1410??On 2002-02-12 00:10, Valibaba
wrote:
Aargh wederom!
ik geloof dat dit forum niet helemaal goed is voor valibaba's gemoedsrust! als er in dat verkochte ding maar geen ERG leuke 1410 zat (ofietsvandieaard!)zat...ZOJA GA IK GELOOF IK MET TERUGWERKENDE KRACHT EEN DRIONNETJE INNEMEN!.. *valibaba schaamt zich diep........HEEEEEEL diep!*
-
Nou, dat wazige weggedrag heeft mijn clio 16v dus ook. Vooral vanaf 140km/u begint ie wazig te sturen, op de middenstand lijkt er teveel speling te zitten, je stuurt maar er gebeurt vrij weinig. Ik zal eerst eens de fusees controleren en draagarmrubbers. Ik weet niet of mijn bandenmaat van invloed kan zijn. Er ligt nu 195-45-15 op. Standaard is het 185-55-15, kan dit ook een oorzaak zijn van dat wazige weggedrag? Er zit nog voldoende profiel op, +/ 6mm.

-
Enne, veel werk zekers...On 2002-02-12 09:45, Mickael
wrote:
Heren,
Check jullie stuurhuis bekend probleem bij clio 16V. ik heb er twee en ik heb ze moeten vervangen.
Die van mij heeft ook stuurbekrachtiging. Wat kost zo`n stuurhuis? En hoe pak je dat aan? Ik heb gelukkig wel laatst de Haynes voor de Clio gekocht, daar zal het wel in staan in het engels...
-
nou, dan hoop ik dat het niet het stuurhuis is. Mocht het dat wel zijn, dan probeer ik het zelf te doen. Ik ga mischien zaterdag even bij Pat langs, die heeft hetzelfde probleem met zijn 1916v. Twee weten meer dan één hè.groeten
inderdaad vooral bij clio,s met stuurbekrachtiging hebben de stuurhuizen t zwaar te verduren.On 2002-02-12 11:21, Patrick L.
wrote:
nou, dan hoop ik dat het niet het stuurhuis is. Mocht het dat wel zijn, dan probeer ik het zelf te doen. Ik ga mischien zaterdag even bij Pat langs, die heeft hetzelfde probleem met zijn 1916v. Twee weten meer dan één hè.groeten![]()
merk wel dat clio,s zonder beter rijden. maarja. t inparkeren enzo he. das shit zonder.
stuurhuis checken,wat moeten we dan ontdekken?On 2002-02-12 09:45, Mickael
wrote:
Heren,
Check jullie stuurhuis bekend probleem bij clio 16V. ik heb er twee en ik heb ze moeten vervangen.
wat is er precies aan de hand,zit er speling in het stuurhuis???
graag zo duidelijk en specifiek mogelijk want ik vindt het toch al lastig zat
we komen hier wel uit maar ik wil het wel een beetje snel vinden want vrouw en kind rijden ook in deze bak.[mijn vrouw rijdt dan natuurlijk:lol:]
On 2002-02-11 23:25, Mickael
wrote:
je kan het zien door de hoezen opzij te duwen en je stuur te bewegen. Als je je stuur beweegt moeten beide stuurstangen gelijk bewegen. Als dit het geval is is het erg duur stuurhuis alleen is al 1600 nlg,
Je kunt ook even de montage rubbers van het stuurhuis controleren. Als deze uitgelubberd zijn krijg je vooral rond de middenstand een "vaag" stuurgevoel. Het vervangen is relatief simpel en de rubbers kosten een paar .
Neem dan ook de rubber trillingsdemper in de stuurkolom mee. Om alle oorzaken uit te sluiten !
Als het een vaag stuurgevoel betreft waarbij het stuurwiel al is verdraaid is de oorzaak waarschijnlijk in de wielgeometrie te zoeken (RobertŽs post).
Want bij een opbouwende bochtbelasting is de speling al uit de wielophangingsdelen verdwenen !
Trouwens stuurhuizen kunnen altijd relatief goedkoop gereviseerd worden (150), dus waarom vervangen ?
Groeten...
[ This message was edited by: speedline on 2002-02-12 16:15 ]
Neem dan ook de rubber trillingsdemper in de stuurkolom mee. Om alle oorzaken uit te sluiten !
Als het een vaag stuurgevoel betreft waarbij het stuurwiel al is verdraaid is de oorzaak waarschijnlijk in de wielgeometrie te zoeken (RobertŽs post).
Want bij een opbouwende bochtbelasting is de speling al uit de wielophangingsdelen verdwenen !
Trouwens stuurhuizen kunnen altijd relatief goedkoop gereviseerd worden (150), dus waarom vervangen ?
Groeten...
Biertje teveel op ?On 2002-02-11 23:25, Mickael
wrote:
Oei,
Ik ben bang dat het je stuurhuis is dat heb ik ook gehad. ja kan het zien door de hoezen opzij te duwen en je stuur te bewegen. Als je je stuur beweegt moeten beide stuurstangen gelijk bewegen. Als dit het geval is is het erg duur stuurhuis alleen is al 1600 nlg, maar als dit niet zo is kan het ook nog je stuurkolom zijn. hoe je dit moet checken weet ik niet. misschien dat iemand hier het wel weet? succes

Als ze niet gelijk bewegen is er een interne breuk. Dus waarschijnlijk waren bij jouw de stuurhuis-ophang-rubbers versleten, en verplaatste het stuurhuis zich t.o.v. het schutbord wat een fout beeld geeft !
Laatst gewijzigd door speedline op zo 23 jun 2002 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
stuurhuis ophang rubbers heb ik al vervangen,verder heb ik niet het idee dat er iets mis is met de stuurbekrachtiging.
is er dan zoiets als een defect binnenin het stuurhuis??
stuurstangkogels zijn vernieuwd en de rubbers ook.dus hij beweegd niet meer tenopzichte van bevestigingspunten.
ik heb het gevoel dat er ergest anders nog een speling zit.
hebben ze bij jouw het hele stuurhuis vervangen en wat was echt de exacte reden??
en die controle duidt op stuurstangkogels verder zie je toch niks??
ik hoor het wel
is er dan zoiets als een defect binnenin het stuurhuis??
stuurstangkogels zijn vernieuwd en de rubbers ook.dus hij beweegd niet meer tenopzichte van bevestigingspunten.
ik heb het gevoel dat er ergest anders nog een speling zit.
hebben ze bij jouw het hele stuurhuis vervangen en wat was echt de exacte reden??
en die controle duidt op stuurstangkogels verder zie je toch niks??
ik hoor het wel
-
- Contacteer:
hee mannen kijk eens of je graag arm rubbertjes er gewoon niet uit liggen daar begint het namelijk een beetje op te lijken
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Zal ik ook zeker nog doen!
Werkt wel goed dit...zeker als (bijna)iedereen in je directe omgeving in een lease golf rijdt..ze begrijpen mij en m'n auto niet:sad:
*valibaba mompelt iets van "waarom heb ik dat quoten nog nie gevonden!"*
Werkt wel goed dit...zeker als (bijna)iedereen in je directe omgeving in een lease golf rijdt..ze begrijpen mij en m'n auto niet:sad:
*valibaba mompelt iets van "waarom heb ik dat quoten nog nie gevonden!"*
-
- Contacteer:
ikke bedoelle draag arm dusOn 2002-02-12 18:52, Sven 5 Alpine Turbo
wrote:
hee mannen kijk eens of je graag arm rubbertjes er gewoon niet uit liggen daar begint het namelijk een beetje op te lijken
fhdoisebeghd !?!?
HAAA! gelukt!.On 2002-02-12 19:04, Sven 5 Alpine Turbo
wrote:ikke bedoelle draag arm dusOn 2002-02-12 18:52, Sven 5 Alpine Turbo
wrote:
fhdoisebeghd !?!?
Hak al wel een beetje begrepen..ben ook wel een beschonken aan het typen
-
- Contacteer:
hik boer pfffffrt burp hahaha
Bij mijn begon het allemaal met een kromme stuurstang, Stoep geraakt denk ik. Eerst heb ik alle kogels vervangen maar nog steeds spelling. Vervolgens zat er ook spelling op de stuurkolome, bleek na het demonteren dat deze ook krom was, maar nog steeds spelling. Nog maar eens alle rubbers vervangen hielp niets. Toen toch maar het stuurhuis en wat denkje ook daar zat spelling op. Het wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is, maar kan je er wel alvast rekening mee houden. Ik ben geen monteur en ik laat dit doen. Maar met onze tweede clio had precies het zelfde, dus ....
[/quote]
1410??
[/quote]
Sorry voor late reaktie,
1410 is bij mijn weten de maximale cyl. inhoud die je uit een 1275cc A-serie mini cyl.kop kan halen...Is volgens kenners de laatste stap voor je overgaat op een 1.6 VTEC van honda (vereist nogal wat aanpassingen zoals oa een flipfront enz.) Het "schijnt" wel aardig te rijden!
1410??
[/quote]
Sorry voor late reaktie,
1410 is bij mijn weten de maximale cyl. inhoud die je uit een 1275cc A-serie mini cyl.kop kan halen...Is volgens kenners de laatste stap voor je overgaat op een 1.6 VTEC van honda (vereist nogal wat aanpassingen zoals oa een flipfront enz.) Het "schijnt" wel aardig te rijden!
-
Dus het zou ook door verkeerde uitlijning kunnen komen. Ik ga eerst alle rubbers controleren en dan eens laten uitlijnen. Bedankt voor de tips,On 2002-02-12 16:10, speedline
wrote:
Je kunt ook even de montage rubbers van het stuurhuis controleren. Als deze uitgelubberd zijn krijg je vooral rond de middenstand een "vaag" stuurgevoel. Het vervangen is relatief simpel en de rubbers kosten een paar .
Groeten...
groeten
-
Nadat ik vandaag nog eens de fusees en rubbers gecontroleerd heb en niets vreemd heb kunnen vinden, ben ik maar voor een uitlijn beurt gegaan. En ik moet zeggen dat het al in de goede richting komt, spoort nu beter, sturen voelt nu beter aan. Wel nog beetje vaag gevoel in midden stand, maar niet zo erg meer als voorheen.Dus ik laat het hier voorlopig bij.Bedankt voor de tips, groeten 

-
Ja Pat, wat we gisteren geconstateerd hebben zal ook wel kloppen, Er zit toch ergens nog wat speling, maar het weggedrag is nu in ieder geval stukken vebeterd, na uitlijnen. Ik denk dat ie die speling nog wel kan hebben, ik hou in ieder geval in de gaten of het erger wordt, zo ja, moet ik toch nog eens aan die rotklus beginnen. Maar eerst de GTE in orde maken, heb ik tenminste vervangend vervoer
-
Bedankt voor je bezorgheid, snik, snik 

Misschien een handige tip, maar waarschijnlijk al lang bekend:
M'n R5gtt transformeerde tot voor kort altijd van een lijpe strakke 'plank-op-de weg' bak naar een zwabber-kist als ik boven de 120 km/h kwam. lager dan 120 lag ie lekker, maar erboven was een ramp.
Lig ik op een lekkere vrije dag onder m'n ootootje, ziet ik daar een reservewiel hangen. Nu wil ik m'n auto zo licht mogelijk hebben, dus verwijder ik die hap. Ineens 13,5 kilo lichter. Rij ik de volgende dag naar m'n werk, merk ik ineens dat ie ni alleen sneller is tijdens de dagelijkse stoplichtsprintjes, (BMW 3 liter..mwahahh) maar ook met gemak naar de 160,170 km/h plankt en eindelijk fastsoenlijk aan de weg plakt.
Blijkt dat dat sjit-reservewiel zonder aanpassingen aan je achterbumper de luchtstroom onder de auto vernacheld. Onder de auto kan zich geen onderdruk vormen omdat dat ding de luchtstroom bruut verbreekt.
Laten zitten kan....maar dan moet je een sleuf in je achterbumper maken (en natuurlijk mooi afwerken met wat gaas) om de lucht achter die band kwijt te kunnen.
Beter nog: Wegroppen dat wiel.
Wegligging word beter, uitbreken in bochten word minder.
Alleen maar beter dus.
(oja wel een thuiskomertje meenemen
M'n R5gtt transformeerde tot voor kort altijd van een lijpe strakke 'plank-op-de weg' bak naar een zwabber-kist als ik boven de 120 km/h kwam. lager dan 120 lag ie lekker, maar erboven was een ramp.
Lig ik op een lekkere vrije dag onder m'n ootootje, ziet ik daar een reservewiel hangen. Nu wil ik m'n auto zo licht mogelijk hebben, dus verwijder ik die hap. Ineens 13,5 kilo lichter. Rij ik de volgende dag naar m'n werk, merk ik ineens dat ie ni alleen sneller is tijdens de dagelijkse stoplichtsprintjes, (BMW 3 liter..mwahahh) maar ook met gemak naar de 160,170 km/h plankt en eindelijk fastsoenlijk aan de weg plakt.
Blijkt dat dat sjit-reservewiel zonder aanpassingen aan je achterbumper de luchtstroom onder de auto vernacheld. Onder de auto kan zich geen onderdruk vormen omdat dat ding de luchtstroom bruut verbreekt.
Laten zitten kan....maar dan moet je een sleuf in je achterbumper maken (en natuurlijk mooi afwerken met wat gaas) om de lucht achter die band kwijt te kunnen.
Alleen maar beter dus.
klinkt misschien als een stomme opmerking, maar heb je je wiel lager al gecontroleerd?
Het kan namelijk zo zijn dat een wiellager met veel speling in de rechtuit rij toestand tegen de ene kant van de speling loopt, en tijdens een bocht door de andere wielbelasting naar de andere kant van zn speling bonkt. Daardoor floept je wiel in 1 keer een stukje om zonder dat je stuurt. Heb ik een keer met een 21 bij de hand gehad, dat was wel in die mate dat je er echt van schrok. Met een fatsoenlijke snelheid ga je de bocht in, en in één keer: Bonk, en de auto stuurt in een klap een stuk scherper dan dat je zelf in gedachten had.
Aanradertje
Paanz
Het kan namelijk zo zijn dat een wiellager met veel speling in de rechtuit rij toestand tegen de ene kant van de speling loopt, en tijdens een bocht door de andere wielbelasting naar de andere kant van zn speling bonkt. Daardoor floept je wiel in 1 keer een stukje om zonder dat je stuurt. Heb ik een keer met een 21 bij de hand gehad, dat was wel in die mate dat je er echt van schrok. Met een fatsoenlijke snelheid ga je de bocht in, en in één keer: Bonk, en de auto stuurt in een klap een stuk scherper dan dat je zelf in gedachten had.
Aanradertje
Paanz
On 2002-03-05 20:27, tyberium
wrote:
Misschien een handige tip, maar waarschijnlijk al lang bekend:
Alleen maar beter dus.
Zou dat bij een 19 chamade 16V ook werken??? Dan gaat die vanmij er ook onderuit...
Zal vast wel...
Bedankt voor de tip
Grtz Paul
Bij mij is mijn subframe krom door een stoep rand en mn velg ook, Dan zal mijn stuurhuis ook wel kapot zijn. Dit was echt een behoorlijke klap!!!On 2002-02-12 19:13, Mickael
wrote:
Bij mijn begon het allemaal met een kromme stuurstang, Stoep geraakt denk ik. Eerst heb ik alle kogels vervangen maar nog steeds spelling. Vervolgens zat er ook spelling op de stuurkolome, bleek na het demonteren dat deze ook krom was, maar nog steeds spelling. Nog maar eens alle rubbers vervangen hielp niets. Toen toch maar het stuurhuis en wat denkje ook daar zat spelling op. Het wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is, maar kan je er wel alvast rekening mee houden. Ik ben geen monteur en ik laat dit doen. Maar met onze tweede clio had precies het zelfde, dus ....

Grtz