[5gtt] raar geluid bij voor-as(?).

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hallo mensen.

Graag vraag ik (weer) even uw aandacht voor t volgende. :

Toen ik vanmiddag even mn gtt aan t uitlaten was merkte ik op een gegeven moment dat ik meer geluid had als normaal als ik zachtjes reed.(ik kwam bv bij een stoplicht)

T blijkt nu dat vooral wanneer ik langzaam rijd (40 of minder), dat ik dan een "schrapend/ratelend/tikkend/knarsend geluid" vanaf de voorzijde (NIET mn motor volgens mij!)hoor komen. Hoe langzamer ik rijd hoe duidelijker t word.
Wanneer ik gas geef lijkt t te verdwijnen.
T is dus vooral goed hoorbaar als ik t gas los laat en afrem.(maaakt niet uit of ik op mn rem trap of niet!)
T lijkt bijna wel alsof er iets aanloopt, maar toch ook niet.
T klinkt iig niet erg lekker.

Ik merk verder niets in t rijgedrag van mn auto.
Ook bij hogere snelheden lijkt alles normaal te functioneren.
T is echt alleen geluid, maar t klinkt soms best wel akelig.
niet erg hard ofzo, maar gewoon zo'n geluidje van.."eehhmm....dat klinkt niet goed..." (:) :( )


Rara wat zou dit nou weer kunnen zijn?!

Als iemand een id'tje heeft...LET ME KNOW!


thanx.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

't kan een wiellager zijn
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat is dus eigenlijk ook t eerste waar ik aan zat te denken.
Eigenlijk ook t enige dat ik KON bedenken......:)

Hoe kom weet je zoiets zeker?

En..."is that bad??"
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Een soort van knarsend,krasend aanlopend geluid en kost voor een clio ongeveer 200 euro's incl a.loon :(
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

shit.

:( :( :evil:

Daar ben ik dan weer mooi klaar mee.

Want "knarsend/krassend/aanlopend" klinkt t zeker.....

damn damn triple damn!!
............
QUADROUPLE DAMN!!!

-Is dit ook nog zelf te vervangen of is dat absoluut niet aan te raden voor een begginend prutsertje als myself?!


-Misschien ook nog andere ideen over wat t eventueel nog meer zou kunnen zijn?

thanx.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik ben zelf ook een beginnend knutselend prutsertje, dus ik heb het lekker laten doen :-*

Suc6
Anonymous

of een aandrijfasje

of hoesje

Wiellager mekr je ook met het beter bochtenwerk (wat weer onverstandig is om te doen met een kapot wiellager :-) )
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

hoe heet de wiellager in t engels??

Kan ik effies de Haynes checken...


thanx Thijs "Repetitive Strain Injury". ;)
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

'Bearing'
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok.

Ik wil even weten wat die wiellagers nou eigenlijk doen.
Dan weet ik misschien ook beter of t daar aan ligt of nie.


Dus...

1) wat doen wiellagers(EN aandrijfasjes/hoesjes) nou eigenlijk/waar dienen ze voor?

2) waar zitten ze?(beetje precieser dan "bij je wielen" graag :) )

En dan mag dit t liefst in "kindertaal" uitgelegd worden!


thanx a lot.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok "bearings"......dat kwam nog wel in mn engelse vocabulaire voor :)
Maar ik zou dan denken..."wheel-bearings" ofzo...

Maar Haynes heeft alleen maar "front hub bearings" en "steering rack support bearings" in de aanbieding.....

????????????
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Om het effe simpel te zeggen wiellagers zorgen ervoor dat je wielen soepel draaien en dardoor een lage weerstand hebben, en zitten achter je (schijf)rem. Je aandrijfassen zorgen ervoor dat je vooruitkomt :wink:
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

front hub bearings - voornaaf lagers

Dat zijn ze dus.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok...die front hub bearings dus...

Dan lijkt t me dus GEEN goed plan als ik daar zelf aan ga zitten klooien!!!:D

[quote from Haynes]The following procedure is given as a guide for those people whishing to do the work themselves, and will prove difficult in the best of circumstances mainly due to the very high press loads required to remove and refit the bearing outer race. It is strongly recommended that the stub axle is removed from the car, and the entire bearing renewal procedure is entrusted to a Renault dealer.[/quote from Haynes]

Ikke niet dus!! :lol:


thanx mensen!!
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Wat je wel zelf kan doen, is het hele fusee eraf halen. Dan kan je dat zo meenemen naar het bedrijf waar je het lager erin laat zetten.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok, en laten doen is idd gelijk aan +-200E???

verdamd nogmal...

Ach ja....tis elke keer wel weer iets anders he met die auto's.....:)
Zo blijf je bezig.
Ik leer tenminste wel weer elke keer weer meer als er weer-es iets stuk gaat!
(leuke zin :D )

En hoe lang zouden die wiellagers normaal gesproken me moeten gaan?
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Mijn lager ging stuk bij ongeveer 90000 km, ik heb alleen geen flauw idee of dat normaal is
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Je hebt het nu alleen over de lagers (wat het ook goed kan zijn), maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Ik had namelijk een paar maanden geleden gelijke klachten in mij gtt (bij optrekken en afremmen bij lage snelheden en raar geluid, en in de bochten werd dit versterkt). Toen ik de auto daarna op de brug had bleek het de motorsteun links voor te zijn (dat rubber blokje :D ), deze was helemaal doormidden.

Nadat het vervangen was was het probleem helemaal weg. Denk hier ook eens aan.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

TOM>> Ik zit toch ook meer in de richting van lagers oid te zoeken aangezien t geluid echt aanhoud bij lage snelheden.
En t is ook echt een knarsend/schrapend/ratelend geluid.
Net alsof er iets heel erg naars aanloopt.
Ik denk dat een rotte motorsteun toch wel een ander soort van geluid geeft.
Maar toch bedankt, ik hou zeker nog wel rekening met andere problemen.

Nog even over lagers die niet goed zijn:

-Kan je hiermee nog even blijven rijden zonder dat t zometeen echt misgaat??
-Wat KAN er allemaal gebeuren als je lagers echt t probleem zijn???

thanx.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

volgens mij kun je daar beter niet te lang mee rondrijden. ik denk dat door de vrijving de boel ook veel warmer word als normaal. Kan nooit goed zijn!!!
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

spir@l schreef:ok, en laten doen is idd gelijk aan +-200E???

verdamd nogmal...

Ach ja....tis elke keer wel weer iets anders he met die auto's.....:)
Zo blijf je bezig.
Ik leer tenminste wel weer elke keer weer meer als er weer-es iets stuk gaat!
(leuke zin :D )

En hoe lang zouden die wiellagers normaal gesproken me moeten gaan?
Dat verschilt heel erg.

Hier in ieder geval de stappen om je fusee los te krijgen.

1. Laat iemand op de rem trappen en draai de centrale wielmoer los.
2. Krik de auto op en vewijder het wiel.
3. Demonteer de remklauw, met de 2 bouten waarmee deze op het fusee zit. Plaats een kartonnen doos (oid) in je wielkast naast de draagarm waar je de remklauw op kan leggen zodat de remslang niet belast wordt.
4. Demonteer de remschijf.
5. Maak de stuurkogel los van het fusee
6. Demonteer de bouten en moeren waarmee het fusee aan de veerpoot zit.
7. Demonteer de fuseekogel (borg)bout (zit onder op het fusee).
8. Nu kun je het fusee van de fuseekogel-as aftrekken, als je een beetje wrikt want deze zit wat geklemt.
9. Daarna kan je het fusee naar je toetrekken, hij glijdt dan van de aandrijfas af als het goed is.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Kijk! Marius weet het wel :wink: TOPPIE!
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

En denk om de rubbers van de aandrijfas. bescherm ze eventueel met een stuk karton!!!!
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Je kunt ook eerst even proberen uit te vinden of het echt je wiellagers zijn. Krik hem gewoon aan de verdachte kant omhoog en draai het wiel handmatig beetje rond. Als hij echt gaar is, merk je dan ook dat hij niet mooi loopt. En een lager vervangen is niet waanzinnig moeilijk. Als je dan toch bezig bent, je moet alleen een beetje kloten met het eruit krijgen en erin zetten. Verder zou ik, als je toch iets eraan gaat doen, meteen even je aandrijfhoesjes nakijken. Als die wat rot zijn, meteen vervangen, die kosten vallen mee en dan hoef je je daar ee tijdje geen zorgen over te maken...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Thanx voor alle replies jongens!

Ik ga zometeen even langs de garage om een kennis van me even te laten checken of t echt de lagers zijn of nie.

Ik LAAT deze operatie gewoon uitvoeren denk ik.
Kost me dan maar wat meer.
Kan ik ook meteen die aandrijfhoesjes laten nakijken.

Maar behalve extra wrijving op mn wielen zou t geen problemen mogen geven???
Lijkt me dat er toch nog wel iets anders kan gebeuren?

Kan t niet gebeuren dat ik er op een gegeven moment gewoon een wiel blokkeerd?
Want dan ben ik natuurlijk mooi de lul als ik over de snelweg rijd....:(

Ik hoor t zo allemaal wel...

nogmaals bedankt voor de altijd snelle en goede hulp jongens!

Marius>>extra bedankt voor de uitleg over t demonteren van de fussee. :)

khou jullie op de hoogte.

mazzl.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het zou kunnen gebeuren dat je wiel blokkeert.
Ik heb bij m'n vorige auto ook een hele tijd met een rotte wiellager rondgereden, maar ik dacht zal wel niks bijzonders zijn.
Bleek dus later toen we er een ander motorblok erin hadden gehangen dat m'n lager rot was en dat ik dus al een maand of 2 met een rot wiellager rondreed, was bij nader inzien ook niet echt slim om zo lang door te blijuven rijden met zoiets, maarja, ik dacht komt wel als het andere blok erin hangt.

Toen we een rondje wilden rijden om te testen, reed ik achteruit en bleek dat m'n lager zo rot was geworden van het loshalen van de assen enzo dat m'n wiel gewoon aan het dansen was.
er zat een speling op van een centimeter of 5, zover deinde hij op en neer in de breedte.

Ander wiellager erin gezet, bleek dat er een stuk of 4 vierkante wiellagers inzaten en dat er een aantal ook nog eens vermist waren......

Ik zou dus als ik jou was maar gauw een ander lagertje erin laten zetten.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Nou...ik net naar de garage rijden.......

NIETS MEER!!!!!(????)

Ik hoorde helemaal GEEN extra geluiden van mn wielen/as af komen.

Stukkie gereden met de monteur.....NIETS.

Nou gaan we t volgende week even allemaal nakijken om te zien of we iets tegen komen.

Rijd ik nog even een beetje rond om te kijken of t niet terug komt....
Hoor ik t op een gegeven moment TOCH weer een beetje als ik zo'n 20km/u rijd. een rattelend bijna tikkend geluidje.

Maar als t mn lagers zouden zijn, dan zou t toch juist erger moeten worden ipv eerst compleet weg zijn en dan na een tijdje weer een beetje terugkomen?!?!!?!?!!??

I'm confused now....

Maar nogmaals:

-KAN IK HIERMEE ZOMETEEN EEN FLINK STUK RIJDEN OF BETER VAN NIET????


mazzl.
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

ik denk dat ik ook iets zoals jou heb,

ik heb laatst voor de apk de schijven voor laten vervangen door mooie gegroefde/geboorde schijven. heerlijk remmen :)

MA als ik afrem met lage snelheden dan hoor ik toch echt een RATELEND geluidje! Helemaaaaal niet leuk geluiden die er niet bij horen. Ik dacht eerst dat het vanwege die nieuwe schijven is(lucht die door de gaten gaat ofso?) Ma Nu begin ik het ook te horen als ik bij lage snelheid rij (mooie weer, raampje open om de voruwtjes na te schreeuwen, ontdek je gelijk meer geluiden)

Omdat ik sinds de apk van 3 weken geleden al 1 week de remleidingen heb moeten vervangen en afgelopen week de koppelingskabel heb moeten doen heb ik nu ff geen zin om alles na te lopen maar mocht ik erachter komen hoe wat waarom babygeratel dan laat ik het weten.

Plus marius MOOIE OPMSCHRIJVING!! alleen is dat echt geen doen als je kijkshop gereedschap hebt en vet vet vet verroestte boutjes( ik heb het gedaan voor me deur een fusee eraf halen, was hele week met sluetel, wd40 en mokerhamer bezig, ma het lukte uiteindelijk wel :D )

succes in elk geval!!
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Thanx prettige ed!

Ik ga woensdag as ook even de hele boel nalopen.
We zien wel waar de gtt strand.....

Ik ben trouwens van t weekend wel gewoon naar 'Speed' gereden, geen probleem geloof ik.
T geluid word dus bij mij NIET erger.
T is nu echt alleen bij een slakkegangetje dat je een soort van regelmatig "tikje/knarsje" hoort.
en t 'LIJKT' wel alsof ik weer iets meer speling heb.
Vooral bij erg hard optrekken merk ik dat t weer iets meer aan t zwabberen is.......of verbeeld ik t me maar......
Maar zou dat er iets mee te maken kunnen hebben. (lagers?????)

we zullen zien......
Ik laat ook wel weten wat we tegenkomen.


mazzl.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Als je wiellager rot is kan het vastslaan op hoge snelheid, wat hetzelfde effect heeft alsof 1 wiel voluit in de rem zou schieten, je vliegt die kant uit en HEEL erg hard..

Ik heb al 1x een verrot wiellager gehad omdat ik met te hoge banden rijdt (komen binnenkort nieuwe op!) zelf vervangen, wel effe wat gescheld gehad, maar het is makkelijk zelf te doen..

Hoe kom je erachter, was Gijs zei, zoiets, maar dan toch effe anders.. je zet het verdachte wiel op de krik en ipv van draaien probeer je het wiel, ten opzichte van zijn as te bewegen.. (bovenkant aantrekken, onderkant aantrekken, zijkant voor zijkant aantrekken).. als daar beweging meer als 1mm inzit, is of a) die moer een beetje los (vastdraaien dus) of b) je wiellager is aan gort.. wiellager kost 50 euro bij de dealert ong. 4 uurtjes werk zonder persbank en je bent weer onderweg..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Plaats reactie