Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ohw ja met die cleon in die daf draaide ze zo een 9000 a 9500 toeren
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Matijs
Contacteer:

okeedan! Die man weet dus waar hij het over heeft.
Aardig van hem om aan te bieden een artikeltje voor ons te schrijven.
Ben zeer geïnteresseerd.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

als je een grote bek hebt en kan praten als brugman krijg je wel eens wat los
Menno

On 2002-02-16 19:26, Sven 5 Alpine Turbo
wrote:
tuner says:
de stoter stangen hoeven niet ge upgrate worden wat je wel moet doen is de tuimelaars en de tuimelaar as verbeteren lees versterken
dit kan door het een en ander te vervangen door stevigere materialen
als je wat meer vermogen krijgt lees ca 160 a170 pk
zou het verstandig zijn om je distrubutie aan te passen
dit heeft hij gedaan door een dubbele distrubutie aan te leggen
2 kettingen naast elkaar
de man heeft bij de cleon motor uit de daf gewerkt met dit verschijnzel
hmm, beetje raar verhaal, isn't it?

Waarom zou je niet bij 't zwakste onderdeel beginnen? De stoterstangen geven als eerste de geest,.

Ennu, het verband tussen vermogen en distributie? Beetje in de war met toerental? can happen.

Overigens, zoals je als AT rijder wel weet, heeft deze standaard een dubbele ketting, maar dat kan zo'n tuner ook niet weten.
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

sorry ik ben nieuw in de werled van de at's en hij heeft wel veel met de a tjes en de cleons in de dafjes gedaan en in die dafjes deden ze geen andere stoterstangen
robert

ja als je een atmosferische motor tuned is het natuurlijk zaak het toerental zoveel mogelijk te verhogen (kwoot: 9000 a 9500)

Ik wil het toerental een beetje verhogen.

Bij de wee: volgens de boeken heeft een 5 alpine coupe massieve stoterstangen van 6.0 mm,
En de dikke 5 turbo dezelfde als in de AT namelijk 6.3 mm (ik heb wel 6.5 gemeten)

Terwijl men de coupe natuurlijk tot flink hoog rpm doortrekt. (want: coupe)

FF nog een hele domme vraag dan: wat is een cleon motor? En kan je de distributie daarvan dan zowiezo vergelijken met de A(T) of gtt?
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-18 10:14 ]
Menno

On 2002-02-18 10:11, robert
wrote:

FF nog een hele domme vraag dan: wat is een cleon motor? En kan je de distributie daarvan dan zowiezo vergelijken met de A(T) of gtt?
cleon is de motorenfamilie zoals R4,R5,AT,GTT.
ook bekend als nr. (e.g.840) of letter (C-motor)
rev it like a rental
robert

ah mooi zo.

Ja ik dacht bij 'dafje' gelijk aan een luchtgekoeld boxermotortje, en zag dus niet gelijk et verband.
ff zoeke: verdraaid die laatste zijn inderdaad ook nog geleverd met een renault blokkie.
En toen zijn ze der helemaal maar mee gestopt :grin:
robert

nou ik heb mijn AT blok eens opengehaald om te kijken hoeveel ruimte erin zit voor dikke stoters.
Dat valt tegen, die kunnen maximaal 2 mm dikker worden. Dus 8 mm is zowat het maximum.
Das jammer, want hoe dikker hoe dunwandiger je ze kan maken voor dezelfde sterkte. Dus hier is bijna nix te winnen.
Kheb verschillende forums afgeschuimd op zoek naar berichten over dikke stoters, en niemand doet dat. Wel hoor je berichten over flinke kleplift en sterkere veren, en die stoters kunnen dat blijkbaar aan.
Zelfs die dikke turbo heeft gewoon de dezelfde stoters.
Trouwens: zon AT kop is ECHT hetzelfde als die van die dikke turbo! YEAH! :grin: :grin:

Nu blijkt het wat lastig te zijn om GTT en AT direct met elkaar te vergekijen, omdat een AT veel grotere kleppen heeft dan een GTT. Hij heeft ook dubbele klepveren.
De stoter heeft het in een AT veel moeilijker dan in een GTT.

Dus DJH maar eens gebeld. Hij heeft vroeger nogal eens vlotjes rondgescheurd met een A. (zelfde klepbediening, maar tammere nokken) Dus wat een A kan, kan een AT zeker ook. (kwa belasting op de distributie)
DJH zei dat je met een A makkelijk tot 7000 kan doortrekken, bij 7500 wordt het link.
Hij deed dit zonder extra ringetjes onder de klepveren. (DJH is erg purist)
Ik heb eens wat gerekend aan het effect van een extra onderlegringetje van 1mm.
Het rpm waarbij de kleppen gaan zweven gaat zo 200 rpm omhoog, waarbij dan de belasting op de nok 7% stijgt. Nou, met een beetje goeie olie durf ik die 7% wel aan.
Duzzz het lijkt erop dat ik zo tot 7000 kan doortrekken, en met die extra ringetjes wel tot 7250. Thats all I needed! :grin:

En wat wil hiermee: na schakelen wil ik bij een zo hoog mogelijke rpm uitkomen, zodat ik buiten het gebied zit waar hij zo pingelt.

Yeah-boost!

En voor een GTT?
nou de stoter is in ieder geval sterk zat voor alle wensen. Hoe de klepveer/klepgewicht zich gedraagd weet ik niet, michel S is degene met de ervaring hiermee.
Maar tot hoge rpm doortrekken heeft alleen zin als je het koppel, dus de vulling goed weet te houden. En bij een GTT neemt het koppel nogal af. Kijk maar naar metingen van bv GTtuning. Dus als je het koppel bij hoge rpm in stand weet te houden, dan gaat het wel. Dus wat extra vuldruk, alleen bij hele hoge rpm's. Das niet zo heel lastig voor elkaar te krijgen.
Misschien met een electrisch inschakelbaar kalibertje, zoals eerder gezien op het forum. In te schakelen boven een bepaald rpm.
Beetje shoppen in de electrowinkel en hobbyen dus.
Als je een schakelingetje hebt gemaakt dat een relaitje omgooit bij een bepaalde rpm: maak er dan gelijk nog een paar.
Ik noem maar:
extra boost boven 5500 rpm,
onsteking uit boven 7500 rpm,
schakellampje bij 7100 rpm...

Disclaimer: alles op eigen risico natuurlijk.
Zelf uitzoeken of je turbo dat wel aankan.
En TE veel vermogen kan highspeed knock veroorzaken. In praktijk valt het wel mee, als je het maar alleen voor sprintjes gebruikt.

alleee: knutselen maar!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

jou stoter stangen kunnen het idd wel aan je moet alleen als je met die ring onder je klepveren gaat werken waarschijnlijk wel je tuimelaars en je tuimelaar as verzwaren lees vervangen door idem gefabriek van beter materiaal zo man hobbyse
robert

ok, maar die tuner deed dat bij atmosferische motoren en dus heel hoge rpm's. Ik hoorde je zeggen 9000!. Ik heb het maar over een kleine verhoging.

Ik neem 7000 als uitgandspunt, omdat DJH zegt dat een A, AT dat probleemloos kan draaien. (mits de boel in orde is natuurlijk)
De krachten lopen kwadratisch op met het rpm. Stijging van 7000 naar 9000 is dus een verhoging van +65%, (9x9/7x7).
Van 7000 naar 7250 is maar +7%.
Zie je das een heel ander verhaal.
En ik heb al standaart die dubbele ketting. (dikke turbo niet :grin: )

Ik kan je zo vertellen dat motoren niet zo kritisch worden gemaakt dat bij 7% hogere belasting de boel al afbreekt.

En breekt het toch: zie signature van menno!
Menno

Dus toch: de dikke turbo een enkele ketting. Ik zat er al zo raar tegen aan te kijken, dacht dat ik 't verkeerde plaatje had.
rev it like a rental
robert

yep, uit het distributiedeksel van de dikke 5 komt een poelie. Tis misschien dat met enkele ketting de poelie iets dichter bij het blok gemaakt kon worden ofzo.
Of die dubbele ketting is voor de AT nodig omdat de nokkeas ook de dynamo en waterpomp aandrijft.
In ieder geval was men met die dikke veel vermogen van plan, maar vond het niet nodig die dubbele ketting te handhaven. Dus hier verwacht ik geen enkel probleem. :grin:
-----------------
[ This message was edited by: robert on 2002-02-22 16:14 ]
Menno

joe hebt mail
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

is de klebbediening van een dikke turbo zwaarder uitgerust?
jacco 16v

ik weet dat er voor amerikaanse v8 motoren speciale stoterstangen en tuimelaars met bij behoorende klepveeren worden gemaakt.
deze zijn in drie kwaliteiten te krijgen.
1 normaal staal van betere kwaliteit waardoor de onderdelen lichter kunnen worden gemaakt
2 onderdelen van alu door een speciaal spuit giet procedee lichter en sterker
3 titanium onderdelen (ook klepveeren) heel duur.

de fabrikant van al dit moois is volgens mij crane maar dat moet ik effe op zoeken.
misschien past er va deze onderdelen ook wel iets op de motor van een gtt of een alpine.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
jacco 16v

en nog wat dat schijfje onder de klepveer is van hard staal en dat zorgt ervoor dat de klepveer niet door de zachte alu cilinderkop slijt
SEIZE SOUPAPES CABRIO
robert

yep, menno heeft een site gevonden van een fabrikant die om. alu en titanium stoterstangen maakt.

<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.pushrods.net/" TARGET="_blank">www.pushrods.net/</A><!-- BBCode End -->

Hier hebben ze het over bepaalde standaardmaten. Een 8mm holle stalen stang met de kleinste wanddikte is bijna even zwaar als de massieve, dus dat schiet niet op. Alu of titanium zou kunnen. :grin: Maar daarvoor moet ik eerst nog wat passen & meten.
Daarvoor ben ik ben eerst nog even een gereedschapje aan het maken. (kopietje van renault MOT382 :grin: :grin: )
Dan aan de slag. Kijken of het wat brengt. Dan zien we wel verder.
robert

de ringetjes om de klepveren op te spannen zijn binnen.
De grote kwamen van de reno's (8 pleuros de 8 ), de kleine waren niet meer leverbaar.
Gelukkig had het centrale 4AT magazijn die nog in voorraad. (danks menno)

Het MOT382 gereedschapje is zo goed als gefixed, evenals het gereedschapje om 3 cilinders onder druk te zetten. De cilinder waaraan je werkt moet en onder druk en bovenin staan. Dit om de klep dicht te houden, en om te voorkomen dat hij onder in de cilinder dondert als het toch mis gaat. Tevens zet 2 cilinders onder druk die onderin staan. Die houden de motor wel in positie.

o-sorry de klepbediening van de dikke turbo is presies hetzelfde als AT (stoterstangen, tuimelaars, tuimelaaras, klepveren).
Alleen de kleppen hebben een stellietlaagje (AT vermoedelijk niet) De maatvoering is wel hetzelfde.
De nokkenaslagering is ook iets anders, ik dacht dat de AT kogellagers heeft, de dikke glijlagers. Weet dit niet zeker.
-----------------
[ This message was edited by: robert on 2002-02-28 13:02 ]
[ This message was edited by: robert on 2002-03-01 09:46 ]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

die andere lagering is opzich alle een hele verbetering om de hogere krachten op te vangendus ik zit er aan te denken om dat te gaan zoekenin combinatie met zwaardere klepveren of dat gebeuren met de ringen
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

hoe ver ben je met het ontstekings probleem?
robert

ontstekingsprobleem: daar moetie toch eerst voor lopen lolbroek.

hoe is het met jouw project? (je hebt nog 10.5 maanden) :lol:
robert

zo daar zijn we weer.
Kep fake stoterstangen gemaakt van 5/16 inch (8mm) dik en gekeken of die in de kop passen: gaat net!. Ik had de tunnels al eens eerder wat met een ruimer bewerkt. Dat komt nu mooi uit. :grin:

Duzzz vandaag een bestellinkje naar de smith brothers verstuurd voor holle (!) alumunium stoters, pas gemaakt voor het AT tje!
Hiervoor moet je dan eerst de "open spring pressure' weten. in LBS, want het zijn amerikanen. (1 LBS = 0.45 kg) Compleet met de extra onderlegringen en een tuimelaarverhouding van 1.6 kwam ik tot 280 LBS. En die stoters houden net 300 LBS. Kantje boord dus. Ik mag NIET misschakelen.
Maar: als het mis gaat ploft niet meteen de hele motor dus we gaan ervoor.

Ik weet nog niet presies wat ze wegen, maar ze zijn minimaal de helft lichter.
Ik heb een beetje berekend dat de nokkenas plm 325 gram moet 'aanduwen'. De kleinste stoter weegt 43 gram. 20 gram eraf betekend 6.5% gewicht eraf. En dat betekend dat het rpm voor dezelfde belasting weer met een dikke 200 rpm kan stijgen.

Yeah-het gaat goed. :smile: :smile:

mmmh, wel hopen dat de bestelling goed gaat.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

mooi man houd ons op de hoogte
maar ff een vraagje waarom geen klep bediening van een dikke turbo er in?
die glij lagers zullen ook wel zorgen dat de krachten verhouding gunstiger wordt
robert

ja klopt, men zegd altijd wel dat de dikke turbo 4 glijlagers heeft en de AT/A niet, maar ik ben nog niet overtuigt.
In ieder geval is de AT/A nokkenas langer en heeft andere aansluitingen omdat er aan de bakzijde een poelie aan zit. Die zit bij de dikke aan de andere kant op de krukas.
Dus de nokkenassen zijn niet uitwisselbaar.

Die poelie doorvoer is bij de AT/A versterkt met een extra kogellager.
Maarrrr: op de nokkenas van de AT/A zijn wel presies dezelfde glijlager vlakken te zien.
Echter dialogus geeft niet aan dat er ook lagerschaaltjes te bestellen zijn, maar het zou me verbazen als die er niet in zouden zitten. Ik heb echter gewoon geen zin dit uit elkaar te halen, enkel om hier achter te komen.
Want: de bottleneck is niet de sterkte van de nokkenas, maar kleppen die tegen de zuiger slaan of stoterstangen die krom geramd worden. Bij 7500 rpm gebeuren deze nare dingen, over de nokkenas hoor je nix, dus die kan dat blijkbaar hebben.
En: ik ga de belasting hoogstens heel licht verhogen.

Herhaling herhaling herhaling:
als je een atmosferische motor flink tuned, dan ga je het rpm wel heel erg verhogen, en dus ook de belasting heel erg. DAN moet je wel uitkijken.
robert

en guess what r gister in de bus lag?

jawel - een setje alu stoters, helemaal custom made from de steeds. :grin: :grin:
he mike, its amazing! in 1 week gemaakt en opgestuurd. En that for the amazing prize van 70 US dollarzz het setje.

Meteen gewogen- ze zijn 25 gr lichter! Das minder dan de helft vant orgineel.

FF snel rekensommetje: tis in totaal 8% lichter, das zeker 250 rpm erbij voor dezelfde belasting. :cool:
Menno

kewl :smile:
Anonymous

geniaal !!

Das ook helemaal niet duur mike !
Abel
Über-Spammer

Nu nog testen of het echt zo goed werkt als volgens jouw berekeningen.

hopelijk anders was het toch $70 voor niets.
Menno

On 2002-03-12 10:25, Abel
wrote:
Nu nog testen of het echt zo goed werkt als volgens jouw berekeningen.

hopelijk anders was het toch $70 voor niets.
weegschalen liegen niet, en Newton is ook nog steeds niet onderuit geschoffeld, duzzzzzzz.........
[ This message was edited by: Menno on 2002-03-12 10:41 ]
Abel
Über-Spammer

:lol:
robert

On 2002-03-12 10:25, Abel
wrote:
...anders was het toch $70 voor niets....
hoezo voor niets? ik heb nu al volle pret. :smile:

(was is nou $70? Dat rag je toch in 1 avond naar binnen? :cool: )
[ This message was edited by: robert on 2002-03-12 12:46 ]
robert

kreeg net een telefoontje van mr. ASP:
"of ik direct langs wil komen om je nieuwe sper te bewonderen"
Pompom, nounou dat hoor je niet iedere dag!
Dus gelijk erheen en er een poosje met wat micrometers op dat sperretje lopen stoeien.
Het ziet er goed uit! :grin:
Ik moet wel nog wat uit het karter halen, want de boutkopjes steken wat uit. Komt goed.
Ook de primaire as loopt wel heeeel dicht langs het huis, komt ook goed.

we kunnen aan de slag!

maar eerst een bier :lol:
Anonymous

He als je nog hulp nodig hebt met de sleutelwerkzaamheden geef je maar een belletje !!

PS Proost !
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik heb geen tijd zelf druk bezig
maar als die stoters het goed doen mag je ze voor mij ook bestellen
(wel ff een zeintje geven dan natuurlijk)
(i.v.b. met de cash flow)
22 mei jarig mooi kadootje hehe
Plaats reactie