WWW.STREETRACINGDRACHTEN.TK
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Riel>> BEdankt voor je berekening! DAt geeft me alweer een beetje hoop! 8.2s klinkt al een stuk beter! En je hebt gelijk dat ik een "kleintje" ben :lol: . Maar die gast naast me is ook niet bepaald fors...(koreaan van 1,50m :) )

Meten jullie t altijd alleen?!
Hoe dan?
Idd met een stopwatch in je hand????
Lijkt me klote.
Of met iemand buiten de auto ofzo??
let me know!

Job>>Klinkt erg cool! Ik was toevallig laats nog in t noorden des lands (voor mn dorpels...) en toen kwam ik ook langs Drachten. Gaan er nog meer mensen van RTC hier naartoe?? Lijkt me best lachen om daar met een aantal mensen naartoe te gaan.

mazzl.
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

ik denk dat ik ff ga kijken.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

catrinus schreef:ik denk dat ik ff ga kijken.

Moet je doen want het word vast super!!

Ik hoop alleen dat mijn auto dan klaar is. Denk het niet maar doe me best :(
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Dan zie ik jullie ook weer eens. dan kunnen we ook weer bij praten over onze projecten 8) . Ik heb al weer wat plannen veranderd maar dat blijft geheim en dat weet nog niemand. Maar het word wel gaaf :p
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

catrinus schreef:Dan zie ik jullie ook weer eens. dan kunnen we ook weer bij praten over onze projecten 8) . Ik heb al weer wat plannen veranderd maar dat blijft geheim en dat weet nog niemand. Maar het word wel gaaf :p
dat weten wij nog niet..

dus dat moet je nog maar afwachten :p :wink:

suc6 i.i.g.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Misschien iets voor de meeting coordinatoren??
Kunnen we met een zooitje sprinters/kijkers afspreken!

Lijkt mij wel lachen.

mazzl.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

He maar hoe meten jullie dan jullie 0-100 tijd??
Zonder bijrijder/klokker?!?!?!

HOE DAN?!?!?!

of doen jullie dit helemaal niet?

Ik wil t namenlijk heel graag ALEEN doen.
Maar ik wil ook niet met een stopwatch in mn handen rijden...

mazzl.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

volgens mij is daar zat apparatuur voor in de handel
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ik heb het in de lancia door een vriend laten meten naast me, scheelt iets, maar ja, integrale weegt ook wel 1200 kg, dan is 80 kg extra relatief al minder. Het maakt niet uit hoe, het blijft onnauwkeurig omdat je meter niet klopt, je nooit goed drukt etcetc. Je moet het eigenlijk een keertje tijdens een legaal spintje proberen, als ze daar de 0-100 sprint timen met goeie apparatuur, dan weet je het wat beter,

Gijs

PS: Snelste in de lancia was 6.3 sec, maar zoals gezegd, je kunt er weinig waarde aan verbinden...
Anonymous

Ik heb bij natuurkunde altijd geleerd een gemiddelde van drie proeven te nemen als je met een stopwatch aan het meten bent..
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tja, die onnaukeurigheids bepalingen he :)
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Het gemiddelde van drie proeven? Ja, het ligt ook maar aan je docent, etc... Daar is geen stelregel voor. Je kunt wel leuke dingen doen met een beetje statistiek, maar daar zie ik hier op de Tu al genoeg van voorbij komen...

Gijs
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

7sec hoop ik om z'n minst te kunnen halen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Ja en wat wil je hiermee zeggen Tom?? :lol:
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Zeven seconden? Ik heb geen flauw idee hoeveel een gtt er standaard volgens de fabriek voor nodig heeft en wat jij er verder allemaal nog aan gedaan hebt. Maar 7sec is snel, maar niet snel genoeg als ik je ooit tegenkom :p (sorry voor het opscheppen, maar ja, autofreaks eigen he?)

Gijs
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

voor het zeker weten proef ik in de kroeg nog wat vaker :p

ik heb wellis 0-100 gemeten, maar ik heb een RS232 verbinding van mijn ecu naar een laptop :lol: datalogger, gemeen he! :lol:
Overigens vielen de resultaten wel wat tegen, dat kwam voornamelijk door de afwijking van de teller; ik moest door trekken tot 117 km/h = 100 km/h echt,
Ik moet helaas naar 3 schakelen bij 85 km/h (echt)
en ik wil WEL de zaak heelhouden, dus netjes schakelen.
en de snelste run was 8.4 seconden.
(maar wel 0-85 in 5.5 sec :D )


Kep het laatst met 'clio16v' rashid aan de stopwatch nog eens gedaan: 7.7 sec, in de regen!!
Dus + 1 man erbij + 'slippery' regen en toch 3/4 sec sneller?!?

zie je maar hoe betrekkelijk dat is.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Maik (WOOFER) schreef:
Ja en wat wil je hiermee zeggen Tom?? :lol:
Ik had het niet zo zeer tegen jou Maik, maar meer over het geheel daarboven. Je raakt er namelijk beetje verwart van :D . Er is maar één manier, en dat is meten met GOEDE (lees, betrouwbare) apparatuur. En dan het liefst een aantal keren met ruime tussenpozen. Bij iedere andere manier heb je namelijk enorm veel onnauwkeurigheden (wat me ook vrij logisch lijkt)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Tom schreef:
Maik (WOOFER) schreef:
Ja en wat wil je hiermee zeggen Tom?? :lol:
Ik had het niet zo zeer tegen jou Maik, maar meer over het geheel daarboven. Je raakt er namelijk beetje verwart van :D . Er is maar één manier, en dat is meten met GOEDE (lees, betrouwbare) apparatuur. En dan het liefst een aantal keren met ruime tussenpozen. Bij iedere andere manier heb je namelijk enorm veel onnauwkeurigheden (wat me ook vrij logisch lijkt)
oh op die fiets...
nee nu ik begrijp.
en idd meten is weten.
gissen is missen.. (over het algemeen)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok ok...precies is t natuurlijk niet.
Maar t geeft toch echt wel een beetje een indicatie van wat je in je mars hebt met je auto.

Ik merkte namenlijk dat ik elke keer wat sneller ging.
En dat t allemaal vrij dicht bij elkaar lag.
Ik begon met 9,3 en eindigte met 8,7. (+-8,2 zonder extra persoon dus. Zie posts hiervoor...)
De persoon naast me telt af en dan gassen maar totdat hij de meter min of meer op honderd ziet en totdat IK t zeg. (aangezien hij er schuin tegenaan kijkt.)

En natuurlijk kan je speedometer ook nog erg afwijken enzo.
En of ik er dan een paar tienden naast zit..tja..daar gaat t op dat moment ook niet om.

T is gewoon die need for speed!
De adrenalin rush!

Maar ik wil zeker wel een keer met zo'n "metertje" sprinten!

Hoe werkt zo'n ding eigenlijk?!
Zit dat apparaat dan op je auto??? Nee toch dacht ik?!
Maar hoe meet je dan dat t voertuigje honderd gaat vanaf de kant??

Wie oh wie legt me DIt nou weer uit????


mazzl.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

gtt heeft toch electrische snelheids opnemer??? Je kan als je een beetje technisch bent iets bouwen wat je erop kan aansluiten. Die opnemer werkt toch met pulsen???? voor 1 en 100 km/h staat dus een aantal pulsen per sec of min (dat weet ik niet) Je kan een timertje maken wat gaat lopen bij het aantal pulsen dat bij 1 km/h hoort en stopt bij het aantal pulsen wat bij 100 km/h hoort. Kan niet super ingewikkelsd zijn om dit te bouwen.

Succes.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Er bestaan idd dingetjes die je in je auto legt, je trekt op, en hij geeft de tijd. Werken met een systeem met gewichtje en de wet van traagheid. Daar moet je het zoeken, aan de hand van de gemeten acceleratie kan ie de rest berekenen.

Mzzl!
Plaats reactie