Vraagje over Aansprakelijkheid

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Floris
Contacteer:

Ik heb een vraagje m.b.t. het ongelukje wat ik van de week heb gehad.
Ik reed op een scooter (lees snorfiets) en verleende geen voorrang aan een automobilist. Ik trachtte te remmen en stond bijna stil. De tegenpartij zag mij over het hoofd en reed dus door en reed mij te barsten. Vandaar dus nu ook de gebroken enkel... Het was dus mijn fout dat ik geen voorrang verleende , maar de vrouw (jawel!) in de auto lette dus niet goed op. Tevens was de snorfiets geleend en ligt deze dus goed in barrels.
Wie draait er nu voor wat op, er vanuit gaande dat iedereen WA-verzekerd is.

Wie heeft er meer info voor me?

Alvast bedankt! :)
Anonymous

Jij was fout, dus jij moet de kosten van de vrouw betalen (je verzekering) verder moet jij zelf de kosten van de scooter gaan betalen, ongeacht of zij jouw nou wel of niet gezine heeft, zij had gewoon voorrang en jij was fout.
Floris
Contacteer:

denk je?
Dirk (CRX)

Matthijs heeft het lekker FOUT.. als het 2 auto's waren geweest wel..

Voorrangsweg hoor je voorrang te verlenen..

De situatie is als volgt.. Omdat jij, als snorfietser een zwakkere verkeersdeelnemer bent, ben jij bij de wet beschermt, oftewel, die mevrouw heeft lekker pech met haar schade en is aansprakelijk voor de schade die zij jou berokkend heeft.

Dit komend van iemand met zijn Assurantie B en 1 jaar werkervaring bij een Assurantie Tussenpersoon...

tot zover, Matthijs, toch wel een beetje gelijk hoor, maar niet helemaal..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Job-turbo
Contacteer:

JBL.. Ik ben het niet met je eens.. :)

Het zijn motorrijtuigen onderling dus dan gaat Artikel 185 WVW niet op.
Dirk (CRX)

wordt een snorfiets gezien als een motorrijtuig? huh, zij vallen toch zeker ook onder de zwakkere verkeersdeelnemers net zoals de fietsers? of wor ik nu gek?
Job-turbo
Contacteer:

Je word gek.

Begrip motorrijtuig: Alle motorisch of mechanisch voortbewogen voertuigen zijn motorrijtuigen behalve als ze op een rails rijden.

Volgens mij heeft Floris gewoon dikke pech.

Enneh.. JBL?? Ik dacht dat je ass. B had ;) gnegne

Geintje natuurlijk...........

We moeten binnenkort maar es afspreken als mijn 5 klaar is om es een stukje te toeren ofzo
Floris
Contacteer:

kan iemand ff een linkje opzoeken of een url plaatsen waar ik dit zelf op kan zoeken? de een zegt ja, de ander nee.....
Anonymous

Dus..

Stel: ik kom bij on rontonde aanrijden en een fietser steekt over zonder dat hij voorrang had... ik rij hem aan...

Ben ik dan de lul?...
Anonymous

Mijn advies was trouwens nog dat je het beste JBL even kon vragen, maar die reply staat er niet bij helaas, JBL weet vanaales hiervaf, hij doet het als werk :)
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Martijn T. schreef:Dus..

Stel: ik kom bij on rontonde aanrijden en een fietser steekt over zonder dat hij voorrang had... ik rij hem aan...

Ben ik dan de lul?...
50% volgens mij, met fietsers (ook als ze dooor rood licht rijden, geen licht voeren en dronken zijn :-*.

En ik dacht dat snorfietsers == fietsers (en dus zwakke verkeersdeelnemer
Scooter == motorvoertuig
??
Job-turbo
Contacteer:

Snorfiets is een motorrijtuig 100% zeker een motorrijtuig.

Staat letterlijk in mijn curses boek van Assurantie B

Heb ook nog even op internet gezocht.

Defenitie motorrijtuig: http://home-3.tiscali.nl/~thijeleo/wet/wvw94/h1.html

Defenitie Art. 185 WVW:

http://members.chello.nl/~t.dekkers1/wvw-12.htm
Floris
Contacteer:

waarom is er dan ooit onderscheidt gemaakt tussen snor- en bromfietsen?
waarom mogen snorfietsen niet op de openbare weg, in tegenstelling tot bromfietsen, maar op het fietspad? Vervolgens mij aan deze regels te houden gelden voor mij toch net zulke regels als fietsers? Worden SNOR-FIETSEN dus onder de catagorie MOTORVOERTUIGEN berekend??
lijkt me een beetje stug, datgene wat al eerder vermeld wordt over zwakke verkeersdeelnemers. :evil:
Job-turbo
Contacteer:

Dat is hier helemaal niet van toepassing de vraag waarom er bij de wet verschil is gemaakt tussen een brom en snorfiets. Het gaat erom hoe zit het verzekeringstechnisch.

Ik zal het je nog stugger vertellen zelfs een invalidekarretje is een motorrijtuig. maar een trein met een moter weer niet.

Maar dit is als je het heel strak bekijkt.

Als een invalidekarretje word overreden door een trein dan is de trein volgens art. 185 WVW de zwakkere verkeersdeelnemer. Maar in praktijk zal men dat niet zo bekijken.
TURBODJ
Contacteer:

Politieagenten hebben niet altijd gelijk, maar in dit geval denk ik van wel. Je moet in dit soort zaken schuld en aansprakelijkheid duidelijk uit elkaar halen. Qua schuld is zover ik het kan bezien de snorfietser fout. Hij diende voorrang te verlenen. Strafrechtelijk kan de snorfietser dus een proces-verbaal krijgen. De aansprakelijkheid is een ander verhaal. In de wegenverkeerswet worden de zwakkere verkeersdeelnemers inderdaad beschermd. Maar dit zijn alleen de fietsers en de voetgangers. Indien zij een ongeval veroorzaken (lees schuld hebben aan een ongeval) dan zijn zij civielrechtelijk beschermd. Dat wil zeggen dat de andere partij met het motorrijtuig de schade moet betalen. Degene met het motorrijtuig kan alleen onder deze schadebetaling vandaan komen, indien hij kan aantonen dat er overmacht in het spel is. Overigens zal bij dit soort zaken altijd een %verdeling van de schade tussen partijen plaatsvinden.
Met andere woorden. Eeen fietser verleende geen voorrang aan de bestuurder van een auto en veroorzaakt een aanrijding. De fietser krijgt een proces-verbaal voor het niet voorrang verlenen. De automobilist (zijn verzekering) zal voor een groot deel de ontstane schade moeten betalen.
Michel Meganefreak
Contacteer:

Martijn T. schreef:Dus..

Ben ik dan de lul?...
ik heb zoiets gehad met een meisje hier uit de buurt, die kwam van links en 'vergat' te remmen met haar fietsje.......vol op mijn zijkant (net achter de deur), er zat een kras die dus weggewerkt moest worden (het viel eigenlijk wel mee, maar toch balen)

Ik meteen werk van gemaakt en gezorgd dat haar ouders op papier toe gaven dat het de fout was van hun dochter, heb toen alles terug gekregen (spuitkosten op gegeven en dus iets beter van geworden :D) zelfs mijn eigen risico later nog. Later hoorde ik dat als de fietser niet toegeeft dat je als automobilist gewoon de l*l bent........onbegrijpelijk maar waar
RickGT TURBO
Contacteer:

TURBODJ schreef:Politieagenten hebben niet altijd gelijk, maar in dit geval denk ik van wel. Je moet in dit soort zaken schuld en aansprakelijkheid duidelijk uit elkaar halen. Qua schuld is zover ik het kan bezien de snorfietser fout. Hij diende voorrang te verlenen. Strafrechtelijk kan de snorfietser dus een proces-verbaal krijgen. De aansprakelijkheid is een ander verhaal. In de wegenverkeerswet worden de zwakkere verkeersdeelnemers inderdaad beschermd. Maar dit zijn alleen de fietsers en de voetgangers. Indien zij een ongeval veroorzaken (lees schuld hebben aan een ongeval) dan zijn zij civielrechtelijk beschermd. Dat wil zeggen dat de andere partij met het motorrijtuig de schade moet betalen. Degene met het motorrijtuig kan alleen onder deze schadebetaling vandaan komen, indien hij kan aantonen dat er overmacht in het spel is. Overigens zal bij dit soort zaken altijd een %verdeling van de schade tussen partijen plaatsvinden.
Met andere woorden. Eeen fietser verleende geen voorrang aan de bestuurder van een auto en veroorzaakt een aanrijding. De fietser krijgt een proces-verbaal voor het niet voorrang verlenen. De automobilist (zijn verzekering) zal voor een groot deel de ontstane schade moeten betalen.
Bij mij vertelden ze bij hoog en laag dat het een 80 KM/h weg was.
Maar gelukkig had ik Mikael die even terug ging om foto's van de 60 KM/h borden te maken.
:)
Dirk (CRX)

Job.. discussiepunt, mijn baas zegt ook dat snorfietsen onder de wet bescherming zwakkere verkeersdeelnemers vallen... owh? owh? en nu?? owh??? :) 25 jaar werkervaring :P

Welke verzekeringsmaatschappij gaan we hierover bellen??? trouwens Floris bel anders gewoon effe met de verzekering van die snorfiets hoe dat nu gaat werken.. heb je meteen een concreet antwoord..

vr.gr.

Dirk
Floris
Contacteer:

kijk, dat bedoel ik, ik dacht dus bijna hetzelfde! ik ga contact opnemen, en men gaat het horen! :)
Dirk (CRX)

Ik heb Aegon eventjes voor je gebelt, zo vlak voor het weekend, schadebehandelaar zegt, gemotoriseerde voertuigen vallen niet onder de wet zwakkere verkeersdeelnemers.. :) Dus Job-turbo had gelijk en ik niet :lol: gebeurd wel eens.. Heb het meteen mijn baas verteld en zijn koekje bij de koffie gejat (die heeft ie niet meer verdient :D )..

Sorry Floris, maar als jij in de verkeers-situatie fout zat, wordt het dokken..
Floris
Contacteer:

dat wordt dokken <zucht> :(
Job-turbo
Contacteer:

Ik ben blij dat je het eindelijk inziet Dirk :)

Beschouw dit maar als een leermoment :lol:
Dirk (CRX)

Job-turbo schreef:Ik ben blij dat je het eindelijk inziet Dirk :)

Beschouw dit maar als een leermoment :lol:

Slet :lol:
Plaats reactie