Effe een vraagje....
Zoals jullie al weten start mijn auto niet meer omdat 1) brandstofpomprelais kaduk is
2) brandstofpomp stuk is.
As woensdag ga ik even kijken naar mijn barndstofpomp. Dat relais....geen idee hoe ik dat doormeet. Nu dacht ik. Als ik dat relais nou eens op een andere gtt schroef en kijken of die het wel doet... dan weet ik iig dat het relais niet stuk is.
Nu de vraag....wie wwont er een beetje in de buurt van Leiden met een ph2 gtt. And if so....kan ik effe langskomen om dat te proberen.
Thanx
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
NIEMAND??????
Sinds wanneer rijden alle 5gtt buiten zuid holland rond?
Sinds wanneer rijden alle 5gtt buiten zuid holland rond?
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Yup, thanx voor den info.On 2001-10-29 12:27, Menno
wrote:
of sluit ipv de brandstof pomp een lampje aan op de draadjes. Als ie gaat branden is je relais en bedrading iig OK
Kan mr Reno zo'n relais voor je doormeten?
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Een relais meet je toch zekers wel zelf door.
Gewoon twee draden van de accu aan de relais.(( met een 1 ampere zekering er tussen)) Als je een klik hoort weet je dat de relais aanslaat. dan kijken met een multimeter of het schakelcontact van de relais overspringt.
dit kun je meten door de meter op ohm stand te zetten. Bij relais uit is weerstand oneindig. Bij relais aan schiet schakelcontact om en weerstand dan nul. PS. Zet nooit spanning op de meter in de ohm stand.
Gewoon twee draden van de accu aan de relais.(( met een 1 ampere zekering er tussen)) Als je een klik hoort weet je dat de relais aanslaat. dan kijken met een multimeter of het schakelcontact van de relais overspringt.
dit kun je meten door de meter op ohm stand te zetten. Bij relais uit is weerstand oneindig. Bij relais aan schiet schakelcontact om en weerstand dan nul. PS. Zet nooit spanning op de meter in de ohm stand.
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Ja, maar er ziitten 5 pinnetjes op. Welke moet je op je multimeter aansluiten? Buitenste 2On 2001-10-29 14:13, illuminator
wrote:
Een relais meet je toch zekers wel zelf door.
Gewoon twee draden van de accu aan de relais.(( met een 1 ampere zekering er tussen)) Als je een klik hoort weet je dat de relais aanslaat. dan kijken met een multimeter of het schakelcontact van de relais overspringt.
dit kun je meten door de meter op ohm stand te zetten. Bij relais uit is weerstand oneindig. Bij relais aan schiet schakelcontact om en weerstand dan nul. PS. Zet nooit spanning op de meter in de ohm stand.
Als het een gewoon relais is, dan is het toch eenvoudig door te meten met een weerstandsmeter.
Er moeten 2 contacten zijn waar je met een weerstandsmeter een lage weerstand meet (tussen 0 en 10 ohm), maar niet 0. Dit is de spoel van het relais. Sluit daar 12 Volt op aan, dan moet je het relais horen klikken. (neem voor de zekerheid 2 draden van de accu met een dikke zekering ertussen) Vervolgens moeten er denk ik nog 2 andere contacten op het relais zitten, deze contacten moeten alleen contact met elkaar maken als je de 12Volt op de spoel zet en het relais dus hoort klikken. Dit kan je weer meten met de weerstandsmeter, die moet dan dus nagenoeg 0 ohm aanwijzen.
Een lang verhaal voor een simpele controle, maar zo moet het denk ik wel lukken.
Overigens : heb je de zekering al gecontroleerd van de brandstofpomp ?
Succes
Theo
Er moeten 2 contacten zijn waar je met een weerstandsmeter een lage weerstand meet (tussen 0 en 10 ohm), maar niet 0. Dit is de spoel van het relais. Sluit daar 12 Volt op aan, dan moet je het relais horen klikken. (neem voor de zekerheid 2 draden van de accu met een dikke zekering ertussen) Vervolgens moeten er denk ik nog 2 andere contacten op het relais zitten, deze contacten moeten alleen contact met elkaar maken als je de 12Volt op de spoel zet en het relais dus hoort klikken. Dit kan je weer meten met de weerstandsmeter, die moet dan dus nagenoeg 0 ohm aanwijzen.
Een lang verhaal voor een simpele controle, maar zo moet het denk ik wel lukken.
Overigens : heb je de zekering al gecontroleerd van de brandstofpomp ?
Succes
Theo
Er maakt een relais een tikkend geluid bij mij als mijn motor koud is. Hij tikt tussen de 0 en 1700rpm en daarboven is ie stil, het lijkt er op dat het mijn brandstofpomprelais is omdat ie naarmate ik meer gas geef sneller gaat tikken. Betekent dat dit het einde is van die relais of is het een normaal kuurtje?
NiX©