Dubbelle intercooler

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Michiel

Wie weet of twee intercoolers meer vermogen oplevert? Ik zit dan te denken aan een geforceerde koeling dmv een extra fan te plaatsen voor (of achter) de extra intercooler. Of zou hierdoor de luchtwrijving dusdanig toenemen dat de extra koeling teniet gedaan wordt.

Als de lucht daadwerkelijk koeler zou worden, wat resulteert in meer lucht in de cilinders dan neemt de druk natuurlijk ook weer toe. Heeft dit dan eigenlijk niet hetzelfde effect als de turbodruk op te schroeven?

Welke wijze weet raad met deze vragen/??
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
clio_rally
Contacteer:

Mmm, simpele regel is natuurlijk dat je zoveel mogelijk lucht naar binnen wilt krijgen. Of je dit nu met een turbo of met koude lucht doet maakt wezenlijk niet zoveel uit. Je inlaat temp is natuurlijk wel anders en dat verandert het een en ander, maar in principe gaat het gewoon om zoveel mogelijk lucht. Verder lijkt een tweede intercooler me niet echt nuttig. De weg van je turbo naar je motor wordt zo wel errug lang. Ik zou eerder denken aan een wat grotere intercooler (groter oppervlak), misschien met een leuke waterspray?

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Stefijn

Zo veel mogelijk lucht? Zo veel mogelijk ZUURSTOF bedoel je, en dat kan door de lucht te koelen: in koude lucht zit meer zuurstof.

De druk neemt NIET toe als je koelere lucht in je systeem weet te krijgen, de druk is namelijk afhankelijk van je overdruksysteem dat afgeregeld staat om maximaal 0,7 bar toe te laten.
Wel geldt: 0,7 bar turbodruk (=een bepaalde hoeveelheid lucht in een bepaalde ruimte) lucht van 20 *C levert meer zuurstof en dus meer power dan 0,7 bar turbodruk (is namelijk dezelfde hoeveelheid lucht maar met groter aandeel zuurstof) van 40 *C.

Daarom levert een motor met dezelfde druk maar MET intercooler meer power dan één zonder intercooler (zie 90pk TDI en 110pk TDI van VW, is zonder en met intercooler)

Daarnaast zal inderdaad het sterk vergrote volume van je intercoolersysteem waarschijnlijk een veeel tragere turbo opleveren, want die moet een grotere ruimte volpompen.
Dat doet één enkele grotere intercooler ook wel, maar dat is vaak hooguit 30-50% meer, bij 2 intercoolers is het volume 100% meer (1 intercooler + slangen), dus dat effect zal veel groter zijn.
Anonymous

FF waxchten tot Mclain gaat posten.

hij had een tweede op ze GT geschroefd en volgens hem was het turbogat helemaal niet zo groot.
Stefijn

Verder: opschroeven van je turbodruk geeft inderdaad hetzelfde effect als de lucht beter koelen, nl. meer zuurstof in je motor en dus meer power.

Alleen dat gebeurt dus op 2 verschillende manier:

zelfde druk/beter koelen: meer zuurstof in dezelfde hoeveelheid lucht= meer zuurstof

hogere druk/zelfde temp: meer lucht met hetzelfde aandeel zuurstof=meer zuurstof

De 2e betekent natuurlijk ook meer belasting op je motor, en is dus wezenlijk iets anders!

En over McLain, die heeft het dus idd gemaakt en weet wat het effect is. Hij had zelfs een temperatuurmeter geinstalleerd om te kijken hoe veel kouder de lucht werd en volgens mij viel het nogal tegen en merkte hij het wel degelijk in snelheid van de turbo, maar goed, dat zijn mijn herinneringen en die willen wel eens niet kloppen.

McLain, maak ons wijzer! :D

PS. Hoe zijn de Uniroyalbanden?
Anonymous

Stefijn (ZakRaket) schreef:PS. Hoe zijn de Uniroyalbanden?
OK, maar toch vind ik dat ik wel snel grip kwijt ben maar dat kan ook komen omdat zo nog ff een beetje moeten inslijten. Mijn vredestein protracs moesten ook een paar honderd kilometer wennen voordat ze echt goede grip hadden (laguna). Over 200 kilometer hoor je meer.

Ze zijn wel onwijs mooi onder de clio.
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik begrijp dat overdruk systeem nog steeds niet goed.

Nu lees ik dat het systeem standaard op 0.7 bar staat. Wat overeen komt met de klep op de Turbine. Dat is de stel schroef die je bij kan stellen om je Turbo druk op te voeren.

Nou zit er ook nog een waste gate op de slang richting intercooler. Deze waste gate is toch ook onderdeel van het overdruk beveiligings systeem?

Dus alleen de Turbo opschroeven tot 1 bar zou betekenen activatie van de wastegate op de slang en dan dus ontsteking onderbreking...
Dus dan heeft alleen opschroeven geen nut toch?

Kan iemand me dit nou eens even uitleggen?
RickGT TURBO
Contacteer:

Dan zou je dus ook deze wastegate moeten de-activeren om daadwerkelijk resultaat te zien...?
Anonymous

Rick sorry dat ik het zeg maar je hebt het helemaal mis.

Je hebt je turbo die bouwt druk op. Die kan je niet instellen, das gewoon je turbo die kan alleen maar draaien.
Dan heb je een Wastegate, das een heel dom klepje kan je ook niets aan afstellen staat gewoon open of dicht.
Vervolgens heb je een actuator das een ding dat uitzet als er meer druk op komt. Daar zit een actuatorrod op (staafje) en dat ding bedient je wastegate.

Wat gebeurt er nu boven een bepaalde druk duwt de actuatorrod de wastegate open en kan de turbo geen extra druk opbouwen omdat alle lucht gelijk ontsnapt.
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr 3 mei 2002 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

Ploegah schreef:Rick sorry dat ik het zeg maar je hebt het helemaal mis.

Je hebt je turbo die bouwt durk op. Die kan je niet instellen, das gewoon je turbo die kan alleen maar draaien.
Dan heb je een Wastegate, das een heel dom klpeje kan je ook niets aan af stellen staat gewoon open of dicht.
Vervolgens heb je een actuator das een ding dat uizet als er meer druk op komt. Daar zit een actuatorrod op (staafje) en dat ding bedient je wastegate.

Wat gebeurt er nu boven een bepaalde druk duwt de actuatorrod de wasteghate open en kan de turbo geen extra druk opbouwen omdat alles gelijk ontsnapt.
Effe snel dit zeggen...

Niks sorry.... Ik ben hier om te leren en luister dus graag naar je uitleg...

Zo en nu ga ik je reply even verder lezen. :)
Matijs
Contacteer:

Die beveiliging in de slang naar de intervooler is geen wastegate. Alleen de turbo heeft een wastegate, die open gaat als de druk de ingestelde waarde bereikt (= draaien aan dat stangetje). De sensor in de slang gooit de ontsteking uit als het allemaal echt te gek wordt als de wastegate van de turbo het om welke reden dan ook niet doet en de druk dus op blijft lopen.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat de druk opvoeren tot boven de 1 bar alleen zin heeft als je de beveiliging aanpast (zit een stelschroefje op) of vervangt danwel weghaalt.

Wat betreft de intercooler, beter een grotere dan een tweede ernaast lijkt mij. Anders neemt de weerstand over het systeem wel erg toe, en die is wel al hoog genoeg bij een GT Turbo...

Iets waar ik gisteren aan zat te denken: Als een koperen radiateur beter koelt dan een gewone radiateur, zou dit dan ook niet werken bij een intercooler, dus een koperen intercooler? Of praat ik nu poep?
Anonymous

Dat is de standaard situatie.

Om je turbodruk op te schroeven moet je dus ervoor zorgen dat je wastegate niet opengaat, want dan blijft de turbo druk opbouwen. Dit kan je simpel doen door de actuatorrod korter te maken waardoor hij pas later de wastegate opengooit.

Ook de actuator zelf is goed voor de gek te houden, dit doe je met een bleedvalve, die een deel van de lucht afblaast, bleed, voor de actuator, dus de actuator staat niet op dezelfde druk als de rest van je systeem.

Dan heb je nog een dumpvalve maar die zorgt niet voor meer druk, die zorgt er alleen voor dat bij gas los je lucht word afgeblazen vlak voor je carb, hierdoor blijft je turbo draaien en is tie bij de volgende vollast weer sneller op druk.
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr 3 mei 2002 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Michiel schreef: Ik zit dan te denken aan een geforceerde koeling dmv een extra fan te plaatsen voor (of achter) de extra intercooler.
Euhm, dit slaat trouwens echt nergens op (no offence)
Er zit al een fan in het systeem, die noemen ze turbo :D
Stefijn

Ehm...hoe harder de lucht langs de intercooler stroomt hoe beter, alleen: een simpel fannetje zal niet meer luchtstroom genereren dan een rijdende auto die er volgas vandoor gaat.

Wat WEL zou helpen voor extra koeling is de waterspray die al eerder genoemd werd, oftwel, water vernevelen over de intercooler heen, de verdamping van het water ontrekt veel warmte aan de intercooler :)

Een radiateur dient om warmte af te geven, net als een intercooler, koper zal dus idd goed werken
Laatst gewijzigd door Stefijn op vr 3 mei 2002 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

Je hebt je turbo die bouwt durk op. Die kan je niet instellen, das gewoon je turbo die kan alleen maar draaien.
Dan heb je een Wastegate, das een heel dom klpeje kan je ook niets aan af stellen staat gewoon open of dicht.
Vervolgens heb je een actuator das een ding dat uizet als er meer druk op komt. Daar zit een actuatorrod op (staafje) en dat ding bedient je wastegate.

Wat gebeurt er nu boven een bepaalde druk duwt de actuatorrod de wasteghate open en kan de turbo geen extra druk opbouwen omdat alles gelijk ontsnapt.
Ik begreep dit wel ongeveer. Maar je hebt het een stuk helderder uitgelegd.
Het staafje maak je korten dus dan duwd de actuator de wastegate minder ver dicht. En dus kan je meer druk opbouwen.
Zo had ik hem op 1 bar afgesteld.
Maar dan de vraag is wat de wastegate (iedereen hier noemde deze sensor een wastegate) op de slang doet?
Dit is een overdruk beveiliging heb ik begrepen die de ontsteking afsluit als de druk te hoog word.
Maar nou wil ik weten wat daar de specificaties van zijn.
Want met wat voor druk word de ontsteking afgesloten?

En dat doet hij want ik had een defecte sensor daar. Die heb ik vervangen.
clio_rally
Contacteer:

Stefijn (ZakRaket) schreef:Zo veel mogelijk lucht? Zo veel mogelijk ZUURSTOF bedoel je, en dat kan door de lucht te koelen: in koude lucht zit meer zuurstof.
Mmm, dus niet. Wat je bedoelt is dat het specifiek volume van lucht afneemt met een afnemende temperatuur. Daarom zitten er in een liter koude lucht meer molletjes dan in warme lucht. Het percentage zuurstof blijft echter gewoon gelijk. Verder maakt het geen reet uit of ik het over zuurstof of lucht heb, gaat erom dat je zoveel mogelijk binnenkrijgt, in lucht zit dan ongeveer 20% zuurstof, warm, koud of lauw, maakt niet uit. Verder heb ik nooit bedoelt dat met koude lucht de druk omhoog gaat, ik bedoel alleen (ik probeerde het zo simpel mogelijk uit te leggen) dat het in feite op hetzelfde neerkomt, meer lucht/zuurstof in je motor te krijgen....

Gijs
Bezemer Rally Team

Anonymous

Rick, ik sluit me volledig aan bij matijs:
Matijs schreef:Die beveiliging in de slang naar de intervooler is geen wastegate. Alleen de turbo heeft een wastegate, die open gaat als de druk de ingestelde waarde bereikt (= draaien aan dat stangetje). De sensor in de slang gooit de ontsteking uit als het allemaal echt te gek wordt als de wastegate van de turbo het om welke reden dan ook niet doet en de druk dus op blijft lopen.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat de druk opvoeren tot boven de 1 bar alleen zin heeft als je de beveiliging aanpast (zit een stelschroefje op) of vervangt danwel weghaalt.
Matijs
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid: met een mol wordt hier de scheikundige term bedoeld (neem ik aan :D ).

Waar het allemaal op neerkomt is dat er twee methoden zijn om meer zuurstof / lucht in de motor te krijgen, een subtiele en een lompe methode:

- Subtiel: de lucht koelen zodat die 'minder plaats inneemt', dan gaat er vanzelf meer in;

- Lomp: gewoon harder duwen, dus hoppa, omhoog met die turbodruk! (met alle mogelijke gevolgen van dien)
Stefijn

Ik heb het idd niet helemaal goed verwoord, de dichtheid neemt idd af, en dus heb je in één liter meer lucht en dus zuurstof (de verhouding zuurstof/andere stof blijft idd gelijk)

En over koude lucht=meer druk, dat was een opmerking van Michiel
Als de lucht daadwerkelijk koeler zou worden, wat resulteert in meer lucht in de cilinders dan neemt de druk natuurlijk ook weer toe. Heeft dit dan eigenlijk niet hetzelfde effect als de turbodruk op te schroeven?
RickGT TURBO
Contacteer:

Ploegah schreef:Dat is de standaard situatie.

Om je turbodruk op te schroeven moet je dus ervoor zorgen dat je wastegate niet opengaat, want dan blijft de turbo druk opbouwen. Dit kan je simpel doen door de actuatorrod korter te maken waardoor hij pas later de wastegate opengooit.

Ook de actuator zelf is goed voor de gek te houden, dit doe je met een bleedvalve, die een deel van de lucht afblaast, bleed, voor de actuator, dus de actuator staat niet op dezelfde druk als de rest van je systeem.

Dan heb je nog een dumpvalve maar die zorgt niet voor meer druk, die zorgt er alleen voor dat bij gas los je lucht word afgeblazen vlak voor je carb, hierdoor blijft je turbo draaien en is tie bij de volgende vollast weer sneller op druk.
Dus als ik een bleedvalve zou gaan installeren dan moet ik m'n Turbo uit elkaar schroeven? Dat begrijp ik niet helemaal....
Want het huis waar die actuator in zit zit in/op de Turbo behuizing opgeborgen...
Anonymous

Stefijn (ZakRaket) schreef:Ik heb het idd niet helemaal goed verwoord, de dichtheid neemt idd af, en dus heb je in één liter meer lucht en dus zuurstof (de verhouding zuurstof/andere stof blijft idd gelijk)

En over koude lucht=meer druk, dat was een opmerking van Michiel
Zolas de grote schrijver herman brusselmans ooit zei:

"Domheid en misverstand, die houden de wereld in actie." :-)
clio_rally
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:

Ik begreep dit wel ongeveer. Maar je hebt het een stuk helderder uitgelegd.
Het staafje maak je korten dus dan duwd de actuator de wastegate minder ver dicht. En dus kan je meer druk opbouwen.
Zo had ik hem op 1 bar afgesteld.
Maar dan de vraag is wat de wastegate (iedereen hier noemde deze sensor een wastegate) op de slang doet?
Dit is een overdruk beveiliging heb ik begrepen die de ontsteking afsluit als de druk te hoog word.
Maar nou wil ik weten wat daar de specificaties van zijn.
Want met wat voor druk word de ontsteking afgesloten?

En dat doet hij want ik had een defecte sensor daar. Die heb ik vervangen.
De wastegate is geen sensor. Het is in wezen de klep die de uitlaatgassenstroom verdeelt over de turbo en de uitlaat. De uitlaatgassen gaan natuurlijk niet altijd allemaal langs de turbo. Als jij op je max. turbodruk zit laat de wastegate een deel van de uitlaatgassen 'ontsnappen' naar de uitlaat, zodat de turbo niet meer druk op kan bouwen, de rest van de uitlaatgassen houden dan de turbo op druk. Nou ja, dit is de simpele uitleg, misschien iets duidelijker?

Gijs
Bezemer Rally Team

RickGT TURBO
Contacteer:

Ploegah schreef:Rick, ik sluit me volledig aan bij matijs:
Matijs schreef:Die beveiliging in de slang naar de intervooler is geen wastegate. Alleen de turbo heeft een wastegate, die open gaat als de druk de ingestelde waarde bereikt (= draaien aan dat stangetje). De sensor in de slang gooit de ontsteking uit als het allemaal echt te gek wordt als de wastegate van de turbo het om welke reden dan ook niet doet en de druk dus op blijft lopen.
Ikke ook hoor :)
Ik begreep het al niet.
Iedereen zat dat maar te vertellen. Weet je nog dat ik d'r over vroeg? Iedereen zat me maar te vertellen dat het een waste gate was en ik maar vragen zitten er dan twee wastegates op m'n auto...
Eindelijk krijg ik dan antwoord van mensen die er wel wat van af weten.
Thanks.
Matijs
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:

Dus als ik een bleedvalve zou gaan installeren dan moet ik m'n Turbo uit elkaar schroeven? Dat begrijp ik niet helemaal....
Want het huis waar die actuator in zit zit in/op de Turbo behuizing opgeborgen...
Gelukkig niet... De bleedvalve komt tussen het slangetje dat de actuator aanstuurt. Door een deel van de druk in dat slangetje weg te laten lopen komt er minder druk op de actuator te staan en gaat de wastegate later open
RickGT TURBO
Contacteer:

De wastegate is geen sensor. Het is in wezen de klep die de uitlaatgassenstroom verdeelt over de turbo en de uitlaat.
Dit begrijp ik wel. Dat is redelijk duidelijk. Dit heb ik geleerd toen ik turbo wisselde.
Maar nu weet ik nog niet wat de druk is die de sensor in de slang aankan voordat hij geactiveerd word. En dat is nou wat ik wil weten.

Iemand een antwoord?
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:
RickGT TURBO schreef:

Gelukkig niet... De bleedvalve komt tussen het slangetje dat de actuator aanstuurt. Door een deel van de druk in dat slangetje weg te laten lopen komt er minder druk op de actuator te staan en gaat de wastegate later open
Kijk en daar begrijp ik het niet meer. Want ik weet helemaal geen slangetje die dat aanstuurd. Ik neem aan dat die van af de Turbine moet lopen?
Toen ik m'n nieuwe Turbo er in gezet had, had ik er geen extra slang op.
Is het een koperen slang ofzo? Of een keiharde ijzeren?
Laatst gewijzigd door RickGT TURBO op vr 3 mei 2002 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

nee, sorry, dat weet ik ook niet... EDIT: welke druk dus

Met een nauwkeurige turbodruk meter en een bleedvalve ben je er zo achter natuurlijk, maar echt tof voor jet turbo is het niet als die sensor bij volle belasting ineens de ontsteking uit gooit en de olietoevoer dus ook stop...
Laatst gewijzigd door Matijs op vr 3 mei 2002 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:
Matijs schreef:
RickGT TURBO schreef:

Kijk en daar begrijp ik het niet meer. Want ik weet helemaal geen slangetje die dat aanstuurd. Ik neem aan dat die van af de Turbine moet lopen?
Toen ik m'n nieuwe Turbo er in gezet had, had ik er geen extra slang op.
Is het een koperen slang ofzo? Of een keiharde ijzeren?
Het is standaard een plastic slangetje, nou standaard zijn het er twee.
Een bleedvalve werkt echter alleen als je het cup-actuator-circuit toepast, en dan verdwijnt er 1 slangetje.
Wacht, ik kom ff met wat plaatjes, dat praat wat makkelijker
Hang on
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:nee, sorry, dat weet ik ook niet...

Met een nauwkeurige turbodruk meter en een bleedvalve ben je er zo achter natuurlijk, maar echt tof voor jet turbo is het niet als die sensor bij volle belasting ineens de ontsteking uit gooit en de olietoevoer dus ook stop...
Precies en dat wil ik nou dus weten. Want dat wil ik met alle kosten voorkomen.
OVerigens ben ik ook wel nieuwsgierig naar met wat voor druk de olie stroomt naar/door de Turbo.
2 bar natuurlijk volgens je metertje. Maar is dat echt snel d'r doorheen of is dat druppelen....
Matijs
Contacteer:

Okee, het actuator circuit in beeld:

Standaard
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/cupcirc ... ircuit.jpg[/img]
Het gaat dus om dat slangetje dat van de carburateur naar de actuator loopt.

Cup circuit
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/cupcircuit.jpg[/img]
Zoals je ziet is hier alle overbodige rommel weg, en blijft alleen het betreffende slangetje over

Duidelijker?
RickGT TURBO
Contacteer:

OOOOOHHHH

Dat was m'n reactie. Nu begrijp ik het in een keer. :)

Thanks!!!!!!!
Matijs
Contacteer:

Keedan 8)
Michel S.
Contacteer:

Dubbele intercooler is FUN.

Zeker als je de kap opentrekt. Krijg je wel leuke gezichten te zien.

Ik hem mijn koelsysteem ongeveer hetzelfde gemaakt als bij een 21T. 1 vierkante intercooler(stnd) en een langwerpige. Enigste verschil tussen dat bij mij en dat van de 21 is dat dat van mij iets langere weg had. Want ik moest naar onderen met de slang en ook weer naar boven. Daardoor zou Het turbogat wel moeten stijgen/groter worden. Maar ik moet je vertellen dat het maar heel weinig scheelt. Op de hogere druk merk je het wel een klein beetje. Dan moet die wat langer pompen om het hele systeem op die druk te krijgen.

Ik heb meteen een luchtinlaat temp meter ingebouwd om te kijken naar het effect. En het werkt echt heel goed.
Ik geloof dat het buiten een kleine 22 graden was op de ring toen, en met 1.1 bar druk in het spruitstuk kwam die na heel lang scheuren tot 35 graden. Hoger kreeg ik hem niet.

In de winter was het Kilo Utrecht Tango. Temp van 1 a 2 graden waren realiteit, en dat liep echt zo beroerd, niet te geloven. Stotteren op kapot af en inhouden. Ook kreeg ik de motor niet meer echt warm. Moest een dikke 30 KM rijden voordat mijn water op temp was om het een beetje warm te krijgen in de ketel. En als ik dan de kachel helemaal open draaide, dan zag ik de temp gewoon zakken.
Dit werdt beter toen ik hem verwijderde, en een thermostaat van 95 graden erin knalde.

Het werkt heel goed, maar in de winter is het geen pretje.

groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Stefijn

En hoe warm werd de inlaatlucht met 1 originele intercooler?
Michel S.
Contacteer:

Stefijn (ZakRaket) schreef:En hoe warm werd de inlaatlucht met 1 originele intercooler?
de lucht is nu rond de 43 graden. En dan heb ik het over een buiten temp van onder de 14 graden.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Plaats reactie