Hallo allemaal. Het idee is geboren om een laguna v6 biturbo te gaan bouwen (de motor uit een safrane) Nou wil ik dus eerst grondig onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voordat ik daadwerkelijk aan zoiets begin. Ik heb dus nogal wat info nodig voor een project als dit. Wie kan me daar bij helpen? Ik weet zelf namelijk niet waar ik moet zoeken om aan een beetje diepgravende informatie te komen omtrend de laguna v6 en safrane v6 biturbo.
Ik wil er graag achter komen wat de wezenlijke verschillen zijn tussen de beide motoren. (de biturbo is de Z7X-926 motor met pk9 bak, de laguna is ook uitgerust met een z7x motor maar ik weet bijvoorbeeld niet of die dan ook de pk9 bak heeft gehad.
Kortom: alle serieuze info is welkom, ook graag tips over eventuele boeken die er mee te maken hebben, en ik zoek mensen die de echte technische info over desbetreffende auto's in bezit hebben.
bvd
Leon
Ik wil er graag achter komen wat de wezenlijke verschillen zijn tussen de beide motoren. (de biturbo is de Z7X-926 motor met pk9 bak, de laguna is ook uitgerust met een z7x motor maar ik weet bijvoorbeeld niet of die dan ook de pk9 bak heeft gehad.
Kortom: alle serieuze info is welkom, ook graag tips over eventuele boeken die er mee te maken hebben, en ik zoek mensen die de echte technische info over desbetreffende auto's in bezit hebben.
bvd
Leon
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ik denk dat je het gewoon niet gaat redden
want in de safrane heb je al amper ruimte om het kwijt te kunnen
en dat verhaal met die bakken en kunnen 3 soorten bakken in zitten (ben er achter gekomen toen ik aandrijf as hoezen moest hebben)maar je zit bij inbouw met bekerkte ruimte voor je stuurhuis om dat de turbo van de achterste cilinder rij daar hangt
de voorste hangt iets makkelijker
wat waarschijnlijk ook moeilijk wordt is het plaatsen van de intercooler
bij de safrane hangt die onder de radiateur in bijna de volle breedte van de voorbumper dus succes maar ik zou het niet aan durven
want in de safrane heb je al amper ruimte om het kwijt te kunnen
en dat verhaal met die bakken en kunnen 3 soorten bakken in zitten (ben er achter gekomen toen ik aandrijf as hoezen moest hebben)maar je zit bij inbouw met bekerkte ruimte voor je stuurhuis om dat de turbo van de achterste cilinder rij daar hangt
de voorste hangt iets makkelijker
wat waarschijnlijk ook moeilijk wordt is het plaatsen van de intercooler
bij de safrane hangt die onder de radiateur in bijna de volle breedte van de voorbumper dus succes maar ik zou het niet aan durven
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Heb je een gebriukte op het oog of ga je het nieuw aanschaffen?? Kost nogal eenj flinke duit denk ik zo, al sje al ziet dat een nieuwe williams motor bijna 5000 euro kost...Wel heftig als hget lukt!
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
zal wel duur zijn
ga maar na wij moesten een uitlaat bestellen voor een safrane bi turbo
origineel renault 15000 guldentjes ex btw
alleen het sierstukje achterop koste al 750 ex btw
dit is echt waar
ga maar na wij moesten een uitlaat bestellen voor een safrane bi turbo
origineel renault 15000 guldentjes ex btw
alleen het sierstukje achterop koste al 750 ex btw
dit is echt waar
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
tja maar bij het horen van die prijsjes werden ik en mijn baas toch wel echt ff gek
trouwens die magazijn man van de renault dealer waar we het bestelde had ook in eens last van stotteren enzo
trouwens die magazijn man van de renault dealer waar we het bestelde had ook in eens last van stotteren enzo
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
>>>Ik wil graag deze uitlaat inruilen tegen die '96er megane coupe, kan dat.......?
maar voor dat geld kan je toch zelf een aardige uitlaat knutselen dacht ik, alleen het probleem wat dan onstaat: Hoe kom ik aan de informatie hoe zo'n uitlaat er eventueel uit ziet. Als het allemaal uitvoerbaar blijkt te zijn (dat ben ik nu dus aan het uitzoeken) zal er toch een hoop homemade spullen aan te pas komen. Ik heb altijd het idee dat alles te maken valt, zolang je maar weet hoe het worden moet.

Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
die megane is ff wat duurder
maar koop je die toch voor erbij
en voor die uitlaat zou ik naar eps in hoogezand gaan
maar koop je die toch voor erbij
en voor die uitlaat zou ik naar eps in hoogezand gaan
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ga je het blok ook zelf maken?

Dit soort soort gevallen zijn leuk als je het al 5 keer gedaan hebt ofzo maar bezint eer ge begint. Koop je strax voor heel veel geld zo'n blok, als je er al aan kan komen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niet gaat passen.


Dit soort soort gevallen zijn leuk als je het al 5 keer gedaan hebt ofzo maar bezint eer ge begint. Koop je strax voor heel veel geld zo'n blok, als je er al aan kan komen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niet gaat passen.

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ohw jah toen ik dus die ashoes moest vervangen mesten we een ruil as bestellen omdat de ashoezen voor een bepaald bak type niet leverbaar is
en waar je ook rekening mee moet houden een safrane bi turbo heeft altijd 4 wiel andrijving dus die bak kan je al niet gebruiken
en waar je ook rekening mee moet houden een safrane bi turbo heeft altijd 4 wiel andrijving dus die bak kan je al niet gebruiken
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
psies
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ik meende dat er ook non-quadra's waren met bi-turbo blokken, maar kweet dat allemaal niet zeker natuurlijk. vandaar dit topic
enne, het laatste wat er gedaan wordt is natuurlijk de aanschaf van de spullen. Eerst een grondige studie naar de uitvoerbaarheid.
In ieder geval bedankt voor de reacties alvast.
En leuk zijn als je het al vijf keer gedaan hebt? Tsjah, dan moet ik er minstens 6 maken om aan die voorwaarde te voldoen
Tis maar de vraag welke vent met centen dan zo'n ding van je wil kopen. Het is als het gaat wel iets extreems natuurlijk......

In ieder geval bedankt voor de reacties alvast.
En leuk zijn als je het al vijf keer gedaan hebt? Tsjah, dan moet ik er minstens 6 maken om aan die voorwaarde te voldoen

Tis maar de vraag welke vent met centen dan zo'n ding van je wil kopen. Het is als het gaat wel iets extreems natuurlijk......
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
zover ik weet is een safrane bi turbo altijd 4 wiel aandrijving
de baccara uitvoering heeft alleen diverse meer opties in interieur enzo
de baccara uitvoering heeft alleen diverse meer opties in interieur enzo
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Hier wat technische gegevens van de B545 Safrane Biturbo
. Een 5-deurs hatchback met 5-zitplaatsen.
Quote: autovisie:
Vanaf de conceptie van de Safrane, was het plan er om met een supergespierde versie op de proppen te komen. Een vierwielaangedreven imagomaker, de KROON
op de produkten van de Franse auto industrie. Het moest een auto zijn met een extreem hoog comfort, met veel luxe en met buitengewone prestaties, te leveren in opperste veiligheid en stabiliteit.
Heeft de directie ook een speeltje
!
Het stond van meet af aan vast de ontwikkeling van de motor niet in eigen huis te doen (vanwege de kleine produktie aantallen te verstorend voor het normale produktieproces). Uiteraard is er eerst gezocht voor mogelijkheden bij de Franse specialisten als Alpine en dergelijke.
Maar uiteindelijk besloten de Renault bazen hun licht aan de andere kant van de Rijn op te steken. Hartge en Irmscher waren in tegenstelling tot AMG, Brabus, Alpina en AcSchnitzer vrij zaken te doen met andere partners.
Een contract volgde in 1991. Hartge zorgt voor de pkŽs. Irmscher zorgt voor de rest.
Gaf Renault hiermee de nationale tuners een brevet van onvermogen of deed Renault een slimme zet ? Het laatste leek het geval te zijn. Want de namen Hartge (in Beckingen bij Stuttgart) en Irmscher (in Remshalden bij Saärbrucken) bleken voor de Duitse kopers doorslaggevende argumenten te zijn.
Renault zegt voor hen gekozen te hebben vanwege hun ervaring met dit type snelle sedans en vanwege het feit dat ze genoeg capaciteit hebben om de 500biturboŽs per jaar te bouwen (200 voor export) die de Fransen jaarlijks wilden verkopen.
Bij Irmscher werdt indien nodig het interieur opgewaardeerd naar Baccara standaard (ook normale BaccaraŽs kregen hier hun behandeling).
permanente vierwielaandrijving
dwarsgeplaatste motor Z7X en
handgeschakelde 5-versnellingsbak PK9
specifieke grille en bumpers met koelsleuven voor dubbele interkoeler
motor:
De basis is hetzelfde blok als van een Alpine A610, maar nu met twee Garret T3 turboŽs en twee tussenkoelers.
cilinderinhoud 2963cm³
boring x slag 93 x 72,7mm
compressie 7,6:1
max motorvermogen 193kW/ 268pk @ 5500min-1
max koppel 365Nm @ 2500min-1
Vanaf stationair tot 5500 is altijd om en nabij 350Nm voorhanden !!!
voortrein:
type MacPherson met anti duikeffect, schroefveren,
stabilisatorstang,
hydraulische telescoopschokdempers
en dynaktief veersysteem met variabele schokdemping en wagenhoogte correctie
achtertrein:
type MacPherson, driepuntsgeleiding met geprogrammeerde sporingscorrectie, schroefveren met progressieve werking,
stabilisatorstang,
hydraulische schokdempers,
en dynaktief veersysteem met variabele schokdemping en wagenhoogtecorrectie
remsysteem:
diagonaal gescheiden remcircuits met Bosch ABS systeem
voorwielen: geventileerde schijfremmen
achterwielen: schijfremmen
stuurinrichting:
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
banden:
225/45 R17Z
inhouden:
425dm³ bagageruimte (met dank aan de 4wd)
76liter brandstoftank (met dank aan de 4wd)
gewicht:
rijklaar gewicht 1724kg !
max toelaatbaar gewicht 2150kg
max treingewicht 3545kg
gewicht aanhanger ongeremd 750kg
gewicht aanhanger geremd 1500kg
prestaties:
topsnelheid 250km/h elektronisch begrensd (max. 265km/h
acceleratie 0-100 7,2s
0-400m ca.15s
0-1000m ca.27s
Een RXE Biturbo koste toen ca. f 150.000,-,
een Baccara Biturbo moest toendertijd nog f 175.000,-opleveren bij de dealer vandaan.
Een Baccara heeft speciale houten details in het interieur, en een uitneembare glazen ruit op de hoedenplank die de auto inweze omtovert tot een sedan. Onder de hoedenplank bevindt zich een opbergruimte voor kleding e.d.
Even ter vergelijking, een 25 Baccara V6 Turbo (een van laatste modeljaren geleverd) koste ca. f85.000,-.
Geen wonder dat de klandizie niet terug kwam. Een verdubbeling van de prijs voor de opvolger van je auto is niet bepaald de meest briljante zet geweest van de Régie.
Officieel 12 exemplaren verkocht !
Plus dat de meeste Renault dealers niet waren ingesteld op dit soort veeleisende klanten. Al zie je met de komende Avantime en de Vel Satis dat Renault het toch weer gaat proberen met autoŽs van ruim boven de f 125.000,-.
Over een opvolger voor de Safrane Biturbo wordt driftig gespeculeerd. Maar zal waarschijnlijk wel een vierwielaangedreven Vel Satis worden met de 3,5l. V6 uit de nieuwe Nissan Skyline GT-R (350+pk). Een lager presterende Nissan 3,5l. V6 is al leverbaar.
Hier erger ik me echter wel aan, een Isuzu 3,0l. V6 turbodiesel wordt ook geleverd. Nu is dit niet de slechtste motor, maar toch.
De leiding van Renault stond ca. 12jaar geleden nog aan de basis van de importbeperkingen voor Japanse autoŽs
!

Quote: autovisie:
Vanaf de conceptie van de Safrane, was het plan er om met een supergespierde versie op de proppen te komen. Een vierwielaangedreven imagomaker, de KROON

Heeft de directie ook een speeltje

Het stond van meet af aan vast de ontwikkeling van de motor niet in eigen huis te doen (vanwege de kleine produktie aantallen te verstorend voor het normale produktieproces). Uiteraard is er eerst gezocht voor mogelijkheden bij de Franse specialisten als Alpine en dergelijke.
Maar uiteindelijk besloten de Renault bazen hun licht aan de andere kant van de Rijn op te steken. Hartge en Irmscher waren in tegenstelling tot AMG, Brabus, Alpina en AcSchnitzer vrij zaken te doen met andere partners.
Een contract volgde in 1991. Hartge zorgt voor de pkŽs. Irmscher zorgt voor de rest.
Gaf Renault hiermee de nationale tuners een brevet van onvermogen of deed Renault een slimme zet ? Het laatste leek het geval te zijn. Want de namen Hartge (in Beckingen bij Stuttgart) en Irmscher (in Remshalden bij Saärbrucken) bleken voor de Duitse kopers doorslaggevende argumenten te zijn.
Renault zegt voor hen gekozen te hebben vanwege hun ervaring met dit type snelle sedans en vanwege het feit dat ze genoeg capaciteit hebben om de 500biturboŽs per jaar te bouwen (200 voor export) die de Fransen jaarlijks wilden verkopen.
Bij Irmscher werdt indien nodig het interieur opgewaardeerd naar Baccara standaard (ook normale BaccaraŽs kregen hier hun behandeling).
permanente vierwielaandrijving
dwarsgeplaatste motor Z7X en
handgeschakelde 5-versnellingsbak PK9
specifieke grille en bumpers met koelsleuven voor dubbele interkoeler
motor:
De basis is hetzelfde blok als van een Alpine A610, maar nu met twee Garret T3 turboŽs en twee tussenkoelers.
cilinderinhoud 2963cm³
boring x slag 93 x 72,7mm
compressie 7,6:1
max motorvermogen 193kW/ 268pk @ 5500min-1
max koppel 365Nm @ 2500min-1
Vanaf stationair tot 5500 is altijd om en nabij 350Nm voorhanden !!!
voortrein:
type MacPherson met anti duikeffect, schroefveren,
stabilisatorstang,
hydraulische telescoopschokdempers
en dynaktief veersysteem met variabele schokdemping en wagenhoogte correctie
achtertrein:
type MacPherson, driepuntsgeleiding met geprogrammeerde sporingscorrectie, schroefveren met progressieve werking,
stabilisatorstang,
hydraulische schokdempers,
en dynaktief veersysteem met variabele schokdemping en wagenhoogtecorrectie
remsysteem:
diagonaal gescheiden remcircuits met Bosch ABS systeem
voorwielen: geventileerde schijfremmen
achterwielen: schijfremmen
stuurinrichting:
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
banden:
225/45 R17Z
inhouden:
425dm³ bagageruimte (met dank aan de 4wd)
76liter brandstoftank (met dank aan de 4wd)
gewicht:
rijklaar gewicht 1724kg !
max toelaatbaar gewicht 2150kg
max treingewicht 3545kg
gewicht aanhanger ongeremd 750kg
gewicht aanhanger geremd 1500kg
prestaties:
topsnelheid 250km/h elektronisch begrensd (max. 265km/h

acceleratie 0-100 7,2s
0-400m ca.15s
0-1000m ca.27s
Een RXE Biturbo koste toen ca. f 150.000,-,
een Baccara Biturbo moest toendertijd nog f 175.000,-opleveren bij de dealer vandaan.
Een Baccara heeft speciale houten details in het interieur, en een uitneembare glazen ruit op de hoedenplank die de auto inweze omtovert tot een sedan. Onder de hoedenplank bevindt zich een opbergruimte voor kleding e.d.
Even ter vergelijking, een 25 Baccara V6 Turbo (een van laatste modeljaren geleverd) koste ca. f85.000,-.
Geen wonder dat de klandizie niet terug kwam. Een verdubbeling van de prijs voor de opvolger van je auto is niet bepaald de meest briljante zet geweest van de Régie.
Officieel 12 exemplaren verkocht !
Plus dat de meeste Renault dealers niet waren ingesteld op dit soort veeleisende klanten. Al zie je met de komende Avantime en de Vel Satis dat Renault het toch weer gaat proberen met autoŽs van ruim boven de f 125.000,-.
Over een opvolger voor de Safrane Biturbo wordt driftig gespeculeerd. Maar zal waarschijnlijk wel een vierwielaangedreven Vel Satis worden met de 3,5l. V6 uit de nieuwe Nissan Skyline GT-R (350+pk). Een lager presterende Nissan 3,5l. V6 is al leverbaar.
Hier erger ik me echter wel aan, een Isuzu 3,0l. V6 turbodiesel wordt ook geleverd. Nu is dit niet de slechtste motor, maar toch.
De leiding van Renault stond ca. 12jaar geleden nog aan de basis van de importbeperkingen voor Japanse autoŽs

Waarom Bi-turbo?
In het bovenstaande verhaal komt ook de R25 V6 turbo ter sprake.
Voor zover ik weet is het blok uit de Safrane Bi-turbo in wezen hetzelfde blok uit de R25, namelijk het oude PRV blok (Peugeot, Renault en Volvo hebben dit blok gebruikt).
Voor de ombouw van dit blok naar een turbo, kan je een gewoon 3 liter V6 blok dat in de vroege Laguna V6's is gebruikt, gebruiken.
Dit is een opgeboorde versie van het (oorspronkelijk 2,8 liter) PRV blok.
De R25 heeft hetzelfde blok gebruikt, maar dan in 2,5 liter vorm en pompte er 205 PK en een hele grote berg koppel uit.
Dus als je een Laguna V6 wilt bouwen, zou ik persoonlijk gaan zoeken naar een complete Laguna V6, eventueel met een kapotte motor en een R25 V6 turbo.
In de R25 is het blok in lengte gemonteerd en in de Laguna in de breedte.
De versnellingsbak hoef je niet over te bouwen.
Als je het blok overbouwd, kom je dus in de problemen met de in- en uitlaatspruitstukken.
Als je een Laguna V6 met werkende motor hebt, kan je (of het ook heel blijft is een ander verhaal) de turbo en toebehoren monteren.
Waarschijnlijk is het mogelijk om een koppakking van een R25 turbo te monteren, voor zover ik weet is de boring hetzelfde gebleven en dat ze de extra volume hebben gekregen door de slag te vergroten.
(En nou hoop ik dat de nokkenassen hetzelfde zijn....)
Voor de rest resten er dus de nodige aanpassingen aan het injectiesysteem, koelsysteem en de remmen.
In het bovenstaande verhaal komt ook de R25 V6 turbo ter sprake.
Voor zover ik weet is het blok uit de Safrane Bi-turbo in wezen hetzelfde blok uit de R25, namelijk het oude PRV blok (Peugeot, Renault en Volvo hebben dit blok gebruikt).
Voor de ombouw van dit blok naar een turbo, kan je een gewoon 3 liter V6 blok dat in de vroege Laguna V6's is gebruikt, gebruiken.
Dit is een opgeboorde versie van het (oorspronkelijk 2,8 liter) PRV blok.
De R25 heeft hetzelfde blok gebruikt, maar dan in 2,5 liter vorm en pompte er 205 PK en een hele grote berg koppel uit.
Dus als je een Laguna V6 wilt bouwen, zou ik persoonlijk gaan zoeken naar een complete Laguna V6, eventueel met een kapotte motor en een R25 V6 turbo.
In de R25 is het blok in lengte gemonteerd en in de Laguna in de breedte.
De versnellingsbak hoef je niet over te bouwen.
Als je het blok overbouwd, kom je dus in de problemen met de in- en uitlaatspruitstukken.
Als je een Laguna V6 met werkende motor hebt, kan je (of het ook heel blijft is een ander verhaal) de turbo en toebehoren monteren.
Waarschijnlijk is het mogelijk om een koppakking van een R25 turbo te monteren, voor zover ik weet is de boring hetzelfde gebleven en dat ze de extra volume hebben gekregen door de slag te vergroten.
(En nou hoop ik dat de nokkenassen hetzelfde zijn....)
Voor de rest resten er dus de nodige aanpassingen aan het injectiesysteem, koelsysteem en de remmen.
Dit vindt ik wel een erg grove voorstelling van zaken ! 
De laatste Z7X uit de Safrane is inderdaad een familielid van de PRV motor. Maar dan wel met een geometrisch aangepaste gietvorm voor de krukkast en andere vormen voor de koelkanalen. Met een compleet andere krukas, drijfstangen en zuigers. Andere lagermaten en lagerschalen.
De motor uit de 25V6 Turbo is een speciale variant met een cilinderinhoud van 2458cm3 door toepassing van een andere krukas ! met 10mm kortere slag van 63 i.p.v. 73mm (2849cm³ variant). Door de montage van andere zuigers en een ander model verbrandingskamer daalde de compressie verhouding van 9,5:1 naar 8,6:1. Dit is dus een compleet ander draaiend gedeelte.
Dus ff een andere koppakking op een 3,0l V6
, dacht het niet...
Dit is trouwens absoluut geen soepele motor, maar nog een met ouderwets turbo-lag gedrag. Bij 3000min-1 opeens een enorme duw in je rug. Opzich wel grappig
! Maar niet van deze tijd. Deze motor kan met zijn lay out wel dwars voorin een Laguna getransplanteerd worden. Maar teveel kosten voor teveel aanpassen.
De montage van een Biturbo Z7X 726 motor is veel simpeler door de grotere overeenkomsten tussen de gebruikte V6Žen en hun gelijke opstelling. Plus dat je van de Safrane een groot aantal componenten kunt gebruiken. Denk maar eens aan de benodigde remmen en velgen. En veel makkelijker door te verkopen. Want een beetje dealer kan door de standaard componenten gewoon servicen
!
[ This message was edited by: speedline on 2002-02-16 14:02 ]

De laatste Z7X uit de Safrane is inderdaad een familielid van de PRV motor. Maar dan wel met een geometrisch aangepaste gietvorm voor de krukkast en andere vormen voor de koelkanalen. Met een compleet andere krukas, drijfstangen en zuigers. Andere lagermaten en lagerschalen.
De motor uit de 25V6 Turbo is een speciale variant met een cilinderinhoud van 2458cm3 door toepassing van een andere krukas ! met 10mm kortere slag van 63 i.p.v. 73mm (2849cm³ variant). Door de montage van andere zuigers en een ander model verbrandingskamer daalde de compressie verhouding van 9,5:1 naar 8,6:1. Dit is dus een compleet ander draaiend gedeelte.
Dus ff een andere koppakking op een 3,0l V6

Dit is trouwens absoluut geen soepele motor, maar nog een met ouderwets turbo-lag gedrag. Bij 3000min-1 opeens een enorme duw in je rug. Opzich wel grappig

De montage van een Biturbo Z7X 726 motor is veel simpeler door de grotere overeenkomsten tussen de gebruikte V6Žen en hun gelijke opstelling. Plus dat je van de Safrane een groot aantal componenten kunt gebruiken. Denk maar eens aan de benodigde remmen en velgen. En veel makkelijker door te verkopen. Want een beetje dealer kan door de standaard componenten gewoon servicen

[ This message was edited by: speedline on 2002-02-16 14:02 ]
Als ik lees dat er maar 12 Biturbo's rondrijden, is de kans erg klein dat je een V6 Biturbo motor vindt.
Mijn informatie van de R25 V6 turbo is erg beperkt, maar ik wilde de overeenkomst aantonen.
Wat eventueel ook mogelijk is, is een 24 kleps kop van een Citroën XM / Peugeot 605 V6-24V te monteren.
Voor zover ik weet, is de motor van een Laguna V6, dezelfde 170 pk motor uit de zwakke XM's en 605's.
Helaas was de kop van de V6-24V erg zwak en is deze al vaak gesneuveld, dus ik denk dat de kans klein is, dat men deze motor ergens kan kopen.
Mijn informatie van de R25 V6 turbo is erg beperkt, maar ik wilde de overeenkomst aantonen.
Wat eventueel ook mogelijk is, is een 24 kleps kop van een Citroën XM / Peugeot 605 V6-24V te monteren.
Voor zover ik weet, is de motor van een Laguna V6, dezelfde 170 pk motor uit de zwakke XM's en 605's.
Helaas was de kop van de V6-24V erg zwak en is deze al vaak gesneuveld, dus ik denk dat de kans klein is, dat men deze motor ergens kan kopen.
Mmm, dan kun je net zo goed gelijk een '98er kopen, >98 is 24v. Maar dat is niet echt "vet" natuurlijk. Het idee is om iets echt bruuts te bouwen. Vandaar dat de doelstelling voorlopig nog een bi-turbo blijft. Maar bedankt voor alle info voor zover igg.On 2002-02-16 14:33, Willem S
wrote:
Wat eventueel ook mogelijk is, is een 24 kleps kop van een Citroën XM / Peugeot 605 V6-24V te monteren.
Greetz,
Leon
enne, eerst nog ff sparen

Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
Ik zou dan gewoon de safrane kopen ipv een hele moeilijke ombouw.
De Biturb is al vrij zeldzaam, dus je valt sodemieso al op bij het stoplicht. (en safrane&laguna lijken een beetje op elkaar, dus dat maakt ooknie veel uit)
Waar wil jij in hemelsnaam een biturbo blok vinden?
En een volvo turbo blok is ook nix?
Maargoed ut blijft jouw keus...
De Biturb is al vrij zeldzaam, dus je valt sodemieso al op bij het stoplicht. (en safrane&laguna lijken een beetje op elkaar, dus dat maakt ooknie veel uit)
Waar wil jij in hemelsnaam een biturbo blok vinden?
En een volvo turbo blok is ook nix?
Maargoed ut blijft jouw keus...
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
is een beetje klein he is maar een 1800tje
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
volvo t4 past idd in een laguna rti, dat wordt het dan als de biturbo in theorie al niet gaat passen. Kwou dat ik ff met een renault constructeur een pilsje kon drinken.On 2002-02-16 19:53, Stevie
wrote:
En een volvo turbo blok is ook nix?

Zijn er mensen die diepgravende constructie verhandelingen in bezit hebben rondom de laguna v6 /safrane?
Enne alle info blijft natuurlijk welkom.
edit: safrane is erg vette bak, maar de aanschafprijs is ook er hoog. in spanje staan 2 '95ers voor slechts 20.000 euro
En verzekering voor een auto van 175.000 gulden? das wel een jaarlijks probleem dan.
En ze zijn eigenlijk euh "lomp groot en zwaar" vind ik persoonlijk. met de ICE erbij weegt zo'n safrane +1800 kg, en dan is zelfs 268 pk niet genoeg om onder de 7 sec te komen 0-100
[ This message was edited by: Paanz on 2002-02-16 20:17 ]
Modifikatie: Serie DigiTuneOn 2002-02-16 19:54, Sven 5 Alpine Turbo
wrote:
is een beetje klein he is maar een 1800tje
Inhoud: 18 55 cc
Vermogen: 147 kW / 200 Pk 172 kW / 235 Pk
Draaimoment: 300 Nm bij 2400-3600 U/min 400 Nm bij 2400-3800 U/min
Topsnelheid: 235 km/h 245 km/h
Verbruik 90 km/h 7.0 l 6.8 l
Verbruik 120 km/h 9.5 l 9.3 l
Verbruik stad 13.8 l 12.5 l
Klein maar wel een beregroot koppel!
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
is een schaap in wolfskleren Roy
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
op de gallery idd ook
In Roosendaal rijdt er ook eentje rond. Een man van buitenlandse afkomst rijdt erin. Kwam een keertje benzine bij me halen. Hij had de voorbumper naar de kloten gereden en had nu maar over de hele lengte een roostertje geplaatst. Verbruik stad was 1 op 2,5. 

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
zo een t4 tje is geen renault blokkie meer mannen
weet je zeker dat dat in een laguna rti past of ben je in de war met de turbo uit een 440
weet je zeker dat dat in een laguna rti past of ben je in de war met de turbo uit een 440
Voor zover ik weet heeft de laguna rti een zelfde 1855cc 16 klepper erin staan. Als ik het goed heb heeft volvo op basis daarvan z'n t4 gebouwd voor de s40 e.d. Een laguna rti is overigens zo'n speciaal model hè, met 5 wielbouten, heavy remsysteem enzo. Hij is ook 139/140 pk, niet te verwarren met de 2.0 16v die dat ook is, want dit zijn totaal verschillende uitvoeringen. (toch??)
Renault gebruikt wel vaker Volvo blokken. Die 140 pk versie van de Laguna is een Volvo blok, de 2.5 liter 5 cilinder 20 klepper van Volvo (die klinkt zo lekker) is ook in de Safrane gepropt.
Effe over de 24V XM blok, de oude PRV versie is echter totaal anders als de nieuwe PSA versie.
Effe over de 24V XM blok, de oude PRV versie is echter totaal anders als de nieuwe PSA versie.
Klinkt idd lekker, en dat vind ik van een v6 ook het geval, vandaar de v6-ziekte die toegeslagen isOn 2002-02-17 11:20, Willem S
wrote:
(die klinkt zo lekker)
Effe over de 24V XM blok, de oude PRV versie is echter totaal anders als de nieuwe PSA versie.

Maar heb je enig idee wat het vermogen/koppel is van zo'n PRV uitgerust met 24v koppen?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
kijk maar eens op de site van garage de ringsleutel die hebben zo een 3 liter peugeot blok gebouwd voor in een alpine v6 gt
met een dta computer systeem en injectoren in f1 style dus in kelken
http://www.ringsleutel.nl
met een dta computer systeem en injectoren in f1 style dus in kelken
http://www.ringsleutel.nl
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
dat t4 blok van volvo past er zo in maar dan moet je wel het dashbord aanpassen want die klokken werken niet samen
+. is dan wel dat je 220 ppk hebt en daar kunn je ook nog eens flink mee aan het tunnen ik heb iets op een americaanse site gelezen (zal url nog f opzoeken) over een t4 met 310 pk erin
als je dat in een laguna hangt wil ie best hoor en kun je het v6 verhaal vergeten
of je moet een cliov6 blok erinhangen en daar de bi-turbo kit op hangen ik weet niet wat er dan gebeurd maar ik denk niet dat je hem nog op de weg houd
grtz Thomas
+. is dan wel dat je 220 ppk hebt en daar kunn je ook nog eens flink mee aan het tunnen ik heb iets op een americaanse site gelezen (zal url nog f opzoeken) over een t4 met 310 pk erin
als je dat in een laguna hangt wil ie best hoor en kun je het v6 verhaal vergeten
of je moet een cliov6 blok erinhangen en daar de bi-turbo kit op hangen ik weet niet wat er dan gebeurd maar ik denk niet dat je hem nog op de weg houd
grtz Thomas