Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

hallo een tijdje geleden alweer maar ik leef nog

ik ben bezig met een ROTREX supercharger op mijn f3r torretje

en nu is de vraag

bestaat er een relatie tussen de hoeveel heid vuldruk en de grote van je injectors.

dus bij hoeveel vuldruk zouden de standaard injectors van een 2.0e coupe het niet meer kunnen bijbenen (de ecu comp kan zo omgeprogrameerd worden) alleen weet ik dus niet hoeveel meer de ecu moet inspuiten en dus ook niet of de injectors dat aankunnen.

ook heb ik een vraag over de vuldruk ten opzichte van de behaalde vermogenswinst
ik zit nu op standaard 115 pk (en een beetje)
ik wil naar 150 pk, hoeveel vuldruk zou dat vergen? zijn daar grafiekjes voor het is een 2.0 liter motor 8v

ik moet deze dingen opgeven aan ROTREX om dat ze dan kunnen berekenen hoe groot de poulie van de charger moet worden.

grtz Thomas

http://www.meganecoupe.nl
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Hoi Thomas,

Kun je dan niet beter jou blokkie ruilen tegen een 16V blokkie? Die heeft toch al standaard 150pk.
Als je daar dan een supercarger op bouwt lijkt mij een betere optie. Als je dan toch bezig bent zou ik het gelijk goed doen.
Je komt dan volgens mij toch op een 185 a 190 pk uit. is natuurlijk nog leuker.
Iig veel suc6 ermee.

Greats Edwin.
Sander
Contacteer:

Volgens mij zit het zo. Als je met een vuldruk rijd van 1 bar gaat er dus 2x zoveel lucht naar binnen. Dus moet je 2x zoveel benzine er bij doen. Maar je moet het eens aan die jongen vragen, weet zijn naam even niet, die een turbo op zijn clio heeft gebouwt. Maar ik denk dat de standaard injectors niet zo veel over hebben. En wie gaat de ECU om programmeren dan, weet die het niet?

suc6

S:grin:nder
robert

hellowa,

ten eerste moet je op zoek naar iemand of aan bedrijfje dat dezelfde ecu al eens heeft omgebouwd naar een turbo versie. Want dan heb je een goed idee of dat kans van slagen heeft.
Ten eerste moet je de inlaatdruksensor vervangen. Nu is die ongeveer 0-5Volt is 0.1-1.0 bar (absolute druk). Je moet er eentje nemen van 0-5Volt is 0.1-2.0 bar.
Bij dezelfde inlaatdruk meet de ecu maar ongeveer de halve spanning. Bij gewoon rijden denkt de ECU dus dat hij maar de halve inlaatdruk heeft. Bijvoorbeeld bij motor uit wil dat ding natuurlijk omgevingsdruk zien, maar hij ziet maar de helft. De lastige ECU-omprogrammeer truuk is te zorgen dat de ECU hier niet van in de stress raakt.

Dan moet je grotere injectoren hebben.
Normaal zijn injectoren zo uitgelegd dat ze bij topvermogen zo 85% van de tijd open zijn.
Meer dan 90-95% moet dat niet worden want dat is te onnauwkeurig. Je hebt maximaal iets van 10% speling. Dit kan nog wat uitgerekt worden door een hogere benzinedruk te rijden. das die powerboostvalve waar men het altijd over heeft.

Nu is het mooist om te proberen zo klein mogelijke injectoren te grbuiken, omdat grote injectoren veel tijd nodig hebben om te openen. Een beetje andere openingstijd dan in de ECU geprogrammeerd is is niet zo erg. Als het erg anders is dan in de ECU dan krijg je stabiliteitsproblemen bij heel lage last. (zagen)

Van 115 naar 150 pk lijkt het me dat de injectoren zo 1/3 meer flow moet hebben.
Ik schat zo ruwtjes dat de vuldruk omgeveer 0.4 bar zal moeten worden.

Nu zal de ECU ongeveer de helft willen injecteren (vanwege de schijnbare halve gemeten druk), de injectoren doen 1/3 meer, duzz het injectie kenveld zal er ongeveer 30% naast liggen.
Als 30% correctie teveel is moeten de injectoren groter, of de benzinedruk iets opgevoerd worden.

Het voordeel en gelijk ook het nadeel van een charger, is datie bij lage rpm ook al goeie vulling geeft. Hier moet je of later ontsteken, of verrijken (kan alleen als je hier de lambdaregeling in de ECU uitzet), of een dikke koppakking ofofof...
En tis handig dat iemand anders dit al heeft uitgevonden, duzz op zoek!

[ This message was edited by: robert on 2002-04-19 12:33 ]
dennis16v

it was me. met de turbo.
alleen is dus gebasseerd op een 16v motortje, dus zullen deels wel overeenkomsten zijn. maar bijwerken moet toch altijd wel.

zit met de 16v met 0.5 bar op ruwweg 170 pk aan de wielen.

een williams turbo op ruwweeg 0,8 bar staat voor niet al te lange tijd in de planning.

we moeten eerst even die chip zien te ontleden voordat we dr mee verder gaan.
robert

yep.

die poelies voor die charger enzo is gewoon mechanica en lukt altijd wel. De ECU is de bottleneck.
Anonymous

[quote]
On 2002-04-19 06:40, Sander wrote:
Volgens mij zit het zo. Als je met een vuldruk rijd van 1 bar gaat er dus 2x zoveel lucht naar binnen. Dus moet je 2x zoveel benzine er bij doen. Maar je moet het eens aan die jongen vragen, weet zijn naam even niet, die een turbo op zijn clio heeft gebouwt. Maar ik denk dat de standaard injectors niet zo veel over hebben. En wie gaat de ECU om programmeren dan, weet die het niet?

suc6

fastchip gaat de ecu omprogrameren (als alles doorgaat)

verder wou ik robert ff bedanken je verhaal schept een hoop duidelijkheid.

maaruh hoe zit dat presies met die lambda sensor waarom en hoe moet die uit
ps als ik met 0.4 bar vuldruk zou gaan rijden dan heb ik toch nog geen las van pingelen, dus waarom zou ik dan de ontsteking moeten vervroegen, kun je me dat eens uitleggen

alvast bedankt

ps het enige wat je dus doet is de ecu bedonderen zonder dat ie het doorheeft???

grtz Thomas

oh aj geen 16v voor mij dat wordt veel te moeilijk (alles moet dan aangepast worden ook de wielophanging enzo)

en daarbij dat is toch niets bijzonders een 16v die hebben er al meer

ps er zou dan een turbo op komen 225 pk 16v :smile:
dennis16v

we zouden eigenlijk een soort standaard zetje moeten zien te maken.
zoals fastchip. als je de informatie in de computer goed voor elkaar hebt is de rest vrij simpel te doen.

zouden er een standaard zetje van moeten maken.

chip, mooi gelast spruitstukkie. en een garret turbo van een gtt.
dennis16v

das ook iets waar ik op wil uitkomen. ietsvan 225 a 230 pk aan t krukasje dus.
maar naats het motortje ben je er helaas nog lang niet. je trekt zo,n auto met alle delen compleet uit ze vorm.

kost dat eigenlijk bij fastchip?
rollenbanktestje en een chippie maken?
[ This message was edited by: dennis16v on 2002-04-19 16:28 ]
robert

als ik met 0.4 bar vuldruk zou gaan rijden dan heb ik toch nog geen last van pingelen
nou ik denk het wel. want een gtt en en at hebben standaart toch ook ongeveer 0.4 bar, en die hebben standaard af fabriek al een lagere compressieverhouding dan de niet-turbo versies. Tegen pingelen.

En die gtt en at hebben pas vuldruk vanaf 2500 rpm ofzo, jij het al bij veel lager rpm. Hoge vuldruk bij lage rpm is pingelgevoelig.
Rijker draaien, of LATER(!) ontsteken verminderd de pingelwerking. (helaas gaat dan ook het verbruik omhoog en het koppel daar omlaag)
Als je een ECU eenvoudig rijk zet, gaatie vanwege de lambdaregeling automatisch weer naar armer staan. Dus in dat gebied moet de lambdaregeling uit. Das is even lastig zoeken in de chip, als je het zowiezo kan vinden.

Maar hoe erg het allemaal is kom je pas achter als je het probeert. Tis wel zo dat motoren met moderne verbrandingskamers minder last hebben van pingel. (helaas 8V)
Menno

On 2002-04-19 16:20, robert wrote:

Maar hoe erg het allemaal is kom je pas achter als je het probeert. Tis wel zo dat motoren met moderne verbrandingskamers minder last hebben van pingel. (helaas 8V)
vuistregel: scheelt ongeveer "1" op je C/R
rev it like a rental
robert

even offtopic:
mijn at heeft dus een slechte gevormde verbrandingskamer. grmmbl.
bij '0 vuldruk' looptie niet armer dan lambda = 1.2, terwijl tegenwoordig een beeetje motor al probleemloos lambda = 1.4 in de fik krijgt.
resultaat: langzame verbranding dus pingelgevoelig bij lage rpm. duzz: de keuze was of lagere compressieverhouding of minder vuldruk of pingel toestaan.

twerd minder vuldruk (maar alleen bij lage rpm :grin: )
Anonymous

stel ik zou de compressie verlagen dmv een dikkere koppakking, wie heeft dan een leuk adresje om zo'n koppakking te verkrijgen

en fastchip hebben toch een test bank
ik heb er best een boel geld voor over om een nieuwe chip te laten ontwikkelen bij hun
ik neem aan dat die gasten dat kunnen

als het niet kan kijk ik toch tegen een andere "vrijprogrameerbare ECU" aan en dat wordt volgens mij best prijzig, maar ook daar kan fastchip het een en ander aan doen geloof ik

ik zoek eigenlijk gewoon een bedrijf dat de ECU aan kan passen dat alles werkt NADAT ik de boel hardware matig in elkaar heb gedraaid
eventuele grotere sproeiers kom je gaanderweg op een testbank wel achter en kun je dan alsnog aanpassen.

er zit overigens nou een gas installatie in en die wil ik eigenlijk laten zitten (maar dat zal wel niet lukken) een voordeel heb je dan wel totaal geen pingel... heb ik me laten vertellen.

iemand suggesties voor een paar bedrijven die ecu kunnen herprogrameren
en dat gas verhaal weet iemand wat

grtz Thomas :smile:
dennis16v

On 2002-04-19 17:50, Thomas megane coupe wrote:
stel ik zou de compressie verlagen dmv een dikkere koppakking, wie heeft dan een leuk adresje om zo'n koppakking te verkrijgen

en fastchip hebben toch een test bank
ik heb er best een boel geld voor over om een nieuwe chip te laten ontwikkelen bij hun
ik neem aan dat die gasten dat kunnen

als het niet kan kijk ik toch tegen een andere "vrijprogrameerbare ECU" aan en dat wordt volgens mij best prijzig, maar ook daar kan fastchip het een en ander aan doen geloof ik

ik zoek eigenlijk gewoon een bedrijf dat de ECU aan kan passen dat alles werkt NADAT ik de boel hardware matig in elkaar heb gedraaid
eventuele grotere sproeiers kom je gaanderweg op een testbank wel achter en kun je dan alsnog aanpassen.

er zit overigens nou een gas installatie in en die wil ik eigenlijk laten zitten (maar dat zal wel niet lukken) een voordeel heb je dan wel totaal geen pingel... heb ik me laten vertellen.

iemand suggesties voor een paar bedrijven die ecu kunnen herprogrameren
en dat gas verhaal weet iemand wat

grtz Thomas :smile:
heeft fastchip een testbank dan? ik dacht van niet.

je moet dus een bepaalde basis hebben, want van niet af een chip bouwen is een beetje onzin.
de mappen (brandstof ontstekings)die in de chip zitten moeten dus worden aangepast voor de turbo.

voordeel van die fastchippers is dat ze dus al diverse chips hebben met daarin ookal de basis voor de minimale functies + daarnaast een basis voor het turbo gedeelte. alleen hoeven ze dus het goed en fijnafstellen te doen voor jouw type blok, met de specifieke eigenschappen.

in princiepe kunnen dus bedrijven die ervaring hebben met het prettig afstellen van icu,s dit dus doen, maar zullen de basis niet hebben + probably moeten hun 3x kijken naar iets i.p.v. 1x.

die gasten in gramsbergen doen dit geloof ik ook, maar hebben een wachtlijst. bccp.

en er zullen er dus meer zijn. zolang ze zelf maar die chip op ze kop kunnen zetten
Michel S.
Contacteer:

On 2002-04-19 18:04, dennis16v wrote:

heeft fastchip een testbank dan? ik dacht van niet.

je moet dus een bepaalde basis hebben, want van niet af een chip bouwen is een beetje onzin.
de mappen (brandstof ontstekings)die in de chip zitten moeten dus worden aangepast voor de turbo.

voordeel van die fastchippers is dat ze dus al diverse chips hebben met daarin ookal de basis voor de minimale functies + daarnaast een basis voor het turbo gedeelte. alleen hoeven ze dus het goed en fijnafstellen te doen voor jouw type blok, met de specifieke eigenschappen.

in princiepe kunnen dus bedrijven die ervaring hebben met het prettig afstellen van icu,s dit dus doen, maar zullen de basis niet hebben + probably moeten hun 3x kijken naar iets i.p.v. 1x.

die gasten in gramsbergen doen dit geloof ik ook, maar hebben een wachtlijst. bccp.

en er zullen er dus meer zijn. zolang ze zelf maar die chip op ze kop kunnen zetten
Fastichip heeft zeker een vermogensbank. Misschien niet bij hun, maar wel tot hun beschikking. Want als mijn blauwe klaar is gaat hij ook erheen en dan maken ze het chippie voor mijn auto op de testbank voor het optimaal vermogen.
Maar moet hem eerst inrijden met de carburateur en maximaal 1.2 bar(in het spruitstuk. Daarna komt de injectie erop en dan moet die naar fastchip. Als ik de computer van de 19 16V zou pakken zouden ze binnen een dag klaar zijn. Maar wil eigenlijk die van de 21T gebruiken. Maar daar ben ik nog niet over uit.

Maar ze hebben 100% een testbank ter beschikking. En aangezien ze de chips testen op de testbank en eventueel aanpassen lijkt het mij dat ze een eigen testbank hebben.

mzzl
[ This message was edited by: Michel S. on 2002-04-20 00:45 ]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

hee mannen probeer eens garage de ringsleutel in hoogkarspel
die kan die chip zo van je aanpassen kijk voor info op
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.ringsleutel.nl" TARGET="_blank">www.ringsleutel.nl</A><!-- BBCode End -->
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sander
Contacteer:

"Fastichip heeft zeker een vermogensbank. Misschien niet bij hun, maar wel tot hun beschikking." Die huren ze gewoon voor een dag of meer.

S:grin:nder
Plaats reactie