Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Menno

Ik ben een beetje met 't geluid in me auto aan 't prutsen, maar vroeg me eigenlijk een beetje af of iemand wat zinnigs kan zeggen over 't filteren van de diverse speakers.

Ik heb begrepen dat je bij gewone speakers 't beste de allerlaagste frequenties weg kan laten, maar hoe laag is laag?

Bij een subwoofer natuurlijk hoog wegfilteren, maar ook erg laag?

Welke frequenties moet ik aan denken, en waar is 't van afhankelijk? (merk/type boxen, vorm v/d auto, muzieksoort?)

Als laatste vroeg ik me af wat de invloed is van de stijlheid van de filters.

Wie kan er wat meer over vertellen?
rev it like a rental
robert

ik denk dat je het beste een boek kan scoren over de principes van zelfbouw.
gegarandeerd avondvullend programma met formuletjes.
Robke
Car: Lexus IS250

Er zijn verschillende soorten "steile" filters, namelijk 8dB, 12dB, 18dB en 24dB. Dat zijn in ieder geval de meest voorkomende.
Hoe steiler de filtering is, hoe sneller dat de frequentie afgekapt wordt. Als je een speaker met een 6dB filter affiltert op 500 Hz, dan zal hij de frequenties vanaf die 500Hz dus ook nog meespelen en dat zwakt langzaam af naarmate de frequentie stijgt. Al je met een 24dB filter een speaker op 500Hz affiltert, dan zal hij die frequenties vanaf de 500Hz minder hard afspelen.
Je moet het zien als een horizontale lijn, die naar beneden afgebogen wordt op de plek waar je hem filtert, hoe steiler de filer, hoe sneller de lijn naar benden zal gaan.

Bij het filteren van je luidsprekers is vooral het formaat het belangrijkst.
Menno

d'r was nog niet genoeg te doen..........

Enige vuistregels om met een beetje bagage direct de goede kant op te experimenteren zijn geen optie?
rev it like a rental
Robke

Als je een subwoofer hebt, kun je die het beste filteren op 80HZ voor een 10" en 50Hz voor een 12" of groter. De luidsprekers hetzelfde afhankelijk van hoe je de sub hebt gefiterd.
Anonymous

Heb zelf een pioneer deh945R, hiermee kun je alles zelf op de headuinit regelen. In het beokje staan allerlei grafieken over hellingen en blablabla. Maar goed het schijnt wel een wereld van verschilop te leveren.
Menno

On 2002-02-07 19:15, robclio16V
wrote:
Er zijn verschillende soorten "steile" filters, namelijk 8dB, 12dB, 18dB en 24dB. Dat zijn in ieder geval de meest voorkomende.
Hoe steiler de filtering is, hoe sneller dat de frequentie afgekapt wordt. Als je een speaker met een 6dB filter affiltert op 500 Hz, dan zal hij de frequenties vanaf die 500Hz dus ook nog meespelen en dat zwakt langzaam af naarmate de frequentie stijgt. Al je met een 24dB filter een speaker op 500Hz affiltert, dan zal hij die frequenties vanaf de 500Hz minder hard afspelen.
Je moet het zien als een horizontale lijn, die naar beneden afgebogen wordt op de plek waar je hem filtert, hoe steiler de filer, hoe sneller de lijn naar benden zal gaan.
dat de steilheid van een filter de filtersteilheid is snap ik, maar wat ik me afvroeg is de invloed hiervan op speakers/geluid. Is 't gedrag van speakers ook zo stijl, of niet, en hoe kom je daar achter? en waar hangt dat van af?

FIY voorin:
voor een 2weg composetje 16,5cm
achter 2weg speaker 16,5cm
1x 8" subwoofer in een kleine gedempte behuizing.
Dirk (CRX)

Ten eerste, de speakers in de deur kunnen zoals je zelf vaak wel merkt de hele lage tonen niet aan op harder volume, dus heb je deze op een versterker zet die dan op High Pass (alles beneden de (variabele) crossover aan Hz. tonen laat hij dan weg) kan dit niet, kun je eventueel een filter kopen, die ertussen zetten.

De achterspeakers, kunnen, zonder een subwoofer prima Fullrange (ongefilterd) spelen. Heb je alleen een subwoofer en ga je wederom naar echte harde volume's dan zou ik die ook high pass filteren vanaf zo'n 60/70 Hz.

De subwoofer is puur mening afhankelijk.. ik ken mensen die spelen tot op 150 Hz sommige tot 200 Hz. Die van mij staat persoonlijk op dit moment ergens rond de 65/75 Hz en lager te spelen, dit omdat de woofer anders teveel signaal krijgt en gaat overheersen qua decibel.

Er staat overigens op de doos van de speakers, en vaak ook wel achterop de speaker welk frequentie bereik hij KAN spelen.

Uuhm, nu ben ik de rest v/d vraag vergeten :lol:
Roy
Moderator

Voor je gewone speakers is het een beetje afhankelijk van de muziek die je draait maar tussen de 100 en 150 hertz is meestal voldoende.

Voor een sub proberen hem niet hoger te laten spelen als 100 hertz.
De allerlaagste tonen hoef je niet weg te filteren omdat je sub die toch niet geeft. Over het algemeen heb je alleen met test cd's die hele lage tonen en niet met normale muziek.
5 GT Turbo '88 GT5
Menno

On 2002-02-07 19:18, robclio16V
wrote:
Als je een subwoofer hebt, kun je die het beste filteren op 80HZ voor een 10" en 50Hz voor een 12" of groter. De luidsprekers hetzelfde afhankelijk van hoe je de sub hebt gefiterd.
De filters als 't ware op elkaar aan laten sluiten? klinkt logisch
Dirk (CRX)

de filters moeten elkaar iets overlappen.. omdat ze afhellen en niet direct afknijpen..
Robke

Meestal kunnen speakers veel verder in de frequentie doorspelen dan waar ze op afgefiterd worden. Dus als je er geen filter tussen zou zetten, spelen bijvoorbeeld je woofertjes voor in de deur, nog frequenties van 9000Hz. Het beste is om je tweeters zo laag mogelijk af te filteren om het geluid van de stemmen zo hoog mogelijk te laten komen, dat heeft met het zogenaamde soundstaging te maken. Als ik daar lles over uit moet gaan leggen, ben ik nog wel een paar uur bezig dus doe ik dat maar niet :smile:.
Een luidspreker heeft dus bijna nooit van zichzelf die "steile" eigenschap, daarom gebruikt men filters.
Dirk (CRX)

elke speaker, zeker bij composets, is gemaakt voor zijn eigen frequentiebereik, meestal hebben ze dan ook filters erbij, bij Co-axiale luidsprekers ook wel maar meestal met zo'n klein weerstandje, van mindere kwaliteit, maar het werkt wel.
Menno

On 2002-02-07 19:30, JBL-GT-Turbo
wrote:
elke speaker, zeker bij composets, is gemaakt voor zijn eigen frequentiebereik, meestal hebben ze dan ook filters erbij, bij Co-axiale luidsprekers ook wel maar meestal met zo'n klein weerstandje, van mindere kwaliteit, maar het werkt wel.
zowel bij 't composetje als bij de coaxen achter zit een losfilterkastje. Die wou ik voorlopig maar ff ongemoeid laten, neem aan dat de luidsprekerbouwer hier wel over nagedacht heeft.
Dirk (CRX)

nou bij die plop speakertjes kan ik geen filterkast ontdekken.. die standaard dingen in mijn GT T bijvoorbeeld..
Menno

ik heb ook geen standaard plop speakertjes :smile:
-----------------
"if you're not breaking parts, you're not making enough power"
[ This message was edited by: Menno on 2002-02-07 19:55 ]
Robke

Bij wat duurdere coax luidsprekes zitten inderdaad ook filterboxen. Dan zijn het meestal 12dB filters, als er alleen een condensatortje tussen de tweeter zit is alleen de tweeter 6dB afgefilterd.
robert

en de fase is verschoven.
Dirk (CRX)

juist :smile: dat was het nog :smile: ze zetten + en - precies andersom bij de tweeters omdat hoge tonen sneller zich verplaatsen als lage, dus moet je ze 'vertragen' door ze uit fase te halen..

heb ik ookal geprobeerd bij mij speakers, klonk niet geweldig, moet ik zeggen.
Erix
Contacteer:

Klein algemeen overzichtje van de meest gebruikte scheidingsfrequenties:

2 way system bass to treble 3 kHz - 5 kHz

3 way system bass to mid 500 Hz - 1.5 kHz
mid to treble 3 kHz - 5 kHz

4 way system bass to low-mid 200 Hz - 400 Hz
low-mid to mid 800 Hz - 1.5 kHz
mid to treble 3 kHz - 5 kHz

super-tweeter - 5 kHz - 10 kHz

[ This message was edited by: Eric [-ZYX-] on 2002-02-07 20:02 ]
robert

nou moet ik zeggen dat die electrofiltering al eventjes geleden was...

ik dacht meer dat een 6db hoog-doorlaat filtering van de tweeter met een condensator een fasedraaing van 90 graden bij de kantelfrequentie had, en een 6 db hoog-affiltering van de squaker (of pieper of blaffer weet ik veel) met een spoel eveneens een fasedraaing van 90 graden, maar dan de andere kant op.
Als de kantelfrequenties netjes op elkaar aansluiten staat daar de boel dus in tegenfase (90+90=180). Als de tweeter even 'diep' gemonteerd is als de squaker (zoals bij zon simpel 2weg setje) dan word dat opgelost door de pooltjes van de tweeter om te draaien.

Als de beide -drivers- :cool: niet even diep gemonteerd zijn , maar op een halve golflengte afstand (bij bv 3300 hz is dat 5, 15, 25 cm...), of ze staan heel ver uit elkaar dan hoeft dat niet.

volgens mij heeft de geluidssnelheid niet zoveel met de frequentie te maken.
MyZ

On 2002-02-07 19:20, -Roy-
wrote:
Voor je gewone speakers is het een beetje afhankelijk van de muziek die je draait maar tussen de 100 en 150 hertz is meestal voldoende.

Voor een sub proberen hem niet hoger te laten spelen als 100 hertz.
De allerlaagste tonen hoef je niet weg te filteren omdat je sub die toch niet geeft. Over het algemeen heb je alleen met test cd's die hele lage tonen en niet met normale muziek.
Die hele lage tonen moet je wel filteren, en ze zijn er echt alleen hoor je ze niet maar voel je ze! Die hele lage tonen 10/20 Hz kunnen gefilterd worden dor een subsonicfilter. Dit levert weer extra vermogen als deze gefilterd worden aangezien
bij hele lage tonen er heel veel luchtverplaatsing nodig is (lengte van de golf). Veel luchtverplaatsing is veel vermogen. Je hebt bij <!-- BBCode Start --><A HREF="http:// <a href="http://www.acr.ch" target="_blank" target="_new">http://www.acr.ch</a> " TARGET="_blank"> <a href="http://www.acr.ch" target="_blank" target="_new">http://www.acr.ch</a> </A><!-- BBCode End --> kleine filters die tussen de cinchkabels worden gezet en die dan die "overbodige, alleen maar vermogen vretende" tonen filteren.
RUBBERBURNER
Contacteer:

Bij DBraces speelde m'n woofers 't beste op zo'n 200mHz...
MyZ

mhz??? hoor je weinig van denk ik, :lol::lol::lol::lol:
Erix
Contacteer:

Die hele lage tonen moet je wel filteren, en ze zijn er echt alleen hoor je ze niet maar voel je ze! Die hele lage tonen 10/20 Hz kunnen gefilterd worden dor een subsonicfilter. Dit levert weer extra vermogen als deze gefilterd worden aangezien
bij hele lage tonen er heel veel luchtverplaatsing nodig is (lengte van de golf). Veel luchtverplaatsing is veel vermogen. Je hebt bij <!-- BBCode Start --><A HREF="http:// <a href="http://www.acr.ch" target="_blank" target="_new">http://www.acr.ch</a> " TARGET="_blank"> <a href="http://www.acr.ch" target="_blank" target="_new">http://www.acr.ch</a> </A><!-- BBCode End --> kleine filters die tussen de cinchkabels worden gezet en die dan die "overbodige, alleen maar vermogen vretende" tonen filteren.
Die ultra lage tonen weg filteren is inderdaad beter, ook voor je speaker als deze zwaarder belast wordt dan het werkvermogen (ongeveer helft van RMS vermogen)
Menno

On 2002-02-07 20:14, RUBBERBURNER
wrote:
Bij DBraces speelde m'n woofers 't beste op zo'n 200mHz...
Huh? is dat niet exteem laag, 0,2 Hz? Dat hoor je toch niet als mens? Zeker een gigantisch grote woofer?
rev it like a rental
MyZ

extreem hoog. 1 Mhz = 1.000.000 Hz
robert

On 2002-02-07 20:17, MyZ
wrote:
en 1 mHz = 0.001 Hz.

ok, flauw.
Menno

On 2002-02-07 20:17, MyZ
wrote:
1 m€ van mij ruilen voor een M€ van jou? :lol:
rev it like a rental
robert

meurotisch?
Arjen

Oke, achterspeakers (highpass) op ongeveer 125 Hz. Eventueel de tweeters loskoppelen. (je hebt toch een Marathon steje met losse filters achterin?) Hierdoor krijg je een ruimtelijker effect. Deze boxen hoeven ook niet echt hard mee te spelen. Wanneer je een extreme subwoofer hebt met een zware versterker hierbij een subsonic filter toepassen (tussen 25-35Hz). Lowpass voor de subwoofer zou ik ergens rond de 70-80 Hz doen met een 18 dB filter. Voorboxen highpass rond de 80Hz met 12 dB filter.

Hiermee heb je een mooie basis om het daarna helemaal af te stellen op je eigen smaak.

Succes
Arjen

Wanneer je de sub boven de 100Hz laat spelen dan wordt de bass heel erg plaatsbaar. Oftewel dan hoor je goed dat ie achter uit de auto komt. Eventueel nog ff experimenteren met de fase van de sub.
Menno

kommie zeer binnenkort ff stellen en bieren dan? (heb een paar zeerrr goeie cd's d'r voor)
Arjen

Menno, mail me anders maar ff wanneer het je uitkomt.
jeroen.k

Heb niet zo heel veel verstand van hoe het in auto's allemaal zit, maar ben het er niet mee eens dat je puur naar de maat van je speakers moet kijken. Je hebt bijv. ook 10" speakers die veel meer aankunnen als vele 12"speakers. Slimste lijkt mij gewoon om de doos te bewaren waar je speakers in zaten, daar staat vaak precies op wat zn frequentiebereik is en wat de ideale scheidingsfrequentie voor het filter is. Idd is een boekje over zelfbouw van boxen wel handig (als je tenminste een beetje technisch aangelegd bent) staan gewoon een aantal formules in waarmee je de waardes voor het filter en eventueel de subkist kunt opmeten. Ik koop voor mn thuis speakers altijd gewoon standaard filters van 6db werkt ook perfect hoor! Moet je dus aleen de maten van je kist een beetje berekenen.
Plaats reactie