39*50=1950 -> maat venturi (dat is de aanname)On 2002-04-11 08:20, Sander wrote:Matijs kan even niet volgen hoe je nu tot die conclusie bent gekomen hoor. 39x50mm = 2x36mm Weber? Dei oppervlakte, 39x50mm, is groter dan de door gan daar naat toe hoor.On 2002-04-10 17:40, Matijs wrote:
Nou, ik ben eruit hoor! Als ik de boel doorreken met de aanname dat de venturi ongeveer even groot is als de aansluiting van de turbo (C), dan kom ik tot de volgende conclusie wat betreft de maximale nuttige maat van de carburateur:
Een enkele carburateur mag dan 49,8 mm meten, dus zeg een 48 mm carburateur, en een dubbele komt uit op 35,2 mm dus zeg een dubbele 34 of een 36.
Genoeg dus, en daar ging het mij even om.
Zoals Menno al aanstipte zijn de venturi en het turbo de smalste doorgangen in het systeem, per definitie. Alle andere maten voldoen ruim, en bieden dus een goed platform om een lekkere dikke carburateur op te zetten.
Voor een aantal mensen vertel ik misschien niets nieuws, maar zelf wilde ik even zeker weten dat het zin heeft om heel veel tijd en geld in een vette carburateur te steken, alvorens dat te gaan proberen.
Het heeft dus zeker nut om een gods-grote carburateur op je GT Turbo te bakken. Het enige dat aanpassing vereist is het inlaatspruitstuk.
Dus die dubbele weber 36 die Sander erop heeft gebakken is helemaal toppico!
Sander, heb jij deze overpijnzingen waar ik mij aan heb gewaagd ook gedaan om tot de keuze voor deze carburateur te komen, of liep jij een dikke dubbele weber tegen het lijf en dacht je 'waarom niet?'?
En dan zit je ook nog met andere drukken in de uitlaat t.o.v. van de inlaat.
Maar goed, volgende week weet ik meer.
Snder
enkele carb.: diameter venturi = 2(1950/pi)^1/2=49,8
dubbele carb.: diam. vent. = 2(1950/2pi)^1/2
Maar ik doe hier natuurlijk wel zomaar even een paar aannamen waarvan ik absoluut niet weet of dat allemaal wel klopt. Ik heb nog nooit een spruitstuk van een GT Turbo in mijn hand gehad, dus je moet niet denken dat ik het allemaal weet. Waar het mij dus om gaat is een indicatie te krijgen van het nut van een hele dikke carburateur, om een afweging te kunnen maken tussen de Groep A carb. en zelf iets knutselen. De uitkomsten zijn dus niet exact. Zoals jij aangeeft zit er in dat rare hoekje van het uitlaatspruitstuk waar de turbo op zit nog wel ergens een belemmering, en er is natuurlijk een verschil tussen de instromende lucht en de wegstromende uitlaatgassen. Maar het gaat om de indicatie dat je niet bang hoeft te zijn dat je kunstig gefabriceerde dubbele Weber geen effect heeft wegens te klein gedimensioneerde spruitstukken en/of kleppen.
Gelukkig heb jij al de kans om mijn bevindingen te beproeven

Laat me weten of het werkt...