Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
RickGT TURBO
Contacteer:

Hoi, vanavond wil ik m'n Turbo wat gaan opschroeven. Maar ik heb nog geen vraagbaak kunnen vinden. Dus heb het forum ofgezocht maar kan niks duidelijks vinden er over.

Bijvoorbeeld. Ik kan een druk meter aansluiten. Het hoeft niet speciaal een pasklaar gemaakte meter te zijn begrijp ik van het forum? Dus gewoon een compressor meter zou ook werken?
Waar moet ik die dan aansluiten?
Momenteel zit m'n hitteschild nog volledig intact overal voor. Dus die moet er eerst af. Dus schroeven allemaal los halen....

Maar waar zit de druk stel schroef ergens? Is die makelijk te localiseren?
Dirk (CRX)

Rick, verveelt de turbodruk nu al joh? :lol: ik vond hem al sneller als de mijne, maar goed.. what ever tickles your pickle.. geen idee waar ik het zoeken moet overigens.
RickGT TURBO
Contacteer:

Moet ik bijvoorbeeld nog met andere dingen rekening houden? Ik zal m'n dumbvalve voorzien van een hardere veer natuurlijk. Maar moet ik nog andere dingen stellen?

Hoe word afgesteld wanneer je turbo begint op te komen? Is dat die tweede "gas" hendel bij de carburateur? (of is dat mischien de choke...?)

[ This message was edited by: RickGT TURBO on 2002-04-02 11:02 ]
RickGT TURBO
Contacteer:

Ja, maar ben al druk bezig met het perfect maken....
Vanavond ook het linker achterwiel er af. En dan dat geluid eens localiseren. Het is zeker wel storend....
Ook gungummen vanavond. Zit een erg groot gat in de pijp...

Verder lag er in het (K&N)luchtfilter meer drap dan in een sloot... :smile: Dus dat vanavond ook uitspuiten met de compressor.

Vrijdag avond gaan de skirts er af. Die zijn ge pot nageld geloof ik dus das nog best irritant. Zit bijna 100% zeker een gat in de kokerbalk. Nou maar afwachten hoe groot.... Gelukkig wordt ie daar niet op afgekeurd. Want skirts mogen er niet af gehaald worden tijdens keuren... :smile:
On 2002-04-02 11:01, JBL-GT-Turbo
wrote:
Rick, verveelt de turbodruk nu al joh? :lol: ik vond hem al sneller als de mijne, maar goed.. what ever tickles your pickle.. geen idee waar ik het zoeken moet overigens.
Sander
Contacteer:

Wanneer je turbo in komt, dat kun je niet afstellen! En die tweede gasklep is geen gasklep, maar een onderdeel van je chook. En dat van je dump-valve is niet nodig. En je moet je sproeiers misschien veranderen, maar dat is afhankelijk van hoe hoog je de druk zet.

S:grin:nder
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik wil rustig beginnen. Wil de druk naar 1.0 bar zetten. Dus dat valt nog wel mee. Wil namelijk m'n blok niet te overmatig belasten. Want dat loopt echt perfect.

Ik dacht al dat dat de choke was. :smile:

Dumpvalve veertje had ik extra mee van Improve Tuning. Hij had zachte en harde veren. Dus beiden. :smile:
Dirk (CRX)

rustig zegt ie :lol: 1,0 bar.. maar wel een gat joh? hmmmz.. krijg jij dan toch gelijk?
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik weet het gat bijna zeker. Want ik heb m'n vinger echt even diep op die plek er in geduwd toen hij op de brug stond. En ik voelde het kraken en mee geven.
Nu m'n schoonvader nog overhalen om het voor me te lassen op de zaak.... :smile: En stukkies kokerbalk vinden... Maar eerst natuurlijk de schade zien. Mischien valt het heel erg mee. :smile:
RickGT TURBO
Contacteer:

On 2002-04-02 11:40, JBL-GT-Turbo
wrote:
rustig zegt ie :lol: 1,0 bar.. maar wel een gat joh? hmmmz.. krijg jij dan toch gelijk?
1 bar is toch rustig? Nu is het toch 0.7/0.8? En max is geloof (volgens het forum) 1.4. En 1.2 lijkt me dan net een beetje hoog en 1.0 gewoon standaard.
Ik las ook zoiets op de site van Tino...
Wat voor druk rijd jij Tino? Ik geloof toch ook 1.0?
RickGT TURBO
Contacteer:

JBL; wat is het verschil met de remmen voor jouw nou?

Als ik vol in de ankers ga dan moet ik het stuur echt met twee handen strak vast houden want anders word het zwabberen/ uitbreken achter....
Dirk (CRX)

Nog niet ontzettend veel omdat ik nog steeds niet alle lucht uit de remleidingen heb en die stalen remleidingen moeten er nog op.. Mijn sleutelaar heeft het druk.. Het uiteindelijke verschil komt wel gepost op het forum.
Rudo

Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar zou je eerst niet even lekker gaan toeren in je nieuwe aanwinst?
Even lekker het gevoel met de auto krijgen, wat je wel kunt doen en beter niet etc. voordat je meteen de druk omhoog gooit?

Nogmaals, je moet het natuurlijk allemaal zelf beslissen, maar ik zou eerst eens kijken of de auto het gewoon blijft doen voordat je straks voor onvoorziene problemen komt te staan.

(Een gratis tip van iamand met inmiddels 6 jaar GT ervaring :wink: )
RickGT TURBO
Contacteer:

Rudo,

ben ik wel met eens eigenlijk.
Maar ik heb sinds vrijdag wel al meer dan 1000 km gereden. Ik ben nu de plekkies aan het ontdekken die slecht zijn en goed zijn :smile:
En ik wil eigenlijk niet in 1 keer van 0.7 tot 1 bar gaan. Maar rustig van 0.7-0.8-0.9-.1.0 dan uiteindelijk laten staan.

De auto moet toppie worden. Eerst de motor van binnen en buiten kennen plus onderstel en dan het plaatwerk 100% maken.

Maar ik heb inderdaad geen haast. Vind het wel tof dat je dat nog even zegt trouwens. :smile: Want soms is je inhouden toch wel wat beter.... En gelukkig doe ik dat met rijden ook toch wel vaak. Maar de maximaal verleggen is voor mij altijd pushen....
Rick

Weet wat je doet. Want die 3 tiende bar lijkt weinig, maar de klappen op de zuigers ed worden gigantisch groot!! En als je zolang mogelijk wil genieten van je GTT zou ik er een bleedvalve opzetten, want als je rustig rijdt zet je hem gewoon op 0.6 bar en als je wil blazen kun je hem wat hoger zetten, dan weet je zeker dat je blok het langer volhoudt!!
RickGT TURBO
Contacteer:

Dat was m'n volgende stap. Wilde over twee weekjes bij Improve langs gaan eentje halen. Maar tot die tijd dacht ik dat ik door m'n gas pedaal niet te diep in te trappen ik ook de Turbo niet volle toeren te laten draaien.... (ik rij bijvoorbeeld zonder Turbo naar kantoor toe smorgens)

Of gaat die vlieger niet op?
On 2002-04-02 13:02, Rick
wrote:
Weet wat je doet. Want die 3 tiende bar lijkt weinig, maar de klappen op de zuigers ed worden gigantisch groot!! En als je zolang mogelijk wil genieten van je GTT zou ik er een bleedvalve opzetten, want als je rustig rijdt zet je hem gewoon op 0.6 bar en als je wil blazen kun je hem wat hoger zetten, dan weet je zeker dat je blok het langer volhoudt!!
Rick

rij maar eens 120 op de snelweg en geef maar een klein beetje gas bij, dan zie je dat turbometer volledig uitslaat. In de stad wil het wel, maar dan moet je je zo beheersen dat de lol er snel vanaf is...
Dirk (CRX)

Rick, je hebt nu zo'n mooi blokje.. weet je zeker dat je hem mogelijk wilt verpesten door er direct meer druk op te zetten? Zou zonde zijn..
HotShot

Rick, doe het even rustig aan met die druk! Van 0.78 naar 1.0 bar is een aardige toename.
Het lijkt mij overigens veel verstandiger om met een bleed valve de druk op te schroeven. Vaak zit het asje van de actuator vastgeroest. Daarnaast is er een puntje in het asje geslagen die eerst moet worden uitgeboord. Je loopt tijdens die werkzaamheden het risico dat je de actuator beschadigd.

Kortom: blijf eerst even met de standaard druk rijden en als je de druk verhoogd, gebruik dan een bleedvalve.
RickGT TURBO
Contacteer:

Mmm heb je gelijk in.... Maar tot op heden kan ik me ook goed op de snelweg beheersen. Ik ben die slome Rode Turbo op de A27 smorgens... (heb tenslotte geen haast om op kantoor te komen :smile: )
On 2002-04-02 13:30, Rick
wrote:
rij maar eens 120 op de snelweg en geef maar een klein beetje gas bij, dan zie je dat turbometer volledig uitslaat. In de stad wil het wel, maar dan moet je je zo beheersen dat de lol er snel vanaf is...
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik denk dat ik dat maar eventjes nog doe. En dan richting jullie weer rijden.. Maar Hotshot dan moet je wel even je projectje laten zien aan me hoor :smile: Dan de onboard bleedvalve.... Vind een onboard wel gaaf.... Maar zou ook graag daarbij een onboard druk meter willen hebben....
On 2002-04-02 14:06, HotShot
wrote:
Rick, doe het even rustig aan met die druk! Van 0.78 naar 1.0 bar is een aardige toename.
Het lijkt mij overigens veel verstandiger om met een bleed valve de druk op te schroeven. Vaak zit het asje van de actuator vastgeroest. Daarnaast is er een puntje in het asje geslagen die eerst moet worden uitgeboord. Je loopt tijdens die werkzaamheden het risico dat je de actuator beschadigd.

Kortom: blijf eerst even met de standaard druk rijden en als je de druk verhoogd, gebruik dan een bleedvalve.
RickGT TURBO
Contacteer:

Dat is zeker waar. Dat wil ik zeker niet. Ben het meest tevreden over het blok namelijk :smile: Is echt een schatje...

Maar wat ik dus al eerder vroeg is of er duidelijk meer compicaties met andere mechanische delen zou gaan optreden als ik de turbo opschroef...
On 2002-04-02 13:36, JBL-GT-Turbo
wrote:
Rick, je hebt nu zo'n mooi blokje.. weet je zeker dat je hem mogelijk wilt verpesten door er direct meer druk op te zetten? Zou zonde zijn..
Steven
Car: M536

Nou ik zou dat onboard maar weglaten, strax draai je em bij een stoplicht ff te ver...

Ik zie wel wat in die schakelingen voor hoog laag. Dan schakel je em pas om als je em nodig hebt. En handig voor lange stukken op de snelweg.

Dan denk ik bijvoorbeeld 0.6 en 0.9, alles wat daartussenzit gebruik je tochnie.
gille
Contacteer:

tja te veel om op te noemen zuigers worden heter, kleppen ??? koppakking gaat doorvliegen misschien kop scheuren
RickGT TURBO
Contacteer:

Mar je turbo helpt je toch om sneller toeren te maken. Dus moet je sneller schakelen?
Als ik met 0.7 bar nu vol gas weg knal en door trek tot 6000 toeren/min en dan bij de 6 schakel. Tot ik aan 120 km/h zit. Dan belast ik toch de motor hetzelfde als ik dat doe met een turbo op 1.0 bar?

Ik begrijp dat door het nog sneller optrekken, ik nog sneller op die 6000 tpm zit. Maar dan schakel je toch snel door...

Of zie ik het nou verkeerd? Is natuurlijk wel sneller meer hitte opwekken in kortere tijd...
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik vind een schakelaar tussen hoog en laag inderdaad wel beter. Ook voor m'n vriendinnetje... :smile:
Zijn die te koop ergens? Improve heeft ze volgens mij niet?
On 2002-04-02 14:13, Stevie
wrote:
Nou ik zou dat onboard maar weglaten, strax draai je em bij een stoplicht ff te ver...

Ik zie wel wat in die schakelingen voor hoog laag. Dan schakel je em pas om als je em nodig hebt. En handig voor lange stukken op de snelweg.

Dan denk ik bijvoorbeeld 0.6 en 0.9, alles wat daartussenzit gebruik je tochnie.
clio_rally
Contacteer:

Ehm, even simpel gezegd, turbo propt meer lucht in je cilinders. Daar gaat dan ook weer meer peut bij. Dit geeft bij elkaar een grotere klap. Bij een grotere klap komt meer energie vrij. Meer energie is meer pk, meer hitte, meer uitzetting, zo moet je het even in het kort zien....

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
RickGT TURBO
Contacteer:

Aha.. en daardoor gaat hij niet alleen sneller op en neer de zuiger maar ook met meer kracht. Dus je koppel (zo heet dat natuurlijk niet) wat uit de motor komt is daardoor groter.
Wel gaaf die techniek!
clio_rally
Contacteer:

Inderdaad, wat een turbo eigenlijk doet, is meer brandstof en lucht in je blokje proppen. Nou ja, je kunt je zelf wel voorstellen dat hoe meer energie je erin propt, hoe meer dingen er moeite mee gaan hebben...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Steven
Car: M536

On 2002-04-02 14:38, RickGT TURBO
wrote:
Ik vind een schakelaar tussen hoog en laag inderdaad wel beter. Ook voor m'n vriendinnetje... :smile:
Zijn die te koop ergens? Improve heeft ze volgens mij niet?
Nee dat is even hobbyen met afsluitertjes enzo, Hotshot is hier oa. mee bezig.

Maar wieweet heet ie er wel © of ® opstaan, of breng ik hem nu op het id :smile:
-----------------
E-volve.....
[ This message was edited by: Stevie on 2002-04-02 15:00 ]
RickGT TURBO
Contacteer:

Jupz, begrijp het. Dus wacht nog maar even. En dan een bleedvalve voor als ik al flink warm ben.....
RickGT TURBO
Contacteer:

Hey JBL; weet je nog dat er onder die Ven switch nog een schakelaar was?
Ik moet het nog even goed proberen. Maar volgens mij slaat m'n turbo verder uit met de switch naar beneden dan naar boven.
Maar nogmaal dit is nog totaal niet goed getest.
En ik heb de turbo nog niet goed van dichtbij kunnen bekijken. Hitteschild blokkeerd alles.. :smile:

[ This message was edited by: RickGT TURBO on 2002-04-02 15:16 ]
HotShot

Afgelopen zomer heb ik met een onboard verstelbare drukregelaar rond gereden. Ben heeft gelijk, is niet ideaal aangezien je niet precies weet waar je de bleed valve opzet. Ooit een keer gehad dat ik een
"snelle" Calibra de gek aan wilde steken. Ik geef een swengel aan de druk regelaar (ik had toen twee GTT's met drukregelaar, de ene moest ik verder opdraaien dan de ander voor hetzelfde resultaat). In dit geval had ik de druk dus te hoog opgeschroefd, met als gevolg een harde plof. Dat bleek dus de "subtiele" overboost beveiliging te zijn die bij 1.2 bar de ontsteking "subtiel" onderbrak. Gelukkig verder geen schade.

Ben momenteel inderdaad met een systeem bezig waarmee middels een knop op het stuur de druk geschakeld kan worden tussen hoog en laag. Hoe hoog is afhankelijk van de bleed-valve die onder de motorkap zit.
Ik maak gebruik van een behoorlijk dure sluitklep (tegen de 200 piek), maar het kan ook met een goedkoper exemplaar.
Ik zal het je t.z.t. wel laten zien. Kom gerust een keer langs (Rick).
RickGT TURBO
Contacteer:

Dat wil ik ook :smile:
Ben je al klaar met dat systeempje bouwen dan? Want je auto loopt nu toch nog niet ivm met andere dingen?
Mischien is het wat om het bij mij zelf ook in te bouwen.
Ik hoorde van Improve (hoe heet hij nou ook alweer... shit... het was toch je oom?) dat je een extra metalen paneeltje er in last om een openluchtfilter compartiment te maken. Vind dat ook wel rete gaaf!
Dirk (CRX)

On 2002-04-02 15:16, RickGT TURBO
wrote:
Hey JBL; weet je nog dat er onder die Ven switch nog een schakelaar was?
Ik moet het nog even goed proberen. Maar volgens mij slaat m'n turbo verder uit met de switch naar beneden dan naar boven.
Maar nogmaal dit is nog totaal niet goed getest.
En ik heb de turbo nog niet goed van dichtbij kunnen bekijken. Hitteschild blokkeerd alles.. :smile:

[ This message was edited by: RickGT TURBO on 2002-04-02 15:16 ]
Er zal nooit iets direct op de turbo zitten, des te meer op de slangen richting de carb en/of intercooler. Daar kun je de druk nog bijstellen voordat hij het blok ingaat, dus daar moet je eventuele veranderingen doen.
HotShot

On 2002-04-02 15:38, RickGT TURBO
wrote:
Ik hoorde van Improve (hoe heet hij nou ook alweer... shit... het was toch je oom?) dat je een extra metalen paneeltje er in last om een openluchtfilter compartiment te maken.
Uh, klopt, maar daar komt best wel wat bij kijken! Ik maak dat compartiment achter de linker koplamp. Juist ja, daar zit normaal gesproken je koelvloeistofreservoir en je claxon. Dat zaakje moet dus verplaatst worden. Het kvs reservoir komt naast de accu (waar normaal je ruitensproeier reservoir zit). Er moeten dan nogal wat kvs slangen omgeleid worden. Bij mij valt het op zich nog wel mee, aangezien ik een groot aantal kvs slangen heb laten vervallen.

Om het luchtfilter compartiment van koude lucht te voorzien heb ik een motorkap laten maken met een luchtinlaat op die plek. Ik hoop die kap binnenkort eens een keer te ontvangen. Wacht al sinds december vorig jaar (super snel die jongens van Reichhard).
Plaats reactie