Sinds een poosje heb ik last van een "hakende" versnellingsbak. En ik heb het idee dat het steeds erger wordt.
Bij het opschakelen heb ik niet zoveel problemen, maar terug schakelen gaat soms erg moeilijk. Je moet hem dan echt in de versnelling trekken. Vooral van zijn 3 naar 2 naar 1 gaat niet echt makkelijk.
Wat kan dit zijn? Betekend dit het einde van mijn bak, waar maar 70.000 km mee is gereden, of kan het wat anders zijn? Bij mijn 19 16v heb ik wel eens water in de bak gehad en dan kreeg je hem ook niet goed in de versnelling. Kan je nog wat afstellen aan de bak of heeft iemand nog een ander idee.
Ik hoor het graag!!
Bij het opschakelen heb ik niet zoveel problemen, maar terug schakelen gaat soms erg moeilijk. Je moet hem dan echt in de versnelling trekken. Vooral van zijn 3 naar 2 naar 1 gaat niet echt makkelijk.
Wat kan dit zijn? Betekend dit het einde van mijn bak, waar maar 70.000 km mee is gereden, of kan het wat anders zijn? Bij mijn 19 16v heb ik wel eens water in de bak gehad en dan kreeg je hem ook niet goed in de versnelling. Kan je nog wat afstellen aan de bak of heeft iemand nog een ander idee.
Ik hoor het graag!!
Hoi Bas,
Ik heb ook wel eens zoiets gehad, het is dan heel moeilijk om de versnelling te pakken te krijgen.
Bij mij was het busje wat aan het einde van je schakelstand zit er tussenuit getrild. en daardoor was het moeilijk om het goede verzet te krijgen. Misschien is dat het.
Suc7
Ik heb ook wel eens zoiets gehad, het is dan heel moeilijk om de versnelling te pakken te krijgen.
Bij mij was het busje wat aan het einde van je schakelstand zit er tussenuit getrild. en daardoor was het moeilijk om het goede verzet te krijgen. Misschien is dat het.
Suc7
Busje?
Ik ben niet zo op de hoogte van versnellingsbakken, maar zit er een busje aan het eind van de schakelstang onder de auto, of zit er een busje onder aan de versnellingspook.
Ik ben niet zo op de hoogte van versnellingsbakken, maar zit er een busje aan het eind van de schakelstang onder de auto, of zit er een busje onder aan de versnellingspook.
Moet je daarvoor in de bak wezen?
Wat ik zeg, ik ben een leek in versnellingsbakken.
Wat ik zeg, ik ben een leek in versnellingsbakken.
Als ie met een beetje tussengas beter terugschakelt, mag je er van uit gaan dat synchromeshes redelijk versleten zijn. Aangezien de bak nog vrij vers is, en 't bij meerdere versnellingen is, lijkt 't me ook een redelijke kans dat je koppeling net niet helemaal vrij komt: kabeltje iets strakker zetten.(aut. spanner werkt niet altijd even lekker)
rev it like a rental
Kan ik dit doen door er bv wat ringen tussen te zetten, of kan je de kabel ergens opspannen.
Zal meteen eens gaan kijken.
Is het trouwens normaal als je de auto in alle versnellingen kan zetten zonder de koppeling te gebruiken? Ik moet er wel bijzeggen dat ik dit geprobeerd heb toen de auto gewoon uit stond, dus niet onder het rijden.
Is het trouwens normaal als je de auto in alle versnellingen kan zetten zonder de koppeling te gebruiken? Ik moet er wel bijzeggen dat ik dit geprobeerd heb toen de auto gewoon uit stond, dus niet onder het rijden.
Net weer even een stukje gereden, maar nog steeds hetzelfde. Z'n achteruit is ook hetzelfde geval.
Menno, je had het over een slagje draaien boven het koppelings pedaal, maar ik zie daar niets zitten. Het enige wat daar zit is een platic boogje boven het koppelings pedaal waar de kabel inhaakt. Hier kan je volgens mij niets aan stellen.
Ik heb ook al mijn mat eruit gehaald, zodat je misschien het pedaal dieper in kan trappen, maar dit maakt niets uit.
Ra ra, wat is dit. Ik hoop niet dat het een nieuwe of revisie bak wordt.
Menno, je had het over een slagje draaien boven het koppelings pedaal, maar ik zie daar niets zitten. Het enige wat daar zit is een platic boogje boven het koppelings pedaal waar de kabel inhaakt. Hier kan je volgens mij niets aan stellen.
Ik heb ook al mijn mat eruit gehaald, zodat je misschien het pedaal dieper in kan trappen, maar dit maakt niets uit.
Ra ra, wat is dit. Ik hoop niet dat het een nieuwe of revisie bak wordt.
Zou het helpen als ik er nieuwe bakolie in doe? Kan het in ieder geval proberen voor dat ik de zooi uit elkaar haal
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Mischien stomme vraag maar wanneer heb je voor het laatst nieuwe olie er in gedaan?
Das bij mij namelijk het geval. Hij schakeld koud veel slechter terug. En als ik snachts op een hellinkje geparkeerd sta (kont lager) dan schakeld hij ook veel fijner koud. Dus bij mij is denk ik de oplossing nieuwe olie.
Bij jouw mischien ook?
Das bij mij namelijk het geval. Hij schakeld koud veel slechter terug. En als ik snachts op een hellinkje geparkeerd sta (kont lager) dan schakeld hij ook veel fijner koud. Dus bij mij is denk ik de oplossing nieuwe olie.
Bij jouw mischien ook?
De motor met bak zit er nu 8000 km in.
Lijkt me nog niet echt lang, maar er worden wel veel korte stukjes mee gereden, dus mischien toch vocht of bij het vullen van de bak te weinig olie gebruikt.
Ik las net op internet op de site van autoweek ook iets over het toevoegen van ATF vloeistof.
Weet iemand wat dit is?
Lijkt me nog niet echt lang, maar er worden wel veel korte stukjes mee gereden, dus mischien toch vocht of bij het vullen van de bak te weinig olie gebruikt.
Ik las net op internet op de site van autoweek ook iets over het toevoegen van ATF vloeistof.
Weet iemand wat dit is?
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: do 17 mei 2001 0:00
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
Wat je inderdaad kan proberen is de bakolie verversen en een halve liter automaat olie erbij in doen ,dat zorg ervoor dat het schakelen iets soepeler gaat .
Hadden jullie ook het probleem dat hij koud beter schakelde als warm?
Kan je dit reinigings middel gewoon bij de automaterialen zaak halen? Dan ga ik maandag meteen op pad want zo is het ook ...
Kan je dit reinigings middel gewoon bij de automaterialen zaak halen? Dan ga ik maandag meteen op pad want zo is het ook ...
Met een koude motor had ik er inderdaad minder last van dan met een warme motor. Ik weet niet of een automaterialenzaak dat reinigingsmiddel heeft, 't zal haast wel. Anders moet je bij de garage ff vragen hoe het spul heet.
Succes in ieder geval.
Succes in ieder geval.
Thanks!
Ik zal het eens gaan vragen.
Ik hoop dat dat het is, anders heb ik nog een hoop werk te doen en gaat het me weer een hoop geld kosten.
Ik zal het eens gaan vragen.
Ik hoop dat dat het is, anders heb ik nog een hoop werk te doen en gaat het me weer een hoop geld kosten.
Maar mijn bak is er dan wel een van 1989, maar hij heeft pas 70000 gelopen en zit pas 8000 km in mijn auto met nieuwe bak olie.
Dat is toch niet erg lang.
maar je weet maar nooit
Dat is toch niet erg lang.
maar je weet maar nooit
probeer eens met je pink in het vulgaatje te voelen en kijk een hoeveel olie erin zit en welke kleur de olie heeft.
als het goed is moet het olie nivo ongeveer even hoog staan als het vul gat.
als het goed is moet het olie nivo ongeveer even hoog staan als het vul gat.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
misschien is er wel verkeerde bak olie gebruikt
wij gebruiken ep80w90 bak olie
wij gebruiken ep80w90 bak olie
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
OP die boog zit een vertanding, waar een ander segment met vertanding in valt. 't punt waar ze in elkaar vallen, bepaalt hoe strak ie gespannen is.On 2002-02-24 16:20, Hagen
wrote:
Menno, je had het over een slagje draaien boven het koppelings pedaal, maar ik zie daar niets zitten. Het enige wat daar zit is een platic boogje boven het koppelings pedaal waar de kabel inhaakt. Hier kan je volgens mij niets aan stellen.
Over 't algemeen kan je aan de kracht in je pedaal wel voelen of ie strak genoeg staat. Je moet 'm duidelijk een stuk verder dan 't zware punt in je diafragma kunnen trappen.
rev it like a rental
Misschien inderdaad verkeerd olie, maar had ie dan al niet vanaf het begin moeilijk moeten doen. Het is eigenlijk begonnen met zijn achteruit waar hij moeilijk in wou en nu wordt de rest dus ook minder.
En Menno, het koppelings pedaal voelt niet week aan en alles staat volgens mij netjes op spanning, maar ik kan het eens proberen of het wat helpt.
En Menno, het koppelings pedaal voelt niet week aan en alles staat volgens mij netjes op spanning, maar ik kan het eens proberen of het wat helpt.
Ik heb eerlijk gezegt geen flauw idee meer wat ik er toen in heb gestopt.
Zal morgen toch maar eens naar de garage gaan en er iets nieuws in proppen.
Zal morgen toch maar eens naar de garage gaan en er iets nieuws in proppen.
mij advies ga gewoon naar renault en koop daar 4 lt versnellingsbak olie dan weet je zeker dat je de goeie hebt.
voordat ik mijn versnellingsbak olie ververst had haakte mijn versnellingsbak af en toe ook wel eens maar nu er nieuwe olie inzit gaat het super soepel behalve als de boel koud is.
dan gaat het schakelen een beetje zwaar en niet bepaald soepel.
voordat ik mijn versnellingsbak olie ververst had haakte mijn versnellingsbak af en toe ook wel eens maar nu er nieuwe olie inzit gaat het super soepel behalve als de boel koud is.
dan gaat het schakelen een beetje zwaar en niet bepaald soepel.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Goed plan. Als het dan nog niet goed werkt kunnen we altijd nog verder kijken.
Ik hoop dat dat het is want ik stop mijn geld liever in mijn nieuwe leren stoelen en KONI's!
Ik hoop dat dat het is want ik stop mijn geld liever in mijn nieuwe leren stoelen en KONI's!
Joepie!
Het probleem is denk ik opgelost en ik weet waarschijnlijk ook hoe het is gekomen.
Vanmiddag ben ik naar de garage geweest en heb daar nieuwe versnellingsbakolie in de bak laten gooien.
Bleek dat de oude olie helemaal uitgewerkt was, voor zover dat kan met olie.
Hij stonk en was behoorlijk bruin.
Nu heb ik denk ik wel een idee hoe dat gekomen is. Toen ik het oude turbo blok uit de auto heb gehaald heb ik de oude olie afgetapt en in een jerrycan laten lopen en hier "versnellingsbakolie" op gezet.
Nu heb ik, denk ik, bij het vullen van de nieuwe bak de verkeerde jerrycan gepakt en de oude olie in de nieuwe bak gestopt.
Vandaar dat ie een beetje erg vreemd ging doen. Was dus weer een lekkere stomme actie, maar hij is nu gelukkig weer goed en haakt ook niet meer.
Gelukkig maar. Kan ik mijn geld weer in leuke dingen stoppen.
Maar, in ieder geval bedankt voor alle reacties!
mzzl
hagen
Het probleem is denk ik opgelost en ik weet waarschijnlijk ook hoe het is gekomen.
Vanmiddag ben ik naar de garage geweest en heb daar nieuwe versnellingsbakolie in de bak laten gooien.
Bleek dat de oude olie helemaal uitgewerkt was, voor zover dat kan met olie.
Hij stonk en was behoorlijk bruin.
Nu heb ik denk ik wel een idee hoe dat gekomen is. Toen ik het oude turbo blok uit de auto heb gehaald heb ik de oude olie afgetapt en in een jerrycan laten lopen en hier "versnellingsbakolie" op gezet.
Nu heb ik, denk ik, bij het vullen van de nieuwe bak de verkeerde jerrycan gepakt en de oude olie in de nieuwe bak gestopt.
Vandaar dat ie een beetje erg vreemd ging doen. Was dus weer een lekkere stomme actie, maar hij is nu gelukkig weer goed en haakt ook niet meer.
Gelukkig maar. Kan ik mijn geld weer in leuke dingen stoppen.
Maar, in ieder geval bedankt voor alle reacties!
mzzl
hagen

Gelukkig beter nu...
een kapotte bak herken je door.
slecht op en trug schakelen.
het uit de versnelling schieten van de bak terwijl de motorsteunen goed zijn.
speling in de bak elke keer zit er een bonk in het schakelen.
slecht op en trug schakelen.
het uit de versnelling schieten van de bak terwijl de motorsteunen goed zijn.
speling in de bak elke keer zit er een bonk in het schakelen.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
-
- Berichten: 1185
- Lid geworden op: vr 19 okt 2001 0:00
- Locatie: Meganefreak-city
- Contacteer:
goede bakolie scheelt echt, vond de mijne ook wat stug (niet ernstig of zo) maar na het verversen is ie weer lekker soepel......desondanks heeft de 16v bak wel een strenge doch rechtvaardige hand nodig 
