LambdaZonde
Even een vraag qua een lambdazonde. Heeft het nut om deze in de downpipe van een GTT te zetten ?? OKay ik weet ook dat je kunt meten hoe hetmengsel oftewel de uitlaatgassen zijn na verbranding, maar kun je er wat mee ?? waarmee ga je dit meten ? en welke lambdazonde moet je hebben ?? Of neem je een lambdazonde uit een auto (bijeen renault) met bijbehorende electronica en valt er dan meer te doen ?? Bijv zo'n lumenition kastje voor de rijkheid van het mengsel ?? Heeft deze er een nodig ??
Wat wil je er in godsnaam mee bereiken?? Best leuk hoor zo'n ding in je uitlaat...Bij bv een 16v zit zo'n sonde erin omdat er bijgeregeld moet worden. De lamda sonde meet temperatuur en hoeveelheid uitlaatgas, meen ik. Op een GT heeft dat dus echt helemaal GEEN zin omdat je in de eerste plaats geen computer hebt. Hang em gewoon aan een testkast ofzo, heb je meer aan.
Waar het mij om ging was of ik misschien een keer een apparaatje van Lumention (ofzo weet 1,2,3 niet meer hoe je het schrijft) in je GTT kon zetten of dat je er een lamda-sonde voor nodig hebt ?
De lambdasonde meet de samenstelling van je uitlaatgas en die moet +/- 1 zijn, nou je kan bijv die sonde gebruiken om je sproeierafstelling te checken.
Als je bijv. op 1.2 bar rijd met originele sproeier 120-125 zal de lambda onder de 1 zijn. (te arm dus) dus zou je in principe kijken hoeveel ie wordt als je naar 135 gaat.
Daarom heeft Sander ook die sonde in ze GTT zitten, om die dubbele weber af te stellen. Dan ben je zelf de computer zeg maar
Als je bijv. op 1.2 bar rijd met originele sproeier 120-125 zal de lambda onder de 1 zijn. (te arm dus) dus zou je in principe kijken hoeveel ie wordt als je naar 135 gaat.
Daarom heeft Sander ook die sonde in ze GTT zitten, om die dubbele weber af te stellen. Dan ben je zelf de computer zeg maar

Dat zijn van die leuke kastejes waarop je kunt zien hoe rijk je mengsel is, makkelijk als je hard rijdt, weet je zeker dat ie niet te schraal looptZeeuw schreef:Wat wil je ermee bereiken dan??? Lumenwat??

zonde van die lambda
Immer wieder die verdammte Holländer
Nou we het er toch ongeveer over hebben, hoe zit dat met mijn sproeierbezetting en mijn bleedvalve ??
Want, ik kan straks regelen tussen 0,4 bar en 1,2 bar turbodruk, maareuh, dan moet ik toch eigenlijk ook wel ergens mijn sproeiertje aanpassen?
Ook maar zo'n lambda sonde erin zetten misschien ..
Mzzl!
Want, ik kan straks regelen tussen 0,4 bar en 1,2 bar turbodruk, maareuh, dan moet ik toch eigenlijk ook wel ergens mijn sproeiertje aanpassen?
Ook maar zo'n lambda sonde erin zetten misschien ..
Mzzl!
Maar wat wil jij dan gaan meten en hoe ?? met een multimeter ofzo ?? lijkt me niet.
Mattie, lees hierboven ff.
Natuurlijk heb je naast de sensor ook opnemers die het signaal omzetten naar getallen.
Je kunt er dus simpelgezegd je mengsel mee aflezen (rijk/arm). En dat kan reuze handig zijn als je met hoge drukken/flinke vermogens werkt.
Natuurlijk heb je naast de sensor ook opnemers die het signaal omzetten naar getallen.
Je kunt er dus simpelgezegd je mengsel mee aflezen (rijk/arm). En dat kan reuze handig zijn als je met hoge drukken/flinke vermogens werkt.
Kan met een multimeter, dat doe ik, maar kan ook met wat led'jes of een display of zou!Matthijs schreef:Maar wat wil jij dan gaan meten en hoe ?? met een multimeter ofzo ?? lijkt me niet.
Sander
of zo:
[img]http://cnb.iomartvo.com:81/cnb/shop/lum ... imageID=51[/img]
[img]http://cnb.iomartvo.com:81/cnb/shop/lum ... imageID=52[/img]
Lumenition
-
- Contacteer:
Kan iemand mij uitleggen waarom "schraal" lopen met volle belasting erg is?
Enige wat duidelijk is, is dat je minder vermogen hebt dan je kan hebben. Maar zijn er andere side effects?
Als ik nou naar 1.2 bar ga. En m'n sproeiers etc niet aanpas. Dan zou hij "schraal" moeten lopen.
Wat zou het resultaat dan zijn? Dat hij gaat pingelen met volle belasting?
Dit is dan toch te verhelpen ook om hem rijker af te stellen met de stel schroef? Dus dan hoef je nog niet te boren in de sproeiers?
Of geeft uitboren een heel ander effect?
Is toch het zelfde resultaat uiteindelijk als die stel schroef?
Enige wat duidelijk is, is dat je minder vermogen hebt dan je kan hebben. Maar zijn er andere side effects?
Als ik nou naar 1.2 bar ga. En m'n sproeiers etc niet aanpas. Dan zou hij "schraal" moeten lopen.
Wat zou het resultaat dan zijn? Dat hij gaat pingelen met volle belasting?
Dit is dan toch te verhelpen ook om hem rijker af te stellen met de stel schroef? Dus dan hoef je nog niet te boren in de sproeiers?
Of geeft uitboren een heel ander effect?
Is toch het zelfde resultaat uiteindelijk als die stel schroef?
Als hij te arm loopt verbranden je kleppen en smelten je zuigers, dus het dan wel degenlijk kwaad. En NEE dat kun je niet met DIE stelschroef op lossen, want die is voor je stationair co. Je moet dus je sproeier bezetting veranderen dan! Maar als je een lambda-sonde er in hebt zitten kun je zien bij hoeveel druk hij arm gaat lopen. Meten is weten!!Riël schreef:Volgens mij wordt ie dan heter in de verbrandingskamers ... toch? Zou best opgelost kunnen worden met die schroef lijkt me, maar dan zit je weer met je stationair, co, en startproblemen. Lijkt me.
Toch?

Sander