jullie denken: van die grossie zijn we nou mooi even af met zijn problemen...
Ik vrees van niet. Ik zit met het volgende: Ik heb het Canonballman gisteren al laten horen, maar mijn motor tikt een beetje. het zijn sowieso niet mijn kleppen. Je hoort het het best als je buk en je oor naar het carterpannetje richt. Ik wil nu niet meteen beweren dat ik een gekantelde zuiger heb ofzo, maar het geluid wordt er volgens mij (ik moet het nog even aankijken) niet minder op.
Ik persoonlijk denk eerder dat het geluid van mijn drijfstanglagers komt. maar zeker weten doe ik het niet!! Wat denk jij Canonballman? jij hebt het gehoord.
Hij doet het voornamelijk als tie warm is.
Jullie enig idee? (p.s. olie gecontroleerd)
Ik vrees van niet. Ik zit met het volgende: Ik heb het Canonballman gisteren al laten horen, maar mijn motor tikt een beetje. het zijn sowieso niet mijn kleppen. Je hoort het het best als je buk en je oor naar het carterpannetje richt. Ik wil nu niet meteen beweren dat ik een gekantelde zuiger heb ofzo, maar het geluid wordt er volgens mij (ik moet het nog even aankijken) niet minder op.
Ik persoonlijk denk eerder dat het geluid van mijn drijfstanglagers komt. maar zeker weten doe ik het niet!! Wat denk jij Canonballman? jij hebt het gehoord.
Hij doet het voornamelijk als tie warm is.
Jullie enig idee? (p.s. olie gecontroleerd)
Is altijd moeilijk over te oordelen. (zeker van achter de computer. Maar hij doet dat zowel koud als warm? En in laag als hoog toeren? Mijn GTT rammelt ook flink, als hij koud is. 
Boem is hooooooooooooooo !!!!!
Maar dat is niet tof :-*
Gegroet Sander

Boem is hooooooooooooooo !!!!!
Maar dat is niet tof :-*
Gegroet Sander
Hij doet het vooral wanneer:
- hij warm is
- hij stationair draait (hoe meer gas, hoe minder je het hoort)
- je hoort het pas echt goed als je onder de auto hangt en niet boven het kleppendeksel
- hij warm is
- hij stationair draait (hoe meer gas, hoe minder je het hoort)
- je hoort het pas echt goed als je onder de auto hangt en niet boven het kleppendeksel
hey Pieter,
Ik denk persoonlijk ook aan een drijfstanglager !
Als het toerental toeneemt is er ook meer oliedruk ; hierdoor is een drijfstanglager minder hoorbaar (althans toch in de beginfase van overtollige speling)
Langs de andere kant, zou het dan ook wel hoorbaar moeten zijn bij koude motor (ofwel heb je minder oliedruk bij koude motor...)
Bruno
Ik denk persoonlijk ook aan een drijfstanglager !
Als het toerental toeneemt is er ook meer oliedruk ; hierdoor is een drijfstanglager minder hoorbaar (althans toch in de beginfase van overtollige speling)
Langs de andere kant, zou het dan ook wel hoorbaar moeten zijn bij koude motor (ofwel heb je minder oliedruk bij koude motor...)
Bruno
Laatst gewijzigd door bruno @af op wo 22 aug 2001 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
bij koude motor heb je dikke olie. Dit kan ook overtollige spelling opvangen. Bij mijn GT had ik dat ook, was het drijfstang lager wat aan vervanging toe was.
lagers kosten net 4 tientjes. Dus niet lang hellen, vernieuwen. Wel niet vergeten in te rijden.
mzzl
lagers kosten net 4 tientjes. Dus niet lang hellen, vernieuwen. Wel niet vergeten in te rijden.
mzzl
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Als dat het is....
Daar ben ik wel ff mee bezig geweest. Maar het was ook mijn eerste keer
Enne, je hebt dat blok in de garage gezien he....
Weet nog steeds niet wat er mis ging
Daar ben ik wel ff mee bezig geweest. Maar het was ook mijn eerste keer

Enne, je hebt dat blok in de garage gezien he....

Weet nog steeds niet wat er mis ging
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Mijn oliedrukmeter die doet ook erg raar. De ene keer doet ie het goed en de andere keer kun je geen peil op dat naaldje trekken. Op en neer, 5 bar, 1 bar, 2.5 bar...etc
Leek mij eerder een elektriche storing. Hoe zit het met de oliepomp? die kunnen toch bijna niet kapot gaan eigenlijk?
En dan nog iets, hoe komt het toch dat dat ding van mij kapot blijft gaan. Heb ik iets verkeerd gedaan of zijn het de kilometers (180000). Hoe groot schatten jullie de kans in dat het niet in een zuiger(veer) zit?
Leek mij eerder een elektriche storing. Hoe zit het met de oliepomp? die kunnen toch bijna niet kapot gaan eigenlijk?
En dan nog iets, hoe komt het toch dat dat ding van mij kapot blijft gaan. Heb ik iets verkeerd gedaan of zijn het de kilometers (180000). Hoe groot schatten jullie de kans in dat het niet in een zuiger(veer) zit?
als het een zuigerveer zou zijn, dan heb je compressieverlies . Dit is voelbaar aan het motorvermogen !
Kleine kans daarvoor denk ik
Bruno
Kleine kans daarvoor denk ik
Bruno
daar zit idd wel wat in. Ik ben een tijd aan het klooien geweest met de afstelling van mijn carb en heb mijn ontsteking 4 graden vervroegd. Ik had nu juist het idee dat ik weer een keer sneller ging....
McLain; jij had toch een scanner en een vraagbaak???? Ook voor drijfstanglagers vervangen?
McLain; jij had toch een scanner en een vraagbaak???? Ook voor drijfstanglagers vervangen?
- Bas
- Bestuurslid
Pieter, er is geen gt met een goed werkende oliedrukmeter (originele dan toch) 
Ff serieus, ik zie ze vaker niet dan wel werken, zou ik me nog niet teveel van aantrekken.
Dat van die drijfstanglagers....
Daar kan ik je wel bij helpen, heb ik ook vervangen bij die witte, alleen was die krukas te ver heen om goed resultaat te hebben.
MOet de krukas trouwens altijd geslepen wordne bij drstanglagers vervangen??
Lagers vervangne is niet moeilijk, maar kost wel wat tijd. Kom je weer logeren?
-----------------
Of een computer kan denken is net zo irrelevant als of een onderzeeer kan zwemmen...
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/renault5/idx.php" TARGET="_blank">www.renault-tuning.com/renault5/idx.php</A><!-- BBCode End --> ...
Ff serieus, ik zie ze vaker niet dan wel werken, zou ik me nog niet teveel van aantrekken.
Dat van die drijfstanglagers....
Daar kan ik je wel bij helpen, heb ik ook vervangen bij die witte, alleen was die krukas te ver heen om goed resultaat te hebben.
MOet de krukas trouwens altijd geslepen wordne bij drstanglagers vervangen??
Lagers vervangne is niet moeilijk, maar kost wel wat tijd. Kom je weer logeren?
-----------------
Of een computer kan denken is net zo irrelevant als of een onderzeeer kan zwemmen...
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/renault5/idx.php" TARGET="_blank">www.renault-tuning.com/renault5/idx.php</A><!-- BBCode End --> ...
Laatst gewijzigd door Bas op wo 22 aug 2001 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar ik ken een zwarte waar de oliedrukmeter wel bij werkt...
Die drijfstanglagers, ik weet niet goed wat ik ermee aan moet. Ik wil eerst wel ff de vraagbaak lezen om te kijken hoe het moet. Dan bepaal ik of ik het zelf doe of niet.
Als ik het zelf wil doen zou ik het tof vinden als je me kwam helpen. Ik wacht even af of McLain iets voor me heeft...

Die drijfstanglagers, ik weet niet goed wat ik ermee aan moet. Ik wil eerst wel ff de vraagbaak lezen om te kijken hoe het moet. Dan bepaal ik of ik het zelf doe of niet.
Als ik het zelf wil doen zou ik het tof vinden als je me kwam helpen. Ik wacht even af of McLain iets voor me heeft...
- Bas
- Bestuurslid
Klopt ja, dat was ik even vergeten 
Die drijfstanglagers zijn niet moeilijk hoor. Je moet alleen even weten of die krukas geslepen moet worden. Mail menno anders ff.
Ik kom je wel helpen als je het zelf doet.

Die drijfstanglagers zijn niet moeilijk hoor. Je moet alleen even weten of die krukas geslepen moet worden. Mail menno anders ff.
Ik kom je wel helpen als je het zelf doet.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
Ik denk dat Menno wel ff reageerd op deze topic als tie het ziet...
Je kunt ze ook geen dag alleen laten, 
Ik durf echt nix zinnigs te zeggen over wat 't geluid is, erg lastig 'in the blind'
Maar drijfstanglagers vervangen is niet zo'n punt. Zolang 't alleen normale slijtage is, kan je 't ook af zonder de krukas te slijpen. Bij een GT motor komt een beschadigde krukas volgens mij lang niet zo vaak voor als bij een 16V.
De hoeveelheid werk blijft dan erg binnen de perken: carterpan eraf, en stuk voor stuk de drijfstanglagertjes vervangen. Wel een momentsleutel gebruiken bij 't vastzetten, en bij m'n 21 heb ik gelijk de bouten vervangen, omdat er eentje nogal oprekte tijdens 't vastzetten.

Ik durf echt nix zinnigs te zeggen over wat 't geluid is, erg lastig 'in the blind'
Maar drijfstanglagers vervangen is niet zo'n punt. Zolang 't alleen normale slijtage is, kan je 't ook af zonder de krukas te slijpen. Bij een GT motor komt een beschadigde krukas volgens mij lang niet zo vaak voor als bij een 16V.
De hoeveelheid werk blijft dan erg binnen de perken: carterpan eraf, en stuk voor stuk de drijfstanglagertjes vervangen. Wel een momentsleutel gebruiken bij 't vastzetten, en bij m'n 21 heb ik gelijk de bouten vervangen, omdat er eentje nogal oprekte tijdens 't vastzetten.
rev it like a rental
-
Ja ik zal wel eens in mn vraagbaak kijken en dan laat ik t wel weten. Mclain,zijn die lagers 40 piek per set van 4?????? das nie duur!!
idd monumentsleutel gebruiken, maar die heb je al!!!!!!!!! OOooo en het lijkt me ook wel wijs als je het doet om de motor goed warm te rijden (olie=dun) af te tappen, en de auto een nacht te laten staan zo met een opvangbak eronder. Dan kom je niet als een neger onder die auto uit als je klaar bent!!!!!
idd monumentsleutel gebruiken, maar die heb je al!!!!!!!!! OOooo en het lijkt me ook wel wijs als je het doet om de motor goed warm te rijden (olie=dun) af te tappen, en de auto een nacht te laten staan zo met een opvangbak eronder. Dan kom je niet als een neger onder die auto uit als je klaar bent!!!!!
-
OOOopo en ik begin 3 september bij dat revisie bedrijf, en kan dan daar het 1 en ander navragen natuurlijk!!!
Setje van vier was inderdaad iets van 40 piek. Ik had toen de hoofdlagers en de drijfstang lagers gepakt en dat was bij van wijnsbergen autotechniek een 78 piek bij elkaar. Moet wel zeggen dat ik flink wat korting kreeg. Die lagers wat ik nu erin heb zitten kosten 149 per set. is dus ietsie meer. Maar dat waren dan ook speciale.On 2001-08-23 01:07, canonballman wrote:
Ja ik zal wel eens in mn vraagbaak kijken en dan laat ik t wel weten. Mclain,zijn die lagers 40 piek per set van 4?????? das nie duur!!
groetjes.
P.s. zou je krukas kapot zijn, dan kost het slijpen een 200 piek. tenminste waar ik ben geweest. Was namelijk 700 piek voor het draaiende gedeelte. Dat was 100 piek voor het verlichten, en 400 voor het balanceren. dus blijft er nog 200 over. volgens mij is dat best goedkoop.
succes ermee.
groetjes
Hey dus je krukas loopt niet door in je bak? Das wel relaxed dus kan het blok er lekker in blijven zitten dus?
Vriend van met 205 gti moet hele bak eraf halen.
Maar volgens mij, als je dan toch de lagers vervangt, laat dan gelijk je krukas even slijpen en krijg er overmaatse lagerschalen bij. Is toch het beste lijkt me.
Vriend van met 205 gti moet hele bak eraf halen.
Maar volgens mij, als je dan toch de lagers vervangt, laat dan gelijk je krukas even slijpen en krijg er overmaatse lagerschalen bij. Is toch het beste lijkt me.
Laatst gewijzigd door Marius op do 23 aug 2001 2:29, 1 keer totaal gewijzigd.
De krukas loopt via 't vliegwiel natuurlijk wel naar de bak. Hij kan er dan ook niet uit zonder de bak te verwijderen. Maar om alleen drijfstanglagers te vervangen is dat ook niet nodig. Volgens mij zijn de hoofdlagers met wat kunst en vliegwerk ook wel te vervangen zonder de krukas te verwijderen. Als je 'm wilt laten slijpen mag je uiteraard wel 't volledige pakket versleutelen.
rev it like a rental
Zou iemand eens kunnen kijken in de vraagbaak en een beschrijving kunnen geven van het vervangen van de lagers? (hoofd- en drijfstanglagers)
Gaat me trouwens wel weer 3.5 liter olie kosten (dat is al de vierde keer in twee weken)
Gaat me trouwens wel weer 3.5 liter olie kosten (dat is al de vierde keer in twee weken)
-
- Erelid - RvT
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Het klinkt inderdaad als een drijfstanglager, wees daar aub op tijd bij want mijn eerste blok is daar mee naar de donder gegaan. (had ook met een kapotte koppakking te maken)
.:: TurboPowerr ::.
-
Vraag baak: aanhaalmoment drijfstang bouten (moeren in dit geval) = 35 Nm en het is gewoon een zeskant moer.
Best wel simpel overigens:
Demonteer je carterpan, misschien ook nog een stang die onder de motor loopt voor stijfheid. En vervang 1 voor 1 de drijfstang lageschaaltjes.
Welke maat???????? Je ne sais pas, misschien opmeten met schroefmaat om te kijken in welke mate je krukas is vesleten.
Niet of weinig gesleten, geen probleem. Versleten= slijpen, maar zal eens navraag doen over 2 weken.
groeten canonballman
Best wel simpel overigens:
Demonteer je carterpan, misschien ook nog een stang die onder de motor loopt voor stijfheid. En vervang 1 voor 1 de drijfstang lageschaaltjes.
Welke maat???????? Je ne sais pas, misschien opmeten met schroefmaat om te kijken in welke mate je krukas is vesleten.
Niet of weinig gesleten, geen probleem. Versleten= slijpen, maar zal eens navraag doen over 2 weken.
groeten canonballman
Wel eens bij een golf gekeken bij mijn neefje, daar lukt het door de carterpan er onder uit te schroeven, daarna kan je er redelijk bij... als ik mij goed herinner zit er wel een richting op waarop ze er in moeten. Doe je ze andersom dan slijten ze als deOn 2001-08-23 10:01, Menno wrote:
De krukas loopt via 't vliegwiel natuurlijk wel naar de bak. Hij kan er dan ook niet uit zonder de bak te verwijderen. Maar om alleen drijfstanglagers te vervangen is dat ook niet nodig. Volgens mij zijn de hoofdlagers met wat kunst en vliegwerk ook wel te vervangen zonder de krukas te verwijderen. Als je 'm wilt laten slijpen mag je uiteraard wel 't volledige pakket versleutelen.

Oliepomp zou ik ook vervangen als je het carter er onderuit hebt. De pomp gaat meestal niet kapot, maar verslijt wel !!!!
Je moet hem er onderuit halen, dit is zeer simpel, en dan kun je meten met voelermaatje tussen de tandwieltjes of hij versleten is. Bij mijn vriendin der auto was hij ook versleten, en dat na 130000KM! Maar hij kan ook 20000KM mee gaan. Is niets van te zeggen. Ik zou hem zeker meten als de pan er onderuit is! De gegevens staan wel in dat boek van jou denk ik. Anders even op vragen. Pomp kost +/- 150 guldens denk ik.

Je moet hem er onderuit halen, dit is zeer simpel, en dan kun je meten met voelermaatje tussen de tandwieltjes of hij versleten is. Bij mijn vriendin der auto was hij ook versleten, en dat na 130000KM! Maar hij kan ook 20000KM mee gaan. Is niets van te zeggen. Ik zou hem zeker meten als de pan er onderuit is! De gegevens staan wel in dat boek van jou denk ik. Anders even op vragen. Pomp kost +/- 150 guldens denk ik.

-
Hee Grossie, schiet me ineens te binnen!
1 van jou kentekenlampjes is kaputt. Zag ik laatst toevallig. Wel een beetje off topic maar alla!
groenten
1 van jou kentekenlampjes is kaputt. Zag ik laatst toevallig. Wel een beetje off topic maar alla!
groenten
ah, thanx, ik zal hem binnekort eens vervangen. Maar eerst ff sparen, want die dingen kosten handenvol met geld D
Heb ook eens goed geluistert, maar kan best dat dat bij mij ook is. Het tikken is meer onder dan boven
In het begin dacht ik dat het boven was maar ik heb allang niet meer goed geluistert. Dan moet ik maar eens een paar dagen vrij gaan nemen denk ik 
Hobby blijft hobby he

Hobby blijft hobby he

Ik was van het weekeind op een BW (van de RSC) en daar was ook Dirk-Jan (en die weet veel van GTT), en heb ik het eens gevraagd wat hij er van dacht. Hij zij dat het een kantelende zuiger is, wat als het je drijfstang lager is dan is het in no time afgelopen. Bij mij zit het geluid er al +/- 10000KM er in en dan was hij al lang dood geweest. Dus ik weet niet hoe het bij zit maar ....... Het tikken klinkt bij mij ook onder!
Ik had al gebeld met de Renault en die hebben ook overmaatse schalen. Dus als je ze gaat vervangen eerst even de krukas op meten en dan nieuwe schalen gaan halen. Ze kosten F163.-EX.BTW
Suc6

Ik had al gebeld met de Renault en die hebben ook overmaatse schalen. Dus als je ze gaat vervangen eerst even de krukas op meten en dan nieuwe schalen gaan halen. Ze kosten F163.-EX.BTW
Suc6

vandaag ineens getik vanuit de motor, hoe meer gas hoe meer getik, echt echtt zeeeer irritant, het was al een keer eerder voorgekomen maar na 2x hard gas te geven ging het getik wel weg maar dit keer bleef het zo'n 3 kwartier tikken, na die drie kwartier niks meer gehoord trouwens.. tis zeer goed hoorbaar tijdens het rijden..
Waarschijnlijk zijn het je klepjes.
-----------------
Renault 19 16v ph2 voor het plezier.
En een **** Focus voor het werk.
[ This message was edited by: ArjanR19 on 2002-04-07 04:06 ]
-----------------
Renault 19 16v ph2 voor het plezier.
En een **** Focus voor het werk.
[ This message was edited by: ArjanR19 on 2002-04-07 04:06 ]
Klepstoters!On 2002-04-07 03:44, Clio16Vrm
wrote:
vandaag ineens getik vanuit de motor, hoe meer gas hoe meer getik, echt echtt zeeeer irritant, het was al een keer eerder voorgekomen maar na 2x hard gas te geven ging het getik wel weg maar dit keer bleef het zo'n 3 kwartier tikken, na die drie kwartier niks meer gehoord trouwens.. tis zeer goed hoorbaar tijdens het rijden..