Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Patrick

ik moet zeggen dat het me nu 100% meevalt met het overstuur en onderstuur.ik heb van beide gevallen geen last met de 19 16v,die wegligging is subliem,echt grandioos.
ik heb de grens nog steeds niet bereikt dat ie zegt van nu ga ik glijen.
wat dat betreft heeft ie echt een steekje voor op de 5.ik mis em wel:cool:
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Volgende keer in nl.techniek
Tijn
Contacteer:

On 2002-01-27 19:23, speedline
wrote:
Nou en of dat dit past. Renault is nl. net als de meeste andere Europese autofabrikanten net "LEGO". Alles van bepaalde aandrijflijnen en chassis kun je onderling uitwisselen.

Alleen als je met 15" vlg. rijdt (breder dan 13") komen de banden te ver uit de spatschermen bij een Clio 16v achteras onder een 5gtt. Bij 19 16v draagarmen voor hetzelfde verhaal.

Als we het hebben over snel rijden of "fun" rijden is bij mij hetzelfde. Als ik oversturend de bocht doorga is de bochtsnelheid toch wel de limiet genaderd, maar dat terzijde.

Driften of strak tegen de limiet rijden zal wel altijd een punt van discussie blijven. Op het circuit neig je naar strakke lijnen rijden i.v.m. bandenslijtage. Maar in de rallysport zie je tussen de heren piloten toch wel enorme verschillen. Bijvoorbeeld oudgediende Walter Rörhl met zijn 100m voor de bocht dwars stijl en op vermogen de bocht door, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Tommi Mäkkinen die een vrij "hoekige" stijl aanhoudt.

Per klasse en ondergrond verschilt dit natuurlijk. Maar driftend de hoek om hoeft niets af te doen aan bijvoorbeeld je rondetijd op het circuit.
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 19:28 ]
Tuurlijk is er verschil met verschillende rijders.
Walter Rohrl bedoel jij waarschijnlijk in de Quattro E2 of S1, een auto die zo graag rechtdoor wilde dat je niet anders kon dan wat jij omschreef... (meeste beelden zijn overigens van Gravel)
Een EVO rijdt wat dat betreft als een taxi, makkelijk en zoepel, stuurt gewoon netjes in...

De meeste snelle mannen rijden toch wel een beetje op overstuur omdat de neus van de auto daarmee eerder in de goede richting staat, waarna je weer lekker op het gas kan.
Maar om het goed onder controle te houden geef je zodra je voelt dat de achterkant omkomt een dosis gas terwijl je instuurt, om het overstuur niet uit de hand te laten lopen. Je houdt de auto dan op z.g.n. Power understeer in controle.
Als je wacht totdat je vol de andere kant op tegen moet sturen is er veel snelheid uit.
Ik geloof dat Bas Hagen het ons wel heeft zien gebruiken in de laatste Zuiderzeerally.... Echt, een beetje dwars gaat het echt wel.
Haas
Car: Megane RS

spoorverbreders zou idd een oplossing kunnen zijn,maar pas op dat je geen te brede verbreders pakt, hoe breder je ze namelijk pakt, hoe groter het moment op de naaf, fusee en vooral de wielbouten worden. Als je dan ook nog met die wielen aan het glijden gaat,dus zijdelingse krachten, kan het makkelijker gebeuren dat de bouten afbreken en dus je hele wiel afbreekt...lijkt me niet de bedoeling. Naven en assen worden door de constructeur, in dit geval Renault dus lijkt me duidelijk, berekend op de maximale krachten en nog een veiligheidswaarde daar bovenop, maar als je dus wheelspacers monteert, zorg je dus dat deze berekeningen niet meer kloppen en dus zou het materiaal er niethelemaal tegen bestand kunnen zijn...

Maar op zich lijkt me met 0 - 5 mm nix mis...maar veel breeder moet je echt niet gaan als je ongestoord wil blijven kunnen driften....:grin:
Anonymous

patrick b schreef:ik moet zeggen dat het me nu 100% meevalt met het overstuur en onderstuur.ik heb van beide gevallen geen last met de 19 16v,die wegligging is subliem,echt grandioos.
ik heb de grens nog steeds niet bereikt dat ie zegt van nu ga ik glijen.
wat dat betreft heeft ie echt een steekje voor op de 5.ik mis em wel:cool:
Pat...
De grenzen van de 19 16v zijn vrij makkelijk op te zoeken, dan moet je echt hard gaan wat de wegligging is echt wel ok :D
Ik ken de grenzen van mijn 19 helemaal.

Nog ff over de :D Menno :D methode...

Als je dat wil moet je echt wel kunnen rijden. Anders gaat dat echt mis.
Als je telaat begind met terug sturen kom je echt in een lastige situatie. De
auto gaat dan van achteren van links naar rechts. De meeste fouten worden dan gemaakt door teveel sturen.

Maar als je het gevoel met je auto hebt is dat echt top :D
Met de Saxo die ik had was dat echt kinderspel. Die auto liet zich
heel makkelijk corrigeren, je voelde ook precies wanneer hij werkelijk
begon te komen van achteren.

Mzzl...;)
Steven
Car: M536

Mja mijn auto kwam bij het ongelukkie dus in 1x zo heel snel om dat ie niet meer te houden was, zelfs al was ik Alert en had ik tegen kunnen sturen en gasgeven dan had ik ws. tch de vangrail getikt.

Methoden om het een beetje te voorkomen (ff samenvatten)
-Achter lagere bandenspanning dan voor (had ik dus gelijk @ 2.2 bar= teveel)
-Niet teveel negatief camber voor (ik heb fase1, dus 2,5 graden negatief geloof ik)
-Goeie banden (ahem die van mij waren niet helemaal top)
-Zorgen dat ie voor lager staat dan achter (mijnes stond al achterover en ik had 3 man extra mee)
-Rechte achtertrein wil ook wel eens handig zijn..
-stabistang voor
-spoorverbreders achter
-opassen met plotseling nat wegdek
-Beheerst kunnen rijden.

Ik denk dat ik nog veel zou kunnen leren op zo'n rallycursus :)
clio_rally
Contacteer:

Zo'n rallycursus wil nogal helpen, leer je toch wat leuke trukjes. Verder weet ik het niet zo met die stabilisator stang voor. Dan wordt er juist meer kracht naar de achterkant geleid, die dan dus sneller uitbreekt. Als je het overstuur uit je wagen wilt krijgen, moet je dus achter een stangetje pluggen. Maar ja, wie wil het overstuur uit zijn wagen? Ik probeer het alleen maar zoveel mogelijk te krijgen, overstuur in 4wd (of fwd) is fun!!!

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Marius

clio_rally schreef: Als je het overstuur uit je wagen wilt krijgen, moet je dus achter een stangetje pluggen.
Gijs
Als je minder overstuur wil moet je je achterkant zeker niet te 'hard' maken.
Robert dB.

Steven schreef:
-spoorverbreders achter
Is het niet beter om deze rondom te monteren voor een optimaal weggedrag ipv alleen achter?
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

-Verlagen 5cm (voor lager dan achter)
-veerpootbrug (voor en achter)
-goeie dempers/veren
-goeie bande spanning
-goeie banden

verder ik ff niet weten.
Robert dB.

Maik (WOOFER) schreef:-Verlagen 5cm (voor lager dan achter)
-goeie dempers/veren
-goeie bande spanning
-goeie banden

verder ik ff niet weten.
Zie Steven's post......
Steven

Thnx Robert :)

Mijn posts worden over het algemeen niet gelezen ofzo, ik kom regelmatig tegen dat dingen 10x uitgelegd worden enzo.

Beterrrrr lezen mensen!
Rudo

Beterz 10x te veel uitleggen dan 1x te weinig :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Robert deB schreef:
Maik (WOOFER) schreef:-Verlagen 5cm (voor lager dan achter)
-goeie dempers/veren
-goeie bande spanning
-goeie banden

verder ik ff niet weten.
Zie Steven's post......

weet ik.. maar dit is wat ik heb gedaan...!!! :p
Steven

Rudo schreef:Beterz 10x te veel uitleggen dan 1x te weinig :)
Jah dat denken er wel meer, ik vind het een beetje knullig staan. Dan wordt het echt weer van: 'kijk-mij-eens-intressant-doen'.

Lees eerst het hele topic voor je begint te blaten, of zeg gewon nix :)

btw ik zal mezelf er ook wel eens schuldig aan maken, maar ik zet het wel direct recht :)

Ok genoeg gezeken ;)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

dacht dat 3x scheepsrecht was :lol:
Anonymous

Steven schreef:Mja mijn auto kwam bij het ongelukkie dus in 1x zo heel snel om dat ie niet meer te houden was, zelfs al was ik Alert en had ik tegen kunnen sturen en gasgeven dan had ik ws. tch de vangrail getikt.

Methoden om het een beetje te voorkomen (ff samenvatten)
-Achter lagere bandenspanning dan voor (had ik dus gelijk @ 2.2 bar= teveel)
-Niet teveel negatief camber voor (ik heb fase1, dus 2,5 graden negatief geloof ik)
-Goeie banden (ahem die van mij waren niet helemaal top)
-Zorgen dat ie voor lager staat dan achter (mijnes stond al achterover en ik had 3 man extra mee)
-Rechte achtertrein wil ook wel eens handig zijn..
-stabistang voor
-spoorverbreders achter
-opassen met plotseling nat wegdek
-Beheerst kunnen rijden.

Ik denk dat ik nog veel zou kunnen leren op zo'n rallycursus :)
Ik heb mijn bandenspanning altijd erg hoog.

2.4 voor 2.6 achter. Ben daar erg tevreden mee.
Als ik hem op 2bar zet is het echt niet zo goed als nu.
clio_rally
Contacteer:

Zekers, 2.4 voor en 2.6 achter klinkt goed. Ik ken de wagen natuurlijk verder niet. Op mijn 'gumwagens' (de integrale en vroeger ook de bmw) zet ik ze meestal rondom op 2.5. Wat meer spanning dan normaal is echt geen probleem voor de banden. Je verkleint ook het risiko van het van de velg aflopen en het rijd gewoon beter, banden 'lopen' veel minder in de bochten....

Gijs
Bezemer Rally Team

Anonymous

Idd, het is echt een wereld van verschil.

De banden kunnen wel iets harder slijten, dat maakt nix uit.
Versleten= gewoon nieuw er op. :D

Mzzl...;)
clio_rally
Contacteer:

Ach, banden slijten doen we toch wel. Ik heb het verschil echt ondervonden tijdens de rallycursus, die gasten zeidenn dat 2.5/3.0 bar echt een must was, dus ok, wij proberen, haal je een hoop tijd van je slalom met u-turn af, je voelt dat hij beter ligt, echt heerlijk....

Gijs
Bezemer Rally Team

Merijn.V
Contacteer:

Uh...achterberg raadde mij voor de Willy aan om voor 2.5 te nemen en achter 2.3 of 4.

Het verbaast me dat jullie het hebben over hardere achterbanden.
Anonymous

Marinus16V schreef:Uh...achterberg raadde mij voor de Willy aan om voor 2.5 te nemen en achter 2.3 of 4.

Het verbaast me dat jullie het hebben over hardere achterbanden.
Heb van de week nog ff zitten testen met mijn banden.
Heb achter ook zachter gehad dan voor, dat vond ik niet goed rijden.

Ik zit nu op 2.7 voor en 3.0 achter en dat is lekker.
Je voeld nu echt goed hoe de auto reageerd. Dit is met Goodyear eagle F1.

Ik weet niet hoe het straks is met met mij S-03's van Bridgestone. Maar daar kom ik wel weer 8ter :D

Mzzl... :p
Merijn.V
Contacteer:

Heb van de week nog ff zitten testen met mijn banden.
Heb achter ook zachter gehad dan voor, dat vond ik niet goed rijden.

Ik zit nu op 2.7 voor en 3.0 achter en dat is lekker.
Je voeld nu echt goed hoe de auto reageerd. Dit is met Goodyear eagle F1.

Ik weet niet hoe het straks is met met mij S-03's van Bridgestone. Maar daar kom ik wel weer 8ter
Uh... Ik heb die bridgestone bandjes en ik heb ze voor op 2.7 gezet en achter 2.5 en ik vind het echt weergaloos rijden.

Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat ik achter CUP-dempers gemonteerd heb.

Maar ik zal ook eens proberen wat het effect van hardere achterbanden is, ik verwacht overigens dat dit een stuk minder zal sturen.

...wordt vervolgd...
Anonymous

Dus jij bent er wel tevreden over.
Kun jij eens vertellen hoe het rijgedrag is van die band.

Of ze makkelijk uitbreken of juist helemaal niet.
Mzzl... :p
Plaats reactie