Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

ik moet me koelsysteem ontluchten van me 5 gt turbo maar nou staat in de vraagbaak
dat ik een afpersgereedschap nodig heb
maar kan dit ook zonder dit ding
en hebben jullie ook nog vedere tips voor het ontluchten
Arjen

Dit kun je zelf maken dmv een fietspomp. Met de searchfunctie vind je vast wel de gehele beschrijving hiervan op het forum. Het is een hele tijd geleden al eens eerder behandeld. Succes !
Anonymous

kan niks vinden waar dat staat
Arjen

<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 06&forum=6" TARGET="_blank">www.renault-tuning.com/viewtopic.php?to ... forum=6</A><!-- BBCode End -->
-----------------
Al zit het boutje nog zo vast, Arie heeft WD40 in de kast.............
[ This message was edited by: ARJEN on 2001-12-27 17:44 ]
Anonymous

Vindt het wel vreemd, voor mijn auto staat dat er dus niet in.
Ik moet het vat hoog houden en laten draaien totdat de fan 3x is aangeslagen...
En hij loopt wel een beetje warm, maar dat komt omdat mijn radiateur een beetje gammel is
Anonymous

dus als ik het goed begrijp dan doe
je een bouwt in de retour slang op het expansie vat en sluit je de fietspomp aan op
het punt waar de retour slang zat van het expansie vat en draai je de ontluchtings nipels open en dan pompen tot de
koelvloei stof er uit komt
klompt dit
speedline

Koelsysteem ontluchten met een fietspomp ?<
Lekkages opsporen oké, maar dit is onnodig !

Afvullen en warm laten draaien, tijdens warm lopen peil in de gaten houden en afvullen indien nodig. Als de elektrische fan 3x is aangeslagen drukdop op het retourvat en klaar...

Het drukvat loshalen en boven de motor uit houden (hoogste punt)...
5drive
Car: Clio 16V

Nee, een fietspomp lijkt mij ook overbodig; staat inderdaad in de vraagbaak maar ik heb zelf al enkele keren het koelsysteem gevuld en ontlucht (op dezelfde wijze deed ik het bij een "turboloze" 5), dus gewoon omhoog met dat vat, vullen en de nippels sluiten als er een constante stroom vloeistof uit loopt. Geen problemen.. heb het nog eens gevraagd aan de garage na de reparatie van de thermostaat, of ze het zo hadden gedaan met "fietspomp", heeft het nog wel voor me gedaan maar het had geen effect..dus heb ik het later ook maar achterwege gelaten...en eh, effe laten rondpompen en op temperatuur laten komen..succes.
Arjen

Mr Renault heeft er speciaal afpersgereedschap voor. Bij bijvoorbeeld mijn 11 turbo blijft er toch echt lucht in het systeem zitten wanneer ik hem ontlucht door alleen het expansievaatje hoog te houden. Wil je daar echt alle lucht eruit krijgen, dan werkt de "fietspompmethode" toch echt het best ! (spreek uit ervaring).
[ This message was edited by: ARJEN on 2002-02-04 19:32 ]
Bart V

Is dat afpersen ook verstandig met een gesloten koelsysteem (zonder dop op radiator dus) Op me werk heb ik namelijk zo'n pomp, maar ik ontlucht gesloten systemen altijd zonder pomp, lijkt me ook niet nodig, maar kan het wel????? Je zet dan toch meer druk op je syteem waardoor je de lucht eruit perst.

Mazzel
Plaats reactie