ACT : Formule 1 Deel I
4e bij de GP van Sepang!
Top job Jensen Button, jammer dat de motor het begaf in de laatste ronden...
Punten!
Top job Jensen Button, jammer dat de motor het begaf in de laatste ronden...
Punten!
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Renault bijna op het podium!! Superrace 
Beloofd nog wat voor dit seizoen.

Beloofd nog wat voor dit seizoen.
heb het intervieuw gehoord met peter sauber en het is nu dus duidelijk dat jos dit jaar nog niet kan gaan testrijden bij sauber.
het verschil van postuurs van rijders en jos is te groot om een fatsoendelihjke aanpassing mogelijk te maken dit seizoen.
verder hebbe ze wel nog kontakt maar dit jaar hoefden we zeker niks te verwachten.
verder saaie race.
het verschil van postuurs van rijders en jos is te groot om een fatsoendelihjke aanpassing mogelijk te maken dit seizoen.
verder hebbe ze wel nog kontakt maar dit jaar hoefden we zeker niks te verwachten.
verder saaie race.
volgende race hebben ze weer een betere motor ter beschikking dus dat beloofd weer meer moois,kan ik dit jaar niet voor jos zijn dan wordt het toch team renault waar ik me dit jaar mee ga bezighoudenOn 2002-03-17 11:32, Robert dB
wrote:
Renault bijna op het podium!! Superrace
Beloofd nog wat voor dit seizoen.
vindt het wel mooie auto's daar ze relatief eenvoudig zijn gehouden.
Verstappen niet naar Sauber
17 mrt - Jos Verstappen wordt toch geen testcoureur bij Sauber. De ingenieurs van het team in Hinwil zien geen kans om genoeg zitruimte te creëren voor de Nederlander. Dat heeft teambaas Peter Sauber Verstappen gisteren in een telefoongesprek laten weten.
De kansen op een plaats in het Grand Prix-team voor Verstappen slonken vandaag sowieso door het optreden van Felipe Massa. De Braziliaan nam alle twijfel over zijn rijvaardigheid weg door een punt te scoren. "Het is geweldig om onze beide auto's in de punten te hebben ons 'thuiscircuit' Sepang, vooral om dit zo'n zware race is", jubelde Peter Sauber. Zijn renstal bracht beide auto's aan de finish terwijl het topteam McLaren, maar ook Saubers motorenleverancier Ferrari uitvallers moest incasseren.
Massa realiseerde het belang van zijn score. Door zijn optreden in de laatste tests voor de seizoenstart rezen er vraagtekens over zijn debuut. "Ik ben zo blij dat ik mijn eerste wk-punt al heb gescoord in mijn tweede Formule 1-race. Het voelt echt geweldig", aldus de Braziliaan. "Sommigen zeggen dat ik een ander raakte in de eerste bocht, maar ik heb niets gevoeld en ik slaagde erin om uit de problemen te blijven. Ik denk dat we met iets te veel neerwaartse druk reden omdat ik niemand kon passeren op de rechte stukken, maar toen Bernoldi stopte, was ik vrij om mijn eigen race te rijden en ik ben blij dat ik geen fouten heb gemaakt. Ik dacht al dat ik een punt zou kunnen scoren als ik zou finishen en hoewel het circuit echt lastig was onder de omstandigheden van vandaag, is dat precies wat er gebeurde."
17 mrt - Jos Verstappen wordt toch geen testcoureur bij Sauber. De ingenieurs van het team in Hinwil zien geen kans om genoeg zitruimte te creëren voor de Nederlander. Dat heeft teambaas Peter Sauber Verstappen gisteren in een telefoongesprek laten weten.
De kansen op een plaats in het Grand Prix-team voor Verstappen slonken vandaag sowieso door het optreden van Felipe Massa. De Braziliaan nam alle twijfel over zijn rijvaardigheid weg door een punt te scoren. "Het is geweldig om onze beide auto's in de punten te hebben ons 'thuiscircuit' Sepang, vooral om dit zo'n zware race is", jubelde Peter Sauber. Zijn renstal bracht beide auto's aan de finish terwijl het topteam McLaren, maar ook Saubers motorenleverancier Ferrari uitvallers moest incasseren.
Massa realiseerde het belang van zijn score. Door zijn optreden in de laatste tests voor de seizoenstart rezen er vraagtekens over zijn debuut. "Ik ben zo blij dat ik mijn eerste wk-punt al heb gescoord in mijn tweede Formule 1-race. Het voelt echt geweldig", aldus de Braziliaan. "Sommigen zeggen dat ik een ander raakte in de eerste bocht, maar ik heb niets gevoeld en ik slaagde erin om uit de problemen te blijven. Ik denk dat we met iets te veel neerwaartse druk reden omdat ik niemand kon passeren op de rechte stukken, maar toen Bernoldi stopte, was ik vrij om mijn eigen race te rijden en ik ben blij dat ik geen fouten heb gemaakt. Ik dacht al dat ik een punt zou kunnen scoren als ik zou finishen en hoewel het circuit echt lastig was onder de omstandigheden van vandaag, is dat precies wat er gebeurde."
Direct na de Grand Prix van Maleisië maakte Peter Sauber bekend dat Jos niet voor zijn team gaat rijden: Ik heb Huub gisteren aan de telefoon gesproken en hem gezegd dat we helaas niet voor Jos kunnen kiezen. De verschillen in grootte tussen de rijders zijn te groot en een T-car maken alleen voor Jos heeft geen zin.
Zo kwam na wekenlange speculatie een einde aan de hoop van vele fans dat Jos sneller naar de Formule 1 terug zou keren dan verwacht. Huub Rothengatter deelt in die teleurstelling maar merkt realistisch op: Als Jos in een raceweekend over zou moeten stappen naar een wagen die voor een andere coureur is bedoeld, ben je zeker drie uur bezig. Dat is praktisch een groot probleem. Er hoefden voor Jos geen aanpassingen aan de monocoque gedaan te worden (dus ook geen extra crashtest die erg veel geld kost, red.), maar je moet denken in termen van de pedalbox, de stuurinrichting, de stoel en de bevestiging van de gordels. Eigenlijk praat je over het hele interieur van de cockpit. Vrijwel onmogelijk als je ook nog wilt rijden in dat zelfde weekend.
Er is echt heel veel werk verzet om voor elkaar te krijgen dat Jos bij Sauber kon rijden, we zijn zo vaak naar de fabriek geweest, maar helaas.
En wat nu, Huub? We zijn heel erg druk om Jos ergens een stoeltje te bezorgen en we zijn vol goede hoop. Het zou me zeer verbazen als hij niet voor de helft van het seizoen weer in de Formule 1 rijdt.
Zo kwam na wekenlange speculatie een einde aan de hoop van vele fans dat Jos sneller naar de Formule 1 terug zou keren dan verwacht. Huub Rothengatter deelt in die teleurstelling maar merkt realistisch op: Als Jos in een raceweekend over zou moeten stappen naar een wagen die voor een andere coureur is bedoeld, ben je zeker drie uur bezig. Dat is praktisch een groot probleem. Er hoefden voor Jos geen aanpassingen aan de monocoque gedaan te worden (dus ook geen extra crashtest die erg veel geld kost, red.), maar je moet denken in termen van de pedalbox, de stuurinrichting, de stoel en de bevestiging van de gordels. Eigenlijk praat je over het hele interieur van de cockpit. Vrijwel onmogelijk als je ook nog wilt rijden in dat zelfde weekend.
Er is echt heel veel werk verzet om voor elkaar te krijgen dat Jos bij Sauber kon rijden, we zijn zo vaak naar de fabriek geweest, maar helaas.
En wat nu, Huub? We zijn heel erg druk om Jos ergens een stoeltje te bezorgen en we zijn vol goede hoop. Het zou me zeer verbazen als hij niet voor de helft van het seizoen weer in de Formule 1 rijdt.
Helaas voor Jos Verstappen gaat zijn gewenste contract met Sauber niet door.
Eigen woorden van JOS
"Peter Sauber vertelde dat het te lastig is een auto te maken waar ik goed in pas. De Sauber is ontworpen voor Felipe Massa en Nick Heidfeld. Die zijn zoveel kleiner dan ik, dat het onmogelijk is de wagen aan te passen aan mijn postuur. En dan heb ik het nog niet eens over de problemen die er zijn als ik tijdens een Grand Prix van auto moet wisselen en in de auto van van de andere, kleinere, coureur moet rijden. Of omgekeerd. Het gaat vooral om mijn breedte en gewicht. Massa en Heidfeld wegen een kilo of zestig. Ik weeg, met helm, 78 kilo." Desondanks blijft Verstappen optimistisch. "Ik hoop snel weer aan de start te staan, maar er zijn geen gesprekken gaande. Dat kan ook haast niet, omdat de teams tussen de races in Australië en Maleisië niet zijn teruggekomen naar Europa. Ik denk wel dat er mogelijkheden komen. Er zijn genoeg teams waar van alles mis is." Hij steekt de fans een hart onder de riem: "Ik verwacht dit jaar nog te racen. Natuurlijk is het vervelend dat ik er niet vanaf het begin bij ben, maar het seizoen is lang en ik ben ervan overtuigd dat ik in oktober toch tevreden kan terugblikken op 2002!"
Eigen woorden van JOS
"Peter Sauber vertelde dat het te lastig is een auto te maken waar ik goed in pas. De Sauber is ontworpen voor Felipe Massa en Nick Heidfeld. Die zijn zoveel kleiner dan ik, dat het onmogelijk is de wagen aan te passen aan mijn postuur. En dan heb ik het nog niet eens over de problemen die er zijn als ik tijdens een Grand Prix van auto moet wisselen en in de auto van van de andere, kleinere, coureur moet rijden. Of omgekeerd. Het gaat vooral om mijn breedte en gewicht. Massa en Heidfeld wegen een kilo of zestig. Ik weeg, met helm, 78 kilo." Desondanks blijft Verstappen optimistisch. "Ik hoop snel weer aan de start te staan, maar er zijn geen gesprekken gaande. Dat kan ook haast niet, omdat de teams tussen de races in Australië en Maleisië niet zijn teruggekomen naar Europa. Ik denk wel dat er mogelijkheden komen. Er zijn genoeg teams waar van alles mis is." Hij steekt de fans een hart onder de riem: "Ik verwacht dit jaar nog te racen. Natuurlijk is het vervelend dat ik er niet vanaf het begin bij ben, maar het seizoen is lang en ik ben ervan overtuigd dat ik in oktober toch tevreden kan terugblikken op 2002!"
De FIA World Motor Sport Council heeft vandaag tijdens haar vergadering in Parijs met onmiddellijke ingang een aantal regels veranderd voor de Formule 1. Zo mogen baanmarshalls vanaf de komende Grand Prix van Brazilië coureurs tien plaatsen terugzetten na een ongeval. Ook worden auto's die na het groene licht niet binnen dertig seconden zijn gestart terug geduwd naar de pits.
Bovendien moeten Formule 1-auto's vanaf 1 januari 2003 zijn uitgerust met het 'Head And Neck protection System' HANS. Daarnaast mogen alle Formule 1-teams vanaf 2004 voor iedere auto nog maar één motor per Grand Prix gebruiken.
HANS is een neksteun die ooit is uitgevonden door een Amerikaanse professor wiens zwager racete met IMSA sports cars. Het systeem vormt een stevige verbinding tussen de schouders van de coureur en de helm. In de Deutsche Tourenwagen Masters is het systeem al redelijk ingeburgerd. De FIA heeft voorafgaand aan haar beslissing onderzocht of Formule 1-coureurs last hebben van het systeem, maar dat blijkt niet het geval. Coureurs zouden gewoon hun hoofd kunnen draaien, maar wel meer bescherming ondervinden bij zijwaartse botsingen en een kleinere kans lopen op een zogenaamde 'whiplash'.
De chassis' van de Formule 1-auto's blijven voor 2003 en 2004 overigens gelijk. De FIA heeft besloten niets op dit gebied te veranderen.
Een laatste beslissing is dat de racenummers gelijk blijven aan de Grand Prix van het jaar ervoor, met uitzondering van de nummers één en twee.
Bovendien moeten Formule 1-auto's vanaf 1 januari 2003 zijn uitgerust met het 'Head And Neck protection System' HANS. Daarnaast mogen alle Formule 1-teams vanaf 2004 voor iedere auto nog maar één motor per Grand Prix gebruiken.
HANS is een neksteun die ooit is uitgevonden door een Amerikaanse professor wiens zwager racete met IMSA sports cars. Het systeem vormt een stevige verbinding tussen de schouders van de coureur en de helm. In de Deutsche Tourenwagen Masters is het systeem al redelijk ingeburgerd. De FIA heeft voorafgaand aan haar beslissing onderzocht of Formule 1-coureurs last hebben van het systeem, maar dat blijkt niet het geval. Coureurs zouden gewoon hun hoofd kunnen draaien, maar wel meer bescherming ondervinden bij zijwaartse botsingen en een kleinere kans lopen op een zogenaamde 'whiplash'.
De chassis' van de Formule 1-auto's blijven voor 2003 en 2004 overigens gelijk. De FIA heeft besloten niets op dit gebied te veranderen.
Een laatste beslissing is dat de racenummers gelijk blijven aan de Grand Prix van het jaar ervoor, met uitzondering van de nummers één en twee.
tien plaatsen terug zettenOn 2002-03-20 20:16, patrick b
wrote:
daniel kan je me ff helpen ik begrijp het stukje niet als je het hebt over tien plaatsen terug zetten,en wat houdt de dertig seconden regel nou precies in?ik hoor het wel.
Bijv een iemand heeft een lichte aanrijding en kan doorijden. En rijd op dat moment 3e dan wordt deze persoon gestraft. En dan rijdt hij in plaats 3e ineens 13e.
dertig seconden regel
Bijv de beide arrows-en blijven bij de start stil staan

Maar bij de nieuwe regel moeten de bolides naar 30 sec lopen, zo niet dan moeten ze naar de pits.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
leuke F1 immitatie: <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.funnyjunk.com/pages/insanity_test.htm" TARGET="_blank">www.funnyjunk.com/pages/insanity_test.htm</A><!-- BBCode End -->


Funny sound :LOL:On 2002-03-24 15:39, Robert dB
wrote:
leuke F1 immitatie: <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.funnyjunk.com/pages/insanity_test.htm" TARGET="_blank">www.funnyjunk.com/pages/insanity_test.htm</A><!-- BBCode End -->
![]()
Hier Jos Verstappen toen hij nog wel in een auto mocht zitten
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.snuffx.com/x/fuckme/verstapp.rm" TARGET="_blank">www.snuffx.com/x/fuckme/verstapp.rm</A><!-- BBCode End -->
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.snuffx.com/x/fuckme/verstapp.rm" TARGET="_blank">www.snuffx.com/x/fuckme/verstapp.rm</A><!-- BBCode End -->
Jos Verstappen: tien jaar rondjes rijden
Een decennium vol ups en downs. Jos Verstappen reed vandaag exact tien jaar geleden zijn eerste autorace. Wat volgde is een turbulente periode van - soms bizarre - gebeurtenissen. Een net zo oppermachtige als onmachtige loopbaan. Van onschuldig groentje in een Formule Opel Lotus tot ervaren Formule 1-coureur.
Tom Walkinshaw (teambaas die hem ontsloeg bij Arrows): "die man heeft voor mij helemaal afgedaan. Ik wil nooit meer iets met hem te maken hebben, al biedt hij me weer een stoeltje aan. In 1996 heeft hij me al voor de gek gehouden door me een plekje voor 1997 te beloven en vervolgens drie dagen later Damon Hill te presenteren. Waarom ik dan in 2000 toch weer met hem in zee ben gegaan? Arrows had een goede auto en een goede motor. Ik dacht: 'een jaartje Arrows kan geen kwaad'. Het ging zo goed dat ik dacht zijn hart te hebben gewonnen, maar toen het even wat minder ging kwam de oude Walkinshaw weer bovendrijven: iemand die afspraken niet nakomt. Van mij krijgt hij nog geen 'goede dag' meer."
Vader/moeder: "ik zie ze nog vrijwel elke dag. Mijn loopbaan heeft een zware wissel op hun leven getrokken. Zowel financieel als in menselijk opzicht hebben ze erg veel offers moeten brengen. De relatie met mijn vader is een tijd lang eentje van ups en downs geweest. Hij was altijd overal heel nauw bij betrokken, maar in de Formule 1 stond niemand op zijn mening te wachten. Hij raakte de grip op me kwijt. Dat deed natuurlijk pijn. We zeggen bovendien telkens allebei wat we denken en dat botste wel eens. Die tijd ligt achter ons. De verstandhouding is nu prima."
Karaktervorming: "je leert op heel jonge leeftijd voor jezelf op te komen. Je karakter wordt vroeg gevormd, wat niet altijd positief is. De Formule 1 maakt je harder, soms zelfs onmenselijk, omdat de Formule 1 per definitie onmenselijk is. Geen leuke wereld, omdat je constant op je hoede moet zijn voor mensen die je een loer willen draaien. Het is ieder voor zich, God voor ons allen."
Geld: "ik heb niet slecht verdiend, maar geld is nooit de drijfveer geweest. Ik denk ook niet dat ik als persoon veranderd ben. Ik ben nog altijd dezelfde Jos Verstappen als tien jaar geleden. Ik ben zuinig en hou helemaal niet van uiterlijk vertoon. Waarom zou ik een privé-jacht aanschaffen? Als ik zonodig een paar dagen vakantie wil vieren op zee, dan huur ik er wel een. Ik hoef me niet te profileren met filmsterren of fotomodellen in mijn nabijheid. Ik ben het liefst in de buurt van familie en vrienden. Daarom vertrek ik nu ook uit Monaco en ga me definitief in België vestigen. Ik ben wel meer privé gaan vliegen. Dat doe ik om meer tijd met mijn gezin te kunnen doorbrengen. Ik zou voor geen geld met Michael Schumacher willen ruilen. Die kan zich nergens laten zien, wordt altijd omringd door mensen die hij liever niet in zijn nabijheid heeft."
Sportief hoogtepunt: "toch Boedapest 1994. Mijn eerste podiumplaats na al die ellende in de races ervoor. Mijn beste wedstrijd was het echter zeker niet. Dan denk ik eerder aan Maleisië vorig jaar. In de regen lukte daar alles. Echt een foutloze race. Alleen jammer dat de baan te vroeg opdroogde."
Sportief dieptepunt: "twee weken voor Hongarije 1994 in Hockenheim. Ik reed de auto van Schumacher tijdens de kwalificatie in de grindbak. Toen zag ik het even niet meer zitten. De pitsbrand een dag later is misschien wel mijn redding geweest. Wie zal zeggen of ik anders nog een nieuwe kans had gekregen? 'In de brand, uit de brand' heeft destijds iemand geschreven. Zo was het wellicht ook."
Zwaarste ongeluk: "in Francorchamps 1996 heb ik geluk gehad. Zonder verhoogde cockpitranden had ik niet meer geleefd, zo heeft later onderzoek uitgewezen. Het moment zie ik nog voor me. Ik stuur in, het linkervoorwiel breekt af en ik schiet met 230 per uur rechtuit. Dan ben je dus passagier geworden. Ik ben nog zelf uit de auto gekropen, maar ben toen ineengezakt. In het ziekenhuis voelde ik me vreselijk belabberd. Ik was helemaal de weg kwijt; wist niet meer wie ik was. Ik had wel zoiets van: dit hoeft niet meer voor me, dit is het me niet waard. Maar een dag later dacht ik er alweer anders over. Ik ben alleen veel te vroeg weer begonnen met racen. Mijn nekwervels waren nog niet hersteld. Als het nu was gebeurd, dan zou ik ongetwijfeld een raceverbod hebben gekregen, maar toen zat ik zes dagen na de crash alweer in de auto."
10 Jaar autosport: "ik heb kunnen doen wat ik wilde doen: racen. Van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Natuurlijk waren er nare momenten, zoals politieke spelletjes, onzekerheden over contracten en zoiets als nu met Walkinshaw. Dat neem je op de koop toe. Maar ik mis het racen nu al; baal dat ik er niet bij ben en kijk niet met plezier zondag naar tv. Dit is in elk geval een situatie die niet te lang moet duren."
Het debuut(29 maart 1992, Zandvoort): "ik startte achteraan omdat ik bij de training onder de gele vlag had ingehaald. Verder reed ik dat jaar zo hard met die Formule Opel Lotus dat de concurrentie dacht dat ik een illegale motor had. Er kwam een protest en de zaak werd onderzocht. Het bleek dat mijn auto minder pk's had dan die van mijn tegenstanders."
Een decennium vol ups en downs. Jos Verstappen reed vandaag exact tien jaar geleden zijn eerste autorace. Wat volgde is een turbulente periode van - soms bizarre - gebeurtenissen. Een net zo oppermachtige als onmachtige loopbaan. Van onschuldig groentje in een Formule Opel Lotus tot ervaren Formule 1-coureur.
Tom Walkinshaw (teambaas die hem ontsloeg bij Arrows): "die man heeft voor mij helemaal afgedaan. Ik wil nooit meer iets met hem te maken hebben, al biedt hij me weer een stoeltje aan. In 1996 heeft hij me al voor de gek gehouden door me een plekje voor 1997 te beloven en vervolgens drie dagen later Damon Hill te presenteren. Waarom ik dan in 2000 toch weer met hem in zee ben gegaan? Arrows had een goede auto en een goede motor. Ik dacht: 'een jaartje Arrows kan geen kwaad'. Het ging zo goed dat ik dacht zijn hart te hebben gewonnen, maar toen het even wat minder ging kwam de oude Walkinshaw weer bovendrijven: iemand die afspraken niet nakomt. Van mij krijgt hij nog geen 'goede dag' meer."
Vader/moeder: "ik zie ze nog vrijwel elke dag. Mijn loopbaan heeft een zware wissel op hun leven getrokken. Zowel financieel als in menselijk opzicht hebben ze erg veel offers moeten brengen. De relatie met mijn vader is een tijd lang eentje van ups en downs geweest. Hij was altijd overal heel nauw bij betrokken, maar in de Formule 1 stond niemand op zijn mening te wachten. Hij raakte de grip op me kwijt. Dat deed natuurlijk pijn. We zeggen bovendien telkens allebei wat we denken en dat botste wel eens. Die tijd ligt achter ons. De verstandhouding is nu prima."
Karaktervorming: "je leert op heel jonge leeftijd voor jezelf op te komen. Je karakter wordt vroeg gevormd, wat niet altijd positief is. De Formule 1 maakt je harder, soms zelfs onmenselijk, omdat de Formule 1 per definitie onmenselijk is. Geen leuke wereld, omdat je constant op je hoede moet zijn voor mensen die je een loer willen draaien. Het is ieder voor zich, God voor ons allen."
Geld: "ik heb niet slecht verdiend, maar geld is nooit de drijfveer geweest. Ik denk ook niet dat ik als persoon veranderd ben. Ik ben nog altijd dezelfde Jos Verstappen als tien jaar geleden. Ik ben zuinig en hou helemaal niet van uiterlijk vertoon. Waarom zou ik een privé-jacht aanschaffen? Als ik zonodig een paar dagen vakantie wil vieren op zee, dan huur ik er wel een. Ik hoef me niet te profileren met filmsterren of fotomodellen in mijn nabijheid. Ik ben het liefst in de buurt van familie en vrienden. Daarom vertrek ik nu ook uit Monaco en ga me definitief in België vestigen. Ik ben wel meer privé gaan vliegen. Dat doe ik om meer tijd met mijn gezin te kunnen doorbrengen. Ik zou voor geen geld met Michael Schumacher willen ruilen. Die kan zich nergens laten zien, wordt altijd omringd door mensen die hij liever niet in zijn nabijheid heeft."
Sportief hoogtepunt: "toch Boedapest 1994. Mijn eerste podiumplaats na al die ellende in de races ervoor. Mijn beste wedstrijd was het echter zeker niet. Dan denk ik eerder aan Maleisië vorig jaar. In de regen lukte daar alles. Echt een foutloze race. Alleen jammer dat de baan te vroeg opdroogde."
Sportief dieptepunt: "twee weken voor Hongarije 1994 in Hockenheim. Ik reed de auto van Schumacher tijdens de kwalificatie in de grindbak. Toen zag ik het even niet meer zitten. De pitsbrand een dag later is misschien wel mijn redding geweest. Wie zal zeggen of ik anders nog een nieuwe kans had gekregen? 'In de brand, uit de brand' heeft destijds iemand geschreven. Zo was het wellicht ook."
Zwaarste ongeluk: "in Francorchamps 1996 heb ik geluk gehad. Zonder verhoogde cockpitranden had ik niet meer geleefd, zo heeft later onderzoek uitgewezen. Het moment zie ik nog voor me. Ik stuur in, het linkervoorwiel breekt af en ik schiet met 230 per uur rechtuit. Dan ben je dus passagier geworden. Ik ben nog zelf uit de auto gekropen, maar ben toen ineengezakt. In het ziekenhuis voelde ik me vreselijk belabberd. Ik was helemaal de weg kwijt; wist niet meer wie ik was. Ik had wel zoiets van: dit hoeft niet meer voor me, dit is het me niet waard. Maar een dag later dacht ik er alweer anders over. Ik ben alleen veel te vroeg weer begonnen met racen. Mijn nekwervels waren nog niet hersteld. Als het nu was gebeurd, dan zou ik ongetwijfeld een raceverbod hebben gekregen, maar toen zat ik zes dagen na de crash alweer in de auto."
10 Jaar autosport: "ik heb kunnen doen wat ik wilde doen: racen. Van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Natuurlijk waren er nare momenten, zoals politieke spelletjes, onzekerheden over contracten en zoiets als nu met Walkinshaw. Dat neem je op de koop toe. Maar ik mis het racen nu al; baal dat ik er niet bij ben en kijk niet met plezier zondag naar tv. Dit is in elk geval een situatie die niet te lang moet duren."
Het debuut(29 maart 1992, Zandvoort): "ik startte achteraan omdat ik bij de training onder de gele vlag had ingehaald. Verder reed ik dat jaar zo hard met die Formule Opel Lotus dat de concurrentie dacht dat ik een illegale motor had. Er kwam een protest en de zaak werd onderzocht. Het bleek dat mijn auto minder pk's had dan die van mijn tegenstanders."
toch wel 1goed nieuws he hij vestigt zich in belgie hahahahaahahh LOL
Formule 1: voor zachte eitjes?
Flitspalen, parkeerbonnen, vergunningen, precariorecht; de betutteling van de burger lijkt geen grenzen te kennen. Je kunt niet even met de auto een boodschap doen zonder je rijbewijs mee te nemen want dat kost je 28 euro, ik weet daar alles van. Die betutteling van de staat om ons aller leven in goede banen te leiden is deel geworden van onze dagelijkse beslommeringen en wij accepteren het maar. Gelukkig kunnen wij, de autosportliefhebbers, gedurende zeventien weekenden in het jaar, de nodige verstrooiing vinden in het volgen van het Formule 1 wereldkampioenschap. Even niet met je neus op de feiten van het aardse leven worden gedrukt.
Maar helaas, ook in de Formule 1 heeft de betutteling toegeslagen. Er staan nog geen flitspalen langs de baan, maar de heren coureurs hebben zich aan de maximum snelheid in de pitstraat te houden, ze mogen niet 'over de streep' bij het verlaten van de pitstraat en hoe men zijn positie op de baan verdedigt is ook aan banden gelegd. Als je een tegenstander tijdens een race drie meter ruimte geeft als deze al ondersturend op je af glijdt en vervolgens door zijn eigen inschattingsfout zijn voorvleugel eraf rijdt, heb je een probleem. Een 'drive-through' straf is dan jouw deel en de overwinning kan je wel op je buik schrijven. Had je maar over het gras moeten rijden. Waarom kunnen we die gasten niet gewoon laten racen, het zijn toch volwassen kerels? Vroeger losten de mannen het onder elkaar op op de baan als iemand gedrag vertoonde dat niet door de beugel kon. Dan liet je het de volgende keer wel uit je hoofd. Ik herinner me de Grand Prix van Monaco vorig jaar waarin aangetoond werd dat het nog steeds kan. Een Arrows werd in de eerste ronde in Loews naar buiten gedwongen door een Sauber. De volgende bocht hing de Sauber in de muur en de Arrows racete verder. De manager van de coureur van de Sauber is daarna op hoge poten naar de Arrows coureur gegaan om verhaal te halen. "Had hij me maar niet naar buiten moeten douwen", kreeg de manager te horen en daar was de kous mee af. Mijns inziens maakt knokken het racen. Sterker: racen is knokken zonder dat het in hoge mate een contactsport hoeft te zijn. Hoeft niet, maar het mag wel een beetje.
Het grote probleem hierbij is natuurlijk de veiligheid die de coureurs tegenwoordig genieten. Men waant zich zo veilig dat er nauwelijks gesproken kan worden van het nemen van risico's als je een collega van de baan ramt bij hoge snelheid. Tekenend was de reactie van Jacques Villeneuve na zijn gigantische ongeluk met Ralf Schumacher tijdens de openingsrace van vorig jaar in Melbourne. Het leek of de BAR coureur het begrip fly by wire een volledig nieuwe betekenis wilde geven en vertelde daarover: "Ik wist niet of ik er rechts of links langs moest. Toen ben ik er maar overheen gegaan." Stoere praat van de Canadees. Later hoorde hij pas van de overleden marshal en nam hij zijn woorden direct terug. Jacques had helemaal niet stilgestaan bij eventuele risico's. In ieder geval niet bij die van anderen. Had hij dat wel gedaan, dan was hij anders met die racesituatie om gegaan.
Vroeger reed de dood altijd mee tijdens race weekenden. Nu lijkt het alsof hij slechts af en toe een kijkje komt nemen. De FIA probeert die vacante plek angstvallig op te vullen, en dat is jammer.
Flitspalen, parkeerbonnen, vergunningen, precariorecht; de betutteling van de burger lijkt geen grenzen te kennen. Je kunt niet even met de auto een boodschap doen zonder je rijbewijs mee te nemen want dat kost je 28 euro, ik weet daar alles van. Die betutteling van de staat om ons aller leven in goede banen te leiden is deel geworden van onze dagelijkse beslommeringen en wij accepteren het maar. Gelukkig kunnen wij, de autosportliefhebbers, gedurende zeventien weekenden in het jaar, de nodige verstrooiing vinden in het volgen van het Formule 1 wereldkampioenschap. Even niet met je neus op de feiten van het aardse leven worden gedrukt.
Maar helaas, ook in de Formule 1 heeft de betutteling toegeslagen. Er staan nog geen flitspalen langs de baan, maar de heren coureurs hebben zich aan de maximum snelheid in de pitstraat te houden, ze mogen niet 'over de streep' bij het verlaten van de pitstraat en hoe men zijn positie op de baan verdedigt is ook aan banden gelegd. Als je een tegenstander tijdens een race drie meter ruimte geeft als deze al ondersturend op je af glijdt en vervolgens door zijn eigen inschattingsfout zijn voorvleugel eraf rijdt, heb je een probleem. Een 'drive-through' straf is dan jouw deel en de overwinning kan je wel op je buik schrijven. Had je maar over het gras moeten rijden. Waarom kunnen we die gasten niet gewoon laten racen, het zijn toch volwassen kerels? Vroeger losten de mannen het onder elkaar op op de baan als iemand gedrag vertoonde dat niet door de beugel kon. Dan liet je het de volgende keer wel uit je hoofd. Ik herinner me de Grand Prix van Monaco vorig jaar waarin aangetoond werd dat het nog steeds kan. Een Arrows werd in de eerste ronde in Loews naar buiten gedwongen door een Sauber. De volgende bocht hing de Sauber in de muur en de Arrows racete verder. De manager van de coureur van de Sauber is daarna op hoge poten naar de Arrows coureur gegaan om verhaal te halen. "Had hij me maar niet naar buiten moeten douwen", kreeg de manager te horen en daar was de kous mee af. Mijns inziens maakt knokken het racen. Sterker: racen is knokken zonder dat het in hoge mate een contactsport hoeft te zijn. Hoeft niet, maar het mag wel een beetje.
Het grote probleem hierbij is natuurlijk de veiligheid die de coureurs tegenwoordig genieten. Men waant zich zo veilig dat er nauwelijks gesproken kan worden van het nemen van risico's als je een collega van de baan ramt bij hoge snelheid. Tekenend was de reactie van Jacques Villeneuve na zijn gigantische ongeluk met Ralf Schumacher tijdens de openingsrace van vorig jaar in Melbourne. Het leek of de BAR coureur het begrip fly by wire een volledig nieuwe betekenis wilde geven en vertelde daarover: "Ik wist niet of ik er rechts of links langs moest. Toen ben ik er maar overheen gegaan." Stoere praat van de Canadees. Later hoorde hij pas van de overleden marshal en nam hij zijn woorden direct terug. Jacques had helemaal niet stilgestaan bij eventuele risico's. In ieder geval niet bij die van anderen. Had hij dat wel gedaan, dan was hij anders met die racesituatie om gegaan.
Vroeger reed de dood altijd mee tijdens race weekenden. Nu lijkt het alsof hij slechts af en toe een kijkje komt nemen. De FIA probeert die vacante plek angstvallig op te vullen, en dat is jammer.
Als je als coureur geen risico's wilt lopen moet je toch echt thuis voor de buis gaan zitten. Het zijn, met een enkele uitzondering, mietjes geworden. Ze durven niks, alles is teveel, schakelen is teveel gevraagd, de auto onder controle houden is teveel gevraagd... Echt triest tegenwoordig.
Wat ze eens zouden moeten doen:
- verbieden van computersystemen;
- schakelen met een pook en een koppelingspedaal aan een kabel;
- slicks invoeren;
- wagens weer breder maken;
- vleugels minder revolutionair maken, zodat er weer goed geslipstreamd kan worden;
- skidblocks invoeren;
- brandstoftank verkleinen
- etc...
- etc...
En dan zullen we zien wie er overblijven als echt goede coureurs. Ik denk dat je ze op 1 hand kan tellen...
Wat ze eens zouden moeten doen:
- verbieden van computersystemen;
- schakelen met een pook en een koppelingspedaal aan een kabel;
- slicks invoeren;
- wagens weer breder maken;
- vleugels minder revolutionair maken, zodat er weer goed geslipstreamd kan worden;
- skidblocks invoeren;
- brandstoftank verkleinen
- etc...
- etc...
En dan zullen we zien wie er overblijven als echt goede coureurs. Ik denk dat je ze op 1 hand kan tellen...
Who loves Jenson Button?!?

Alweer twee punten... Nou Jarno Trulli nog.


Alweer twee punten... Nou Jarno Trulli nog.
Je kan van Jos zeggen wat je wilt, maar toen hij nog meereed viel er in ieder geval wat meer te beleven dan dat rondtoeren wat ze nu doen.
Dat zou ik niet willen zeggen. Okee, die rooie autotjes moeten ze maar gewoon laten rijden, evenals die blauw-witte, maar tussen McLaren, Renault en Sauber is het nog wel aardig close. Dat gedoe met die schoenmakers moet je helemaal niet naar kijken...On 2002-04-15 15:24, patrick b wrote:
het is idd rondtoeren wat ze nu doen,uit verveling heeft ferrarri nu een shumi/barri kompetitie wie de snelste pitstops kan doen.
verdere kompetitie is er niet![]()
Tja, het is wel jammer dat de ferrari's zo goed zijn, alhoewel ik ferrarifan ben.
Het neemt de spanning er aardig uit, ik had liever wat regen gezien, leuk een beetje roulette
In het begin van deze topic werd uitgesproken wie wie zijn favorieten zijn, beetje laat maar hier de mijne, niet verwonderlijk schumacher snr, maar ook montoya, ik heb deze heer in het amerikaanse cart bezig gezien, dat was erg indrukwekkend, en de inhaalactie in brazilie vorig jaar is een voorbeeldje van dit.
Met de opmerking dat het makkelijk is om voor de beste coureur te zijn ben ik het niet helemaal eens, m.s. heeft in het verleden races gereden die ik nog nooit iemand heb zien nadoen, ik herinner mij een race in spanje, dat was in het eerste of 2e jaar voor ferrari.
Het regende dat het goot, m.s. reed 5 seconde per rondje !!! sneller dan de 2e man in het veld, dat was nog niet alles want ik meen dat hij de helft van de race op 8 of 9 cilinders had gereden.En bij een race in monaco flikte hij iets soort gelijks, door op intermediates te starten en te winnen terwijl de rest al met fullraintyres van de baan af vloog.
Als iemand dat soort dingen laat zien is hij mijn favo, totdat er een komt die het beter doet.
Verder vind ik een fisichella bij vlagen erg goed rijden.
P.S.
Ik kijk altijd de duitse rtl, en m.s. is echt niet zo arrogant als sommige nederlanders zouden willen.
Hij heeft alleen zijn smoel niet zo mee
Het neemt de spanning er aardig uit, ik had liever wat regen gezien, leuk een beetje roulette

In het begin van deze topic werd uitgesproken wie wie zijn favorieten zijn, beetje laat maar hier de mijne, niet verwonderlijk schumacher snr, maar ook montoya, ik heb deze heer in het amerikaanse cart bezig gezien, dat was erg indrukwekkend, en de inhaalactie in brazilie vorig jaar is een voorbeeldje van dit.
Met de opmerking dat het makkelijk is om voor de beste coureur te zijn ben ik het niet helemaal eens, m.s. heeft in het verleden races gereden die ik nog nooit iemand heb zien nadoen, ik herinner mij een race in spanje, dat was in het eerste of 2e jaar voor ferrari.
Het regende dat het goot, m.s. reed 5 seconde per rondje !!! sneller dan de 2e man in het veld, dat was nog niet alles want ik meen dat hij de helft van de race op 8 of 9 cilinders had gereden.En bij een race in monaco flikte hij iets soort gelijks, door op intermediates te starten en te winnen terwijl de rest al met fullraintyres van de baan af vloog.
Als iemand dat soort dingen laat zien is hij mijn favo, totdat er een komt die het beter doet.
Verder vind ik een fisichella bij vlagen erg goed rijden.
P.S.
Ik kijk altijd de duitse rtl, en m.s. is echt niet zo arrogant als sommige nederlanders zouden willen.
Hij heeft alleen zijn smoel niet zo mee

In deze strijd is denk ik Eddy Irvine de winnaar.On 2002-04-15 23:25, Rudo wrote:
Volgens mij is zijn broer arroganter!
Nee, dat is gewoon een enorm sletje op zichzelf. Hij heeft er niemand anders voor nodig. Staat achteraan op de grid en vind zichzelf beter dan schumacher. Da's toch interressant.
ralph is als persoon idd arroganter en dat is ook wat weber beaamd.
wat dat rijden in regen betreft is het zelfs makkelijker om met minder vermogen te rijden in de regen daar je toch geen goeie traktie hebt om al het vermogen op de weg over te brengen.
maar goed het is een goeie coureur,is geen twijfel over mogelijk.
wat dat rijden in regen betreft is het zelfs makkelijker om met minder vermogen te rijden in de regen daar je toch geen goeie traktie hebt om al het vermogen op de weg over te brengen.
maar goed het is een goeie coureur,is geen twijfel over mogelijk.
De nieuwe regel van Max
Wat doe je als de kosten bij de Formule 1 teams uit de klauwen lopen? En als de hoogste klasse van de autosport saai dreigt te worden? Natuurlijk, dan haal je Max Mosley uit z'n winterslaap, zet 'm een middagje aan het brainstormen et voila: de Formule 1 heeft weer iets om over te stechelen.
In Maleisië kwam de veiligheidsgoeroe van de FIA met een aantal voorstellen om de Formule 1 goedkoper en aantrekkelijker te maken. Zijn voorstellen behelsden drie belangrijke onderdelen:
1. De vrijdagtraining moet worden afgeschaft
2. De teams mogen per weekend slechts 1 motor gebruiken
3. De motorleveranciers moeten minstens 2 teams van motoren voorzien
De vrijdagtraining afschaffen is geen slecht idee, omdat die in de huidige vorm niets voorstelt. Wie herinnert zich niet het team van Jordan dat een aantal jaar geleden haar gezicht niet of nauwelijks liet zien tijdens de vrijdagtrainingen op het circuit van Barcelona? Je zou ook kunnen overwegen de vrijdagtraining interessant te maken, bijvoorbeeld door het testen aan banden te leggen. Overigens zou het afschaffen van die trainingen op vrijdag ook gepaard moeten gaan met een evenredige verlaging van de entreeprijzen, want 300,- of meer voor een uurtje of 4 live Formule 1 is natuurlijk schandalig.
Dit voorstel van het afschaffen van de vrijdagtraining haalde het overigens niet bij de teambazen. Dat deed ook voorstel 3 niet. De regel die wel werd aangenomen was voorstel 2: the one engine rule.
Zoals vaker slaat Mosley met deze regel de plank volledig mis. De man verdient een standbeeld voor de toegenomen veiligheid in de Formule 1, maar ook vijf jaar eenzame opsluiting vanwege de toegenomen saaiheid en voorspelbaarheid van diezelfde klasse. Want zijn gegroefde banden, het toestaan van alle elektronica en de bijna onbeperkte mogelijkheid voor teams om te testen, hebben de Formule 1 gedegradeerd van hoogste klasse in de autosport tot een hi-tech hogesnelheids-optocht. Weg is de inbreng van de coureurs, en inhaalacties zijn zo zeldzaam als een Groninger in Maastricht tijdens de carnaval.
En nu wil Max de spanning terugbrengen door straffen uit te delen aan coureurs als hun motor niet betrouwbaar blijkt. Want o, o, o, wat spannend, misschien moet Schumacher of Montoya dan wel vanaf de 11 of 12 plek starten. Alsof ze dan niet alsnog binnen een halve raceafstand binnen de punten rijden. Dit soort regels neigt naar de kunstmatige spanning die bij NASCAR en CART gecreëerd wordt, door bij ieder wissewasje een full-course yellow uit te vaardigen, waardoor het hele veld weer gezellig dicht bij elkaar komt. Een kunstmatige spanning waar men in de VS van A dol op is, maar die in Europese sportbeleving niet thuishoort. Wij beleven sport op een hele andere manier, en daar moet niet aan getornd worden. Formule 1 is een Europese sport en moet dat ook blijven. Stel je voor dat de safety-car gemiddeld een keer of 4 per race op de baan zou komen... je moet er toch niet aan denken.
Wat nodig is om de Formule 1 weer interessant te maken zijn meer inbreng van de coureur en meer inhaalacties. Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan, maar het teruggaan naar een handgeschakelde bak, slicks en een aerodynamisch pakket dat slipstreamen mogelijk maakt zouden al fikse stappen in de goede richting zijn. Natuurlijk moet Formule 1 the pinacle of motorsport blijven, maar wie zit er op al die elektronische en computergestuurde foefjes te wachten? Als het maar hard gaat en veel herrie maakt!
En dan heeft onze Max ook nog de kostenbesparing als reden voor zijn one engine rule. Maar hoezo is dat dan goedkoper? Er zijn op dit moment nog maar 2 teams op de grid die voor hun motoren moeten betalen (Sauber en Arrows). En denkt Max nou echt dat het geld dat eventueel bespaard zou worden op motoren netjes op de spaarrekening wordt gezet voor volgend seizoen? Natuurlijk niet, dat gaat dan op aan andere snelheidsverhogende middelen.
Als Max dan wil besparen, laat 'm dan besparen op het testen. De kosten van dat testen zijn astronomisch en wat bereikt men ermee? Dat de afstand tussen de grote en de kleine teams alleen maar groter wordt. Afschaffen dus die handel! De teams kennen elk kiezeltje van het circuit in Barcelona, omdat hun bolides daar al duizenden en duizenden ronden hebben gedraaid. Met als gevolg dat wij over twee weken weer naar een Grand Prix moeten kijken die net zo goed schriftelijk afgehandeld had kunnen worden. Het aan banden leggen van testen heeft bovendien als voordelen dat er op de vrijdag en de zaterdag van een raceweekend meer auto's op de baan te zien zijn (iets wat met de one engine rule dus absoluut niet het geval zal zijn), en dat er tijdens de race en de kwalificatie verrassende uitslagen zijn. Kijk maar naar de kwalificatie van vorige week op het circuit van Imola. Daar konden de teams door de regen op vrijdag geen informatie verzamelen over het rijden op een droge baan, met als gevolg een erg spannende kwalificatie.
Kortom: Max is een held op veiligheidsgebied, maar van onze Formule 1 moet hij afblijven.
Wat doe je als de kosten bij de Formule 1 teams uit de klauwen lopen? En als de hoogste klasse van de autosport saai dreigt te worden? Natuurlijk, dan haal je Max Mosley uit z'n winterslaap, zet 'm een middagje aan het brainstormen et voila: de Formule 1 heeft weer iets om over te stechelen.
In Maleisië kwam de veiligheidsgoeroe van de FIA met een aantal voorstellen om de Formule 1 goedkoper en aantrekkelijker te maken. Zijn voorstellen behelsden drie belangrijke onderdelen:
1. De vrijdagtraining moet worden afgeschaft
2. De teams mogen per weekend slechts 1 motor gebruiken
3. De motorleveranciers moeten minstens 2 teams van motoren voorzien
De vrijdagtraining afschaffen is geen slecht idee, omdat die in de huidige vorm niets voorstelt. Wie herinnert zich niet het team van Jordan dat een aantal jaar geleden haar gezicht niet of nauwelijks liet zien tijdens de vrijdagtrainingen op het circuit van Barcelona? Je zou ook kunnen overwegen de vrijdagtraining interessant te maken, bijvoorbeeld door het testen aan banden te leggen. Overigens zou het afschaffen van die trainingen op vrijdag ook gepaard moeten gaan met een evenredige verlaging van de entreeprijzen, want 300,- of meer voor een uurtje of 4 live Formule 1 is natuurlijk schandalig.
Dit voorstel van het afschaffen van de vrijdagtraining haalde het overigens niet bij de teambazen. Dat deed ook voorstel 3 niet. De regel die wel werd aangenomen was voorstel 2: the one engine rule.
Zoals vaker slaat Mosley met deze regel de plank volledig mis. De man verdient een standbeeld voor de toegenomen veiligheid in de Formule 1, maar ook vijf jaar eenzame opsluiting vanwege de toegenomen saaiheid en voorspelbaarheid van diezelfde klasse. Want zijn gegroefde banden, het toestaan van alle elektronica en de bijna onbeperkte mogelijkheid voor teams om te testen, hebben de Formule 1 gedegradeerd van hoogste klasse in de autosport tot een hi-tech hogesnelheids-optocht. Weg is de inbreng van de coureurs, en inhaalacties zijn zo zeldzaam als een Groninger in Maastricht tijdens de carnaval.
En nu wil Max de spanning terugbrengen door straffen uit te delen aan coureurs als hun motor niet betrouwbaar blijkt. Want o, o, o, wat spannend, misschien moet Schumacher of Montoya dan wel vanaf de 11 of 12 plek starten. Alsof ze dan niet alsnog binnen een halve raceafstand binnen de punten rijden. Dit soort regels neigt naar de kunstmatige spanning die bij NASCAR en CART gecreëerd wordt, door bij ieder wissewasje een full-course yellow uit te vaardigen, waardoor het hele veld weer gezellig dicht bij elkaar komt. Een kunstmatige spanning waar men in de VS van A dol op is, maar die in Europese sportbeleving niet thuishoort. Wij beleven sport op een hele andere manier, en daar moet niet aan getornd worden. Formule 1 is een Europese sport en moet dat ook blijven. Stel je voor dat de safety-car gemiddeld een keer of 4 per race op de baan zou komen... je moet er toch niet aan denken.
Wat nodig is om de Formule 1 weer interessant te maken zijn meer inbreng van de coureur en meer inhaalacties. Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan, maar het teruggaan naar een handgeschakelde bak, slicks en een aerodynamisch pakket dat slipstreamen mogelijk maakt zouden al fikse stappen in de goede richting zijn. Natuurlijk moet Formule 1 the pinacle of motorsport blijven, maar wie zit er op al die elektronische en computergestuurde foefjes te wachten? Als het maar hard gaat en veel herrie maakt!
En dan heeft onze Max ook nog de kostenbesparing als reden voor zijn one engine rule. Maar hoezo is dat dan goedkoper? Er zijn op dit moment nog maar 2 teams op de grid die voor hun motoren moeten betalen (Sauber en Arrows). En denkt Max nou echt dat het geld dat eventueel bespaard zou worden op motoren netjes op de spaarrekening wordt gezet voor volgend seizoen? Natuurlijk niet, dat gaat dan op aan andere snelheidsverhogende middelen.
Als Max dan wil besparen, laat 'm dan besparen op het testen. De kosten van dat testen zijn astronomisch en wat bereikt men ermee? Dat de afstand tussen de grote en de kleine teams alleen maar groter wordt. Afschaffen dus die handel! De teams kennen elk kiezeltje van het circuit in Barcelona, omdat hun bolides daar al duizenden en duizenden ronden hebben gedraaid. Met als gevolg dat wij over twee weken weer naar een Grand Prix moeten kijken die net zo goed schriftelijk afgehandeld had kunnen worden. Het aan banden leggen van testen heeft bovendien als voordelen dat er op de vrijdag en de zaterdag van een raceweekend meer auto's op de baan te zien zijn (iets wat met de one engine rule dus absoluut niet het geval zal zijn), en dat er tijdens de race en de kwalificatie verrassende uitslagen zijn. Kijk maar naar de kwalificatie van vorige week op het circuit van Imola. Daar konden de teams door de regen op vrijdag geen informatie verzamelen over het rijden op een droge baan, met als gevolg een erg spannende kwalificatie.
Kortom: Max is een held op veiligheidsgebied, maar van onze Formule 1 moet hij afblijven.
Bravo
Al vanaf het moment dat Jos zich aan het begin van het nieuwe seizoen gedwongen zag zich in te schrijven bij het gilde van stoelloze F1-coureurs, stel ik mezelf herhaaldelijk de vraag: welk team gun ik de punten?; welke nog in functie zijnde coureur zie ik graag bij de eerste zes eindigen? Hierbij dien ik eerlijkheidshalve de kanttekening te maken dat ik iedere willekeurige coureur met groot plezier -door eigen toedoen- herhaaldelijk een kardinale misser zie maken, om zo wellicht Verstappen weer een kans te gunnen zijn inmiddels stoffige helm weer uit de kast te trekken? Maar dat terzijde.
Kon ik de eerste vijf races nog maar moeilijk mijn keuze maken, na de zesde Grand Prix, met als sportief dieptepunt het, uit commercieel oogpunt alleszins te rechtvaardigen maar o zo, stuitende optreden van Ferrari, weet ik wie mijn onverdeelde steun kunnen krijgen: de underdogs!
Nu is dat met de aan dictatoriale onderdrukking grenzende overmacht van Ferrari een veel te ruim begrip geworden en mogen zelfs teams als Williams en McLaren zich tot de groep onderhonden rekenen.
Eigenlijk overheerst dat gevoel: ik ben niet zozeer vóór een team als Williams, maar ik begin langzaamaan een stevige aversie te ontwikkelen tegen de door louche Italianen gerunde stal. Wat mij dan ook absoluut op de banken zal krijgen is een tweewerf DNF, wanneer hun ogenschijnlijk perfect in elkaar gesleutelde rode racemonsters voortijdig de geest geven of wellicht als gevolg van een krachtig touché stranden op een andere plek dan in het parc fermé .
En mocht dit onwaarschijnlijke gebeuren: welk team mag dan met de WK-punten aan de haal gaan? Als ik met enige realiteitszin moet kiezen, dan mogen de podiumplaatsen verdeeld worden onder Williams, Renault en Sauber. Maar laat ik mijn hart ècht spreken, dan zou ik graag het simpatico Minardi-team hoge ogen willen zien gooien.
Hoewel Paul Stoddart minstens zon gewiekst zakenman is als zijn wrede evenknie bij Arrows mag de Australiër zich in mijn sympathie verheugen. Al is het alleen al, omdat de F1s vriendelijkste teambaas geen mogelijkheid onverlet laat om TW, de Judas van elke Verstappen-fan, een hak te zetten. Bovendien heeft Minardis capo zich altijd heel lovend over onze grote held uitgelaten.
Voorts laat ook Mark Webber zien, dat hij niet ten onrechte zijn zwaar bevochten stoeltje heeft gekregen, door -weliswaar met enig geluk- al twee punten voor Minardi binnen te halen. Enige smet op het blazoen van Minardi is de storende aanwezigheid van pay-driver Alex Yoong, die weliswaar een grote zak met geld in zijn kielzog meenam, maar wiens rondetijden in schril contrast staan met die van zijn teamgenoot. Als Alex geldschieter de stad Kuala Lumpur net zo opwindend is als de rijprestaties van haar protegé groot zijn, dan zal dit waarschijnlijk vlot resulteren in een dalend aantal nieuwsgierige toeristen.
Ondanks dat de huishoudpot van het team met de lelijkste bestickerde bolides door de steun van KL flink is gespekt, kan het budget zich never-nooit-niet meten met dat van de topteams. Ook dit speelt een belangrijke rol bij mijn gevoelskeuze voor het meest sympathieke team. Immers, ook Toyota is een voorlopig- van arrogantie gespeend team, dat als nieuwkomer mijn meer dan warme belangstelling geniet, met een absoluut aimabel koppel coureurs. Maar daar Ove Andersson en zijn kornuiten over zon extreme hoop poet kan beschikken, gaat mijn voorkeur toch uit naar Minardi, als de armste onder de underdogs.
Zeker met de Grand Prix van Monaco voor de deur, waarbij motorvermogen van minder doorslaggevende betekenis is, hoop ik dat we weer op een klein stuntje van Minardi (lees: Mark Webber) mogen rekenen. Maar ik zal minstens zon gelukkig mens zijn, als Schumi eins zonder al te veel persoonlijk leed zijn auto in de muur van het casino parkeert en Barri zijn, waarschijnlijk contractueel vastgelegde, pechduivel weer op de schouder mee laten rijden.
Bianca (die zich een voorstelling probeert te maken hoe Jos vanaf zijn Monegaskische balkon TW de zegen van boven geeft!)
Kon ik de eerste vijf races nog maar moeilijk mijn keuze maken, na de zesde Grand Prix, met als sportief dieptepunt het, uit commercieel oogpunt alleszins te rechtvaardigen maar o zo, stuitende optreden van Ferrari, weet ik wie mijn onverdeelde steun kunnen krijgen: de underdogs!
Nu is dat met de aan dictatoriale onderdrukking grenzende overmacht van Ferrari een veel te ruim begrip geworden en mogen zelfs teams als Williams en McLaren zich tot de groep onderhonden rekenen.
Eigenlijk overheerst dat gevoel: ik ben niet zozeer vóór een team als Williams, maar ik begin langzaamaan een stevige aversie te ontwikkelen tegen de door louche Italianen gerunde stal. Wat mij dan ook absoluut op de banken zal krijgen is een tweewerf DNF, wanneer hun ogenschijnlijk perfect in elkaar gesleutelde rode racemonsters voortijdig de geest geven of wellicht als gevolg van een krachtig touché stranden op een andere plek dan in het parc fermé .
En mocht dit onwaarschijnlijke gebeuren: welk team mag dan met de WK-punten aan de haal gaan? Als ik met enige realiteitszin moet kiezen, dan mogen de podiumplaatsen verdeeld worden onder Williams, Renault en Sauber. Maar laat ik mijn hart ècht spreken, dan zou ik graag het simpatico Minardi-team hoge ogen willen zien gooien.
Hoewel Paul Stoddart minstens zon gewiekst zakenman is als zijn wrede evenknie bij Arrows mag de Australiër zich in mijn sympathie verheugen. Al is het alleen al, omdat de F1s vriendelijkste teambaas geen mogelijkheid onverlet laat om TW, de Judas van elke Verstappen-fan, een hak te zetten. Bovendien heeft Minardis capo zich altijd heel lovend over onze grote held uitgelaten.
Voorts laat ook Mark Webber zien, dat hij niet ten onrechte zijn zwaar bevochten stoeltje heeft gekregen, door -weliswaar met enig geluk- al twee punten voor Minardi binnen te halen. Enige smet op het blazoen van Minardi is de storende aanwezigheid van pay-driver Alex Yoong, die weliswaar een grote zak met geld in zijn kielzog meenam, maar wiens rondetijden in schril contrast staan met die van zijn teamgenoot. Als Alex geldschieter de stad Kuala Lumpur net zo opwindend is als de rijprestaties van haar protegé groot zijn, dan zal dit waarschijnlijk vlot resulteren in een dalend aantal nieuwsgierige toeristen.
Ondanks dat de huishoudpot van het team met de lelijkste bestickerde bolides door de steun van KL flink is gespekt, kan het budget zich never-nooit-niet meten met dat van de topteams. Ook dit speelt een belangrijke rol bij mijn gevoelskeuze voor het meest sympathieke team. Immers, ook Toyota is een voorlopig- van arrogantie gespeend team, dat als nieuwkomer mijn meer dan warme belangstelling geniet, met een absoluut aimabel koppel coureurs. Maar daar Ove Andersson en zijn kornuiten over zon extreme hoop poet kan beschikken, gaat mijn voorkeur toch uit naar Minardi, als de armste onder de underdogs.
Zeker met de Grand Prix van Monaco voor de deur, waarbij motorvermogen van minder doorslaggevende betekenis is, hoop ik dat we weer op een klein stuntje van Minardi (lees: Mark Webber) mogen rekenen. Maar ik zal minstens zon gelukkig mens zijn, als Schumi eins zonder al te veel persoonlijk leed zijn auto in de muur van het casino parkeert en Barri zijn, waarschijnlijk contractueel vastgelegde, pechduivel weer op de schouder mee laten rijden.
Bianca (die zich een voorstelling probeert te maken hoe Jos vanaf zijn Monegaskische balkon TW de zegen van boven geeft!)
favo coureur: Michael Schumacher
je kunt vanalles over de man zeggen, datie arrogant is, asociaal, een beuker op de baan, maar laten we wel ff duidelijk hebben dat de man meeste aantal punten ooit heeft, meerste overwinningen, en 4 wereldtitels. Het record van meeste pollpositions zie ik er ook nog wel aan gaan. Kortom, of je nou fan van m bent of niet, je moet toegeven dat het een wereldcoureur is.
Veel mensen zeggen dat schumacher alleen kan winnen als hij vooraan rijd of door andere mensen van de baan af te beuken. Laat ik een paar voorbeelden geven: spa 95...startend vanaf plaats 16 en in de regen naar de overwinning...nix anders dan klasse. Hij is in zijn hele carierre 4 x outqualified geweest door zijn teammaat. Wereldkampioen in 94 en 95 met veel overwicht. 2000 ging iets moeizamer,maar 2001 was ook met overwicht...een ik denk persoonlijk dat 2002 een walkover gaat worden.Voor de spanning hoop ik van niet,maar ben bang van wel.
En nog even voor de mensen die zeggen dat schumacher alleen maar beukt als iemand ervoorbij komt. De keren dat hij uberhaupt ingehaald KAN worden door iemand anders is dat altijd een fair gevecht. Goed,hij zal wel eens fout zitten,maar dat zitten alle coureurs van t veld en t is wel heel makkelijk om te zeggen: ow,daarheb je schumacher weer met zijn gebeuk. En wereldkampioen omdatie Hill eraf reed?? Geen sprake van, ok, ze raakten elkaar. Maar dat kwam mede doordat Hill veel en veel te gretig was. Hij was op dat moment en de hele race eigenlijk de snellere man, hij wist dat en hij wist ook dat hij, als de kans zich uberhaupt voordeed, die ene kans moest pakken. Maar dan niet meteen. Als Hill 1 bocht had gewacht met er voorbij willen of net zo lang wachten totdat schumacher uitviel/naar de pits ging, was hij wereldkampioen geweest, maar dat deed hij niet...En daarbij komt dat schumacher dat jaar 3 races is geschorst, en laten we eerlijk zijn, dat was alleen maar om de spanning in het wk te houden.Dus ik vind dat hij recht had om deze wereldtitel die hij eigenlijk had moeten krijgen, met hand en tand mocht pakken,ookal ging hij daarvoor misschien iets te ver. Als hij echt te ver was gegaan, had de FIA wel ingegrepen, net als in 1997. Een actie overigens die ik niet had verwacht en die me ook hevig heeft teleurgesteld....maar het was wel de enigste keer dat hij mij heeft teleurgesteld.
Kortom: schumacher is de beste van deze tijd en als hij zijn 5e titel pakt is hij helemaal een legende voor zover hij dat al niet was....
Zo, de meester heeft gesproken, aan de anderen nu de beurt....
je kunt vanalles over de man zeggen, datie arrogant is, asociaal, een beuker op de baan, maar laten we wel ff duidelijk hebben dat de man meeste aantal punten ooit heeft, meerste overwinningen, en 4 wereldtitels. Het record van meeste pollpositions zie ik er ook nog wel aan gaan. Kortom, of je nou fan van m bent of niet, je moet toegeven dat het een wereldcoureur is.
Veel mensen zeggen dat schumacher alleen kan winnen als hij vooraan rijd of door andere mensen van de baan af te beuken. Laat ik een paar voorbeelden geven: spa 95...startend vanaf plaats 16 en in de regen naar de overwinning...nix anders dan klasse. Hij is in zijn hele carierre 4 x outqualified geweest door zijn teammaat. Wereldkampioen in 94 en 95 met veel overwicht. 2000 ging iets moeizamer,maar 2001 was ook met overwicht...een ik denk persoonlijk dat 2002 een walkover gaat worden.Voor de spanning hoop ik van niet,maar ben bang van wel.
En nog even voor de mensen die zeggen dat schumacher alleen maar beukt als iemand ervoorbij komt. De keren dat hij uberhaupt ingehaald KAN worden door iemand anders is dat altijd een fair gevecht. Goed,hij zal wel eens fout zitten,maar dat zitten alle coureurs van t veld en t is wel heel makkelijk om te zeggen: ow,daarheb je schumacher weer met zijn gebeuk. En wereldkampioen omdatie Hill eraf reed?? Geen sprake van, ok, ze raakten elkaar. Maar dat kwam mede doordat Hill veel en veel te gretig was. Hij was op dat moment en de hele race eigenlijk de snellere man, hij wist dat en hij wist ook dat hij, als de kans zich uberhaupt voordeed, die ene kans moest pakken. Maar dan niet meteen. Als Hill 1 bocht had gewacht met er voorbij willen of net zo lang wachten totdat schumacher uitviel/naar de pits ging, was hij wereldkampioen geweest, maar dat deed hij niet...En daarbij komt dat schumacher dat jaar 3 races is geschorst, en laten we eerlijk zijn, dat was alleen maar om de spanning in het wk te houden.Dus ik vind dat hij recht had om deze wereldtitel die hij eigenlijk had moeten krijgen, met hand en tand mocht pakken,ookal ging hij daarvoor misschien iets te ver. Als hij echt te ver was gegaan, had de FIA wel ingegrepen, net als in 1997. Een actie overigens die ik niet had verwacht en die me ook hevig heeft teleurgesteld....maar het was wel de enigste keer dat hij mij heeft teleurgesteld.
Kortom: schumacher is de beste van deze tijd en als hij zijn 5e titel pakt is hij helemaal een legende voor zover hij dat al niet was....
Zo, de meester heeft gesproken, aan de anderen nu de beurt....