Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik heb twee vraagjes.

Hoe kan ik het makelijkst en snelst zien of er nog genoeg olie in m'n versnellings bak zit? (R19)

En verder heb ik het volgende. Als ik m'n pookje in z'n drie duw met terug schakelen. Dus een beetje links in het sleufje duw. (dus naar links boven duwen van uit z'n 4) dan voel ik het tandwiel van de drie nog draaien en een klein tikje als hij pakt.
Maar als ik van uit z'n twee naar de drie schakel. Dus rechts boven in het sleufje duwen. (van uit 2 rechts naar boven duwen) Dan voelt het helemaal natuurlijk.

Dus ik dat getest van uit m'n 4. En ja hoor als ik terug schakel van uit de 4 naar m'n 3 en ik dan de pook een beetje naar recht boven duw. Dan is er totaal geen probleem.
(dus van uit 4 naar links boven en dan als hij ongeveer goed zit naar recht boven duwen).
En extra dubbel clutchen helpt niet... heb dat ook geprobeerd...

M'n vraag nu.... zou ik dit beter kunnen afstellen door de kopelings kabel (dus van pedaal) ietsjes in te korten. Dus dan staan de tand wielen ietsjes verder van elkaar vandaan.
Momenteel trap ik het pedaal kopeling tegen de bodem plaat aan. Of is er een andere manier om dit te verhelpen?

Of is dit gewoon teken 1 dat de kopeling binnen kort gereviseerd moet worden?

Alle hulp is welkom.....
[ This message was edited by: RickV16 on 2002-02-08 11:25 ]
wouter 16v

Koppeling kapot heb het gehad dat geen een versnelling het meer deed.
mark -19- 16v

heb je een 19 16v?

oei dan is het een duur grapje de koppeling vervangeng. ook moet ik helaas binnekort dat ding vervangen hmmmm.

suc6
-----------------
<b>16V is a beat on a Runway<b\>

[ This message was edited by: mark -19- 16v on 2002-02-08 13:14 ]
RickGT TURBO
Contacteer:

De auto waar ik het over heb is geen 16V. Maar een 1.4e. Maar die auto gaat over naar m'n vader, die hem op wil rijden. Nu staat er 113000 op de teller.

Ik ga dan (eind Mei uiterlijk) een 16V rijden. :smile:

Maar hoe duur is duur? Weet iemand dat?
wouter 16v

Ik heb alles toen beet gepakt want de motor moest er toch uit. maar ik geloof dat de koppeling, drukgroep en druklager. Ik dacht dat ik 200 300 euro kwijt was bij de dealer voor een clio 16v dan. En ik heb alles zelf gedaan.
Paanz

Als je koppeling niet geheel ontkoppeld onstaat het probleem doorgaans in alle versnellingen en zal als je stilstaat met draaiende motor iedere versnelling zich moeilijk in laten schakelen. Het klinkt me meer als slijtage in de ophanging van de schakelstang tussen pook en bak.

want een koppeling die niet geheel ontkopppeld kan je juist wel oplossen door te dubbel clutchen. Is het zo dat als je je pedaal net niet helemaal op de bodem intrapt 1 à 2 cm erboven, dat je dan als je stilstaat de versnellingen nog moeilijker ingeschakeld krijgt?
Anonymous

Koppelingsetje was geloof ik iets van 300 piek, dus een koppelingplaat, druklager en kleine dingetjes.
Je kunt de koppeling bij een 1.4 R19 op 2 manieren vervangen, je kunt de motor eruit takelen en de versnellingsbak laten zitten of je kunt de motor laten zitten en de versnellingsbak eruit halen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog steeds met de originele koppeling rijdt (173.000 kilometer)
Als je bak slecht schakelt, moet je eens de versnellingsbakolie verversen, dat veranderd je bak van een slecht schakelende hark tot een perfect schakelende bak.
Ik heb het toen laten doen bij een Reno garage voor 50 piek en ik heb er echt geen spijt van gekregen.

Dus, vervang de olie eens, is stukken goedkoper dan een koppeling vervangen
Michiel

Koppelstang misschien iets bijstellen! Misschien is het probleem dan opgelost!
Anonymous

Koppeling is niet af te stellen.
De beste manier om een koppeling te testen is om vol te acceleren in 2 en dan naar 4 of 5 en dan meteen na het abrubt lossen van de koppeling vol gas te geven, slipt 'ie, dan issie versleten.

Als de rubbers van de schakelstang zijn versleten, schakel je vaak "mis", hetzelfde geldt voor versleten versnellingsbak steunen of motorsteunen.

Ik blijf erbij, ververs de olie eerst voordat je begint aan dure reparaties....
Paanz

On 2002-02-08 21:03, Willem S
wrote:
Koppeling is niet af te stellen.
De beste manier om een koppeling te testen is om vol te acceleren in 2 en dan naar 4 of 5 en dan meteen na het abrubt lossen van de koppeling vol gas te geven, slipt 'ie, dan issie versleten.
je kan em ook gewoon in z'n vijf zetten, handrem er op. volgas en laat maar opkomen die koppeling. Als tie goed is (en je drukgroep zwaar genoeg is) moet je op deze manier je motor af kunnen moren. (stinkt wel hoor :grin: )
Steven
Car: M536

Beter gewoon proberen in 3 weg te rijden, als ie afslaat issie goed, rijd ie luid slippend weg dan niet.

of als je in z'n 3 iets van 4500 toeren draait: ontkoppelen flinke peut gas en koppeling laten schieten. Je auto hoort dan ff te 'schokken' als ie dan niet schud en toerental gelijkmatiger zakt: kaput

Ook als de koppeling pas heel hoog aangrijpt --> bijna op.

Met een beetje gezond verstand is het zo te constateren.
Steven
Car: M536

On 2002-02-09 02:54, Paanz
wrote:

je kan em ook gewoon in z'n vijf zetten, handrem er op. volgas en laat maar opkomen die koppeling. Als tie goed is (en je drukgroep zwaar genoeg is) moet je op deze manier je motor af kunnen moren. (stinkt wel hoor :grin: )
Hmm jij bent niet erg lief voor je auto he? em in hoge versnellingen terugschakelen bij hoge snelheid, nu dit weer en je staat ook flink te burnen op je avatar en je had ook nog wat schade?

ik kan het mis hebben hoor...
Paanz

On 2002-02-09 13:26, Stevie
wrote:

Hmm jij bent niet erg lief voor je auto he? em in hoge versnellingen terugschakelen bij hoge snelheid, nu dit weer en je staat ook flink te burnen op je avatar en je had ook nog wat schade?

ik kan het mis hebben hoor...
Doorgaans ben ik heel lief hoor voor m'n auto, altijd netjes warmrijden. En normaal met de techniek omgaan. Die burn-out bijvoorbeeld dat is gewoon zo: stoep opgereden met de voorwielen, achterwielen er tegen aan, handrem er op en voorzichtig in z'n 1 koppeling los. Er lag zand op die stoep dus no preblemo. Gedurende dat roken staat ie gewoon rustig 3000 toeren te draaien zonder enig geklapper of gebonk. dus das best lief zo'n burnout. En dat koppelings verhaal is gewoon in geval van een echt goeie koppeling. Ter indicatie van mijn rijstijl: heb een keer de boel opengehad (differentieel was kapot, borgring uit z'n borging geschoten) en koppelingsplaat was nog 7mm dik. Nieuw istie 8,5mm. (ik heb em met 120.000 gekocht toen 160.000 gelopen) Dus dat is niet slecht dacht ik zo. En schade heeft ie niet hoor!

Greetz Paanz
Patrick

heeft niks met de platen te maken,je hebt dan de sinchromesch[ik hoop dat je dat zo schrijft]versleten.
deze ringen zorgen ervoor dat je tandwielen bij op en terug schakelen in de juiste positie staan.
ik heb het al bij een aantal auto's gehad en heb er infeite jaren mee kunnen doorrijden.
ik zou het laten nakijken als je de koppelig doet vervangen,het lijkt mij niet nodig dit eerder te doen.
heb er zelf het meest last van gehad in twee en drie,maar nogmaals gewoon doorrijden en niet te veel op blijven letten.
zoals je het verteld moet je echt het probleem opzoeken om het te voelen??
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

als je synchromesh ringen versleten zijn schakel je over met een kraak net als bij verkeerd toerental zonder koppeling schakelen
dubbelklutsen help daarbij wel dus wat onze vriend heeft is waarschijnlijk ouwe versnellings bak olie
controle olie pijl is makkelijk aan de zijkant van je bak zit een grote stop met inwendige inbus
die er uit draaien dan moet er bij een rechtstaande auto een beetje olie uitlopen
is dat niet zo bijvullen totdat het er uitloopt dop er weer in maar ververs je olie maar lekker en doe er een teflon toevoeging bij schakeld ie weer nieuw
schakel stangen afblijfen want dan doet ie dat bij meerdere versnellingen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Bart V

On 2002-02-08 13:01, mark -19- 16v
wrote:
heb je een 19 16v?

oei dan is het een duur grapje de koppeling vervangeng. ook moet ik helaas binnekort dat ding vervangen hmmmm.

suc6
-----------------
<b>16V is a beat on a Runway<b\>

[ This message was edited by: mark -19- 16v on 2002-02-08 13:14 ]
Is dat zo mark???? gaat je dan idd veel geld kosten.
Bart V

On 2002-02-08 18:53, Willem S
wrote:
Koppelingsetje was geloof ik iets van 300 piek, dus een koppelingplaat, druklager en kleine dingetjes.
Je kunt de koppeling bij een 1.4 R19 op 2 manieren vervangen, je kunt de motor eruit takelen en de versnellingsbak laten zitten of je kunt de motor laten zitten en de versnellingsbak eruit halen.
Als je je koppeling gaat vervangen moet je absoluut je motor eruit halen. Als je er al in slaagt om alleen je bak los te krijgen is het een klote werk om deze weer te centreren. Bovendien als je je motor eruit haalt kan je overal makkelijk bij en je motor goed controleren en schoonmaken.

Mazzel
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

wel nee
als je spullen hebt hoeft dat niet
je plaats een motor brug zodat jeje motor van boven af steund motor steunen en bak steunen los sub frame rechts olossen links de bouten er uit en die onder steunen dan kan je je bak zo tussen je subframe wegleggen ff drukgroep los schroeven en nieuwe monteren druklager peuter je er ook zo tussen uit
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
RickGT TURBO
Contacteer:

On 2002-02-08 18:52, Paanz
wrote:
want een koppeling die niet geheel ontkopppeld kan je juist wel oplossen door te dubbel clutchen. Is het zo dat als je je pedaal net niet helemaal op de bodem intrapt 1 à 2 cm erboven, dat je dan als je stilstaat de versnellingen nog moeilijker ingeschakeld krijgt?
Dat ga ik zo even proberen.
Ik laat morgen ochtend even weten wat de uit komst is. Thanks!!!!!!!
RickGT TURBO
Contacteer:

Wat is af moren? Het klinkt mij in de oren als niet voor zichtig maar gewoon bruut kracht er op zetten....
RickGT TURBO
Contacteer:

On 2002-02-09 17:30, patrick b
wrote:
heeft niks met de platen te maken,je hebt dan de sinchromesch[ik hoop dat je dat zo schrijft]versleten.
deze ringen zorgen ervoor dat je tandwielen bij op en terug schakelen in de juiste positie staan.
ik heb het al bij een aantal auto's gehad en heb er infeite jaren mee kunnen doorrijden.
ik zou het laten nakijken als je de koppelig doet vervangen,het lijkt mij niet nodig dit eerder te doen.
heb er zelf het meest last van gehad in twee en drie,maar nogmaals gewoon doorrijden en niet te veel op blijven letten.
zoals je het verteld moet je echt het probleem opzoeken om het te voelen??
Ja dat is waar. (ben een piet luttige perfectionist...) En tevens doet hij het minder als hij goed warm is. Dus ik ga eerst eens even de olie vervangen.
Arjen

Kijk eerst ff of de automatische stelinrichting wel goed werkt. Deze wil bij de meeste Renaults nog wel eens problemen geven. Ik heb het ook wel eens gehad dat mijn 19 lastig van 3 naar 4 ging. FF het stelmechanisme ingespoten met WD40 en het probleem is voor altijd weggebleven. Het stelmechanisme zit onder bij je pedaal.
Plaats reactie