Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Aangezien t allemaal veel te lang ging duren bij mn vriend de monteur, ben ik op dit moment zelf aan t proberen mn stuurhuis te vervangen.

EDIT: t gaat hier om een 5GTT!!! :smile:

We (ik en een vriend) hebben beide niet erg veel verstand van de hele auto etc. , maar we hadden zoiets van: "We proberen t gewoon met de hulp van Mr. Haynes en de jongens van RTC en we zien wel waar t schip strand!"

oke...we zijn dus gestrand! :smile:

We hebben de voorwielen verwijderd en willen nu de...eeehhmm...ik weet de nederlandse benaming nie eens!
Maar in Haynes hebben ze t over de "track rod". Oftewel t gedeelte dat tussen stuurhuis en kogelgewricht(bij wiel) zit.
Dit kogelgewricht zit met 1 moer vast aan de "stub axle carrier"(whatever that means!), maar als we die willen losdraaien dan draait t op de een of andere manier mee.
T lijkt erop dat t op de een of andere manier 'geborgd' zit. En dat wanneer hij een beetje losser is dat-ie niet meer 'geborgd' zit en dus doordraaid.

Snappen jullie nog wat ik bedoel???

Dus mijn vraag:

Hoe krijg ik die moer boven dat kogelgewricht eraf?!
Hoe zorg ik dat-ie niet doordraaid?

Ze hebben t in Haynes ook nog over een "spanner"...
What is that?!

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.
Want ik wil heel graag lekker zelf kloten en niet moeten wachten totdat mn vriend de monteur eindelijk tijd voor me heeft!

Als jullie meer info nodig hebben dan hoor ik t wel.

Elke hulp wordt zeeeer gewardeerd.

eerder.

[ This message was edited by: spir@l on 2002-04-03 23:29 ]
[ This message was edited by: spir@l on 2002-04-04 20:38 ]
Menno

Neem een lijmklem, of een griptang, en duw dat uiteinde/tapeind vast in de fusee. Dan kan je die moer losdraaien, zonder dat 't meedraait. Daarna kan je de 't tapeind uit de fusee tikken.

Een spanner is gewoon een steeksleutel.
Arjen

Of de andere truc (die ik ook van Menno heb): auto opkrikken, fuseekogel op een assteun laten zakken en losdraaien die handel. Of heeft een GT de moer niet aan de bovenkant zitten?
Menno

On 2002-04-03 21:48, Menno
wrote:
of een griptang,
maar dan wel zo'n hele grote, aka zweedse sleutel, pijpfittang, sokketang, moordenaar.
spir@l
Contacteer:

Okeee...dus dat gedeelte waar dat rubber omheenzit, dat is de fusee?

of nie?

En ik moet er dus voor zorgen dat t eigenlijk constant in die "borging" blijft zitten waar ik t over had zodat-ie niet meer doordraait...logisch opzich.

Thanx!

Ga ik proberen.

Maar ik weet zeker dat er nog vele vragen zullen volgen!:grin:

Bijvoorbeeld: In Haynes hebben ze t erover dat je, wanneer je alle moeren/schroeven/etc. weer vast draaid, die op een bepaalde 'vastheid' moet vastdraaien. Bijv. op "50Nm/37Lbf ft".

-Is dit echt van belang?

zo ja..

-hoe meet je hoe vast je iets vastzet?

thanx again mensen!

eerder.
Patrick

ja er zit een boorgscijfje tussen de twee delen en dat drrai je altijd stuk als je het uitelkaar haalt,dus deze moet je zowiso nieuw halen bij oompie reno.
je kan het idd doen met het voorgeschreven gereedschap cq moorwapens wat menno beschrijft.
we horen het wel:wink:
spir@l
Contacteer:

Ha die Patrick!

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk t borgschijffie dat tussen t stuurhuis en dat andere deel (hoe heet dat nou ook alweer?!) zit als je die van elkaar loshaalt.
Maar dat hebben we zelfs voor elkaar gekregen zonder dat t stuk ging! (GELOOF IK...). Mijn god waarom maken ze dat gedeelte nou niet zo dat je er een tang normaal op kan zetten ipv compleet ROND!!
Dat moest idd mbv een bankschroef en een FLINKE tang ja!

Maar dit gaat om de moer die bij t uiteinde van "dat andere deel" zit. Dus bij t wiel (en boven fussee?!).
Die moet eraf om t stuurhuis in zn geheel )dus MET "ander deel") los te krijgen.

eerder.
-----------------
*Round and round it goes.
Where it will stop.......
nobody knows!*
[ This message was edited by: spir@l on 2002-04-03 22:24 ]
spir@l
Contacteer:

effies nog om de ontbrekende info bij elkaar te krijgen....

1) Hoe heet t gedeelte dat van je stuurhuis naar je kogelgewricht bij je wielen loopt?

2) Is dat kogelgewricht waar dat deel (zie antwoord eerste vraag) aan vast zit nou je fussee??

Ik wil ook nog steeds graag weten of dat aandraaien van de moeren etc. op een bepaalde kracht echt erg van belang is...

eerder.
Bart V

1) stuurstang
2) nee, dat is je stuurkogel. Je fusee kogel is het onderste kogelgewricht wat aan je subframe zit.

Het is zeker van belang dat je de bouten aandraait op het juiste aanhaalmoment.

Let er ook op (als het nog niet telaat is) dat je opmeet met een schuifmaat waar je stuurkogel op je stuurstang zit, dit is i.v.m je sporing en is erg belangrijk. Je auto zal sowieso wel opnieuw uitgelijnd moeten worden.
spir@l
Contacteer:

Okeee....

dat dacht ik dus ook! (die fussee.)
Maar waarom heeft Menno t hierboven dan over de fussee?!
Of geld daar t zelfde voor?
Waarschijnlijk komt dat gewoon door mijn voorbeeldige uitleg over t probleem.:wink:

-En hoe bepaal/meet je dat "aanhaalmoment" dan??

-En waar de stuurkogel op de stuurstang zit?!
Dat zit toch vast??
Die blijft toch gewoon op zn plek of nie?
Dus ik kan maar beter effies meten waar de kogel op de stang zit.
Hij zit nu toch nog vast dus....

eerder.
Menno

On 2002-04-03 23:27, <a href="mailto:spir@l" target="_new">spir@l</a>
wrote:
Okeee....

dat dacht ik dus ook! (die fussee.)
Maar waarom heeft Menno t hierboven dan over de fussee?!
Of geld daar t zelfde voor?
Waarschijnlijk komt dat gewoon door mijn voorbeeldige uitleg over t probleem.:wink:

-En hoe bepaal/meet je dat "aanhaalmoment" dan??

-En waar de stuurkogel op de stuurstang zit?!
Dat zit toch vast??
Die blijft toch gewoon op zn plek of nie?
Dus ik kan maar beter effies meten waar de kogel op de stang zit.
Hij zit nu toch nog vast dus....

eerder.
Die klont gietijzer waar je wiellager in zit, is de fusee. Die zit dus aan de bovenkant vast aan je veerpoot, aan de onderkant met de fuseekogel vast aan de draagarm, en via een stuurkogel vast aan 't stuurhuis.

In principe moet je 't allemaal vastzetten met een momentsleutel. Gewoon vastpoeieren, icm met je linker hersenhelft is echter ook OK.

Zitten aan je nieuwe stuurhuis de stuurkogels al vast? Check ff of ze geen speling vertonen (zo'n kogelgewricht moet vrij stroef scharnieren, hoe soepeler ie is, hoe verder versleten). Als de kogels al vast zitten aan je stuurhuis zal je sporing wel aardig in de buurt zitten, maar waarschijnlijk moet je 'm toch ff opnieuw uit laten lijnen.
spir@l
Contacteer:

Hij wordt ZOIEZO na deze operatie opnieuw uitgelijnt!
Anders kan ik volgens mij binnen een week nieuwe banden kopen.

Beide stuurstangen incl. stuurkogels zaten al op t vervangende stuurhuis.
1 van de kogels had speling dus hebben we 1 stuurstang (incl. kogel) eraf gedraaid.
(dat was een k#t werkie omdat die franse idioten dat verbindingsstukkie tussen stuurhuis en stuurstang compleet rond hebben gemaakt zodat je t met bijna geen mogelijkheid kan losdraaien!!!:sad: )

De ander stuurstang+kogel is nog goed.

Ik wil dus 1 stuurstang+kogel van mijn auto gebruiken.
Maar die stuurkogel zit toch gewoon vast op de stuurstang als je hem loshaalt???

Dan is t toch alleen een kwestie van de goede stuurstang van t verrote stuurhuis af te halen en los te halen. En dan weer vast te draaien op t goeie stuurhuis?!?!?
Of zie ik dit nu te makkelijk???

En dat vastdraaien van alles....

MOET DAT NOU OP EEN BEPAALD "AANHAALMOMENT"?!?!?!?!?!?!
of nie....

Zijn er verder nog belangrijke dingen waar ik zeker op moet letten bij t loshalen van t stuurhuis (of bijbehorende onderdelen)voordat ik t compleet verneuk!?!?!?
Of is t gewoon een kwestie van loshalen wat los moet en daarna vastdraaien wat je los hebt gehaald...
En er op letten dat t stuur recht blijft.

Ik hoop echt dat ik dit met jullie hulp zelf kan doen, want ik ben erachter gekomen dat ik t echt leuk vind om met die auto te kloten!

oh ja!

Nog even wat over "krik-punten" op de gtt.
Er zitten onder de motor twee "armen"(subframe??) links en rechts.
Zijn die "armen" sterk genoeg om de auto op op te krikken? (dus op 1 arm!)
Ik doe t namenlijk liever NIET op de zijkant van de auto aangezien die dorpels van mij niet echt betrouwbaar zijn!:smile:
Of heb je nog een beter punt?

eerder.
Bart V

je kan het beste je krik onder de chassis balk zetten waar je subframe dus ook aanhangt. Zo doe ik dat altijd bij mn 19. Je draagarm kan het gewicht wel hebben, maar dat ding kantelt naar beneden als je auto omhoog komt, gevolg is dat je krik dan niet stevig meer staat.
spir@l
Contacteer:

Oke, volgende punt.

Stuurkogels zijn los.

Nu zie ik dat er een plastic kappie om de verbinding tussen stuurkolom en stuurhuis zit.(DAT STOND NIET IN DE HAYNES!!:sad: )

1) hoe krijg ik dit eraf zonder t te slopen?

2) Als ik t stuurhuis los haal van de stuurkolom, moet ik dan markeren hoe die twee ten opzichte van elkaar staan zoals Haynes volgens mij beschrijft??

Iemand ervaring met deze twee dingen??

eerder.
robert

in mn olyslager werkplaatshandboek staat ook nix over een kappie. Dus succes!

er staat wel dat je, als je het kruiskoppelingetje wil losmaken, de stand van het kruiskoppelingetje tov het stuurhuis moet markeren. En ik neem zelf aan dat ze dan bedoelen: tov de as die het stuurhuis in gaat. Effe een tikkie met een schroevendraaier dus.

als je de zaak weer monteerd moet bij stuur in de rechtuitstand, de boutjes van de kruiskoppeling onder je dashboard en bij je stuurhuis weer paralel of haaks tov de horizontaal staan.
Daaf (Davy)

On 2002-04-04 20:30, <a href="mailto:spir@l" target="_new">spir@l</a>
wrote:
Oke, volgende punt.

Stuurkogels zijn los.

Nu zie ik dat er een plastic kappie om de verbinding tussen stuurkolom en stuurhuis zit.(DAT STOND NIET IN DE HAYNES!!:sad: )

1) hoe krijg ik dit eraf zonder t te slopen?
Hoi,

Heb vorige week mijn kruiskoppeling vervangen..kappe is van zacht rubber en zit aan twee kanten met een soort rubber pennetje vast, gwoon een beetje wrikken met een schroevedraaier. Makkelijk als je een kant van de auto heel hoog opkrikt en een wiel weghaalt dan kan je er redelijk makkelijk bij....REDELIJK, want het blijft een GT natuurlijk.

Waar woon je eigenlijk, anders kan ik ook wel effe langskomen....
[ This message was edited by: Davy on 2002-04-05 10:36 ]
clio_rally
Contacteer:

Hoi,

Hehe, leuke discussie, helaas nog nooit aan het stuurhuis van een reno gezeten. Enige vraag die ik dan ook kan beantwoorden is de vraag over de aanhaalmomenten. Die zijn op zich wel belangrijk, maar met een dosisgezond verstand lukt het ook wel. Wil je het toch echt netjes doen, dan moet je ergens een momentsleutel regelen. Da's een grote dopsleutel, die je op een bepaald moment kunt instellen. Als je dan een dop aandraait, slaat hij door bij dat moment, zodat je weet dat je niet verder hoeft te draaien....

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
robert

Yep, en om het "gezond verstand" een handje te helpen kan je zelf ook als momentsleutel werken.
Namelijk als er staat dat je iets met 50 Nm moet vastzetten is dat een kracht van 50 N op een 'arm' van 1 meter.

Nou ongeveer 1 Kg is 10 N. dus 50 Nm is 5kg op een sleutel van 1 meter.

Als je niet zon grote sleutel hebt :grin: , maar de jouwe is maar 25 cm, (4x zo kort) dan moet je voor hetzelfde koppel 4x zo hard trekken. dus 50 Nm is 20 Kg op 25 cm.

Je moet voor de armlengte natuurlijk tot het midden van je hand rekenen, niet tot het max uiteinde van de sleutel, en je moet moet de kracht mooi haaks op de sleutel zetten.
Voor het heel mooie moet je dan met je andere hand met dezelfde kracht afzetten bij de boutkop. Met een dopsleutel doe je dan vanzelf al anders schiet hij eraf.

En een kracht van 20 kg is makkelijker voorstelbaar dan 50 Nm.
Voor andere koppels en lengtes: reken maar uit.
Tip: 1 LBS.ft is 0.45 kg op 30 cm.

En das o.m. ook de reden dat de arm van een sleuteltje 10 kleiner is dan een sleutel 17. Op een M6 boutje (sleutel 10) kan je minder koppelzetten dan op een M12 bout natuurlijk, dus is ook de arm kleiner gemaakt.

Dit hulpje is natuurlijk ok voor alle gewone bouten en ook wel fuseekogels. Voor cilinderkopbouten moet je het nauwkeurig doen, dus momentsleutel gebruiken.

Je zult merken dat je met een ringsleutel (met dus verschillende armlentes) alle boutjes met gewoon gemiddelde kracht kunt vastzetten. Gewoon net iets strakker dan jouw meissie um weer los kan krijgen.

Met een dopsleutel moet je dus uitkijken, want de arm van een ratel met doppie 10 is even lang dan dezelfde ratel met doppie 17.
Dus dan is de kans groot dat je doppie 10 veel te vast zet.
spir@l
Contacteer:

He bedankt allemaal jongens!

Jullie helpen deze beginnende sleutelaar erg goed opweg!

Dat kappie is idd van plastic en er zitten van die (KLOTE) "drukschroeven"(?) in. Die druk je er dus in en dan zet t zichzelf vast met "tegendraadse richeltjes" (ik leg t wel allemaal mooi uit hè!:wink: ).
Je kan ze er wel uit wringen denk ik.
En anders misschien een dikkere schroef door t gaatje draaien als t geforceerd word...

En dat van t markeren van de stand van t kruiskoppelingetje tov t stuurhuis geeft Haynes ook al aan...

En van al die berekeningen van jouw Robert, word ik helemaal duizelig!!:lol:
En hoe weet je nou hoeveel Kg kracht je op een sleutel zet??
Weet je wat...ik probeer wel een momentsleutel te regelen!:smile:

Maar effies iets heel anders...

Toen ik gister weer effies lag te kijken hoe t nou allemaal in elkaar staakt, merkte ik gewoon dat ik veel meer ruimte onder mn auto nodig ga hebben om er goed bij te kunnen komen.
Ik moet er echt goed bij kunnen komen en goed kunnen zien wat ik doe.
En dat lukt me op deze manier gewoon echt niet!
T zit allemaal veel verder en dieper achter de motor dan ik had verwacht en ik ga daar met geen mogelijkheid goed bij komen.

dus.....

Ik denk toch echt dat t beter en makkelijker zou gaan als ik hem op een brug heb staan.

Heeft IEMAND hier toevallig een brug beschikbaar staan????
Ik rijd zo overal naartoe! (als ik mn wielen er weer op heb dan!!:grin: )
Vergoedingen vallen ook over te praten natuurlijk!

OF DAVY>> Als jij t leuk vind wil ik ook best bij JOUW langs komen hoor!
Want ik woon in Edam (net boven Amsterdam!) en jij in Leiden....

T is gewoon k#t (excuse my language!) zoals t nu staat!(= op bierkratjes en planken bij mij voor t huis in de straat:lol: )
Ik ben gewoon nog niet "vaardig" genoeg om er zo onder te kruipen en dat verdomde stuurhuis los te peuteren.
Als ik eronder kan staan daarentegen, dan is t volgens mij vrij goed te doen.

Dus als iemand zelf tijd/zin of een brug beschikbaar heeft voor deze beginnende 'prutser'.....LET ME KNOW!

Over vergoedingen (=BIER :smile:, VOEDSEL, GELD, ETC.) valt absoluut te praten zoals ik al zei!En ik rij zo ergens naartoe.

eerder.
robert

On 2002-04-05 14:34, <a href="mailto:spir@l" target="_new">spir@l</a>
wrote:
En van al die berekeningen van jouw Robert, word ik helemaal duizelig!!:lol:
WWeet je zeker dat dat door al die 'moeilijke' berekeningen komt?? :grin:
Rudo

Nick 2 heeft een brug waar je terecht kunt (heeft hijzelf aangegeven in de topic "2 van de 5 GT's te koop")

Een klein detail: hij woont ergens in
Brabant!

[edit] ik hoor net dat hij er zelfs drie (3) verkoopt! :wink: [/edit]
-----------------
Renault; Créateur D'Automobiles
[ This message was edited by: Rudo on 2002-04-05 15:16 ]
jeroen.k

3 vd 5 GT's te koop :wink:
spir@l
Contacteer:

Verkoopt-ie nou ook bruggen of alleen maar 3(!!) gtt's?!?!!?

EN om nou (weer) naar t zuiden des lands te moeten.....

Misschien als t niet anders kan.

Robert>> Tja...ik heb nog niets gerookt (ik zit namenlijk op mn werk!), dus t zal echt wel door je berekeningen komen!!:lol:
Maar ik ben zoiezo nooit echt zo goed in natuurkunde geweest.

hoeveel kost een goede momentsleutel??
Want opzich is dat dus wel een onmisbaar onderdeel van de sleutel-uitrusting.

EN gebruikt iedereen zo'n ding?!?

Of draaien de meeste mensen alles gewoon op goed geluk (of op de 'Robert Einstein' manier:wink: ) vast?!

eerder.

ps...nog meer mensen met een beschikbare brug?! OF een goede krik en tijd/zin om onder mn karretje te kruipen....???
robert

een goeie momentsleutel is ongeveer E50, en jij hebt em niet nodig.
Tenzij je zelf je koppakking gaat vernieuwen, dan wel.

[afzeikmodus]

ik denk dat de THC zn tol al heeft geeist:

want koppel = kracht X arm.

voor hetzelfde koppel: arm 2x zo klein, kracht 2x zo groot.

al duizelig? -> echt zielig!
Daaf (Davy)

On 2002-04-05 14:34, <a href="mailto:spir@l" target="_new">spir@l</a>
wrote:
OF DAVY>> Als jij t leuk vind wil ik ook best bij JOUW langs komen hoor!
Want ik woon in Edam (net boven Amsterdam!) en jij in Leiden....

eerder.
Hee spirol....tsja heb nog nooit een stuurhuis vervangen, dus......en ik heb geen brug alleen bokjes dus erg hoog zullenw e hem niet krijgen. Wat je ook kan doen is lid worden van de HAC (Haagse automobielclub), kost niet zoveel. Kan je een brug huren en er is altijd een monteur aanwerzig om je te helpen (kost weinig als hij je helpt) Ze zijn op vrijdag en zaterdag open. Telefonisch wel de hele week te bereiken 070-3606009. Je moet maar even vragen hoe en wat.
spir@l
Contacteer:

Robert>>:smile:
Maar dat hele verhaal van je...daar kon ik effetjes geen touw aan vast knopen. (als je t wat vaker leest valt t ook wel mee opzich..)
Maar hoe "VOEL" jij dan dat je bijv. 20Kg kracht uitoefend op je sleutel??
Of is dat soms: omwenteling sleutel x diepte afdruk van sleutel in de palm van je hand :wink:

En Davy>>Maar je hebt WEL je kruiskoppeling vervangen!! En dat is al heel veel meer dan dat ik ooit heb gedaan!!!
En t zit nog erg in de buurt ook.
Stuurhuis is volgens mij niet heel veel lastiger.
En om nou meteen lid te worden van een automobiel club in Den-Haag.....dat weet ik ook niet hoor.
Zo vaak zal ik daar dan toch niet gebruik van maken denk ik.
Maar toch bedankt!

eerder.
robert

ok.

ja hoe voel je dat. Je hebt soms gewoon een idee hoe zwaar iets is.
45 euro = 0.001 kg :cool:
glas bier = 0.3 kg
Colafles = 1.4 kg.
krat bier = 14 kg

ook met aantrekken van bouten.
Je kan eens een M6je in de bankschroef zetten
en zo strak mogelijk aantrekken. Ongeveer 1/2 tot 2/3 van de kracht die nodig is om een M6je te breken is voor normaal aandraaien.
Dan voor een M8.
Die breek je niet, maar de draad beschadigd.
Als je em weer losmaakt en de draad is beschadigd was het te strak.
Je kan het vaak zien aan wielbouten. Veel gasten gaan op de sleutel staan om em vast te maken. Bij een sleutel van 25 cm (sorry) en een gast van 80 kg is dat .... 200 Nm.
Das al 3x zo strak als je kopbouten. Je ziet aan de draadbeschadiging dan al dat et te veel was.

Fuseekogels (meestal M12) poeier je gewoon met je hand flink hard aan.

Zo is het het met alles, eerst moet je wat stukmaken, dan weet je hoever je kan gaan.
(Ik heb al heel veel stuk gemaakt.)

Oja Mx is de metrische aanduiding (in mm's dus)voor de boutgrootte. Een M6 boutje is 6 mm dik.

-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-04-05 21:06 ]
spir@l
Contacteer:

KIJK!

Dit is duidelijke taal!

Hier kan ik wat mee.
Zelfs mijn bedorven propje hersenen kan deze informatie verwerken! :lol:

Thanx Robert.
En andere ook natuuuurlijk.

Alles zit nou al weer vast by the way.

Ik ga t later nog wel een keertje proberen als ik mn karretje op een brugje kan zetten.

Ik laat t wel weer weten hoe dat gaat.

eerder.
Plaats reactie