De keuring of voor de vlamingen... 'de konrtol'

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Mark G
Contacteer:

Daar ik wel wat wil veranderen aan mijn GT ben ik op zoek naar wat wel en wat niet mag in dit strenge België.

Heeft er toevallig iemand info over?
Zwarte ruiten, ja maar...
Kuipzetels, ja maar...
Verlagen, ja maar...
Velgen, ja maar...
enz..

Heb mezelf al even suf gezocht op het internet, maar niet echt de correcte informatie gevonden.
Laatst hoorde ik nog van iemand dat vaste kuipzetels niet mochten.
De modelen waarvan de rug naar voor scharniert dan weer wel.

Waar o waar staan die regelementen?
Groetjes,
Mark
Tom
Moderator
Car: MB

mischien eens informeren bij de belgiesche RDW???
Mark G
Contacteer:

Wel... volgens mij weten ze het daar allemaal zelf niet echt.
Het hangt er allemaal vanaf welk weer het die dag is :lol:

Maandag is een slechte dag... zeker weten...

Als je hoort wat voor dingen er allemaal gebeuren.. tsss. kan ik een website over maken...

groetjes,
Mark
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

ask kevin B
RickGT TURBO
Contacteer:

Waarom ga je als Belg niet bij je mede belg in de rade. Xero heeft een tuning bedrijf en heeft net een tweede geopend.
Dus ik zou bij hem eens aankloppen...

Ik ga zaterdag naar hem toe. Kom anders dan ook effe langs om je auto te showen. :)
Ik kom denk ik met de GT. Wel beschadigde GT... maar ik daarom ben ik daar... om op te knappen... :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Das mooi man.! suc6..

(ik zag dat de grillen besteld zijn :D )
Mark G
Contacteer:

Zaterdag ga ik niet halen vrees ik, toch niet met de GT :-(
Hij ligt nog helemaal uit elkaar door die verwarmings-radiator die lek is.
Heb net het rode tapijt aan het kuisen geweest. Wel iets verschil...

Als dan alles terug in elkaar staat moet ik naar de keuring, en het is afwachten of hij erdoor gaat zijn. Let's hope so :p
Dan naar de verzekering, dan platen gaan halen.

Ik wil wel mee gaan met m'n Daihatsu charade.. héhé..
Waar moeten we dan wezen eigenlijk?

Groetjes,
Mark
RickGT TURBO
Contacteer:

Het bedrijf van Xero zit in Waregem.
Ik kom vanuit Holland dus rij wel het liefste direct zosnel mogelijk richting Waregem.

Private message me anders even...

En Maik grillen zijn besteld inderdaad... :)
kevinb
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:ask kevin B
Ik zal mijn ervaringen even vertellen,

Ramen--> Je achterste 3 ramen mag je zo donker maken als je zelf wil, voorste, als het follie is, vergeet het haal hem er maar al weer af!
Ik heb het geluk dat mijn voorste ramen gespoten zijn, dus, gewoon opmerking.
of, ga als het goed weer is, en draai je twee voorste raampjes open. (nog niet geprobeert, maar moet lukken denk ik)

Kuipstoelen--> Heb ik hetzelfde gehoord, Als ze vast zijn mogen ze niet. (weet ik niet zeker)

Verlagen --> Ga al 2 jaar verlaagt naar de keuring, geen probleem, en je krijgt je pink niet meer tussen de band en de bumper bij mij, dus.

Velgen --> idem als verlagen, ga al 2 jaar met 15" nog geen enkel probleem.

Ik ga altijd in kontich naar de keuring, ik heb horen zeggen dat willebroek het makkelijkst zou zijn?
Daar zou je er zelfs met een verlengde moterkap doorheen geraken.
Laat ook even wat lucht uit je achterste banden, is beter voor de schokbrekertest. zagen ze ook altijd over.
gille
Contacteer:

wil je zeker zijn dat je bak er door is ga naar Rotselaar das tegen leuven maar laat wel 15 of 20 euro in de het asbakje liefst een beetje zichtbaar dan kom je er zelfs met een flinstone wagentje door
Tom
Moderator

en dan in de steekproef vallen. haha
kevinb
Contacteer:

Er hangen van die bordjes tegen de muur waarop staat,
"Het aannemen als ook aanbieden van fooien is ten strengste verboden"
je kan natturlijk ook die 20 eurokes bij je papieren steken, en als ze iets zeggen, zeg je gewoon heel simpel, nou ,ik dacht dat ik nu al moest betalen?
da-goof
Contacteer:

het is echt Bels ten voeten uit als ik dit zo hoor. Ze zijn onmenselijk streng, tenzij ze der zelf beter van kunnen worden, dan zijn alle regels ineens heel flexibel, zo flexibel dat ze soms gewoon verdwijnen. Woon zelf op een steenworp afstand van de grens bij Hamont (Neerpelt) en weet er dus alles van. Geen kwaad volk hoor die belgen, maar je moet wel weten wat je kunt maken en wat niet. Het is in ieder geval wel zo met de officiele instanties dat je er niks van opaan kunt en totaal niet in kunt schatten wat ze willen omdat ze absoluut inconsequent zijn.
En bij deze waarschuw ik alle nederlanders voor de belgische politie. Rijd er niet te hard, want als nederlander en zeker als je een accent van boven de rivieren hebt, betaal je je blauw als ze je pakken. En direct betalen. Het is zelfs zo erg dat bij ons net over de grens op zondag ochtend de geldautomaten in de verre omtrek leeg zijn omdat al die hollanders moeten dokken. Het werkt overigens wel, want ik pieker der niet over om te hard te rijden in Belgie. Maar ik ken de Belgische mentaliteit wel een beetje, heb er op school gezeten 6 jaar lang. Moet zeggen dat je in belgie veel gedaan kunt krijgen wat in nederland onmogelijk is, maar dat ze soms ook onredelijk streng en flauw zijn.
Tom
Moderator

dus jij bent ook een beetje belg :D
gille
Contacteer:

da-goof schreef:het is echt Bels ten voeten uit als ik dit zo hoor. Ze zijn onmenselijk streng, tenzij ze der zelf beter van kunnen worden, dan zijn alle regels ineens heel flexibel, zo flexibel dat ze soms gewoon verdwijnen. Woon zelf op een steenworp afstand van de grens bij Hamont (Neerpelt) en weet er dus alles van. Geen kwaad volk hoor die belgen, maar je moet wel weten wat je kunt maken en wat niet. Het is in ieder geval wel zo met de officiele instanties dat je er niks van opaan kunt en totaal niet in kunt schatten wat ze willen omdat ze absoluut inconsequent zijn.
En bij deze waarschuw ik alle nederlanders voor de belgische politie. Rijd er niet te hard, want als nederlander en zeker als je een accent van boven de rivieren hebt, betaal je je blauw als ze je pakken. En direct betalen. Het is zelfs zo erg dat bij ons net over de grens op zondag ochtend de geldautomaten in de verre omtrek leeg zijn omdat al die hollanders moeten dokken. Het werkt overigens wel, want ik pieker der niet over om te hard te rijden in Belgie. Maar ik ken de Belgische mentaliteit wel een beetje, heb er op school gezeten 6 jaar lang. Moet zeggen dat je in belgie veel gedaan kunt krijgen wat in nederland onmogelijk is, maar dat ze soms ook onredelijk streng en flauw zijn.
FF REAGEREN HE BUURMAN HOLLANDER,kom je hollanders tegen per vrachtwagen en die gaan eens de grens voelen die zich meester in ons landje juist zoals jullie caravanmannen overbeladen tot en met en rijden van links naar rechts en ja mijn beste vriend de hollander de boetes zijn hie rechtstreeks te betalen maar als jullie tegen 200km per uur door belgie vliegen kost jullie dat 100euro doen wij dat rijden we zes maand nie meer zowel bij jullie als in ons eigen land
Mark G
Contacteer:

O jee... hier we go again ;-)

Ik heb een tijdje in Nederland gewerkt en ik vind het rijden daar véél leuker als hier in belgie.
Maar... we wijken af :wink:
Jasper16v

als je met 200 km/uur door nl rijd ben je flink de bok, of je nu nederlander bent of belg
als nederlander ben je gewoon je rijbewijs + auto kwijt, als belg betaal je een flinke boete

en dat zal in belgie ongeveer hetzelfde zijn lijkt me
da-goof
Contacteer:

gille 21TURBO schreef:
da-goof schreef:het is echt Bels ten voeten uit als ik dit zo hoor. Ze zijn onmenselijk streng, tenzij ze der zelf beter van kunnen worden, dan zijn alle regels ineens heel flexibel, zo flexibel dat ze soms gewoon verdwijnen. Woon zelf op een steenworp afstand van de grens bij Hamont (Neerpelt) en weet er dus alles van. Geen kwaad volk hoor die belgen, maar je moet wel weten wat je kunt maken en wat niet. Het is in ieder geval wel zo met de officiele instanties dat je er niks van opaan kunt en totaal niet in kunt schatten wat ze willen omdat ze absoluut inconsequent zijn.
FF REAGEREN HE BUURMAN HOLLANDER,kom je hollanders tegen per vrachtwagen en die gaan eens de grens voelen die zich meester in ons landje juist zoals jullie caravanmannen overbeladen tot en met en rijden van links naar rechts en ja mijn beste vriend de hollander de boetes zijn hie rechtstreeks te betalen maar als jullie tegen 200km per uur door belgie vliegen kost jullie dat 100euro doen wij dat rijden we zes maand nie meer zowel bij jullie als in ons eigen land
Ho ho, rustig maar, ik probeer alleen duidelijk te maken dat er in belgie door de politie nog wel eens onderscheid wordt gemaakt tussen Belgen en buitenlanders. Daar kan ik niks aan doen, dat stel ik gewoon vast en samen met mij ook een hoop belgen die ik ken. En dat van die 100 euro, vergeet dat maar, voor de nederlanders mag je er een 0 bij zetten, want ik heb zelf bijna een boete aan m'n broek gehad van de belgische politie omdat mijn nederlandse fiets (en ik woon dus ook in nedeland) niet aan de belgische regelementen voldeed. Ik wist niet wat ik hoorde. Stel je toch voor dat alle nederlandse fietsers in belgie bekeurd zouden worden omdat hun fiets niet aan de regels voldoet. Dan kun je ook gelijk alle buitenlandse automobilisten gaan bekeuren omdat hun auto niet in belgie is gekeurd.
Het draaide allemaal om een wit reflectortje aan de voorkant. En ik moest en zou het maken en 2 dagen later op het bureau komen laten zien, want anders kostte het me 300 !!!! guldens. En ik lieg echt niet en ik wil de belgen ook niet zwart maken of zo, maar dit vind ik gewoon onredelijk onlogisch en veel te streng. En dat is nou wat ik bedoel. En dit soort dingen gelden in belgie voor alle officiele instanties, dat is gewoon zo, dus waarom zou dat niet gezegd mogen worden? En dat heeft nadelen, maar zeker ook voordelen als je iets gedaan wil krijgen, alleen vind ik dat ze er de touristen buiten moeten laten. Als je er dan kwaad om wordt of zo dat het gezegd wordt, dan is het ook aan jou als inwoner om er iets aan proberen te doen.

edit: oh en wat betreft dat direct betalen, dat is bij ons ook en vind ik ook hardstikke logisch, ware het niet dat de bedragen die aan zo'n bekeuring hangen vaak gewoon te hoog zijn om contant op te nemen en dan zit je te kijken met een in beslag genomen auto. En daarom gaf ik dus die waarschuwing. En een waarschuwing is toch nooit weg of wel? Of ga je totaal ontkennen wat ik heb beweerd? En daarmee praat ik niet de fouten goed van mede landgenoten, maar dat was ook helemaal niet aan de orde. iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen rijgedrag en als dat een boete oplevert is dat zijn eigen schuld. Alleen op de manier waarop er beboet wordt heb ik kritiek.
kevinb
Contacteer:

Wat is het toch fijn om in een ééngemaakt europa te leven, niet? :p
Anonymous

gille 21TURBO schreef:wil je zeker zijn dat je bak er door is ga naar Rotselaar das tegen leuven maar laat wel 15 of 20 euro in de het asbakje liefst een beetje zichtbaar dan kom je er zelfs met een flinstone wagentje door
:D
Mark G
Contacteer:

Ik ben ondertussen naar de keuring geweest.
Eerste keer afgekeurd voor de volgende dingen:

- Handrem werkte maar op één wiel.
- Bestuurder stoel (schommelen :D )
- CO van 5 (met de opmerking, je rijd met een fabriek!)

Snel naar huis gerderen, handrem kabels ingespoten, schijven en blokken clean gemaakt.
Bestuurderstoel voorzien van 'heavy' bouten en goed vastgezet.
Dan naar een garage voor de CO..
Vijs vijs aan de carb en ik weg...
Er viel niet meer mee te rijden, stilvallen, schokken, ...
Auto langs de kant, vijs vijs terug open..
Naar de keuring, vijs vijs dicht...
Alles OK.. :D
Achter de bocht... vijs vijs.. en gelukkig naar huis

Mijn vrouwke wou nog even langs haar moeder, de GTT even gaan 'showen'. Komen daar aan, even mooi nadraaien en de motor dan stilgelegd. Op dat moment een MASSA wit rook vanonder de motorkap! Sh*t!

Iedereen met de gedachte van ..wat heeft hij nu weer gekocht...
Een rubberdarm (water van blok naar carb) gescheurd. Gelukkig net aan de aansluiting. Klein stukje afgesneden en terug kunnen aankoppelen. Opgelost... het volgende probleem graag :D

Nu nog de nummerplaten gaan halen en het ergste is achter de rug.. (of moet nog komen...)

Groetjes,
Mark
Tom
Moderator

je bent er maar druk mee :wink:
kevinb
Contacteer:

weer iets bijgeleerd,
ging ik vrijdag met de wagen van me vriendin naar de keuring, mogen blijkbaar van die opzet-sportpedalen ook al niet!
Enkel op de rem, waar houden ze hun met bezig!
Mark G
Contacteer:

Zijn dat pedalen met ruberre 'noppen' op?
Ik weet dat volledig metaal niet mag, maar dacht dat met rubbers op geen probleem zouden geven.

Groetjes,
Mark
gille
Contacteer:

tja bij ons mag je maar een ding he das terugkomen en elke keer betalen kunt beter direkt wat geld achter laten in hun broekzak dan mag je alles everything is for sale also human
Mark G
Contacteer:

Is een rolkooi trouwens toegestaan in België ?
Tom
Moderator

lijkt me grote onzin om zoiets (veiligs) te verbieden. Zolang het zicht goed blijft lijkt mij het geen enkel probleem
gille
Contacteer:

XtronX schreef:Is een rolkooi trouwens toegestaan in België ?
tuurlijk hoe komen rallywagens anders aan hun tecnische controle 8)
Mark G
Contacteer:

Tom schreef:lijkt me grote onzin om zoiets (veiligs) te verbieden.
Ik vind veel dingen bij de keuring onzin. :D
Een derde stoplicht was eerst ook niet toegelaten..
Vaste kuipzetels zouden ook niet mogen, en die lijken me ook niet echt onveilig (van horen vertellen)
kevinb
Contacteer:

het is al even geleden maar misschien heb je hier iets aan,
http://www.wegcode.be

groetjes kevin
kevinb
Contacteer:

Heb derjuist nog is een paar dingen gevraagd,

Rolkooi, geen probleem, gooi maar in, gelast, gevezen, ge ziet maar.

Brede kit, geen probleem, de wielen mogen niet uit de wielkasten komen, spoorverbreders tot 4 cm aan elke kant, en de uitbouwkit mag max. 40cm buiten de dimlichten komen.

Achterbank uitgooien? geen probleem, wordt wel genoteerd, niet afgekeurd, moet wel de gordels ook vewijderen.

4-punts gordels? geen probleem, moeten wel goedgekeurde zijn.

Ramen blinderen? de achterste, mogen zelfs zwartgeschiderd zijn, no problemo, de voorste, moeten gedaan worden ergens in een fabriek ergens in charleroi, omdat ze daar enkel een goedkeuring kunnen geven.
Als je de achterraam doet, moet je wel een rechtse buitenspiegel hebben.

Dit was het zowat, de rest vraag ik de volgende keer wel.
bruno @af
Contacteer:

kevinb schreef:Heb derjuist nog is een paar dingen gevraagd,

de voorste, moeten gedaan worden ergens in een fabriek ergens in charleroi, omdat ze daar enkel een goedkeuring kunnen geven.
.
No way, quality glassCOATING zit bij mij in Sint-Niklaas (en Zwevezele) en daar mag het wel MET attest van de keuring !!!
Gunther

Ik weet één ding ...als je langs de kant gezet wordt en de agent is moedwillig kun je terug gewone doorzichte ruiten steken want er is één artikel in het KB van 15.3.68 (technisch reglement personenauto's)dat een echte dooddoener is voor tuning namelijk dat het "het voertuig conform dient te zijn aan het gelijkvormigheidsattest" Maw als het voertuigtype ooit de fabriek verlaten heeft met getinte ruiten geen probleem anders KAN (moet niet) je problemen krijgen. Nog iets dat over het hoofd gezien wordt met het tinten van ruiten is wanneer je ooit (hopelijk nooit) een ongeval krijgt met een fietser, voetganger noem maar op en deze is zwaargewond of erger en er kan bewezen worden (en dat kan geloof me) dat de getinte ruiten een oorzakelijk verband hebben...tja wil ik nie in je schoenen staan.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
gille
Contacteer:

Gunther schreef:Ik weet één ding ...als je langs de kant gezet wordt en de agent is moedwillig kun je terug gewone doorzichte ruiten steken want er is één artikel in het KB van 15.3.68 (technisch reglement personenauto's)dat een echte dooddoener is voor tuning namelijk dat het "het voertuig conform dient te zijn aan het gelijkvormigheidsattest" Maw als het voertuigtype ooit de fabriek verlaten heeft met getinte ruiten geen probleem anders KAN (moet niet) je problemen krijgen. Nog iets dat over het hoofd gezien wordt met het tinten van ruiten is wanneer je ooit (hopelijk nooit) een ongeval krijgt met een fietser, voetganger noem maar op en deze is zwaargewond of erger en er kan bewezen worden (en dat kan geloof me) dat de getinte ruiten een oorzakelijk verband hebben...tja wil ik nie in je schoenen staan.
tja die flikken he :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8)
Mark G
Contacteer:

gille 21TURBO schreef:
Gunther schreef:Ik weet één ding ...als je langs de kant gezet wordt en de agent is moedwillig kun je terug gewone doorzichte ruiten steken want er is één artikel in het KB van 15.3.68 (technisch reglement personenauto's)dat een echte dooddoener is voor tuning namelijk dat het "het voertuig conform dient te zijn aan het gelijkvormigheidsattest" Maw als het voertuigtype ooit de fabriek verlaten heeft met getinte ruiten geen probleem anders KAN (moet niet) je problemen krijgen. Nog iets dat over het hoofd gezien wordt met het tinten van ruiten is wanneer je ooit (hopelijk nooit) een ongeval krijgt met een fietser, voetganger noem maar op en deze is zwaargewond of erger en er kan bewezen worden (en dat kan geloof me) dat de getinte ruiten een oorzakelijk verband hebben...tja wil ik nie in je schoenen staan.
tja die flikken he :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8)
Hahaha... das ni schoon hé...

Ik had het eigenlijk nog niet door.
Ik maar denken.. vanwaar haalt hij die info toch allemaal.. :wink:
Plaats reactie