Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Hey guys,

bij deze voeg ik me toe aan het rijtje Laguna-bezitters. Heb in de laatste 1 a 2 jaar wat aan het exterieur gepruld, wat ik nu in iedergeval wil aanpakken is de vering a.k.a. verlagen die hap.

Ik zit aan Koni te denken maar misschien dat jullie wat meer aanwijzigingen/tips/hints hebben bij het verlagen van een 97-er Laguna ?

All help is appreciated!
Paanz

Je zou het simpel houden door voor een anders setje veren te monteren -35mm ofzo. Dat heeft al een merkbaar resultaat.

Als je het beter wilt doen moet je een set kopen van veren en schokdempers.

Het nadeel van alleen verlagingsveren is dat je orginele schokdempers afgesteld zijn (lees: een werkbereik hebben) wat het beste samen werkt met de hoogte van de orginele veren.

Zo'n set is wel een heel stukkie duurder, maar je hebt ook gelijk nieuwe schokdempers, dus je krijgt er wat voor terug.

Aan de achterzijde is een ander verhaal. Heeft de jouwes nog torsie vering op de achteras? Zoja, dan is ie achter te verlagen door de torsie staven te verdraaien.

ps: Als je voor een setje gaat, ik heb wel interesse in je oude schokdempers mits ze nog goed zijn. (km stand onder de +- 120.000 zegmaar)

Oja, en stel je even voor in het wie is wie topic
Anonymous

Tnx voor de info. Het is niet alleen het verlagen van de auto maar ook het verbeteren van de wegligging heeft topprioriteit. Zo'n slee van 1250KG heeft in scherpe bochten nogal de neiging om over te hellen.
Moet wel opmerken dat die Toyo Proxes banden al zowiezo voor een very nice op-de-weg-plakkend-effect hebben gezorgd.

Over het verlagen: heb liever dat ik het ineens goed aanpak i.p.v. van halfwerk. Dus gelijk voor en achter setje veren en schokdempers (van Koni, met verstelbare prullaria). Paanz: de mijne heeft inderdaad achter torsie-vering, alhoewel de (grotere) achterwielen de wielkasten flink opvullen is wat mij betreft de torsie verstellen niet nodig, alleen nieuwe strakkere schokbrekers.

De wielkasten vóór hebben nog steeds te veel ruimte boven het wiel (tja, fabrieksdefault he). Op dat punt wil ik op zn minst 30mm verlagen. Voorzijde, ook Koni... of heeft H&R ook goede spullen voor de Laguna? (Ben iig bereid om tussen 600 en 800 euro uit te geven; geen half werk)

Paanz: Over de oude schokdempers, de kilometerteller geeft 194.000 aan. Alhoewel de vorige eigenaar (leasebak, tot aan 150.000) altijd hulpveren achter heeft gehad zullen ze waarschijnlijk niet veel geleden hebben.

Inmiddels ben ik ook in de topic 'wie is wie' te vinden (incl. foto van het voertuig).
Paanz

Allereerst: Mooie auto!

Idd veel ruimte voor, ik heb de mijne alleen met veren 35mm verlaagd, dan ziet dat er een stuk beter uit en de wegligging gaat er duidelijk merkbaar op vooruit.

Ik hou tot nogtie zoiets in gedachte van ooit koop ik een droomlaguna (v6 ofzo) en dan steek ik daar mn geld wel in.

Dat hij achter al mooi laag is, ligt waarschijnlijk aan het gewicht van je lpg inst.
En ja, als je het geld er voor hebt dan een verstelbaar setje voor, en achter idd strakkere schokdempers. Over merken kan ik je niet advieseren, ik heb er gewoon geen ervaring mee.

Ik weet niet wat jij met overhellen precies bedoeld, maar dat zal met goede schokdempers ook heel wat verbeteren, het overhellen opzich misschien niet zo, maar de snelheid waarmee het gebeurd wordt een stuk lager. Ik doelde overigens op je voorschokdempers, want die worden bij mij minder. En dat merk ik wel weer goed. Niet in het comfort, maar in de wegligging. Remweg wordt langer, als je snel van richting veranderd zwiept de auto veel harder dan eerst enzo. Maar ik denk dat de jouwe met bijna 2 ton ook hun beste tijd gehad hebben. Mijne met 172.000, maar rij de laatste tijd veel op slechte wegen.

Overigens: die hulpveren, heb je die nog? De mijne vind ik nogal “slapjes geveerd” achter dus….

Greetz Paanz
Anonymous

Helaas helaas :/ die hulpveren heb ik een tijd geleden naar mijn broer doorgeschoven vanwege zijn caravan-trip (hij heeft een zwarte Laguna 2.0 RT E2).

Oh btw. ik had ook nog een veerpootbrug ingedachte om nog meer stabiliteit bij de voorwielen te krijgen. Enige ervaringen hiermee?

Zag trouwens dat Ploegah ook fanatiek bezig is met zn Laguna. Wat hebben jullie zoal aan je Laguna 'getuned'?
En what about motortuning? *grin*
Anonymous

He !

welkom bij de club !

Motorisch heb ik alleen een K&N filtertje erop gezet, dit meer voor het geluid dan voor de prestaties. Alhoewel je het vershcil toch merkt.

Ik tank tegenwoordig 98 dat maakt ook behoorlijk wat verschil. hij trekt beter, rijdt soepeler, en verbruikt minder. Afgelopen week (tino daar zat dus ook ons ritje gouda leersum gouda in) heb ik zelfs 1 op 11 gehaald !! (normaal met eruo 95 = 1 op 9,5)

Net als Paanz wil ik eigenlij keen V6 laguna, dus ik ben niet van plan nog veel aan mijn 1.8 RT te doen (er staat ook al ruim 203K op de teller)
Anonymous

Wel zit er behoorlijk muziek in mijn laguna onderhand. Kijk anders ff bij de SPL installs op http://www.showyoursound.nl
Anonymous

Goh, wat een toeval dat we allemaal azen op een "V6-wet-dream". :smile:

Volgende week ga ik op speurtocht naar de Koni's, ik hou jullie ervan op de hoogte.

-+ Laguna rocks +-
Anonymous

Ploegah: heb gistre jouw soundshow bekeken ;) very nice! (Stap je nu telkens met piepende oren uit de auto? whehe)

Heb in alle vluchtigheid wat specs bij elkaar gepleurd van mijn 4-wieler:
(Of het ook daadwerkelijk boeit is punt 2.. :)

Car
===
Merk: Renault
Model: Laguna
Motor: 2.0 8V + LPG3
Bouwjaar: 1997
Kleur: Blauw Metallic

Exterior
========
Velgen: 7.5 x 17inch Mak Force (ookwel TSW Force)
Banden: Toyo Proxes T1-S 215/40/17
Carosserie: Achterspoiler, koplampspoilers
Uitlaat: Sebring 2x76mm rond

ICE
===
Head Unit: Kenwood MP6900R
Amplifier: Caliber CA660 (6-channel)
MidRange
Speakers: Pioneer TS-E1790 (rear)
MidRange
Speakers: Pioneer TS-C1720 (front)
Subwoofers: Caliber BC 112EK Ported Basscube, including 12inch Caliber Evolution CWE 12
Wiring: Caliber (CPK 4)
Paanz

De mijnes is voor 35mm verlaagd, 15 inch velgen zoals die onder dat 5je zitten die op de banner van RTC, open luchtfilter geeft idd een lekker geluid en scheelt ietsje, en een dotje ICE. Binnenkort met mp3 denk ik. Zal wel een keer de lange omschrijving verzinnen.

Motorisch is er nix aan gedaan voorderest. Is niet echt heel zinvol, tenminste, niet als je toch een v6 op het oog hebt. Ik weet wel dat er een andere nokkenas te krijgen is, en chiptunen zou ook kunnen. Scheelt bij elkaar een pk of 15-20.

Ik ben persoonlijk niet geheel ontevreden over de prestaties van mn 2.0 8V. Snel is het niet, maar er zijn genoeg auto's die me niet of nauwelijks bijhouden. Ik kan de golfjes gti enzo wel hebben, dus echt sloom is het ook niet.
Anonymous

Poehee, die koni's krijg je niet zomaar bij een tros bananen. De krengen kosten per stuk (voor) 230 euro en (achter) 190 euro. :/ *ouch* Denk dak toch maar uitwijk naar een ander merk.
De H&R veren komen over een week of 2 binnen.
Anonymous

heb je gele of rode koni's gevraagd ?

Dat verschilt namelijk nogal, en rode kan je ook afstellen, alleen dan in de bankschroef ipv 'on the fly'. Voor normaal gebruik is dit toch niet nodig dus dat zou i keens proberen. Een half jaar gelden kostte die rode nog 375,- per stuk (Gamesa automaterialen den haag en die is nog niet eens de goedkoopste)
Anonymous

Dit zijn de gele (sport) koni's. Omdak toch het oog heb op een Laguna-V6 in de near future wil ik op dit moment niet teveel cash uitgeven. :smile:

Misschien zijn Monroe schokbrekers wel wat, huidige brekers zijn onderhand wel versleten.
Anonymous

Ach ik heb alleen verlagingsveren en origele (monroe sensatrack) schokdempers onder me ouwe 25 hangen.
Dit werkt al heel behoorlijk. De auto is 65mm
verlaagt en heeft een behoorlijk sportieve wegligging terwijl de R25 van oorsprong een wegligging heeft als een boot.
Plaats reactie