ff paar vraagjes/opmerkingen over de olie temperatuur...gaat om clio 16v
ik heb mij laten vertellen dat je bij rond de 90 graden (olie temp) de motor zeg maar kunt belasten (hard rijden)
als ik op de grote weg rijd heb je die temp zo bereikt, maar op bijv. 50 en 80 km wegen daalt de snelheid redelijk snel weer naar zeg maar 70 a 80 graden
is het dan nog goed om de motor te belasten ?
of moet de temp echt rond de 90 graden zitten ?
Mischien niet de juiste olie erin?? Wat voor olie het je erin??
mzzzl
mzzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mijn olietemperatuur stijgt bij normaal rijgedrag, zonder turbo, niet boven de 80 graden. Pas als ik de turbo begin te gebruiken stijgt 'ie...
Ik weet niet of dat goed is, maar dat hoor ik dan wel weer, hoop ik!
Ik weet niet of dat goed is, maar dat hoor ik dan wel weer, hoop ik!
dat is heel normaal.
als je lang hard rijd 150+ dan is de olie temp ongeveer 130 graden.
als je dan weer rustig rijd laten we zeggen 80 in z'n 5 dan daatlt de olie temp weer tot 80 graden omdat de olie water warmte wisselaar de olie weer afkoelt tot de tempratuur van het koelwater.
sterker nog als je de motor stationiar laat draaien tot de fan aanslaat dan is de olie temp maar nauwlijks 40 graden.
als je lang hard rijd 150+ dan is de olie temp ongeveer 130 graden.
als je dan weer rustig rijd laten we zeggen 80 in z'n 5 dan daatlt de olie temp weer tot 80 graden omdat de olie water warmte wisselaar de olie weer afkoelt tot de tempratuur van het koelwater.
sterker nog als je de motor stationiar laat draaien tot de fan aanslaat dan is de olie temp maar nauwlijks 40 graden.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
-
tja, want als ik in de zomer rustig naar de sportschool rijd slaat ie elke keer aan als ik m neerzet. het is maar 5 km.