Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Electronic freak

Hallo, in mijn Laguna 1.8 8 V op gas zijn onlangs de zuigerveren vernieuwd ivm olieverbruik. Na de reparatie loopt de motor niet meer zo mooi als voorheen. Hij produceerd meer motorgeluid bij optrekken en hogere snelheden. (zwaardere belasting) Mijn vraag is : is dit normaal als de veren worden vervangen, of gaat dit na verloop van tijd over ?
Dirk (CRX)

Het enige wat zuigerveren zouden mogen doen is een betere compressie opleveren.. maar meer motorgeluid zou toch een andere oorzaak moeten hebben (misschien dat ze de uitlaatpakking niet helemaal 100% hebben gemonteerd ofzo)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

hoelang is het geleden?
heb je degene die de reparatie heeft uitgevoerd er al mee geconfronteerd?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Menno

Als je nieuwe zuigerveren monteerd, in gebruikte, niet opnieuw gehoonde cilinders monteert, moet je hier speciale veren voor gebruiken. Hierin zit een uitsparing voor de stootrand bovenin de cilinder. Doe je dit niet, dan heb je kans dat je zuigerveren elke slag hard tegen die rand aanklappen, en vaak ook breken.
rev it like a rental
Electronic freak

De reparatie is door een Renault garage uitgevoerd. Mijn auto heeft nu in totaal 4 dagen in de garage gestaan, uitlaat opnieuw gemonteerd, motorsteunen gecentreerd, nieuwe koppeling gemonteerd tussen midden en einddemper, maar het gebrom blijft. Het enige wat ik me afvraag is of de distributieriem niet te strak ligt, want die is namelijk ook vervangen. Ik zal nog eens navragen welke veren ze hebben gemonteerd, want de schacht is niet opgeruind.
Paanz

Mmmm, dat zijn altijd hele moeilijke vragen. Overigens: Is je olieverbruik wel aanmerkelijk verminderd na montage van nieuwe veren? en wat was de km stand.

Ik stel ook ff een vraag wat hier wel in past:

Vanaf de 150K zit er een geluid in mn motor wat klinkt als iets wat ruimte krijgt. (ja logisch, duhh) hij staat nu op 172K en het is aanmerkelijk erger aan het worden. Met een koude motor lijkt het minder. (dikke olie, speling weg?)

Het is als volgt te omschrijven: Hoe lichter de belasting van de motor, hoe erger het is.

Als je onbelast, met ingetrapte koppeling, gas geeft begint ie vanaf circa 2700 toeren een ronkend geluid te maken wat rond de 4000 het ergst is. De motor trilt dan heel erg, het jeukt zelfs in mn gaspedaal. Als je een klein beetje met je gas speelt, zegmaar tussen 3000 en de 5000 toeren, dan gaat er bij de overgang van beetje gas geven naar beetje gas los een trilling door de auto, gepaard met een bonkerig geluid. klinkt vrij eng hoor. en als je meer gas geeft loopt ie weeer fantastisch. vanaf 5200 toeren klinkt ie als een naaimachientje. dan looptie weer als een zonnetje.

Het is wel zo dat als de belasting toeneemt dat het minder wordt. met 3000 toeren constant rijden in zn 1e versn dan is het heel erg, zn 2e minder erg, enz enz, in zn 5 valt het mee, tenminste: ook pas als je boven de 3900 toeren komt.

Het ligt 100% zeker niet aan lekkende/rotte/tegen de carroserie aanbonkende uitlaat. Het lijkt wel of de uitlaat tegen de carrosserie aanligt, qua geluids effecten, maar dat is het zeker weten niet. het zit echt in het blok.

rara wat is het. klepspeling is in orde, motorsteunen normaal gezien de kmstand, in principe geen bijzonderheden.

Oja, en carterdruk, en dan bedoel ik echt dat ie druk opbouwt als je je carterontluchting dichthoud, is dit:

*in alle gevallen versleten zuigers/zuigerveren
*in lichte mate normaal voor een motor die al wat uurtjes achter zn kiezen heeft
*nouja, waar ligt de grens tussen normaal en zorgelijk eventueel?

Greetz Paanz
Electronic freak

De kilometerstand is 87000. Het olieverbruik is op dit moment nul,nul.
Voorheen was het 1 liter op de 1000 km. Mijn motor maakte niet meer geluid voordat de veren waren vervangen, dus dat zal bij jou niet het geval zijn. Ik denk eerder aan de nokkenas-lager, omdat ik dat ook al eens heb meegemaakt bij mijn vorige auto (megane).
Die maakte inderdaad een raar ronkend geluid. Kijk ook eens naar je motorolie, want motoren met hogere km-standen hebben behoefte aan andere olie. Ik ben niet zo motor technisch maar ik dacht wel dat dit klopte.
Plaats reactie