Gisteren ben ik met mijn 5GTT naar Harderwjk gereden. We moesten met het darts-team helemaal daarhen voor te darten. Ik mijn maatje opgehaald en daar gingen we.
Heenweg lekker rustig aan in het begin, goed warmrijden, zou de eerste keer lekker doorijden worden sinds 2 jaar. Hij heeft een tijdje stilgestaan ivm schade. Ik heb een hoop al gedaan maar nu de blikschade nog. Afijn bakkie is goedgekeurd 2 weken geleden, dus we konden weer rijden.
Na een tijdje even laten voelen wat een turbootje kan en zoefden we lekker over de a28 richting Harderwijk. 150, 160, 170, 180, ging lekker, aangekomen in Harderwijk lekker laten nadraaien, ging perfect geen ellende dus.
Na het darten weer huiswaarts, eerste kwartier rustig toeren zonder de turbo te gebruiken tot ie lekker warm was en dan weer gassen. Zo een 20 minuten later in Utrecht aangekomen bij zijn huis, afscheid genomen van een gezellig avond en naar mijn eigen hut toe.
2 straten verder:komt me toch een hoop rook onder de kap vandaan...Fok Fok FOK ! Temperatuurmeter helemaal bovenin en niet opgevallen in het donker. Dat $%&#@ lampje was ook niet aangegaan! Fan draaide niet en een hoop rook. Ik die wagen langs de kant gezet ook een hoop rook uit de uitlaat, sjeesus nee he... Het was al 00:30u en ik wilde naar bed, niet dit, niet dit met mijn renaultje... Ik kon wel janken... Een behulpzame frietenbakker was aan het opruimen in zijn zaak en die hielp met water. Ontluchingsnippels open en zachtjes gieten. Die wagen van me wou geen water opnemen, thermostaat ging niet open, fan draaide niet. Het bleek dat het blok zo heet was dat meteen de damp uit de nippels kwam zetten en er geen warm water bij de thermostaat kwam. Ik weer bijna janken. Zekering gepakt en de 2 draadjes van mijn fan afgerukt en zo de fan continu laten draaien.
Ik mijn meissie bellen; "kom met ducktape, flessen water, please....!"
20 min. later was ze er en had ik effe troost...pff wat een domper op een zo'n leuke avond. Systeem gevuld en olie gepeild, mh.. geen water in mijn carter,oliepeil stond normaal. Dan maar zachtjes naar huis. Lage toeren, meters in de gaten houden, mh wel erg hoog maar het gaat.
Vandaag de hele dag verhalen van mijn collega's aanhoren over lekke koppakkingen en kromme koppen, verneukte motorblokken etc. Ja, ik kwam met de Daihatsu naar het werk.. "Heej Gijs, waar is de turbo? Hij was toch helemaal goed weer?"
Grmmbl! (*snik* ff sterk zijn nu...)
Vanavond even gekeken waar hij nu lekt, neemt nog steeds geen water op en da metertje zit weer in no time boven in het rood. Na lang zoeken toch gevonden: Het potje rechts voorin waar 3 slangen uitkomen (retourslang naar vulreservoir, slang naar waterpomp/thermosstaat, slang naar blok) was gebarsten! Het zeek en spoot eruit. Dat wordt maandag naar mr. Reno en zo'n plastic potje te halen en dan maar weer proberen denk ik.
Ik hoop echt dat ik geen lekke koppakking heb, dat ie niet te heet geworden is...we zullen zien, ik hou jullie wel op de hoogte. Voorlopig de komende week ff rijden in de Daihatsjoe....
[ This message was edited by: goose on 2002-04-20 08:27 ]
Controleer ook of de sensor bij de thermostaat nog wel werkt.
Als die kapot is geeft ie ook geen seintje dat de fan aanmoet en dan heb je de poppen aan het dansen.
(spreek uit ervaring
)
Als die kapot is geeft ie ook geen seintje dat de fan aanmoet en dan heb je de poppen aan het dansen.
(spreek uit ervaring

Sorry, maar ik geloof toch echt dat de koelfan wordt geschakelt door het thermocontact wat in de radiateur zelf zit. Logisch want als je die 2 draadjes daarvan doorverbind gaat de fan aan.
De thermostaat zelf is gewoon een doorgang van bimetaal die zichzelf opent bij een bepaalde temperatuur (dus geen electronica hierbij) En de sensor op de waterpomp is gewoon je tempsensor voor je dashboard.
De thermostaat zelf is gewoon een doorgang van bimetaal die zichzelf opent bij een bepaalde temperatuur (dus geen electronica hierbij) En de sensor op de waterpomp is gewoon je tempsensor voor je dashboard.
mm das balen zegggg..... 

Immer wieder die verdammte Holländer
Heho, ik ben geen techneut, maar dit weet ik me er nog van te herinneren.On 2002-04-20 12:42, Stevie wrote:
Sorry, maar ik geloof toch echt dat de koelfan wordt geschakelt door het thermocontact wat in de radiateur zelf zit. Logisch want als je die 2 draadjes daarvan doorverbind gaat de fan aan.
Er zit daar iets

Bij mij deed dat ding het niet.
Waardoor de temperatuur dus flink opliep.
Gelukkig had ik het snel in de gaten en had op tijd mijn motor uitgezet.
Je zou bij dat templampje voor overhitting (als ie het doet tenminste) een akoestisch signaal moeten maken.
En Jeroen: ik weet niet hoe het bij de megane zit, maar zo zit het bij de GT en nog veel meer auto's, vandaar
En Jeroen: ik weet niet hoe het bij de megane zit, maar zo zit het bij de GT en nog veel meer auto's, vandaar

Ik heb het ook over een 5 GT.
Heb ik in een ver en grijs verleden ook gehad.
En dat vertelde de monteur mij toen.
Ik herinner me het nog, omdat toen in dezelde tijd in een autoblad een verhaal stond over een jongen met een 11 Turbo en die had hetzelfde probleem gehad.
Heb ik in een ver en grijs verleden ook gehad.

En dat vertelde de monteur mij toen.
Ik herinner me het nog, omdat toen in dezelde tijd in een autoblad een verhaal stond over een jongen met een 11 Turbo en die had hetzelfde probleem gehad.