Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
ClioRT
Contacteer:

Ik heb even een vraagje over de fuseekogel.
Ik las in een van de topics over speling op het stuur dat dit mogelijk ook kon komen door je fuseekogel.

Nu was mijn vraag hoe vast deze kogel moet zitten. Ik heb hem er zaterdag even afgehaald, en ik kon hem heel gemakkelijk met de hand op en neer bewegen. Is dit juist, of behoort hij erg strak te zitten?
Heb de rubber hoes wel vervangen, want daar was hij wel aan toe. Er zat overigens nog genoeg vet onder..

Na het vervangen van mijn wiellagers, heb ik het idee dat mijn auto na een flauwe bocht niet helemaal meer vanzelf terug komt in een rechte baan. Het stuur blijft iets wat gedraait staan. Kan dit ook te maken hebben met de fussekogels?

Greetz,

CTC
Patrick

wat betreft het scheef blijven staan van je stuur zijn versleten stuurhuis rubbers.dit zijn er twee en zijn redelijk makkelijk te vervangen.dat scheef staan is dus puur deze rubbers,verder mag er absoluut geen speling zitten op de fusee maar ook niet op de spooreinden,dit zijn de kogels op de stuurstang en zit er eentje bij je wiel en eentje aan stuurhuiskant onder de rubber.
ik ben zelf dus gaan kontroleren en heb dus alle zes de kogels vernieuwd + de rubbers van het stuurhuis ophanging.
ClioRT
Contacteer:

Wat heeft dit jou gekost?
Want ik weet wel dat beide rubbers bij mij gescheurd zijn, en niet zo'n beetje ook.
Klopt het dat ik daarna wel weer mijn auto zal moeten laten uitlijnen, of kan ik het op een of andere manier markeren en daarna weer terug zetten op dezelfde afstand?

Groetjes,
CTC
Patrick

als je alleen die ophangrubbers vernieuwen zou van je stuurhuis dan hoef jem niet te laten uitlijnen omdat er niets aan de sporing veranderd wordt.
maar als je een fusee of stuurstangkogel[spooreind]vernieuwd dan moet dat wel.
is altijd beter om na een stoot kilometers de auto te laten lijnen,meestal als je dan een kogel vernieuwd is het wel zeker het moment om dat te doen.
de kosten van die kogels viel me wel mee.ik denk dat ik fusees 2 stuks had voor 50 euro,en spoorstangeinden was geloof ik iets van 85 euro de vier kogels,dat is dus kogel + stang 2x en kogels buiten 2x.
valt dus best mee eigenlijk,ik heb ze alleen niet gehaald bij ome reno
ClioRT
Contacteer:

Hoe kan ik deze hoezen er dan vanaf halen zonder de spoorstangen te demonteren?
Dacht dat ik ze aan die kant er af zou moeten halen? En als ik een fuseekogel vernieuw, veranderd er toch ook niets aan de sporing? Of heb ik het nu weer helemaal mis?

Groetjes,
CTC
Patrick

deze rubbers zij open,dus je ken ze er gewoon overheen duwen.het zijn geen gesloten rubbers.
wat het monteren van nieuw materiaal betreft er zit altijd verchil in hoe je het ook bekijkt,licht materiaal verschil[andere fabrikant]montage verschil noem het maar op.
het blijft beter om bij vervanging van onderdelen van stuurinrichting de boel gewoon ff opnieuw te laten lijnen.
ClioRT
Contacteer:

Aha, nu begrijp ik het. Heb laatst ook even het volgende gedaan.

Heb een voet stevig tegen mijn voorwiel aangezet, en daarna voorzichtig aan mijn stuur gedraaid. Motor liep niet.
Dan voel ik bij mijn voet een heel kleine tik alsof er speling zit ergens, zou dit bij de spoorstang vandaan kunnen komen?
Bovendien heb ik echt een stukje speling waarbij mijn stuur wel draait en mijn wielen niet.

CTC
Arjen

Dit klinkt als je binnenste spoorstangkogel. Stuur, stilstaand, helemaal naar links of naar rechts, zodat je goed bij de spoorstang kunt. Pak dan de spoorstang vast tussen de binnenste en buitenste kogel. Met je andere hand hou je de binneste spoorkogel stevig vast. Nu heen en weer wrikken en kijken of je speling voelt/ziet.

Succes.
Patrick

hmm,kan ook speling zijn op je stuurhuis,dan heb je een dood punt in je stuur.ben bang dat je dan aan vervanging moet gaan denken van je stuurhuis,is het met stuurbekrachtiging??
ik hoop dat dat het niet is,kogeltjes vervangen is simpeler en goedkoper:smile:
ClioRT
Contacteer:

Okay bedankt, ik zal het morgen eens gaan proberen.

Moet nog een aantal dingen doen aan deze auto. Moet ook nog mijn achterlagers vervangen en de remschoenen. Maar dat deze week wel..
Ben zaterdag bezig geweest met mijn rechter voorwiellager, maar die kwam er pas uitzetten bij een kracht van 11 ton! Echt niet normaal.. Ben benieuwd bij die achter lagers..

Groetjes,
CTC
ClioRT
Contacteer:

Patrick, Ja is met stuurbekrachtiging.
Heb al gehoord dat dit een duur geintje wordt als het dit blijkt te zijn.
Of weet iemand misschien een goedkopere oplossing dan bij een garage?

CTC
Patrick L.

Ik heb hetzelfde probleem, gedeeltelijk. Mijn stuur komt wel terug, maar speling in de middenstand, een doodpunt. wegligging is nu dus niet super. Ga morgen voor zekerheid nog eens alle rubbers nalopen en fusees op speling controleren. Als mijn stuurhuis eruit moet heb ik een probleem, dure grappen hou ik niet zo van.:sad:
ClioRT
Contacteer:

Nee, kan me voorstellen ja.
Ik wordt al gek van al die "kleine" reparaties zoals wiellagers enzo. Dat kost relatief weinig, maar al met al tikt het toch door...

In ieder geval veel succes met de speurtocht, en mocht je er achter zijn, laat het me dan even weten als je wilt.

Zodra ik het kwijt ben, zal ik je het ook even laten weten..

Groetjes,
CTC
ClioRT
Contacteer:

Eindelijk mijn speling gevonden.
Het is de kruiskoppeling net achter het schutbord. Zit in het rubber.
Daar zit zo'n 3 to 4 cm speling in.
En dan denk je even een nieuw stukkie te halen bij ome Reno, maar helaas, moest een compleet nieuwe stuurkolom aanschaffen.
Weer zo'n 200 euro lichter.. Maar ja, dan kun je in ieder geval wel weer lekker relaxed toeren.. Trouwens mijn veerpootlager die was ook zo gaar dat ie gewoon vanzelf uitelkaar viel toen de poot los was.. Ook maar even vervangen..

CTC
Patrick L.

On 2002-02-28 23:02, ClioRT
wrote:
Eindelijk mijn speling gevonden.
Het is de kruiskoppeling net achter het schutbord. Zit in het rubber.
Daar zit zo'n 3 to 4 cm speling in.
En dan denk je even een nieuw stukkie te halen bij ome Reno, maar helaas, moest een compleet nieuwe stuurkolom aanschaffen.
Weer zo'n 200 euro lichter.. Maar ja, dan kun je in ieder geval wel weer lekker relaxed toeren.. Trouwens mijn veerpootlager die was ook zo gaar dat ie gewoon vanzelf uitelkaar viel toen de poot los was.. Ook maar even vervangen..

CTC
Aha, het is dus opgelost. Valt nog mee, de stuurkolom vervangen is eenvoudiger dan het stuurhuis vevangen. Zal nu wel een wereld van verschil zijn hè, het weggedrag.:smile:
Patrick

pat hoe is het met die van jouw??al gemaakt:smile:
nog een nachtje slapen he jongen en dan glijen met die hap:grin:
ps in de ustated nites van de verenigde staten van amerika zeggen ze break a leg,ik zeg dat je dat niet moet doen natuurlijk:lol::lol::lol:
prettige vakantie.
btw dat was ff of topic dat laatste:smile:
Plaats reactie