Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Ik zou graag willen weten wat jullie tanken.

Waarom is er zo een groot verschil in prijs tussen oeral en de Esso ?

Denken jullie dat Oeral een minder kwaliteit van diesel is dan Esso? Zou het de motor schaden ?

Bedankt

Michel
catrinus

diesel Arjen moet je horen. Je favoriete brandstof:wink:

Nee ff zonder gekheid. Volgens mij ligt het gewoon aan de inkoop en de productie kosten. en natuurlijk voor hoeveel de pomp het verkoopt. Shell is de marktleider kwa brandstof. Maar ga ik bij ons naar de bim toe te tanken dan betaal ik zo 5 cent minder voor een liter(oke 2 euro cent)
There will be plenty of time to rest when your dead
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Ik heb weleens gehoord dat bij de zogenaamde "witte" pompen de resten uit tankauto's wordt verkocht, en dat het daarom goedkoper is..
MartinGTT

Bij ons Oosterhout/Breda is een ware prijzen concurentie bezig. Er zit nu een tankstation in Oosterhout waarbij je alleen maar met een pasje kan betalen. Benzine schilt zn 8 a 9 cent (zeg ongeveer 4 eurocent) Maar aan de kwaliteit doen deze verschillende pompen niet voor elkaar onder het is maar net welke prijzen ze van het hoofdkantoor door krijgen. Vaak is t zo dat als shell er een paar cent erop gooit gaan andere tankstations mee. Dit is dus niet noodzakelijk. En als de concurentie dit niet doet krijg je die prijs verschillen.
jeroen.k

Is inderdaad zo. De meeste witte pompen verkopen de 'restjes' van onderuit de tank (Niet van de tankwagen, maar van daar waar het geproduceerd wordt) Dit is natuurlijk niet schadelijk, maar meer psychologisch. Shell is idd marktleider en bepaalt de prijs. Geen enkel groot benzine verkopend bedrijf durft namelijk met Shell te concureren (door de prijs lager te houden). Dit komt doordat Shell verschrikkelijk veel geld in de reserves heeft. Dus als ze met zn allen tegen shell gaan vechten doet shell gewoon lekker mee (is mooi voor ons, want dan wordt de benzine een stuk goedkoper). Bij zo'n prijzenslag verkopen ze de benzine voor een niet kostendekkende prijs. Degene met het meeste geld houdt dit het langste vol en wint. Eind van dat verhaal zou dus betekenen dat alle grote jongens, behalve shell failliet zijn en shell helemaal geen concurrentie meer heeft. Zelf tank het liefst bij de Gulf, die is ook wat goedkoper als de rest. En met mn pas krijg ik daar zo'n 4 eurocent korting per liter. Je moet in principe gewoon rekenen dat je bij al dei grote jongens ook betaald voor alle reclame die ze maken, voor de spaaracties die ze doen en voor de grote kantoren die alles aansturen.
RickGT TURBO
Contacteer:

Dit komt omdat Shell de rafinaarderijen bezit. Er zijn voor de BeNeLux maar 4 of 5 punten waar ingekocht van kan worden.

Het onderste uit de tank wagen... het heeft wel nadelen. Het nadeel is dat je meer bezinksel hebt. Dus je carburateur is veel sneller vies.
M'n zusje je d'r 205 had al twee keer dat de carburateur schoon gemaakt moest worden. Toen tankte ze alleen maar Total. Nu tankt ze Shell...

Maar verder valt het juist wel mee.
Ik tank Tango in Mijdrecht meestal. Deze Tango heeft heel veel tank verkeer en dus word hij veel vaker bij gevult. En als er gevult word dan is het altijd een totale tankwagen en tot het nokkie vol. Dus veel minder kans op veel bezinksel daar.

Maar wel natuurlijk de goede prijzen :smile:
RickGT TURBO
Contacteer:

ps. ik geloof dat Shell (en partners) van die 4 of 5 Rafinaarderijen er 3 of 4 bezit.
robert

volgens mij kopen de wittepompen overal op de markt waar zich koopjes voordoen. Overschotten enzo, een beetje speculatie dus.
De kwaliteit is daardoor variabel. Ik zeg niet dat het slecht is, de ene keer is het shell achtig spul, de andere keer kan het esso achtig spul zijn. Als in de herfst het ineens erg koud word gaan de grote maatschappijen meteen over naar winterbenzine. Kan heel best zijn dat je bij de witte pomp nog een weekje zomerbenzine tankt om dat die dan op de markt gedumpt wordt.

Wist je trouwens dat de basis-benzine van de grote merken gewoon uit hetzelfde vat komt?
Als het van het vat naar de tankauto wordt gepompt worden er pas de merk-specifieke toevoegingen bijgedaan. Zoals motorcleaner, kleurstof, anti-icing spul enzo. Die toevoegingen (en de marketing) zijn het verschil!
jeroen.k

Pcies! Het is eigenlijk allemaal dezelfde benzine (op kleine verschillen na dan). En Shell is opzich eigenlijk helemaal niet zoveel groter als de rest qua benzine, maar heeft er ook meer om heen (op olie gebaseerde producten onder andere merknamen)
RickGT TURBO
Contacteer:

Wat is het verschil tussen winter en zomer benzine dan????\
robert

Benzine is een mix van zware en lichte componenten. De lichte verdampen (of 'koken') al bij een lage temperatuur.

In winterbenzine zit wat meer lichte componenten, om start bij lage temp (lees: de verdamping bij lage temp) mogelijk te maken.

's zomers doet men dat liever niet, omdat bij een beetje zon de benzinetank zo staat te meuren. (lees: de benzine begint een beetje te koken)

In ouwe benzine zit ook minder lichte componenten, dus als je daar 's winters je koude auto mee aan de praat probeert te krijgen gaat dat ook lastiger.

Tis voor de consument niet achter te komen wat je nu precies tankt. Dat wordt door de grote goden (benzinemaatschappijen) voor je geregeld. Er wordt heel wat afgemixt door die maatschappijen. Dat doen ze om aan verschillende eisen te voldoen, zoals bv. oktaangetal, verbrandingswaarde.
Soms is er ineens weerstand tegen een component zoals tetra-ethyl-lood, want das slecht voor de kat. Dat werd gecompenseerd door er meer tolueen achtig spul in te gooien. Maar ja das weer <a href="mailto:k@nkerverwekkend" target="_new">k@nkerverwekkend</a>, dus dan stopt men er maar een beetje methanol in. Daar kunnen ouwe rubber slangen weer niet tegen. enzovoorts. (daarom is er een periode geweesd dat die slangen vaker lekten)

Vroeger zat er in de winter anti-icing spul in. Tegenwoordig hebben auto's daar niet meer zon last van, dus dat dure spul zit er minder in.
Mijn ouwe motor heeft nu ook veel meer last van icing dan vroeger. De benzine is gewoon anders geworden.
Anonymous

Maar zijn die zogenaamde bezinksels wel schadelijk voor de motoren.

Als je bv. met een diesel motor 500 000km kunt afleggen als je tankt bij shell.
En als je Oeral tank en je kunt maar 450 000km rijden dan vindt ik het belachelijk om bij de shell te gaan tanken.

Ik zou eigenlijk meer een antwoord willen als het al dan niet ECHT schadelijk voor de motor is.

Ik lees ook berichten op het net dat sommige mensen beweren dat ze langere afstanden kunnen rijden met 1 merk dat met het ander (mijn persoonelijke mening hierover is dat het alleen maar tussen de oren zit)

Bestaan er eigenlijk testen waarbij ze verschillende tankstations met elkaar vergelijken ?

Bedankt

Michel
robert

ja sorry we lullen meteen over benzine, terwijl de vraag over diesel ging.

Dieselbezinksel is volgens mij niet zanderige vervuiling as in: "onder uit het vat", maar meer de hele zware componenten zoals parafine, of verbindingen daarvan met water.

Zanderig spul blijft toch gewoon in je brandstoffilter hangen? Niet voor nix zit er op diesels een heel fijn filter.

Parafine wil bij lage temp nog wel eens uitvlokken (stollen) en zo slijmerige troep
vormen dat je brandstoffilter verstopt.
Tis niet zo slecht voor de motor want die krijgt gewoon minder brandstof.

Maar bovenstaande is een beetje gokken, van diesels weet ik niet zoveel.
MartinGTT

De echte troep blijft toch achter onderin de opslagtanken van het benzine station zelf.
Plaats reactie