Mijn koppeling is een beetje aan de korte kant (ik moet hem heel diep intrappen om probleemloos te schakelen). Ik wil dat ding effe proberen te stellen, dus zodat de kabel wat strakker komt te staan en ik dus minder diep het pedaal hoef in te trappen. Ik heb al onder de kap gekeken en kan ook de kabel wel vinden. Alleen zit er geen schroef op die ik aandraaien, zoals ik dat eerder op andere auto's wel heb gezien. What am I to do???
Ow ja, het is voor een GTT Ph.1, maar ik neem aan dat dat wel duidelijk was...
Is volgens mij ook al ergens anders besproken hoe je de koppeling moet stellen. Het is namelijk een zelf stellend mechanisme. Zit bovenop je koppeling pendaal.
There will be plenty of time to rest when your dead
hij is wel strakker te stellen. Ik kreeg een tip van Arjen®.
Laat iemand met een steeksleutel of iets dergelijks de koppeling hefboom aandrukken zodat de kabel wat slapper word. draai dan het zelf stellend mechanisme 1 of meerdere tandjes verder. Laat de persoon met steeksleutel of iets dergelijks de kabel op spanning komen en voila. de koppeling staat wat strakker gesteld. Deze tip was beschikbaar gesteld door de gebroeders merts®.
There will be plenty of time to rest when your dead
Dit soort dingen haat ik aan auto's, kan voor mijn gevoel zo veel oorzaken hebben. Schakelstang die niet goed zit, verrotte bak, koppeling versleten, kapotte motorsteunen, schakelmechanisme enz enz enz.
AHA! Goeie tip! Ik zal eens kijken dit weekend, want hij heeft echt moeite met z'n achteruit. Tandjes poetsen doet ie af en toe. En dat is niet goed, he!
Het is inderdaad niet de ideale oplossing, maar in ieder geval het uitproberen waard. Wanneer hij, met strakker gespannen kabel, het gewoon doet, heb je dus kans dat het automtische mechanisme niet goed werkt.
On 2002-03-04 21:51, Merijn
wrote:
Zeeuw: Dus ik kan 'm beter gewoon na laten kijken voordat ik er aan ga sleutelen?
Tja wat is wijsheid? Geen idee maar heb dit soort gedoe ook vaak gehad en tegen mij wordt dan weer gezegd het is je bak, de sychronisatie die niet goed meer is.
On 2002-03-04 21:50, Zeeuw
wrote:
Dit soort dingen haat ik aan auto's, kan voor mijn gevoel zo veel oorzaken hebben. Schakelstang die niet goed zit, verrotte bak, koppeling versleten, kapotte motorsteunen, schakelmechanisme enz enz enz.
Motorsteunen had ik zondag voor de meeting al bekeken. Een paar bouten van mijn baksteun bleken al richting Breda te zijn afgereist, dus daar heb ik maar 2 nieuwe in gezet. Wat kan er dan fout wezen aan het schakelmechanisme, foutief afgestelde schakelstang ?
Hmm... beetje vreemd dat dat mechanisme me niet is opgevallen toen ik aan het kijken was waar ik 'm zou kunnen stellen. Maar ik zal morgen weer eens een kijkje nemen.
Kan ik zien of checken of mijn motorsteunen kapot zijn? Mijn koppeling zou best wel op kunnen zijn, hoor, maar ik wil het eerst effe op deze manier proberen. Enneh, wat zijn de symptomen van een kapotte bak? Hij schakelt soepeltjes als ik de koppeling maar gewoon diep intrap.
Ja knikje erin bv, verkeerde bakolie, aahhhhh word er weer gek van als ik er aan denk. Het nu bij mijn clio ook weer dit soort gedonder, de schakelstang komt, denk ik hoop ik tegen de uitlaatbocht, voel het vooral in achteruit, dus denk ik dat ie misschien ook bij 3 er tegenaan komt. Anders kan ik dus ook op zoek naar waar het vandaan komt.
Als je motor voelt bonken bij het schakelen of starten, of bij abrupt gasgeven/ gas loslaten, dan kun je er zkeer van zijn dat je steunen rot zijn. Wanneer de bak rot is, geen idee.
motor steunen zijn makkelijk te contorleeren zet je auto op de handrem en in de eerste versnelling en kijk hoe erg de motor heen en weer beweegt bij het laten opkomen van de koppeling.
maar als je zeg tdat ie wel goed schakelt als je de koppeling volledig intrapt dan denk ik dat de automatiche spanner kapot is of vast zit.
Ga dr maar rustig van uit dat het je koppeling is hoor, precies wat je zegt, kabel iets strakker en probleem opgelost. Vooral als je koppeling al vlak boven de bodem weer "pakt" kan het haast niets anders zijn.
Mijn koppeling is een beetje aan de korte kant (ik moet hem heel diep intrappen om probleemloos te schakelen). Ik wil dat ding effe proberen te stellen, dus zodat de kabel wat strakker komt te staan en ik dus minder diep het pedaal hoef in te trappen. Ik heb al onder de kap gekeken en kan ook de kabel wel vinden. Alleen zit er geen schroef op die ik aandraaien, zoals ik dat eerder op andere auto's wel heb gezien. What am I to do???
Ow ja, het is voor een GTT Ph.1, maar ik neem aan dat dat wel duidelijk was...
Ja dat zelf stellende systeem zuigt...gewoon ff een paar keer flink slippen met de koppeling dat ie ietwat slijt en dan gaat ie automatisch wat hoger staan.
Zou iemand met een 19 16v of Clio 16v misschien kunnen/willen kijken hoeveel speling die op de koppelingskabel heeft zitten.
Dan bedoel ik hoever de buitenkabel, aan de kant van de bak bij de hevel , naar achteren kan worden getrokken. Dit alles bij niet ingetrapte koppeling.
Wanneer iemand dat zou willen doen, zou dat heel erg gaaf zijn !