Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen ''wet'' en ''dry'' movement liners????? De F type motoren van renault hebben dry movement liners, en de C en E types hebben Wet movement liners. LEUK, maar wat houd dit precies in???? Heeft dit te maken met de smering??? scheelt dit in vermogen etc etc.

Mazzel
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Well, stel je een droog blok voor als een klont metaal waarin gaten zijn geboord: de cilinders. Om die cilinders zitten verder nog wat koelkanalen.

Een nat blok is als 't ware hol van binnen, een grote koelwaterkamer. Hierin staan losse cilinderbussen geplaatst.

Voor meer duidelijkhuid zou je ergens wat plaatjes moeten kijken.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Dus het blokje van een 5 GT is een nat blokje dus.. als ik het goed begrijp :smile:
Paanz
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: In a Laguna

Ik vind het errug duidelijk zo, maar voel de vraag al opborrelen: Wat zijn de voor en nadelen?

nadeel: wetliner cilinder bussen mechanisch wat zwakker misschien?
voordeel: Lagere temp. in een wetliner vanwege de aanwezigheid van water dichtbij de verbrandingsruimte?

gokje hoor

Leon
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Menno, waarom en wanneer word welk systeem toegepast???? Koppen zijn anders bij F, en C en E type motoren, maar het onderblok zal toch niet veel schelen, behalve de cilinder inhoud???

Ik zou zeggen dat het komt doordat je grotere cilinders hebt, en geen ruimte voor koelwater rondom, en dus koelwater kanalen. Bij een 1400 CC is er meer ruimte in het onderblok, en dus kan er wel veel koelwater in. Of zeg ik nu rare dingen??
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-03-03 01:21 ]
Plaats reactie