[5gtt] Veerpoten uit elkaar halen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Marius

Ik wil nieuwe rubbers en lagers in mijn veerpoten voor zetten.

Nu probeer ik de moer bovenop de veerpoot los te schroeven met een sleutel en een inbus, maar deze zitten enorm vast.

Zit hier locktite tussen en kan ik dit net zo lang verhitten totdat de boel wel makkelijk los gaat?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Rudo

Marius schreef:Ik wil nieuwe rubbers en lagers in mijn veerpoten voor zetten.

Nu probeer ik de moer bovenop de veerpoot los te schroeven met een sleutel en een inbus, maar deze zitten enorm vast.

Zit hier locktite tussen en kan ik dit net zo lang verhitten totdat de boel wel makkelijk los gaat?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Hé Marius, dat is precies het probleem waarom het mij niet gelukt is om mijn GT te verlagen :( , Je moet voorzichtig zijn want bij mij is dus het imbusgat bovenaan uitgescheurd!! :( :( Voor mij zit er dus niets anders op dan nieuwe schokbrekers helaas.

Ik heb dus geen oplossing voor je, alleen even een kleine waarschuwing om voorzichtig aan te doen :wink:
Marius

Balen balen.

Ik heb nog even beter gekeken en er zit van dat witte soort locktite achtig spul tussen het schroefdraad en de moer volgens mij.

De inbus is inmiddels krom gheghe...
Rudo

Marius schreef:Balen balen.

Ik heb nog even beter gekeken en er zit van dat witte soort locktite achtig spul tussen het schroefdraad en de moer volgens mij.

De inbus is inmiddels krom gheghe...

Hmm, dan heb je mazzel, bij mij was de imbus sterker dan de veerpoot :(
Marius

Ik zie maar een oplossing, hij zal toch losmoeten....

flink heetstoken........
Rudo

Marius schreef:Ik zie maar een oplossing, hij zal toch losmoeten....

flink heetstoken........

Nou succes Marius, ik lees wel of het gelukt is!! :)
Marius

Pfff het is gelukt.

Heel lang heetgestookt, totdat het borgmiddel al bubbelend tussen de moer en het tapeind uitkwam.
Toen flink kracht gezet met de inbus en steeksleutel waarna de boel loskwam.
Anonymous

uhhhhh dat borgmiddel zit er niet voor niet neem ik aan, ik heb het idee dat het ook weer heel erg vast moet zitten, ik zou me anders niet veilig voelen. Maar wel tof dat het gelukt is, weer een ervaring rijker, en daar gaat het om :D maar wel goed vastdraaien he, anders krijgen we van die vervelende ongelukkken ;)
Marius

Thanx, ja tuurlijk.
Gooi er wel nieuwe borg tussen uiteraard.
Arjen

Met een luchtsleutel had je hem ook zo losgekregen, al is dat niet de meest ideale oplossing ivm de veiligheid.
Marius

Zeker weten?

Je moet nl wel met een inbus het tapeind tegenhouden, en volgens mij lukt dat niet icm met een luchtsleutel.
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk dat het dan snel een pijnlijke bedoeling word. Heb ik geen goede ervaringen mee
Arjen

Ik heb het zelf ook een keer gedaan, met het loshalen van een veerpoot. Daar was ook de imbus van kapot (beetje rond!). De luchtsleutel geeft hem zo'n klap dat je hem helemaal niet tegen hoeft te houden. Maar het is in principe wel slecht voor de demper omdat de zuigerstang even mee kan gaan draaien. Zorg er wel voor dat je goede verenspanners hebt en dat de veerpoot stevig in een goede bankschroef staat. En zeker niet met je hoofd, of in jouw geval bek, boven gaan staan. Want als het fout gaat, dan wordt het tandjes tuffen.
Marius

ah op die tweewieler.
canonballman

Yep Marius, op die fiets!

Ik gebruik ook altijd luchtsleutel, en zoals Arjen al zei: Hoef je niet tegen te houden.

O, en trouwens bedankt voor de Ring weekend info........ Heb al een gereviseerde krukas liggen. Morgen zijn de lagers binnen, en dan een keer 2 dagen de tijd ervoor nemen voor de inbouw. Dan is het Ringtime!!!!!

Misschien, heeeeeeel misschien met pinksteren nog Zandvoort.

groeten
Reinier
Marius

Ah mooizo, dat klinkt goed. Ik neem aan dat je het hele weekend meegaat?

Heb de nieuwe lagers voor in mijn veerpoot al, morgen komen de nieuwe rubbers hopelijk binnen.
canonballman

Ik denk het wel, maar weet nog niks zeker. Noteer mijn naam maar niet, kom dan toch op eigen gelegenheid. Ik heb in ieder geval jou GSM nummer dus kan jullie altijd vinden!
Ben

Rudo schreef:
Hé Marius, dat is precies het probleem waarom het mij niet gelukt is om mijn GT te verlagen :( , Je moet voorzichtig zijn want bij mij is dus het imbusgat bovenaan uitgescheurd!! :( :( Voor mij zit er dus niets anders op dan nieuwe schokbrekers helaas.

Ik heb dus geen oplossing voor je, alleen even een kleine waarschuwing om voorzichtig aan te doen :wink:
Bij mij was het inbusgat ook uitgescheurd... we hebben er toen een bout opgelast waar een ring/steeksleutel op past toen ging hij prima los :)
Marius

canonballman schreef:Ik denk het wel, maar weet nog niks zeker. Noteer mijn naam maar niet, kom dan toch op eigen gelegenheid. Ik heb in ieder geval jou GSM nummer dus kan jullie altijd vinden!
Prima, en anders zie je de rooksignalen wel van de BBQ, want 'BBQ-master-Paul-P' gaat ook mee.
canonballman

Okay okay.......

Mocht ik op de heenweg nog een ongeidentificeerde roadkill zien of zelf veroorzaken met mn bumperspoiler, dan neem ik m mee en hebben we extra vlees :p :p :p
Anonymous

Marius schreef: Prima, en anders zie je de rooksignalen wel van de BBQ, want 'BBQ-master-Paul-P' gaat ook mee.
Fire it up ! :lol:

[img]http://www.smilies.nl/person/chef.gif[/img]
canonballman

:lol: :lol:
Plaats reactie