Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

On 2002-02-09 22:33, Jan-Geert
wrote:
jullie hebben dezelfde soort autos als ons ,van die aparte dingen... http://www.vakgaragehofstra.nl
ik denk dat onze auto's iets jonger en duurder zijn maar blijft leuk werken
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Jan-Geert (Momentsleutel)

wel heel vaak dikke benzen e.d. sec slk enz
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

wij ook maar nieuw of jaartje oud
Jan-Geert (Momentsleutel)

:smile: dan komen ze na jullie bij ons :smile:
Arjen

Ik was er ook al achter hoe het moet met die patronen. Inderdaad gewoon ff de handleiding lezen, dom, dom, dom. Maar het laatste waar ik aan dacht was dat. Aangezien de handleiding van mijn Koni achterdempers niet meer was als een klein papiertje met daarop een tekening van "iets". Dat was echt een soort stripverhaal, maar dan getekend door een dronken idioot. Het had net zo goed de handleiding van een keukenmachine kunnen zijn. En de tekst erbij was nog beter. Ik heb er echt geen fout in kunnen ontdekken, aangezien er helemaal geen tekst bij stond.

Maar ze kunnen het wel: bij de voordempers staat inderdaad een duidelijk verhaal en zelfs in het nederlands.

Nu alleen nog ff 1 originele demper zien te krijgen, want natuurlijk is die nergens meer te vinden.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

waarom dat?
Arjen

On 2002-02-10 11:13, Sven 5 Alpine Turbo
wrote:
waarom dat?
Die Koni's moet je in de originele Boge veerpoten zetten. Aangezien ik nu Bilsteins eronder heb zitten, moet ik mijn oude originele Renault (Boge) dempers hebben. Maar daarvan kan ik er natuurlijk in de zooi hier maar 1 van vinden. Misschien heb ik toendertijd er toch 1 weggegooid.
Arjen

Ik was eigenlijk nieuwsgierig of die "patronen" nog iets boven de originele veerpoot uitsteken. Wanneer je maar 2 mm van de oude poten afzaagt, passen de patronen er niet helemaal tot onderaan in en pakt de bout (onderin) niet. De bovenste rand van de patronen steekt dan nog iets boven de poot uit. Moet ik er gewoon nog wat meer afzagen ?
Visscher
Contacteer:

Bij mij pakte die bout net wel , en ik kon ze er in trekken, waardoor ze extra stevig vast zitten!!
Arjen

Ik heb er bij een al ietsje meer (1-2 mm) afgezaagd. Toen pakte de bout wel en heb ik het patroon erin getrokken via de bout. Ik was alleen bang dat de bovenkant van de Koni-demper (die gekartelde dop) los zou gaan. Maar dat is gelukkig niet gebeurd. Toch blijf ik erbij dat Mr Koni zich eens na moet laten kijken en gewoon een paar veerpoten had moeten maken.

Btw: mijn andere veerpoot is ook weer boven water. Ik was al onderweg naar Oudehaske om er 1 op te halen toen ik me bedacht dat ik eerst maar eens ff bij mijn vriendin thuis in de werkplaats moest gaan kijken. Daar ik heb ik anderhalf jaar geleden nl. mijn dempers vervangen. Ik vraag het aan haar broer, die springt in een grote kiepkar vol met oud ijzer, en voila, daar was mijn veerpoot!
Visscher
Contacteer:

Oja, als je goed leest, op de gebruiks aanwijzing, staan de maten er ook bij...
En dat je je koni`s er een stukje in moet slaan met een hamertje ofzo....

Misschien is je orginele, oude schokdemper omhulzing, niet helemaal rond, doordat je hem in de bank schroef hebt gehad ofzo...

Het verschil ga je straks in iedergeval goed merken, als je ze er onder hebt, dat beloof ik je!!!
Die van mij ligt nu echt strak op de weg...

grtz Paul
Arjen

Nou, bij mij staan er nergens maten bij. Er staat alleen dat je de oude dempers er met een hamer uit moet tikken. Ik zal nog eens HEEL goed kijken, maar ik heb het hele verhaal al een aantal keer doorgelezen. Ik ben benieuwd hoe het gaat rijden, zal wel hetzelfde zijn als met mijn Bilsteins (toen die nog niet lek waren). Toen kon je het verschil goed merken.
-----------------
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.nl/~rtc036" TARGET="_blank">www.renault-tuning.nl/~rtc036</A><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Arjen on 2002-02-12 21:03 ]
Visscher
Contacteer:

Ik heb ze bij mij, voor en achter al heb zn stugst afgesteld, :smile:

Maar in mijn verhaaltje, staan er toch echt maten bij, ik wil hem wel ff voor je scannen...
Arjen

Bedankt, maar dat heeft weinig zin. De poten zijn toch al doormidden. Achter heb ik al een tijdje Koni's. Ik heb ze op "halve" stand staan.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

die van mij is zeer strak 1.8 rt
rode koni's eerst dicht gedraaid toen weer een half slagje open
echte stuiter bak
voor het goei moet ie achter een hele slag open
Visscher
Contacteer:

Kan je die rode koni`s ook makkelijk afstellen dan???

Ik heb voor en achter een hele slag open, ++ zeg maar.
Arjen

GRRRRRRRRRRRRRRRR !!!!!

Ik heb net mijn Koni's onder mijn 19 gezet. Paar veerklemmen gehuurd bij Bo-rent. Dus ik pak blij die witte knop om ze wat stugger te zetten. Past die niet op de demper, omdat dat palletje waar je de dop op moet zetten te dicht bij de carroserie zit. DAT had Mr Koni toch ook kunnen bedenken !!!! Dus nu heb ik echt spijt dat ik geen Bilsteins heb gehaald. Dat is tenminste een gewone veerpoot. Ze zijn dan wel niet afstelbaar, maar dat zijn de Koni's in de praktijk dus ook niet. Wat een flutmerk!!!!!!
Jeroen V
Contacteer:

mmm, mijn broertje( Visscher ) had dat ook, na wat geduw aan de schokbereker lukte het wel..
Arjen

Duwen aan de schokbreker ? Het lijkt mij dat je ze af moet kunnen stellen wanneer de veerpoot gewoon vast aan de auto zit. Of zou je hem toch eerst los moeten halen; dat zal toch niet ? Wanneer het een 19 zonder stuurbekrachtiging zou zijn (bestaan die als 16v?) dan zou het wel gaan. Die veerpoten zitten boven vast op een andere plek (voorste gaten in de veerkoepels). Op dit moment zijn de dempers zo stug als die van een 2CV. De oude lekke Bilsteins hadden een betere wegligging.
Tijn
Contacteer:

Bij mijn gtt past het dopje er ook niet op,maar zitten er gaatjes in de stelkop van de veerpoot waarje iets in kan steken en daar dus aan draaien...

Koni denkt er dus wel aan... weet je zeker dat je de goeie set hebt of dat jeniet ook een alternatieve stelmogelijkheid hebt?
Arjen

Ik weet zeker dat het de goede set is. Ik heb zelf meegekeken in het bestelboek en ook de nummers op de doos nagekeken. Wat een sof!

Voor mij voorlopig geen Koni's meer. En dat is nu kwaliteit ?

Er zitten hele kleine palletjes op de veerpoten waarop ook geen tang past. Zit er dus niets anders op als de auto weer op te krikken, veerpoot boven los te maken en de handel dan af te stellen.
Visscher
Contacteer:

Dat past inderdaad net wel of net niet. Maar ik kon het met een tangetje wel afstellen hoor!!!

In die witte dop zit dus zo`n gleuvje, maar die dop kan je ook uit elkaar slopen, de dop bestaat eigenlijk uit 2 delen.

Je moet maar even kijken, maar als je ff prutst, hoef je ze er echt niet weer onderuit te halen.

Veel suc6
Jeroen V
Contacteer:

Tsssssss Visscher zit je nu al achter de Compy ( ff Off-topic ), ik dacht je hbet zo'n drukke nacht gehad dat je wel ff rust nodig zou hebben , O ja by the way, ik ga misschien vandaag bij een GT tje kijken
Arjen

Nou met een tangetje ging/gaat echt niet, want dan kan ik ook geen slag maken. Dat komt omdat het palletje waar de witte dop normaal op moet te dicht bij het plaatwerk zit. Dus heb ik de auto ff op de krik gezet, bovenste bevestiging van de veerpoten losgehaald en ze op standje "race" gezet. Nou, met standje race bedoelen ze naar mijn mening: racen met een volle stadsbus !!!!!

Tjonge, tjonge, tjonge, wat een verschil met een paar oude Bilsteins. Waar die Bilsteins "vrij" stug waren en het gevoel gaven dat je met een strijkijzer op pad was, heb je met de Koni's het gevoel dat je met een BX op pad bent. Ik vind het echt een afknapper.
catrinus

dus je hebt nu een r 19 16v bx:smile:
There will be plenty of time to rest when your dead
Arjen

Oke, ik hou een beetje van overdrijven, maar met alle verhalen die je leest en hoort over Koni valt dit me knap tegen.
catrinus

En nu wil je ze het liefst omruilen tegen bilsteins.
There will be plenty of time to rest when your dead
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

nou ik snap daar niks van ik heb de rode konies en die van mijn veer amper in
Arjen

Onder mijn 11 zitten ook rode Koni's en die zijn prima.
Marius

Ben je erg aangekomen de laatste tijd?
Arjen

Ja, van al die frikandellen van jou!
Marius

Hahahahaha
Anonymous

On 2002-02-12 21:08, Sven 5 Alpine Turbo
wrote:
die van mij is zeer strak 1.8 rt
rode koni's eerst dicht gedraaid toen weer een half slagje open
echte stuiter bak
voor het goei moet ie achter een hele slag open
Rode Koni's zijn slapper dan de gele.
Ik heb mijn Koni's ook een halve slag open, dat is lekker stijf.
Goof

Tsja, beetje jammer dat je zoveel ge-emmer heb met je Koni's.
Heb ze nou sinds tijdje rondom onder de GT, hardste stand.
Achter moet er onder vandaan om eventueel te stellen, voor kom ik met de knop toch goed uit de voeten.

Sinds er bij mij Koni's onder zitten zit ik letterlijk <b>vastgeplakt</b>. :smile:
Anonymous

ook raar ik heb ook KOni maar heb hele nieuwe veerpote gekregen,

Dus ga een s na of je wel het goei hebt.
Plaats reactie