Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Menno

Voor m'n 5GTT moet ik nieuwe achterbanden hebben. Ik zit alleen erg te twijfelen tussen 195/45-15 of 195/50-15. Voor heb ik 45, enerzijds omdat dit beter past, anderzijds omdat ik daar een goed "stuurgevoel" van verwacht.

Achter is de keuze lastiger. Nu ligt er een setje 50 op, en ik vind 't errug mooi staan, qua vulling van de wielkasten. Ook de stand van de auto vind ik er wel OK uit zien. Als laatste voordeel kan ik me nog voorstellen dat 't grensgebied tijdens 't rijden wat geleidelijker aankomt, vergeleken met 45's.

Dan '45s. Platter zou je een geiler uiterlijk kunnen noemen. Ook 4 dezelfde banden zou je leuk kunnen vinden. En een stijvere band kan vast ook niet slecht zijn voor de wegligging. Nadeel is tuurlijk weer z'n prijs.

Wie heeft er ervaring, of kennis om er wat zinnigs over te zeggen?
rev it like a rental
Tjabel
Car: Alpine/5gtt/16v
Contacteer:

Is die al verlaagd of ga je hem verlagen?
Zo ja 45ers!
Ik ga hem de 29e verlagen en gooi volgende week vrijdag mooi vier 195/45/15 bandjes onder mijn velgen.Weet ik zeker dat ie niet aanloopt en is nog mooier ook.
martijn.p
Contacteer:

Ik rij al sinds jaar en dag op /45. Naar mijn idee absloluut DE best keus. Het is natuurlijk wat minder comfortabel dan 50, maar dan had je maar geen GT moeten kopen. Een GT wil laten zien wat ie kan. Lekker door bochten blazen. /45 banden kunnen dat. 50 banden lijken onder een GT net traktor banden. (onder een clio is dat anders). Bovendien wijkt met /45 je snelheidsmeter al iets af (+/-3%) met /50 banden wordt dit verschil al gauw groter.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

denk dat je hem gewoon op 45 ers moet zetten zolang ie maar niet achterover hangt
dan gaat ie op zijn kont hangen en dat geeft een erg leuk effect
beetje snel uitbreek neigingen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Menno

ja, 't gaat om achterbanden, dus die teller maakt niet uit.

Volgens mij is m'n GT ook verlaagd, en zitten er gele koni's onder.

De enige gtt waar ik een beetje rij-ervaring mee heb had 175/60-13 van een onbekend merk, en was echt heeeeel extreeeeeem overstuurd, bijna niet mee te rijden. Dat wil ik dus niet met mijne. OVerstuur vind ik leuk, maar 't moet redelijk ver weg liggen, en voorspelbaar zijn. Vandaar mijn vraag.

En over 't uiterlijk had ik zelf m'n mening al gegeven, zie eerste post.
rev it like a rental
martijn.p
Contacteer:

kweenie. 50 vond je erg mooi en 45 erg geil. Wat is beter ?
Menno

On 2002-04-18 23:39, mpsanten wrote:
kweenie. 50 vond je erg mooi en 45 erg geil. Wat is beter ?
aha, ok, beetje onduidelijk idd. ondanks de goede looks van erg platte banden zou ik puur op uiterlijk voor de 50's kiezen. (volgens mij staat mijn bumper iets meer naar achter, misschien dat dat er in meespeelt)
rev it like a rental
martijn.p
Contacteer:

tja, als je kan leven met de tellerafwijken en het ook nog mooier vind,,, dan is 50 geen slechte keus. Minder gestuiter en ik denk zelfs iets goedkoper.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

mijn gtxje lag achter over had voor 186/60/13 en achter 175/60/13
met nat weer of plots gaslos in de bocht of ja gewoon op het randje rijden kone ie wel eens gaan kwispelen neem aan dat je aardig kan rijden maar het verrast je toch wel hoor
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

gewoon weer lekker 16" er onder dat had ie toch ook?
Menno

On 2002-04-18 23:46, Sven 5 Alpine Turbo wrote:
gewoon weer lekker 16" er onder dat had ie toch ook?
neehoor, 15"
rev it like a rental
Menno

maaruh, nog iemand die me exact de te verwachten verschillen in rijgedrag kan voorspiegelen?
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Ik heb ook al diversen setjes opgesleten bij mijn GTT.

Als eerst had ik de standard 13 incher voren. Dat vondt ik niks.
Ik heb toen 14" velgen gekocht(2dehands) met pirelli P8000 erop. 195/55/14. Deze hadden lekkere grip, behoorlijk comfi :smile: en maakten weinig lawaai.
ze gaan natuurlijk op en dan moet je andere erop zetten.
Ik heb toen andere velgen erop gezet en had voren nog steeds 14" en achter 15"(ik wist toen niet of 15" zou passen, vandaar)
Ik heb toen voren 185/55/14 gehad en achter 195/50/15. Het overstuur werdt iets heftiger en het onderstuur was verder weg, maar heerlijk voorspelbaar. Na een weekje wist ik precies hoe ik door een bocht moest gaan om hem lekker te laten uitbreken. En wanneer je hem niet liet uitbreken, dan ging die enorm strak door de bochten.
Die banden zijn inmiddels ook op. en heb nu voren 195/45/14" toyo proxes en achter 225/40/15 yokohama's as1 dacht ik.
Kan je 1 ding zeggen. Het rijdt niet prettig. Hij staat achter een stukje hoger dan eerst en het is achter een beetje een dweil geworden(zeker als ik de ice, gereedschap en bank eruit heb gehaald. Dan is het alles behalve prettig. Onderstuur is niet meer voorspelbaar, als die ging uitbreken moest ik alle zeilen bijzetten om hem in toom te houden, en zelfs dat lukte maar 50% van de tijd.

Mijn tip is voor de 50'ers te gaan. Ze zien yummie uit, zijn behoorlijk comfi en toch enorm sportief(als je de juiste band pakt dan) en je houdt ook nog een paar knaken over voor Mac-d ofzo.

mazzels
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

He Stefijn, deze topic is er ook nog 8)
Conclusie is dus dat 195/45/15 de beste maat is, wegens het 'geile' uiterlijk (quote Menno :wink: ) en de geringe afwijking op de km-teller.
Dit voordeel heb ze nadeel: duurder dan de 195/50/15

Hoe zit het trouwens met de 185/45/15? Zal wel goedkoper zijn, maar minder prettige wegligging?
Plaats reactie