Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Hapklaar
Contacteer:

Hoi,

Ik heb een Laguna 1.8rt met een lekke radiateur. Hierdoor zit er waarschijnlijk lucht in het koelsysteem, waardoor m'n gasverdamper bevriest (motor houdt namelijk vaak in boven 120kmph, alleen op gas). Ik wil nu de radiator gaan vervangen en het hele koelsysteem wat schoner maken (i.v.m. bruine smurrie in koelsysteem).
Wie kan me vertellen hoe ik het beste te werk kan gaan vanaf het moment dat ik een nieuwe radiateur heb gekocht? Alle tips zijn welkom, zoals demontage, montage, doorspoelen, ontluchten, etc. Ik heb al vaker gesleuteld aan auto's, maar dit klusje nog nooit hoeven doen.

Alvast heel erg bedankt!

Erwin
[ This message was edited by: Hapklaar on 2002-01-09 16:34 ]
Anonymous

Trek een ranzige overal aan zet een helm op ofzo (doe in ieder geval iets voor je giechel). Ga ff lekker rijden met de auto zodat hij goed warm is. Laat de motor lopen en draai dan met een handschoen het dopje van het koelvloeistofreservoir af (ja, dat is die waarop staat dat je dat niet moet doen) Dan vliegt de smurrie je om de oren, en dan is het in ieder geval uit je systeem.

Ik heb dit nog nooit geprobeerd maar hoorde hierover vorige week op de FNB (robert met het achterbergblok geloof ik ?). Er schijnen ook een soort pillen te zijn, maar dit is wel hardcore sleutelen natuurlijk :smile:
[ This message was edited by: Ploegah on 2002-01-09 16:47 ]
robert

hij heeft het over bruine drap, dus radiator dichtspul zit er al in.

kheb nog nooit aan laguna's gesleuteld, en wil dat ook niet (ok paul geen vrienden dan)
dus handige tips heb ik niet.
r
Anonymous

On 2002-01-09 16:48, robert
wrote:
kheb nog nooit aan laguna's gesleuteld, en wil dat ook niet (ok paul geen vrienden dan)
:lol:
Anonymous

Leeg laten lopen door onderste slang van de radiateur los te maken.
De boel lekker leeg laten lopen.
Dan een tuinslang in die slang en de boel aan de binnenkant schoonspuiten.
Hardnekkige smurrie blijft wel zitten, je kunt nu je koelsysteem vullen met koelvloeistof, maar die is weer binnen no-time weer bruin.
Het beste kan je dit 's zomers doen: je koelsysteem volgooien met water en een weekie rijden.
Dan de boel leeg laten lopen en opnieuw vullen.

En als alles schoon is kun je je radiateur vervangen (vergeet je thermostaat niet)
-----------------
Willem Snoek AKA Snoekie

Een Renault 19 met een 60 pk sterke C-motor, nu nog een turbo en een paar aanpassingen........
[ This message was edited by: Willem Snoek on 2002-01-09 18:02 ]
Paanz

mmm, je raad nooit wat ik gisteren uitgevreten heb...

Het hele koelsysteem gereinigd!!
Ik had namelijk het probleem dat de kachelradiateur verstopt zat, en das niet zo leuk in deze dagen.

Maar ga eerst ff eten nu, meer info volgt.

Laterr
Paanz

Ok, kweet niet of het koelsysteem van een 1.8 het zelfde is als een 2.0 en weet ook niet hoe het met de verdamperverwarming zit, maar het zal best op elkaar lijken.

Wat ik gedaan heb:
ff een flesje koelsysteemreiniger gehaald bij de dealer, en de helft daarvan er in het expansie vat gemikt. Volgens de gebruiks aanwijzing was dat niet de manier, en mag dat middel ook niet langer dan 24h erin zitten, maar heb me laten vertellen dat dat een beetje overdreven is.

Na het toevoegen een dag gereden (75km ofzo) het koelsysteem afgetapt en doorgespoeld met de tuinslang, gevuld met water en de andere helft van het reinigingsmiddel, weer een dag gereden, doorgespoeld met water en uiteindelijk gevuld met koelvloeistof en ontlucht. Hou er wel erg in dat als je em met water vult dat ie niet bevriest.

Doorspoelen:

- water op de onderste radiateurslang met de dop van het expansievat verwijderd, hierdoor zal het water door de waterpomp via het blok uit het expansievat komen (mits je thermostaat redelijk dicht is)
- om de kachelradiateur door te spoelen kan je het beste ff de connector bij het schutbord losmaken en afwisselend de onderste en de bovenste aansluiting op je schutbord doorspuiten.
- Zet ook ff water op de motorzijde van de connector met afwisselend je onderste radiateurslang en expansievat dop erop of eraf.
- Wat ik ook gedaan heb, maar das wel link om te doen, een waterslang aan de onderste radiateurslang gehangen met de kraan een beetje open, daarna de motor gewoon een tijd laten lopen, als dan de thermostaat opent alsie warm genoeg is paktie vers water uit de tuinslang om het vervolgens bij de bovenste radiateurslang er weer uit te kotsen Maar kijk daar mee uit. Risico op oververhitting als er teveel lucht in zat of alsie te weinig water krijgt!!

Vullen en ontluchten:

- beide ontluchtingsnippels opendraaien (1tje is een dopje op je kachelradiateurconnector >wat een woord zeg< en er zit er 1tje bovenaan je radiateur bij je rechter koplamp) daarna via het expansievat vullen met tot er bij de nippels uitkomt. Nippels dicht, motor starten op 1500 toeren draaien en via het vat het niveau op pijl houden.
- Dan nog 10 min laten draaien tot je fan is aangeslagen.
- Officieel hoef je geloof ik daarna niets meer te doen, maar ik heb daarna nog een tijdje de de nippels opengezet en ondertussen bij gevuld (met draaiende motor, dan kwamen er best nog wat luchtbellen uitzetten. Tis wel poten branden maar het werkt wel.
- D’r ging bij mij ongeveer een liter of 7 in.

Dat was het wel zo’n beetje geloof ik, pfff geloof niet dat ik eerder zo’n lang verhaal heb zitten typen, maar suc6 in ieder geval.

Groetjes Leon
Anonymous

On 2002-01-09 19:22, Paanz
wrote:

- Wat ik ook gedaan heb, maar das wel link om te doen, een waterslang aan de onderste radiateurslang gehangen met de kraan een beetje open, daarna de motor gewoon een tijd laten lopen, als dan de thermostaat opent alsie warm genoeg is paktie vers water uit de tuinslang om het vervolgens bij de bovenste radiateurslang er weer uit te kotsen Maar kijk daar mee uit. Risico op oververhitting als er teveel lucht in zat of alsie te weinig water krijgt!!
Ehhmmm, je kunt net zo goed de thermostaat eruit halen en door dat gat de tuinslang steken.
Maar ik vindt het een beetje overbodig, als je een tijd lang met alleen water en reinigingsmiddel rijdt, wordt 'ie net zo schoon.
En als je er niet zeker ervan bent, vul je 'm gewoon nog een keer met schoon water.
Paanz

On 2002-01-09 19:39, Willem Snoek
wrote:

Ehhmmm, je kunt net zo goed de thermostaat eruit halen en door dat gat de tuinslang steken.
Maar ik vindt het een beetje overbodig, als je een tijd lang met alleen water en reinigingsmiddel rijdt, wordt 'ie net zo schoon.
En als je er niet zeker ervan bent, vul je 'm gewoon nog een keer met schoon water.
ochja, wat heet overbodig, ik vond het ideaal gaan, want mijn tuinslang zat precies klem in die onderste slang, dus dat was een kwestie van slang er op, handgas op 2000 toeren (nee tis geen trekker of vrachtwagen, maar hij heeft cruisecontrol met extra functies :smile: ) en laat maar gaan dat ding. Dan wordt dat water ook nog een 98 graden voordat het er uit komt. Tis maar net wat het handigst is natuurlijk.

Greetz Leon
Bart V

On 2002-01-09 18:01, Willem Snoek
wrote:

Het beste kan je dit 's zomers doen: je koelsysteem volgooien met water en een weekie rijden.
Dan de boel leeg laten lopen en opnieuw vullen.

En als alles schoon is kun je je radiateur vervangen (vergeet je thermostaat niet)
-----------------
Willem Snoek AKA Snoekie

Een Renault 19 met een 60 pk sterke C-motor, nu nog een turbo en een paar aanpassingen........
[ This message was edited by: Willem Snoek on 2002-01-09 18:02 ]
Als je dat doet word ie uiteindelijk nog bruiner. Dat water tast alles aan, met als resultaat dat je leidingen gaan roesten. Gooi NOOIT water in je koelsysteem. Heb ik ook een keer gedaan (je moet wat als je met een kapotte radiator langs de weg staat) Sinds dien heb ik ook die bruine zooi erin.

Je kan beter je koelsysteem ontluchten zoals willem beschreef, maar dan i.p.v een week rijden met water, koelvloeistof erin gooien en dan na een week weer verversen, je leidingen worden dan inelkgeval niet aangetast. Maar die roestzooi krijg je er haast niet meer uit, tenzij je je kop eraf haalt en je hele blok leegzuigt, je leidingen en radiatoren spoelt.

Het blijft een renault probleem volgens mij.
Hapklaar
Contacteer:

Bedankt voor jullie hulp, ik denk dat het het maar eens ga wagen!
Dit forum is in ieder geval weer een handleiding rijker :wink:

Thanx
Anonymous

On 2002-01-09 21:49, Bart V
wrote:

Als je dat doet word ie uiteindelijk nog bruiner. Dat water tast alles aan, met als resultaat dat je leidingen gaan roesten. Gooi NOOIT water in je koelsysteem. Heb ik ook een keer gedaan (je moet wat als je met een kapotte radiator langs de weg staat) Sinds dien heb ik ook die bruine zooi erin.

Je kan beter je koelsysteem ontluchten zoals willem beschreef, maar dan i.p.v een week rijden met water, koelvloeistof erin gooien en dan na een week weer verversen, je leidingen worden dan inelkgeval niet aangetast. Maar die roestzooi krijg je er haast niet meer uit, tenzij je je kop eraf haalt en je hele blok leegzuigt, je leidingen en radiatoren spoelt.

Het blijft een renault probleem volgens mij.

Het gaat pas roesten als het gemaakt is van gewoon staal. De radiateur is van aluminium of koper en de kop is meestal van lichtmetaal.
De meeste leidingen (bij mij) zijn van rubber.
Enne, je krijgt pas roest als er zuurstof bij komt, dit noemt men corrosie.
Je weet toch ook wel dat een roestvast stalen boutje gaat roesten als je er een gewoon stalen moertje op draait?
robert

de zaak gaat ook electrolitisch corroderen omdat je verschillende metalen (verschillende soorten alu, messing e.d) met een geleider (water) verbindt.

soort batterijtje.
Anonymous

Klopt, met bruine koelvloeistof als resultaat.
Dit komt doordat zelfs Renault monteurs vergeten om bij een grote beurt om de 2 jaar de koelvloeistof te verversen.
Dit heeft als gevolg dat de koelvloeistof verzuurt en de metalen in het koelsysteem aantast.
En de combinatie van electrolytische corrosie en verzuurde koelvloeistof, geeft problemen op de lange termijn.....
Bart V

Tja, ik denk dat het bij mij toch gekomen is omdat ik er een keer water ingegooid heb. Die ijzeren leiding op je blok was bij mij naar de klote. dus ik had geen koel bij me en heb er toen water in geflikkerd. Sinds die tijd komt er bruine zooi uit.
Anonymous

Lijkt mij duidelijk, geen water erin mikken.

Maar hoe moet ik dat nu precies ontluchten dan ?

Ow sorry ik zie het al. Nevermind
[ This message was edited by: Ploegah on 2002-02-13 11:46 ]
Anonymous

Ik hoorde laatst een verhaaltje dat koelvloeistof op den duur verzuurd. Nu kan ik me nog van scheikunde herinneren dat zuren electriciteit goed geleiden.

Dus als de koelvloeistof te oud wordt, gaat het beter geleiden en dus krijg je meer electrolytische corrosie....
Water (hiermee bedoel ik dus gedestileerd kraanwater, kraanwater zit vol met mineralen en zouten) geleidt niet, het gaat pas geleiden als er zouten in zitten.

Als ik de plank volledig misgeslagen heb, kan dat best, want me laatste scheikunde les, is inmiddels 5 jaar geleden.
robert

ok, maar je koelsysteem is nooit 100.00% schoon, dus al je r zuiver water in gooit is er toch enige verontreiniging dus geleidbaarheid. Dat leidt tot corrosie, dus het oplossen van materiaal, nog meer verontreiniging dus. Binnen no time heb je dezelfde verontreiniging als kraanwater.
Anonymous

Kan hierover geen artikel worden geschreven op RTC.nl?
robert

ja hoor:

1 gebruik koelvloeistof
2 als je een probleem hebt onderweg, dan kan je het even fixen met water.
3 wacht niet te lang, ga door na 1.
4 debug mode intended crash here :smile:
Anonymous

Ik bedoelde eigenlijk eerste hulp bij bruine koelvloeistof :lol:
robert

2,3,1
Anonymous

Nu nog koelvloeistof verversen voor dummies :lol:
robert

Dummie S = Willem S? :lol:
Anonymous

Ikke niet hoor, 'k heb al een paar koelvloeistofverversingen op m'n naam staan.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

On 2002-01-09 19:22, Paanz
wrote:

- Officieel hoef je geloof ik daarna niets meer te doen, maar ik heb daarna nog een tijdje de de nippels opengezet en ondertussen bij gevuld (met draaiende motor, dan kwamen er best nog wat luchtbellen uitzetten. Tis wel poten branden maar het werkt wel.
- D’r ging bij mij ongeveer een liter of 7 in.

Groetjes Leon
Dat opzetten van de nippels met draaiende motor mag nooit, volgens het boekje. Alleen met de motor uit. Zal wel te maken hebben met het feit dat er druk opstaat als de motor loopt en er dus weer vloeistof uitgaat.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jeroen.k

Heb dus één keer in Luxembourgh gestaan met een kokende motor, toen d8 ik dus ook ff slim te zijn door het ontluchtingsnippeltje iets open te draaien...ging niet snel genoeg dus d8 draai hem nog maar iets open, toen had ik dus een heel mooi fontientje koelvloeistof en 3 liter vloeistof minder!!! Mag blij zijn dat ik mijn hoofd er niet boven had!!!Lijkt me dus een beetje gevaarlijke manier om je vloeistof te verversen!!!
Plaats reactie