Mijn clio 16V wil niet meer starten, accu is leeg , en zou hem morgen naar de garage brengen, voor accu en het doorlaten meten van de dinamo. Nu heeft mijn vader zijn kleine Polotje er naast gezet, de startkabels aangesloten. En mijn auto wil nog niet starten. Zou het komen omdat de polo een te lichte accu heeft voor mijn auto?
paar tips:
-gebruik goede startkabels (die zijn zeldzaam!)
-massaklem bij de lege auto op 't blok doen.
-eventueel de prik donor wat harder laten lopen.
lijkt me een duidelijk geval, ik denk dat je accu het begeven heeft... wanneer je je vaders auto ernaadt zet met startkabels en jou auto pakt die plus nog steeds niet, dan denk ik dat je accu kapoet is... probeer hem eerst op te laden met een acculader, terug erin monteren en weer proberen... als deze nog steeds niet reageert, ff kijken of de bedrading bij de dynamo EN de startmotor GOED VAST ZITTEN! (willen nog wel eens lostrillen)
Hij staat nu bij de garage, die kijken er morgen maar naar. Ik ben een leek op auto gebied. Ook al houdt ik wel van sleutelen. Maar ben bang dat ik iets kapot maak omdat ik genoeg verstand van heb.
als het je startmotor is dan zou je alleen een klik kunnen horen en verder niks althans dat was bij mij. met die accu van de polo zou de startmotor wel rond moeten gaan zo'n accu is 12v 30a nou daar krijg je wel die startmotor mee aan de gang.
ps leuk grapje die startmotor zit onder je spruitsuk althans bij 19 16v maar clio heeft het zelfde blok dus zal ook wel het zelfde zijn. ehh het is niet goedkoop
Bij de garage zeggen ze dat het de dynamo is, en dat ze er nauwelijks bijkunnen omdat het onder het spruitstuk zit. Dus veel demonteer werk. "Veel geld kwijt".
Is dit zo het lijkt me een rare plek voor een dynamo.
Hmmmz.. tja, dat kan inderdaad veel knutselwerk zijn maar hoe weten ze zo 100% zeker dat het de dynamo is, want dan zou je met een opgeladen accu (handgeladen) de auto zo kunnen starten.
Kun je met een multimeter zelf doormeten door de auto te starten met startkabels van een ander en dan kijken hoeveel volt hij afgeeft bij ong. 3000 toeren. (zou bij een goede dynamo ong. 14,4volt moeten zijn) slechte dynamo 12,4 of zelfs nog lager!.
Volgens mij zit de startmotor onder het spruitstuk en zit de dynamo aan de zijkant van je blok. In de buurt van je rechterkoplamp, dus wat is nou kapot? De startmotor is inderdaad niet makkelijk, de dynamo is wel weer wat makkelijker. Maar een grote motor in een kleine auto is niet altijd even fijn!!
[ This message was edited by: robclio16V on 2002-03-22 20:49 ]
Dynamo vervangen van een Clio 16v is best lastig, Demonteren motorkap, grille en rechterkoplamp, dan proberen de diverse bouten van de bestiging los te krijgen. En uiteindelijk dynamo via opening rechterkoplamp eruit tillen. Suc6