Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Bart V

Ik heb een vraagje. Kan ik een JB3 versnellingsbak op een renault 19 zetten??? motoren van beide auto's zijn hetzelfde.

Wat is het verschil tussen de JB3 bak van de 21 en de 19???? De differentieel verhouding ofzo???? maakt dat dan uit als die bak op een 19 komt????? Ze zitten allebei op de zelfde motor, dus dat past wel.

Maar:

Krijg ik afwijkingen op me km teller??? aangezien een 21 volgens mij grotere wielen heeft als een 19. Het is belangrijk dat ik dit weet want anders ga ik straks veel geld uitgeven voort niks.

Heeft iemand mischien een vraagbaak van een renault 21 waar de verhoudingen van de versnellingen en differentieel instaan van de JB3 bak op de F3N motor??????

Greetz Bart
Anonymous

Allereerst de bakverhoudingen.
Hiervoor heb ik dit nagezocht in het jaarboek van Autovisie 1990.

Voor de R19 TXE 1.7i (95pk)
1e 3.731 op 1
2e 2.049 op 1
3e 1.321 op 1
4e 0.967 op 1
5e 0.795 op 1
R 3.546 op 1
Dif 3.571 op 1

Voor de R21 GTS (95pk)
1e 3.095 op 1
2e 1.845 op 1
3e 1.321 op 1
4e 0.967 op 1
5e 0.758 op 1
R 3.546 op 1
Dif 4.082 op 1

De originele bak uit een R19 TXE heeft dus langere versnellingsbakverhoudingen, dus draaid deze in feite minder toeren en das gunstig voor het verbruik. De R21 zal wel een kortere bak hebben omdat deze wat zwaarder is.
Beide auto's staan standaard op 13" velgen.
In principe zijn alle JB bakken onderling hetzelfde, alleen de bakverhoudingen verschillen.
Bart V

Hartstikke bedankt willem voor zover.

Maar wat willen die differentieel verhoudingen precies zeggen?? Waarom zijn deze anders bijn een 21????? is het erg dat deze dan op een 19 komen??? En hoe zit het met de kilometerteller aandrijving?? is die niet anders ofzo??

Mazzel
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-03-11 11:23 ]
Anonymous

Een differentieel wordt altijd gebruikt om snelheidsverschillen tussen de wielen op te vangen, bijvoorbeeld in een bocht leggen de binnenste wielen een kleinere afstand af dan de buitenste.
Op het differentieelhuis zit een groot tandwiel, dit is de reductie, zodat de motor genoeg koppel heeft om de boel in beweging te zetten.
Met andere woorden, er wordt een extra tandwiel tussen gezet, anders worden de versnellings tandwielen een factor (3.5 of 4) groter.

De kilometerteller wordt aangedreven door een aadrijfrondsel. Of er verschil inzit kan ik niet vertellen, maar ik geloof dat je al een 16V klokkenbak had, heb je daar een afwijking in met je JB1 bak?
Ik ga er vanuit dat als de bakverhoudingen verschillen, dat de rondsels en dergelijke ook aangepast wordt, zodat de snelheid van de kilometertellerkabel bij alle modellen hetzelfde is, zodat er verschillende tellerbakken gebruikt kunnen worden.

Kortom, ik denk dat je geen problemen bij je kilometerteller kan verwachten.

'T is bijna "plug and pray" :lol: :lol:
Bart V

ik heb nu idd een 16V tellerbak op een JB1 bak hangen, dat is geen probleem. De verschillen zitten echt in de aandrijving in de bak. De tellers van renault zijn allemaal hetzelfde kwa vertandingen.

Maar willem, kan je me dan uitleggen waarom een renault 21 een andere differentieel verhouding heeft als een renault 19??? het is dezelfde motor.

Levert die andere verhouding dan geen probleem op als ik die in mn 19 hang?? een 19 heeft niet voor niets een andere differentieel verhouding zou ik zeggen.

Mazzel
Anonymous

Waarom zijn de bananen krom? Geen idee.
Dat Renault indertijd voor een kortere bak heeft gekozen, daar weet ik niks over.
Ik ga er vanuit dat het met het gewicht te maken heeft.
De JB3 bakken wijken af omdat er kegellagers worden toegepast als differentieellagers ipv kogellagers
Anonymous

voordeel is echter wel, dat de kortere bak in een lichtere auto sneller accelereert
Bart V

Maar de topsnelheid zal dan iets lager liggen gok ik??

Ok, dan gooi ik die bak van die 21 in mn 19. nu maar hopen dat het niks uitmaakt wat betreft mn differentieel verhoudingen.

Mazzel.
Bart V

Ik geloof dat ik het al begrijp: De verhouding van het differentieel is gewoon de grote van dat aandrijftandwiel. Past allemaal gewoon, alleen hoe groter je tandwiel hoe harder je optrekt, maar hoe zachter je gaat op de topsnelheid.
Bart V

wat voor bak zit er op een gtt en wat zijn daar de verhoudingen van??????

Mazzel
Anonymous

Heb je vroeger nooit met technisch lego gespeeld?
Bart V

jazeker wel, dat spul is helemaal kaal :grin:
Anonymous

Had je ook die tandwielen en een electrisch motortje?
Als je dan een auto'tje bouwde, met een groot tandwiel op de motor en een kleine op de as met de wielen erop, dan ging de auto als een speer, maar hij trok niet zo snel op en de batterijen waren zeer snel leeg.
Als je dan een kleine op de motor zette, en een grote op de as, dan kon je auto niet zo snel, maar hij kon wel de doos met lego wegtrekken en hij deed langer met de batterijen.

Ik kan me de "dure" lego auto's voor kinderen van 18 tot 80 jaar nog goed herinneren, vooral de versnellingsbakken waren erg moeilijk voor een 11 jaar oud mannetje zoals ik.
Bart V

zeg willem, speel jij af en toe nog wel eens stiekempjes met technisch lego??????:smile:
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Vraag voor een overzicht van de overbrengingen ff bij de dealer. Die hebben er een dik boek van. Daar staan ook de tellervertandingen in. Daar zit nl. WEL verschil in.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Anonymous

On 2002-03-12 11:21, Bart V
wrote:
zeg willem, speel jij af en toe nog wel eens stiekempjes met technisch lego??????:smile:
Ik heb nu ander speelgoed..... :lol:
Bart V

tja tijden veranderen :grin:
Anonymous

Vroeger kreeg je geen vieze handen van het sleutelen en het plastic brak ook nooit af....
Bart V

ja, en het kon ook niet vastroesten.
Anonymous

On 2002-03-12 12:38, Willem S
wrote:
en het plastic brak ook nooit af....
Bij mij wel hoor !

Maar het was een mooie tijd...
Bart V

ik was altijd wel een fanatiekeling. bouwde nooit iets uit een boekje, verzon altijd zelf wat. meestal vliegtuigen en auto's :grin:
robert

was?!? :grin:
Bart V

jaah, ben nog steeds er fanatiek hoor, maar niet meer met lego.
Plaats reactie