-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
Moet je even op show your sound kijken bij die peugeot die een hoge score heeft.. of die swift .. daar staat een merknaam bij van echt kwaliteitspul.. voor binnen in wooferkisten kun je gewoon van dat eierdoos-schuim pakken (je kent het neem ik aan? van dat zwarte schuim met eierdoos uiterlijk)
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Als je de goede aantal liters gebruikt voor een wooferkist heb je geen wol nodig.
Alleen als je tekort liters hebt ...
Alleen als je tekort liters hebt ...
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
ik heb niet anders geweten dan dat er demping in zou moeten.. omdat de kist anders heel erg hol klinkt en de klank van de woofer dus precies hetzelfde..
als hij hol klinkt kan het zijn dat de maten van de box misschien niet optimaal zijn. Zodat staande golven van een bepaalde (de holle) frequentie op een paar manieren in de box passen. Hierdoor word de demping van die frequentie slecht. Tone in de buurt van die frequentie slaan dan steeds die holle frequentie aan.
Daarom zijn boxen ook nooit kubusvormig (?), en zijn er goede LxBxH verhoudingen bekend.
Oplossing kan misschien zijn: halverwege een extra wandje in de box bouwen, bij voorkeur schuin tov de wanden..
Daarom zijn boxen ook nooit kubusvormig (?), en zijn er goede LxBxH verhoudingen bekend.
Oplossing kan misschien zijn: halverwege een extra wandje in de box bouwen, bij voorkeur schuin tov de wanden..
Het beste kun je bituum platen nemen, die zorgen dat bijvoorbeeld het metaal van je auto niet meer trilt. Ook kun je je kist ermee beplakken aan de binnenkant, werkt veel beter dan wol of schuim.
Dynamat is bijvoorbeeld een merk die dus van dat soort matjes verkoopt, het is alleen wel erg prijzig. Je kunt die bituum matten wel een beetje vergelijken met dakleer, je moet het goed warmstoken en aandrukken. Ze worden trouwens ook wel eens loodmatten genoemd, want er zit lood in.
Groeten, Rob.
Dynamat is bijvoorbeeld een merk die dus van dat soort matjes verkoopt, het is alleen wel erg prijzig. Je kunt die bituum matten wel een beetje vergelijken met dakleer, je moet het goed warmstoken en aandrukken. Ze worden trouwens ook wel eens loodmatten genoemd, want er zit lood in.
Groeten, Rob.
namelijk maar eentje, die buiten het low-pass filter valt en dus niet aangestoten wordt?On 2002-02-07 18:45, robclio16V
wrote:
Het is zelfs zo Robert, dat je voor een subwoofer het beste een kubus vormige kist kunt maken, heb je het minste last van resonanties.
Voor de meeste woofers is het het beste om een kubusvormige kist te maken, alleen zit je dan in de auto met het ruimteprobleem. Je achterbank loopt schuin en daarom hebben de meeste kisten een schuine kant. Ook is het het beste om de basreflexpoort aan dezelfde kant als de woofer te houden!
waarom geldt dat dan wel voor sommige en weer niet voor andere woofers?
even afgezien van de beschikbare ruimte dan.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-07 19:05 ]
even afgezien van de beschikbare ruimte dan.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-07 19:05 ]
De ene woofer is er op gebouwd om bijvoorbeeld in een bandpass kist te spelen, de ander is er weer op gebouwd om zonder kist te spelen, zodoende. Maar voor vrijwel alle woofers is een kubusvormige kist toch het beste.
ja tuurlijk bouw je een klankbord woofer niet op een kubusvormige doos.
das is het geen klankbord meer.
ik hou het het maar even op dat de frequenties die in de kubus 'passen' door de filtering niet word aangeboden.
okdan!

das is het geen klankbord meer.

ik hou het het maar even op dat de frequenties die in de kubus 'passen' door de filtering niet word aangeboden.
okdan!


Je kan inderdaad bij de car-hifi winkel isolatie kopen maar dat is altijd vrij duur.
Dan kan je beter die noppen schuim erin doen.
Wat ook goed werkt maar bijna niemand weet: die groene isolatie plaatjes die je onder laminaat legt werkt ook zeer goed. Niet duur en gewoon bij de bouwmarkt te krijgen.
Heb ik er ook in zitten en klinkt zeer luid.
Dan kan je beter die noppen schuim erin doen.
Wat ook goed werkt maar bijna niemand weet: die groene isolatie plaatjes die je onder laminaat legt werkt ook zeer goed. Niet duur en gewoon bij de bouwmarkt te krijgen.

Heb ik er ook in zitten en klinkt zeer luid.
5 GT Turbo '88 GT5
Ik heb ook van die matten in mijn Clio....Maar die hebben gewoon een plaklaag, je kunt ze met een gewone schaar knippen en dan in alle hoeken en gaten plakken.On 2002-02-07 18:44, robclio16V
wrote:
Het beste kun je bituum platen nemen, die zorgen dat bijvoorbeeld het metaal van je auto niet meer trilt. Ook kun je je kist ermee beplakken aan de binnenkant, werkt veel beter dan wol of schuim.
Dynamat is bijvoorbeeld een merk die dus van dat soort matjes verkoopt, het is alleen wel erg prijzig. Je kunt die bituum matten wel een beetje vergelijken met dakleer, je moet het goed warmstoken en aandrukken. Ze worden trouwens ook wel eens loodmatten genoemd, want er zit lood in.
Groeten, Rob.
Het neemt heel goed de vorm van de auto aan.
En het klinkt veel beter als je de deur dicht gooit

Bij ons in de winkel hebben we 2 verschillende, dus de gewone platen, 50x50cm. En we hebben Dynamat, maar die is wel een stuk duurder.
Bij ons in de winkel kost 1 plaat(50x50)10 euro, dus niet echt goedkoop. Om een subkist goed te dempen heb je ongeveer(afhankelijk van de inhoud van de kist) 3 tot 5 matten nodig, maar dan is 'ie ook helemaal perfect gedempt.
Bij ons in de winkel kost 1 plaat(50x50)10 euro, dus niet echt goedkoop. Om een subkist goed te dempen heb je ongeveer(afhankelijk van de inhoud van de kist) 3 tot 5 matten nodig, maar dan is 'ie ook helemaal perfect gedempt.
Bitumen matten kun je het beste bij de doe het zelf winkel halen. Daar hebben ze zelfklevende matten die met folie zijn afgewerkt. Bijna hetzelfde als Dynamat, alleen is Dynamat iets flexiber maar wel een heeeel stuk duurder.
Een subwooferkast hoef je in principe nooit te dempen, hij gaat er echt niet hol klinken. Als hij hol klinkt dan heb je iets anders verkeerd gedaan. Een staande golf in een subkast is ook niet echt mogelijk, een 50hz golf heeft een lengte van ongeveer 50 meter, je moet dus een flinke kist bouwen om daar een staande golf in te laten passen...
Let wel op als je deurpanelen gaat dempen dat je hier NOOIT noppenschuim voor gebruikt, noppenschuim trekt vocht aan en in een deur zit meestal vocht genoeg.
Veel over dit onderwerp is te vinden op het forum van showyoursound.nl
Een subwooferkast hoef je in principe nooit te dempen, hij gaat er echt niet hol klinken. Als hij hol klinkt dan heb je iets anders verkeerd gedaan. Een staande golf in een subkast is ook niet echt mogelijk, een 50hz golf heeft een lengte van ongeveer 50 meter, je moet dus een flinke kist bouwen om daar een staande golf in te laten passen...
Let wel op als je deurpanelen gaat dempen dat je hier NOOIT noppenschuim voor gebruikt, noppenschuim trekt vocht aan en in een deur zit meestal vocht genoeg.
Veel over dit onderwerp is te vinden op het forum van showyoursound.nl
330 meter per seconde gedeeld door 50 is ongeveer 6.6 meter.
maar 50 hz klinkt ook niet echt hol. Sterker nog, je bent knap als je 50 hz zowiezo kan horen. Hol klinken komt door slecht gedempte hogere tonen. Ook al filter je de sub stijl af bij 100 hz kunnen er hoge "holle" frequenties in zitten, bijvoorbeeld door een opbrekende konus of het aanstoten van slappe niet gedempte wandjes.
Ook kunnen bepaalde frequenties mooi in de auto zelf passen. In feite zit je te luisteren in een box. Stel dat je luisterruimte 2 meter lang is, dan past daar mooi een staande golf in van 160 Hz, das nou net zon holle slecht gedempte frequentie.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-13 12:15 ]
maar 50 hz klinkt ook niet echt hol. Sterker nog, je bent knap als je 50 hz zowiezo kan horen. Hol klinken komt door slecht gedempte hogere tonen. Ook al filter je de sub stijl af bij 100 hz kunnen er hoge "holle" frequenties in zitten, bijvoorbeeld door een opbrekende konus of het aanstoten van slappe niet gedempte wandjes.
Ook kunnen bepaalde frequenties mooi in de auto zelf passen. In feite zit je te luisteren in een box. Stel dat je luisterruimte 2 meter lang is, dan past daar mooi een staande golf in van 160 Hz, das nou net zon holle slecht gedempte frequentie.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-13 12:15 ]