Ik wil wel eens zien hoe je controleert of de fan draait tijdens het rijden...
En boven de 60km/h moet de fan toch alleen bij extreme buitentemperaturen gaan draaien. Normaal is de rijwind boven 60km/h effectiever dan da fan...
Vriendin bovenop de motor en zonder kap rijden ?
Dit riekt naar een massastoring dus meten is weten...
Voor de 5gtt bovenaan. Rad. van een 5gtt worden na een jaar of 5 al minder vanwege de oxidatie van de lamellen. Koelvloeistof moet er toch minimaal om deze termijn ook wel vers in (levensduur waterpomp en verminderen elektro-chemische corrosie). Monteer dus een nieuwe radiateur en een 73°C thermostaat van een R4. Vervang de drukdop op het expansievat ook preventief.
Een verse waterpomp is pas nodig als er speling zit op de as, bij lekkage of bij geluiden. Let voor de betrouwbaarheid van de motor ook op de staat van de koelslangen. Bij een Ph.2 vooral die bij de turbo.
[ This message was edited by: speedline on 2002-02-04 01:59 ]
En boven de 60km/h moet de fan toch alleen bij extreme buitentemperaturen gaan draaien. Normaal is de rijwind boven 60km/h effectiever dan da fan...
Vriendin bovenop de motor en zonder kap rijden ?
Dit riekt naar een massastoring dus meten is weten...
Voor de 5gtt bovenaan. Rad. van een 5gtt worden na een jaar of 5 al minder vanwege de oxidatie van de lamellen. Koelvloeistof moet er toch minimaal om deze termijn ook wel vers in (levensduur waterpomp en verminderen elektro-chemische corrosie). Monteer dus een nieuwe radiateur en een 73°C thermostaat van een R4. Vervang de drukdop op het expansievat ook preventief.
Een verse waterpomp is pas nodig als er speling zit op de as, bij lekkage of bij geluiden. Let voor de betrouwbaarheid van de motor ook op de staat van de koelslangen. Bij een Ph.2 vooral die bij de turbo.
[ This message was edited by: speedline on 2002-02-04 01:59 ]
[quote]
On 2002-02-04 01:57, speedline
wrote:
Ik wil wel eens zien hoe je controleert of de fan draait tijdens het rijden...
En boven de 60km/h moet de fan toch alleen bij extreme buitentemperaturen gaan draaien. Normaal is de rijwind boven 60km/h effectiever dan da fan...
Vriendin bovenop de motor en zonder kap rijden ?
Dit riekt naar een massastoring dus meten is weten...
Hoi ,dat is idd moeilijk te controleren maar als ik stil sta dan moet ie toch wel gewoon gaan draaien ??? en waar zou die massastoring kunnen zitten denk je?? ik heb wel wanneer ik beide ramen naar boven doe of als ik m net getart heb dat ik het lampje met een accutje erop afgebeeld een beetje zie oplichten (zou er bij de dynamo of zoiets iets niet goed kunnen zitten??)
alvast bedankt ,Paskal
On 2002-02-04 01:57, speedline
wrote:
Ik wil wel eens zien hoe je controleert of de fan draait tijdens het rijden...
En boven de 60km/h moet de fan toch alleen bij extreme buitentemperaturen gaan draaien. Normaal is de rijwind boven 60km/h effectiever dan da fan...
Vriendin bovenop de motor en zonder kap rijden ?
Dit riekt naar een massastoring dus meten is weten...
Hoi ,dat is idd moeilijk te controleren maar als ik stil sta dan moet ie toch wel gewoon gaan draaien ??? en waar zou die massastoring kunnen zitten denk je?? ik heb wel wanneer ik beide ramen naar boven doe of als ik m net getart heb dat ik het lampje met een accutje erop afgebeeld een beetje zie oplichten (zou er bij de dynamo of zoiets iets niet goed kunnen zitten??)
alvast bedankt ,Paskal
Beste Gilles, ik heb wel interesse in zo'n koperen radiateur..m'n Phase I heeft namelijk dit probleem dat ondanks het inkicken van allerlei fans( radiateur, vapor-lockbeveiliging) er een ontzettende hitte onstaat onder de kap, wat denk je dat het beste is die redelijk oude radiateur vervangen die volgens mij goed functioneert, want in de winter gaf hij bij iedere vaart een mooi temperatuurtje, normaal loopt ie wel snel op en langzaam aan is om problemen vragen... of moet ik toch iets doen om die warmte te laten "ontsnappen", luchtuitlaten of iets dergelijks?On 2001-12-03 21:19, Gilles
wrote:
oi luitjes, wat oudere forum maar goed,
heb al geprobeerd bij de forum ''optimale koeling'' het volgende te vertellen, maar krijg zelf elke keer 'database error'
voor iedereen die interessen hebben in een upgrade van de radiator hoeft helemaal niet zo duur te zijn! (goedkoper als het orrigineel en beter!!)
hier wat navraag gedaan en wat bleek;
een radiator met koper binnenwerk hoeft maar 175,- incl te kosten, voor een r5gtt
ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar dit beloofd al genoeg natuurlijk!
bij Ra-da in breda moet je wezen voor deze radiators tel. 076-5652502
voor de gene die interressen hebben
of als iemand dit nog goedkoper kan wil ik het graag horen!!
Leuk voor de frisse wind onder de motorkap: de turbo 2 motorkap van <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.reichhard-motorsport.com/shop/index.html" TARGET="_blank">Reichhard Motorsport</A><!-- BBCode End -->.
Niet goedkoop, maar omdat deze kap een luchtuitlaat bevat in tegenstelling tot de luchtinlaat die de meeste mensen erin bakken, stroomt de lucht langs de radiateur en intercooler om daarna bovenlangs de auto weer te verlaten.
Niet goedkoop, maar omdat deze kap een luchtuitlaat bevat in tegenstelling tot de luchtinlaat die de meeste mensen erin bakken, stroomt de lucht langs de radiateur en intercooler om daarna bovenlangs de auto weer te verlaten.
Voor Maxxy. 1.2bar en originele sproeiers ? Zonder aparte oliekoeler ?
Al aan het sparen voor een complete motorrevisie ?!
Ik neem aan dat je weet dat het buitenwerk van de thermostaat moet blijven zitten i.v.m. de stromingssnelheid in het koelsysteem. Er bestaat nl. een grote kans dat je koelvloeistof op een normale temperatuur blijft en dat je motor oververhit. Dit omdat de koelvloeistof niet genoeg warmte mee kan voeren door de te hoge stromingssnelheid. Je sensor geeft een keurig beeld op de meter maar ondertussen...
Voor de elektrische storing: Ik ben ff het handboek aan het doorspitten. Voor het oplichten van het "accu"lampje bij zware belastingen. Maak je geen zorgen. Dit is vrij normaal bij zwaar lopende raamrubbers of ruitmechanieken. Je kunt wel de raamrubbers "smeren".
Voor koelprobleem. In de winter geen problemen ? Logisch lijkt me...
Gewoon radiateur, koelvloeistof en thermostaat vervangen en klaar is kees.
[ This message was edited by: speedline on 2002-02-04 13:58 ]
Al aan het sparen voor een complete motorrevisie ?!
Ik neem aan dat je weet dat het buitenwerk van de thermostaat moet blijven zitten i.v.m. de stromingssnelheid in het koelsysteem. Er bestaat nl. een grote kans dat je koelvloeistof op een normale temperatuur blijft en dat je motor oververhit. Dit omdat de koelvloeistof niet genoeg warmte mee kan voeren door de te hoge stromingssnelheid. Je sensor geeft een keurig beeld op de meter maar ondertussen...
Voor de elektrische storing: Ik ben ff het handboek aan het doorspitten. Voor het oplichten van het "accu"lampje bij zware belastingen. Maak je geen zorgen. Dit is vrij normaal bij zwaar lopende raamrubbers of ruitmechanieken. Je kunt wel de raamrubbers "smeren".
Voor koelprobleem. In de winter geen problemen ? Logisch lijkt me...
Gewoon radiateur, koelvloeistof en thermostaat vervangen en klaar is kees.
[ This message was edited by: speedline on 2002-02-04 13:58 ]
De anti percolatie waterpomp bij een Clio 16v en de koelfan zitten op hetzelfde centrale massapunt. Als de antipercolatiepomp wel werkt moet je naar een kabelbreuk zoeken of het massapunt reinigen. Voordat je naar allerlei niet bestaande storingen gaat zoeken eerst de meest logische oorzaken opsporen. Mijn eerste gedachte gaat uit naar het thermocontact. Eerst hiervan de bedrading en werking controleren. Inschakeltemperaturen controleren en evt. preventief vervangen.
Pas hierna naar een massastoring gaan zoeken.
Pas hierna naar een massastoring gaan zoeken.
maxxy schreef dat in september, niet lang voordat hij de auto verkocht.....On 2002-02-04 13:54, speedline
wrote:
Voor Maxxy. 1.2bar en originele sproeiers ? Zonder aparte oliekoeler ?
[ This message was edited by: speedline on 2002-02-04 13:58 ]
[ This message was edited by: Tijn on 2002-02-04 14:17 ]
hoi nou t thermocontact is verwisseld maar de fan slaat wel aan maar nog loopt de temp erg hoog op !bedrading en dat soort dingen controleren ben ik niet echt handig in ,maar zou je denken dat dat t kan zijn (ik zit me nou te bedenklen dat sindsdat ik een nieuwe dynamo heb, de auto warmer werd dan voorheen(kan natuurlijk ook verbeelding zijn , ja gaat echt van alles bedenken in zo'n situatie )On 2002-02-04 14:05, speedline
wrote:
De anti percolatie waterpomp bij een Clio 16v en de koelfan zitten op hetzelfde centrale massapunt. Als de antipercolatiepomp wel werkt moet je naar een kabelbreuk zoeken of het massapunt reinigen. Voordat je naar allerlei niet bestaande storingen gaat zoeken eerst de meest logische oorzaken opsporen. Mijn eerste gedachte gaat uit naar het thermocontact. Eerst hiervan de bedrading en werking controleren. Inschakeltemperaturen controleren en evt. preventief vervangen.
Pas hierna naar een massastoring gaan zoeken.
Misschien dat iemand me ermee kan helpen()tegen betaling natuurlijk)
Ik heb overigens ook nog een motorkap van een clio 16 v liggen (misschien heeft iemand interesse)
Ja haha goeie maar laat ik eerst eens ff vragen wat is/doet de percolatiepomp eigenlijk?
is dat de gewone waterpomp die de koelvloeistof door t systeem pompt?
En waar zit dat ding in een clio 16v?
Ik heb m vandaag maar weer eens uit de stal gehaald maar ik rook de koelvloeistof geuren in de auto en t vloeistofpeil was ook behoorlijk omhoog komen zetten?
Mijn auto is nu al voor de 3e keer ontlucht ,dus daar ken t volgens mij niet aan liggen .
Alle hulp/advies is welcome
grtz Paskal
is dat de gewone waterpomp die de koelvloeistof door t systeem pompt?
En waar zit dat ding in een clio 16v?
Ik heb m vandaag maar weer eens uit de stal gehaald maar ik rook de koelvloeistof geuren in de auto en t vloeistofpeil was ook behoorlijk omhoog komen zetten?
Mijn auto is nu al voor de 3e keer ontlucht ,dus daar ken t volgens mij niet aan liggen .
Alle hulp/advies is welcome
grtz Paskal