Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Bart V

Het middenstuk van mn uitlaat is slecht aan het worden, heb hem al 2 keer dichtgelast maar nu is hij weer ergens doorgerot. Het gaat om het middenstuk vanaf de voorpijp tot de einddemper. Ik weet dat de renault 19 met C2/3J motor die middendemper niet heeft, kan ik zonder problemen een pijp ZONDER middendemper plaatsen??? Ik heb (nog) geen sport einddemper. Gaat het met die standaard demper vet veel herrie maken?? en levert het meer vermogen op i.v.m minder tegendruk???? Het zou me ook erg schelen in geld, zon tussen pijp zonder demper is natuurlijk veel goedkoper.

Mazzel
jeroen.k

Moet je niet een compleet andere uitlaat als je die 1.7 moter igebouwd heb dan?
Bart V

ja, andere voorpijp moet erop, maar mn auto komt uit 89 dus de katalysator kan achterwegen blijven, en daardoor gaat het (denk ik) gewoon passen allemaal, en er kan eventueel nog wat gelast worden als het moet. Moet alleen ff wat hitteschilden monteren.

Mazzel
jeroen.k

Oh ok, verder weet ik het ook niet. Wou die vraag tzt zelf eigenlijk ook stellen, dus... :grin:
Merijn.V
Contacteer:

Williams tussendemper plus einddemper kopuh???
Bart V

Dit staat op renault 19 world:

4.c. Removing the first silencer
This topic caused heavy discussions in the forum, so we decided to mention it here. Normally, the R19 has two silencers (16V normally has three!) to decrease the sound of the exhaust system. As you can see on the picture, the airflow is very much hindered by the construction of the first silencer (not to mention the cat...).

The logical consequence is to bridge this silencer or fully replacing it with a straight through pipe. You can buy these pipes depending on the diameter of your exhaust system (52 mm for normal engines, 60 mm for the 16V). 16V owners need to order them at special tuning companies (i.e. Reichhard Motorsport in Germany), they even offer those pipes in a stainless steel version.

schematic view of the exhaust system

All others can save some money by using the original pipe from the C3J engine (used in ph.I models; 1390 ccm, 58 bhp), which doesn't have a first silencer. It should be available at any car parts dealer for about DM 50,- (nearly 25 Euro). Installing this pipe is easy once the car is lifted, the only problem can be rusty mountings.

The sound in low revs won't increase much, but over 3000 rpm you will definitely hear the change... In case you also removed the cat and have a sport exhaust fitted you will probably notice those small explosions on the exhaust pipe (like in rallying) when lifting the throttle at 3000 rpm and higher.

Passing M.O.T. and the police should generally be no problem, because the pipe looks official enough and the sound can still be exlained with the sport exhaust, for which you'll of course have a general allowance of using...
4.d. Backbox
When installing a new backbox you mainly change the sound of your car.

But when changing the whole exhaust system and using stainless steel pipes with a higher diameter you can decrease the back-pressure in your exhaust system and get an increase in power.

Furthermore you get a long life exhaust system that replaces the original Renault parts, which are mostly not very durable.

Vraag me alleen af hoe het klinkt als je dus geen sportdemper hebt. Volgens mij gaat het wel schelen in vermogen, die ranzige middendemper zorgt voor veel meer tegendruk.

Mazzel
Marcel dLC

Ik heb er ook de pijp van een middendemperloze 19 tussen zitten, kan alleen niet zeggen hoe het klinkt zonder sporteinddemper.
Ik neem aan dat het geluid vooral harder zal worden, niet veel zwaarder denk.
Bart V

Marcel, wat kostte die pijp zonder middendemper?????
clio_rally
Contacteer:

Het verwijderen van de middendemper zorgt sowieso voor een vermogenswinst en is goed te doen icm de originele einddemper. Het geluild zal iets toenemen en het is logiserwijs te verwachten dat het ook iets lager wordt, aangezien de origineel demper vakken van ht 'schotten'-type zijn, die voornamelijk de lage tonen eruit halen. Nu je er eentje minder hebt zullen er dus wat meer lage tonen vrijkomen. Ik denk dat je er qua geluid in ieder geval niet op achteruit gaat. Wat ik dus zou doen, is lekker die middenpijp eruit halen, en daarna gaan kijken of het bevalt. Bevalt het, dan zit je goed. Wil je nog meer (laag) geluid, dan moet je gaan shoppen voor een sporteinddemper...

Gijs
Bart V

Oke, dan ga ik dat doen. Die sportdemper komt er ook wel, maar eerst moet die andere motor erin.

Heeft iemand trouwens enig idee of de voorpijp van een F3N motor gaat passen op die C3J pijp ZONDER dat ik de kat ertussen gooi????? C3J heeft wel een kat. Dus het gaat wel lukken als ik de pijp van een C2J (carburateur versie) er tussen mik waar zon klein dempertje op zit i.p.v een katalysator. Of kan dit niet???

Mazzel
[ This message was edited by: Bart V on 2002-04-19 12:43 ]
Marcel dLC

On 2002-04-19 12:25, Bart V wrote:
Marcel, wat kostte die pijp zonder middendemper?????
Ik dacht iets van 130 gulden ofzo, maar ik kan er best naast zitten...
Ik had hem gehaald bij de Kwikfit
Bart V

Maar heb je die pijp zelf gemonteerd??? of hebben ze hem er bij kwikshit onder geprutst??? Zit er op die pijp trouwens vlak bij de voorpijp nog zon dempertje???? Zal wel nie omdat jij een kat hebt.

Mazzel
Marcel dLC

Die hebben ze er bij de kwikshit ondergehangen, er zit echt helemaal geen dempertje vooraan ofzo, gewoon alleen een stuk pijp.

Marcel
Bart V

oke, maar wel een kat toch??????

Mazzel
Anonymous

C3J pijp.... Leuk, die heb ik er "standaard" onder :smile: :smile: :smile:
Of het geluid harder of luider ervan wordt? Geen idee, maar ik vindt mijn auto niet echt stil, misschien dat dat komt door de demperloze middenstuk......

Of het allemaal past? Geen idee, maar ik denk dat je dat beter ff bij Renault of de kwikfit kan navragen.
Marcel dLC

On 2002-04-19 16:42, Bart V wrote:
oke, maar wel een kat toch??????

Mazzel
Wel een kat ja....(nog wel)
Bart V

Marcel, maakt jouw auto zonder middendemper en met sportdemper meer herrie?? of valt het wel mee.

Mazzel
Marcel dLC

Keertje luisteren? :grin:

Buren zijn niet zo blij met mij nu hoor :lol:
AZ4L

Sorry, even ouwe koe uit de sloot halen. :)
Wat betreft het weghalen van de middendemper, kun je deze niet gewoon loshalen uithollen? Zou dat niet hetzelfde effect hebben als het monteren van een demperloze pijp? Het lijkt me een optie... ik las in een ander topic om bij het geval van een Clio 16v 1, simpelweg de pijp te nemen van een demperloze Clio 1.2, echter kan ik me niet goed indenken dat het vermogen, al zou dat maar voor 0,01 % zijn, toeneemt, aangezien de pijp smaller is, dus toch weer meer tegendruk oplevert. Dit alles even los van het geluid.
Riël
Über-Spammer

Dat valt wel mee, de uitlaatgastemperatuur is ook weer wat gekoeld bij de demper, zodat het volume wat kleiner is en het er wel door wil.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
AZ4L

Voor de geinteresseerden: als je een demperloze tussenpijp zoekt van een Clio 1.2 voor een Clio 16v uit 91, dan kost je dat bij Brezan 33 Euro nogwat incl. BTW. Rest je verder nog de pakking, maar dat kost slechts enkele Euro's.
Bart V

ik kan me nog steeds niet voorstellen dat de diameter van die 1.2 pijp hetzelfde is als die van een 16V.....
AZ4L

Bart V schreef:ik kan me nog steeds niet voorstellen dat de diameter van die 1.2 pijp hetzelfde is als die van een 16V.....
Is ook niet, is 5,8? t.o. 6,0 of zoiets. Maar da's niet zo erg, bevestiging is wel idem. Er staat ergens een topic over dit. Het pastte allemaal.
Plaats reactie