Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jacco 16v

ik vroeg mij al af waarom mijn auto steeds zo warm word op de snelweg.
maar nu denk ik het gevonden te hebben.
ik krijg steeds maar lucht bovenin mijn radiateur.
met de hoeveelheid lucht die in mijn radiateur zit stijgt ook hen nivo in mijn expantie tankje.
want als ik de lucht laat ontsnappen komt de koelvloeistof weer op zijn oorspronkelijke nivo trug.

ik weet het niet zeker maar ik heb het idee dat de dop op het expantie vat niet goed afsluit waardoor er dampbellen in het systeem ontstaan.
want ik zou niet weten hoe er anders lucht in het systeem moet komen.
de koppaking kan het niet zijn want als je de dop van het expantie vat afdraait dan zie je geen geborel in het vaatje.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen

Ik zou eerst ff alle slangklemmen nakijken en ook alle slangen. Ik heb het ook gehad dat er steeds lucht in mijn expansievat zat. Dat bleek toen een klein gaatje in een slang te zijn.
Anonymous

Heb ik ook moeilijk veel last van gehad..

Vaak zitten de slangen bij de waterpomp ietwat hoog, waardoor dat het hoogste punt wordt. Dan is dus telkens de bovenste radiateurslang leeg..
Ik heb het voorraadvat naar de ruimte achter het schutbord verplaatst en nergens last meer van. Daar zit ie iets hoger, snap je.

Succes, Peter
jacco 16v

heb steeds geen lucht in mijn expantie vat zitten maar in de bovenkant van de radiateur.
trouwens ik heb geen gtt maar een clio en daarbij valt er niet zoveel aan de aan de plaat van de slangen te doen maar zal morgen alle slangen nog een keer goed vast zetten.
maar de auto verliest geen koelvloeistof.
dus ik zou niet weten waar hij moest lekken.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Anonymous

Oeps, ik had je naam niet gelezen, en dus niet gelezen dat je een 16 V had..
Dan kan je niet helpen.

Gr, Peter
Arjen

Mijn auto verloor toen ook niet of nauwelijks vloeistof, hij zoog alleen lucht in de vloeistof. Zit er ook bij een Clio 16v ook, net als bij een 19 16v, een ontluchtingsnippel op de radiateur ? Want daar zit ook nog een afdichtrubbertje op.
jacco 16v

er zin nu 2500 km een nieuwe radiateur op met volgens mij een goed passend rubbertje.

dan nog wat die lucht komt er aleen in als de motor volledig warm word.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Bart V

Open dit topic ff omdat ik me afvraag hoe dit probleem opgelost is en wat de oorzaak was, aangezien ik precies hetzelfde gezeik heb momenteel.

greetz
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb een tijdje met een lek expansievat rondgereden en ik heb nooit problemen gehad met lucht in het circuit... Of ik heb het nooit opgemerkt. Hoe kan ik dat checken? Ik heb er nu een nieuw vaatje opgezet en het niveau van de vloeistof blijft gewoon gelijk. Geen probleem? Ik vind wel dat mijn koelvloeistof erg snel heet wordt. Bij normaal rijden niet, maar bij veel stad en een beetje vlammen slaat de fan regelmatig aan.

Reden om me druk te gaan maken? :)
Bart V

Nee juist niet, wou dat het bij mij zo ging :-D
Bart V

Ik heb ook ontdekt dat hij olie zweet bij de oliedop en een bijna onzichtbaar beetje door de klepdekselpakking hier en daar, dit betekent dan dus waarschijnlijk te veel onderdruk. Koelvloeistof dampen in mn carter dus mischien.

Dus:

Lucht in koelsysteem EN te veel ondruk

Conclusie: KOPPAKING LEK denk ik :-( :-( :evil: :evil:

Of er moet iemand zijn met een andere verklaring.

Greetz Bart
Bart V

Was gelukkig niet de koppakking maar de dop van het expansievat. Het afsluitrubber lekte waardoor er geen druk opgebouwd kon worden in het vat met als gevolg een slechte doorstroming en stijgende koelvloeistof in het vaatje.

GELUKKIG :-D

Greetz
Maarten Henderieckx
Contacteer:

Bart V schreef:Was gelukkig niet de koppakking maar de dop van het expansievat. Het afsluitrubber lekte waardoor er geen druk opgebouwd kon worden in het vat met als gevolg een slechte doorstroming en stijgende koelvloeistof in het vaatje.

GELUKKIG :-D

Greetz
Blij voor je dat het opgelost is. Gelukkig nix serieus aan het handje
Chrisv

Merijn schreef:Ik heb een tijdje met een lek expansievat rondgereden en ik heb nooit problemen gehad met lucht in het circuit... Of ik heb het nooit opgemerkt. Hoe kan ik dat checken? Ik heb er nu een nieuw vaatje opgezet en het niveau van de vloeistof blijft gewoon gelijk. Geen probleem? Ik vind wel dat mijn koelvloeistof erg snel heet wordt. Bij normaal rijden niet, maar bij veel stad en een beetje vlammen slaat de fan regelmatig aan.

Waaraan kan ik merken dat die fan aanslaat?
Is bij mij nog niet gebeurd... in de anderhalve maand dat ik mijn gtt heb.
Rijd wel gewoon originele druk...
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv

Chrisv (pookie) schreef:
Merijn schreef:Ik heb een tijdje met een lek expansievat rondgereden en ik heb nooit problemen gehad met lucht in het circuit... Of ik heb het nooit opgemerkt. Hoe kan ik dat checken? Ik heb er nu een nieuw vaatje opgezet en het niveau van de vloeistof blijft gewoon gelijk. Geen probleem? Ik vind wel dat mijn koelvloeistof erg snel heet wordt. Bij normaal rijden niet, maar bij veel stad en een beetje vlammen slaat de fan regelmatig aan.

Ohnee, vat m dat ding gaat normaal nauwelijks aan...
some people are alive only because it's illegal to kill them
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Chrisv (pookie) schreef:
Chrisv (pookie) schreef:

Ohnee, vat m dat ding gaat normaal nauwelijks aan...
Heeft dat wellicht te maken met het feit dat jij een watergekoelde turbo hebt en ikke niet? Of zou er een ander probleem zijn? Ik heb het effe in de gaten gehouden de afgelopen dagen en ik bemerkte dat er nogal wat druk op mijn slangen komt te staan bij warme motor. Ik weet niet of dat voorheen ook al zo was, maar volgens mij is dat niet de bedoeling...

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Plaats reactie