Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Hey fans

ik heb nu in mijn garagebox een gat gegraven van 3.40m bij 1.20m. Daaromheen heb ik een muurtje gemetseld voor de stevigheid.
nu moet ik er ook een vloertje in leggen. maar omdat er nogal wat grondwater hier is wil ik liever niet voor tegels met zand gaan. ik wil een klein vloertje storten. wat kan ik hier het beste voor gebruiken (zand, cement enz?) en natuurlijk in welke hoeveelheid (dikte vloer), en hoe het gemixt moet worden.
wie kan mij helpen?

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Anonymous

Voor het mengsel zou ik de cementboer ff aanspreken, Beamix en dergelijke leveren af in grote hoeveelheden voor een prijs waar je je echt geen bult aan kan sjouwen met losse zakken cement en zand/grind.

Moet de vloer op zand, grond of klei komen?
Voor zand en klei kan je ongeveer 35 cm aanhouden en voor normale grond vanaf 50 cm.
gille
Contacteer:

laat klaargemaakte beton komen met een kamion ben je er ineens vanaf en de kost is nu ook nie datte hoor
Riël
Über-Spammer

On 2002-04-01 22:38, gille 21TURBO
wrote:
laat klaargemaakte beton komen met een kamion ben je er ineens vanaf en de kost is nu ook nie datte hoor
Kamion zal wel een vrachtwagen zijn he ?
Anonymous

Ja, en die kan je niet bij de Gamma halen :smile:
Michel S.
Contacteer:

Ik hoef niet zo heel veel, dus kant en klare cemeent laten brengen zou me denk ik harstikke veel kosten. ik heb nodig(effe proberen te rekenen op de morgen)

3.4x 1.2x 0.3
Das 1.2 cub

denk niet dat ze daarvoor afkomen. Ik ga eens effe op internet snuffelen.

mzzl en meer tips zijn altijd welkom :smile:

alvast bedankt voor jullie reacties.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
illuminator

Als je alleen op de vloer beton stort heb je een lekke put. Het grondwater komt door de stenen heen. Het beste is om een put in één keer te storten.

Verhouding van beton is 1 op 4.
dus 1 bats cement en 4 zand met grind.
dit in de betonmolen.
in een betonmolen gooi je 4 scheppen zand met 1 schep cement. dan iets water.
dan weer 4 scheppen zand met 1 schep cement. en dan nog een keer.
in totaal iets meer dan een halve emmer met water.
dit is in totaal 12 scheppen zand met 3 schep cement. Dit geeft 1 volle kruiwagen.

Vergeet de betonbewapening niet.

[ This message was edited by: illuminator on 2002-04-02 10:06 ]
Hans R.

Er zijn toch ook van die kant en klare kelderbakken....mischien is dat een idee
Sander
Contacteer:

Ook voor 1,2 kub beton komen ze, alleen dan is het voorrijden net zo duur als het beton. Je kunt dat beetje ook zelf draaien.
En ja, als je last hebt van hoog grond water bij jullie dan komt dat dwars door het muurtje heen! :sad: Meestal maken ze dat uit een stuk beton, maar gewoon beton is niet water dicht! Daar heben ze speciaal beton voor om kelders te maken. Maar ik heb zelf een kelder, en die is ook droog!

suc6 er mee.

S:grin:nder
da-goof
Contacteer:

hallo... 35 - 50 cm beton schrijft er iemand, wil je daar een compleet flatgebouw op gaan zetten? Moet je voor de gein de verdiepingsvloer van je woning eens opmeten, die is bijna nooit meer als 25 cm.
Als je zelf met wat gereedschap in die put gaat staan, dan is 10 cm meer als genoeg. Ik zou die beton inderdaad mooi zelf maken, want beamix komt echt niet leveren voor een kuub hoor, want daar valt nix aan te verdienen en het zou inderdaad veel te duur worden aan transportkosten. als je beton gaat maken, neem dan wat zand, grind en cement. de verhouding ligt op ongeveer 1/2/3 cement/grind/zand (1/4 is metselspecie). Deze Beton is vanaf 5 cm. waterdicht, mits er geen perforaties in zitten.
Dat muurtje wat je hebt gemetseld is allemaal leuk en aardig, maar het is inderdaad zo lek als een mandje en je krijgt er na een paar jaar geheid het mos op aan de binnenkant. Je kunt overwegen de hele handel van beton te maken, maar dit is gewoon erg lastig, aangezien je een complete bekisting moet maken. In zo'n geval zou ik improviseren en eerst in het hele gat dakleer branden, daar een vloer in storten en daarop je muurtjes metselen, dan ben je in ieder geval zeker dat ie dicht is. voor verdere vragen mail maar ff, ben bouwkunde student dus de meeste vragen kan ik zo beantwoorden of opzoeken.
Robert dB.

illuminator heeft ggelijk, hou rekening met doordringend grondwater. Een betonbak van 200mm dik (rondom) is geheel waterkerend.

Hoe zit het verder met de fundering? Verzakt het zaakje niet na een aantal jaar? Of gok je er gewoon op dat alles blijft staan? Laat je anders eens goed voorlichting door een aannemer.

succes verder
Anonymous

On 2002-04-02 20:51, da-goof
wrote:
hallo... 35 - 50 cm beton schrijft er iemand, wil je daar een compleet flatgebouw op gaan zetten? Moet je voor de gein de verdiepingsvloer van je woning eens opmeten, die is bijna nooit meer als 25 cm.
Als je zelf met wat gereedschap in die put gaat staan, dan is 10 cm meer als genoeg. Ik zou die beton inderdaad mooi zelf maken, want beamix komt echt niet leveren voor een kuub hoor, want daar valt nix aan te verdienen en het zou inderdaad veel te duur worden aan transportkosten. als je beton gaat maken, neem dan wat zand, grind en cement. de verhouding ligt op ongeveer 1/2/3 cement/grind/zand (1/4 is metselspecie). Deze Beton is vanaf 5 cm. waterdicht, mits er geen perforaties in zitten.
Dat muurtje wat je hebt gemetseld is allemaal leuk en aardig, maar het is inderdaad zo lek als een mandje en je krijgt er na een paar jaar geheid het mos op aan de binnenkant. Je kunt overwegen de hele handel van beton te maken, maar dit is gewoon erg lastig, aangezien je een complete bekisting moet maken. In zo'n geval zou ik improviseren en eerst in het hele gat dakleer branden, daar een vloer in storten en daarop je muurtjes metselen, dan ben je in ieder geval zeker dat ie dicht is. voor verdere vragen mail maar ff, ben bouwkunde student dus de meeste vragen kan ik zo beantwoorden of opzoeken.
Ik zal ook ff op m'n strepen gaan staan, ik heet eigenlijk ing. Willem S.
Ben afgestudeerd aan de HTS Civiele Techniek, richting Waterbouwkunde :smile:

Een normale vloer van een woning is gemaakt van een hoge betonsterkte, B35 of B45 en MET betonwapening.
Zoals je weet, kan beton geen grote trekspanningen opnemen, daar heb je het betonijzer voor. Deze neemt de trek op en het beton neemt de druk op.

Ik was zelf in de veronderstelling dat er sprake was van een uitbreiding van een garage, daarom zei ik dat je ongeveer 35 cm moet aanhouden, omdat er een auto op moet kunnen staan.

In feite moet je voor dit project het zog. "onderwaterbeton" gebruiken, dit is namelijk door de toevoegingen (die je niet bij de Gamma kan kopen) waterdicht
Robert dB.

Dakleer? Dit gaat het helaas niet redden denk ik. Althans voor ffies wel.
Mclain, ik zo echt even wachten voordat het helemaal mis gaat. Mocht je zo lekker verder bouwen en 'aanrommelen' dan kan je volgend jaar weer met de reparaties beginnen of nog erger de boel weer plat moeten gooien. Zijn de vergunningen eigenlijk al rond?
Maargoed, het is natuurlijk geheel jou keuze.
Robert dB.

Willem, een kelderbak moet toch gewoon te maken zijn in B15 of B25? Normaal beton dus ipv onderwaterbeton, zolang de dikte van de wand maar voldoende is.

[ This message was edited by: Robert dB on 2002-04-03 12:28 ]
Anonymous

Ja, maar wat al gezegd is, het water komt er doorheen.
Je zal het merken in een hoge luchtvochtigheid (kelders ed.)

Ik denk zelf in dit geval aan, om de grond met dik zeil af te dekken, een bekisting en B25
Robert dB.

Ja de situatie is moeilijk in te schatten, maar één ding is zeker, een metselwandje (ookal maak je hem steens) houdt geen water tegen.

Voor de beganegrond vloer moet je zorgen voor goed aangetrilde zandgrond. Zand dus in lagen aanbrengen en steeds met de trilmachine erover heen gaan tot de gewenste hoogte berijkt is. Maargoed, ik kan nog wel een kantje of 10 opschrijven met tips hoe je een heel huis moet bouwen...maar het is tenslotte een Renault forum, genoeg geluld dus :smile:
Anonymous

Jij bent toch de bouwkundige? :lol:

Effe zonder dollen, ik denk dat "we" Michel wel moeten "begeleiden" anders moet 'ie voor een hoop geld een aannemer inhuren voor dit karwei.
da-goof
Contacteer:

toch maar weer ff reageren, want er zijn een aantal dingen die ing. Willem S. zegt die toch echt niet kloppen (ik heet zelf trouwens ook Willem, aangenaam) Die B35/B45 voor een woning dat klopt dus echt van geen kanten, dit passen ze in de waterbouw bij bruggen en zo wel toe ja, maar bij een normale woning gebruikt men B15 of B25, dat hangt dan weer af van bv. de overspanning. In je garage stort je je vloer in het werk (er vanuit gaande dat de ondergrond draagkrachtig genoeg is) en pas je dus normaal gezien geen kruipruimte toe. Dit heeft tot gevolg dat je vloer overal ondersteund wordt door de ondergrond en er bijgevolg geen buiging (of te verwaarlozen) optreed. Hierdoor komen er dus geen (of nauwelijks) trekspanningen in je beton en hoef je hem niet te wapenen en hij hoeft ook geen 35 cm. dik te zijn hoor. Voor een auto is een cm. of 20 genoeg, geloof me. Daarom zei ik dus dat je voor een put waar je zelf in gaat staan aan 10 cm. dik beton genoeg hebt.
Michel S.
Contacteer:

volgens mij hebben we het niet over hetzelfde.

35 cm beton?? Ik heb 40-45 cm uitgegraven. Daar komt dan een laag op van een cm of 7-10. Dan heb ik een effectieve hoogte/laagte bereikt van ca 30 cm. Dat is meer als genoeg. Ik ben namelijk bijna 2 meter en de garage is net 2 meter.

De garage waar ik het dus over heb is de garage box in de flat. De muren van de garage box lopen door tot minimaal 65 cm. Zo diep ben ik plaatselijk gaan kijken.
Dit bouwwerk hoeft geen jaren mee te gaan. Het is maar voor een 1 1/2 jaar. Dan is het huis zeker klaar en kan ik het gat vol mikken met meuk en de tegels erop kwakken. Want dan hoef ik de garage zeer zeker niet meer. Dan heb ik een echte garage cq werkplaats.
MIjn vader (voormalig bouwvakker en alles wat ermee te maken heeft) zegt dat hij het anders wil doen.

Hij wil er diverse lagen zand op mikken en per laag natuurlijk goed aanstampen. Totdat er een dikte behaald is van een 7-9 cm. Dan de tegels erop.

Muurtje was niet nodig. Hij wil een ijzeren plaat pakken en die langs de tegels zetten. Plaat moet zolang zijn dat die ca 20 cm de grond in wordt geslagen enzo dus gelijk komt met de "boven-vloer". Dan wil die 4 stangen pakken van een 60 cm lang en die Voor de plaat langs naar beneden slaag voopr extra steun. De open gebleven ruimte wil die opvullen met cemment. Dat zou het wel een jaartje of 2 houden. Iedergeval lang genoeg voor effe in te sleutelen.

Van de semiput zie ik af. Wilde in het midden dus ook een verlaging maken van 35 cm. maar ik maak me gewoon zo een rol plankje om op te liggen en met wat krikken en bokken gaat het ook wel. Zo vaak hoef ik toch niet eronder te liggen. En anders duw/rij/transporteer ik het voertuig een straat verder en zet hem effe op de brug van een kennis. Dat ding mag ik wel een uurtje of 3 gebruiken. En dat is lang zat voor de meeste werkjes.

Ik hou jullie op de hoogte.

mzzl
frank_williams

mee eens, het is alleen wel aan te raden om een laag beton te storten als werkvloer/ondervloer, krimpnet/wapening aan te brengen en dan de vloer zelf te storten. (aldus mijn jellemabijbel) :smile:
Anonymous

Je kunt in zo'n geval ook zwaluwstaartplaten gebruiken. De dekking bedraagt dan zo'n 5cm, dus de dikte van het geheel is dan 7 tot 8 cm.

[zeikmodus]
10 cm is echt te dun voor een overspanning van minimaal 3 meter. In Constructief ontwerpen in beton van Vis en Sagel (volgens de VBC1990) wordt voor gewapende betonvloeren een schatting gemaakt van H/L= 1/10, voor 2 zijdig opgelegde vloeren en 1/15 voor een ingeklemde vloer.
In dit geval zou een vloer van 3 meter (L=3000 mm) dus 200 mm dik zijn.
[/zeikmodus]
Michel S.
Contacteer:

On 2002-04-03 14:05, Willem S
wrote:
Je kunt in zo'n geval ook zwaluwstaartplaten gebruiken. De dekking bedraagt dan zo'n 5cm, dus de dikte van het geheel is dan 7 tot 8 cm.

[zeikmodus]
10 cm is echt te dun voor een overspanning van minimaal 3 meter. In Constructief ontwerpen in beton van Vis en Sagel (volgens de VBC1990) wordt voor gewapende betonvloeren een schatting gemaakt van H/L= 1/10, voor 2 zijdig opgelegde vloeren en 1/15 voor een ingeklemde vloer.
[/zeikmodus]

Hmmm. 20 cm??? het enigste gewicht wat erop komt ben ik zelf. Das bijna 80 kg verdeelt over een oppervlakte van minimaal 10 cm2. Dan komt er echt niet veel spanning erop dacht ik zelf. De auto komt op de bestaande vloer. En die is ervoor gemaakt.

Kan het natuurlijk ook mis hebben.

mzzl
da-goof
Contacteer:

dat bedoelde ik dus, die 1/15 die meneer de ingenieur aanhoud klopt wel volgens de officiele regels, maar dan heb je te maken met én een hogere permanente en veranderlijke belasting én een hogere veiligheidsklasse. En aangezien je je vloertje niet aan 2 kanten gaat opleggen en het oppervlak te klein is om ongelijke zakking te gaan vertonen, is 10 cm voor 1 persoon met wat gereedschap meer als genoeg.
Maus

On 2002-04-03 14:05, Willem S
wrote:

[zeikmodus]
[/zeikmodus]
Jij hebt 't hier over een tweezijdig opgelegde vloer en over een ingeklemde vloer. Volgens mij wil McLain een betonvloer op een zandpakket, in dat geval hoeft de vloer niet zo dik te zijn dacht ik zo.
Robert dB.

Vloer op zand dacht ik ook ja. Zorg voor voldoende draagkracht van de zandpakket, en een cm of 10 beton erop, klaar. :grin:
Maus

Zie je wel, heb ik 't toch goed begrepen!:wink:
Zelfs al ben ik al weer meer dan 2 jaar bouwkundestudent af!:lol:
Anonymous

Dit gaat weer helemaal de verkeerde kant op, ik bied hiervoor mijn verontschuldigingen aan.

Schijnbaar heb ik hier te maken met een ijverige bouwkunde student, daar kan ik helaas niet tegen op. :lol:

Laten we niet vergeten dat dit forum om auto's gaat, niet om betonvloertjes
da-goof
Contacteer:

zand erover :wink:
Anonymous

Daarom ben ik ook weg- en waterbouwkunde gaan doen, ik vind het leuk om met zand te spelen..... :lol: :lol:
Michel S.
Contacteer:

Nou, beton hoeft niet. De tegels liggen met gewoon een aantal lagen zand eronder. Stevig genoeg.

Platen zitten ook al in de gron met de pinnen ervoor. Dat gaat echt nergens meer heen. Effe nog wat spies ertussen en klaar is klare, of kees of hoe je me ook wilt noemen :smile:

Mzzl
Plaats reactie