correct. turbodruk op 1.3 bar, andere chip, benzinedruk op 3 bar, en gaan met die wagen. Leuke is inderdaad dat het ook nog heel blijft.On 2002-01-28 21:11, Hakke
wrote:
Je mag voor mij altijd is informeren! Vraag ff of je zijn gegevens (tel, e-mail, etc) hier mag posten! Diemen is da ver in Nederland?
Volgens mij kun je het vermogen dicht in de buurt van de 250pk brengen zonder al te veel kosten! Simpel turbodruk naar 1.3 a 1.4bar en chippie laten aanpassen (Menno, ik hoor dat jij dit zelf kan?) zodat het mengsel niet te arm komt! Blokkies van R21 zijn beeeeeeeere sterk en goed, echt waar!
Menno,
Hoeveel is de benzinedruk standaard? En breng je die druk omhoog door iets bij te plaatsen of heb jij een trukje om het zo te doen? En wat kan pompie aan zonder stukkie te gaan?
En waarom chippie niet zelf aangepast? Want als ik goed lees heb je eentje(kwak) gekocht!
Wow, wat een vragen zeg!
Hoeveel is de benzinedruk standaard? En breng je die druk omhoog door iets bij te plaatsen of heb jij een trukje om het zo te doen? En wat kan pompie aan zonder stukkie te gaan?
En waarom chippie niet zelf aangepast? Want als ik goed lees heb je eentje(kwak) gekocht!
Wow, wat een vragen zeg!
Standaard is 2,5 bar. Ik heb er zelf een drukregelaar van een clio opzitten, maar dat was wel ff lastig met de aansluitingen. Makkelijker is 't om een afstelbare regelaar te kopen, of ff te zoeken op welke auto's de bosch regelaar zoals op de 21 zit, maar dan in 3 bar versie (die bestaan). (robert, heb jij 't onderdeelnr?). Ik heb een chip gekocht omdat ik me daar een paar dagen met m'n auto op de rollenbank mee heb kunnen besparen.
Wat voor chip heb jij er eigenlijk in, hakke?
Wat voor chip heb jij er eigenlijk in, hakke?
rev it like a rental
Ik ken iemand die dat doet als hobby, maar eigenlijk enkel Renault! Jij kan het ook, dus iemand zoals jouw! Hij heeft er misschien nog iets meer ervaring in, kweet nie! Ik heb een lambda sonde geinstalleerd om het mengsel op te kunnen volgen en dan hebben we getest! Een bepaald toerental en turbodruk constant houden via rem en gas en dan via de ledjes van het mengsel met de laptop in de oto de chip geherprogrammeerd! Niet ideaal, maar het werkt wel! Ook heeft hij de ontsteking 25% meer naar voor geplaatst over heel de lijn!
Heb hem leren kennen in Zolder, hij koerst daar ook met R5GTT! Zelf heeft ie ook een van die zeldzame dikke Alpine V6Turbo! Echte electronica specialist! Aléé, die indruk heb ik toch!
Heb hem leren kennen in Zolder, hij koerst daar ook met R5GTT! Zelf heeft ie ook een van die zeldzame dikke Alpine V6Turbo! Echte electronica specialist! Aléé, die indruk heb ik toch!
nee helaas niet.On 2002-01-28 21:36, Menno
wrote:
zoeken op welke auto's de bosch regelaar zoals op de 21 zit, maar dan in 3 bar versie (die bestaan). (robert, heb jij 't onderdeelnr?).
ik zal eens kijken of ik aan het adres/telnummr ofzo van de bosch-doktor kan komen. Die bestond in ieder geval wel.
zeker voor mijn metier.
jaja op het moment ist wat moelijk.
maar je weet wel ik wil per se nog "even " iets werkend krijgen.
nee het nummer!!
er was een mannetje bij de importeur (in amsterdam geloof ik) die wel in de boeken wilden neuzen. (10 jaar geleden dan.., vandaar)
ik vroeg toen iets van: ik zoek een 2.5 bar drukregelaar met zo en zo aansluitingen. en kreeg prima antwoord.
weeren edit: nee ik dacht het niet. kzal eens kijken voor de zekerheid. tis nu donker en ik ben hier en dat ding is daar.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-28 22:24 ]
maar je weet wel ik wil per se nog "even " iets werkend krijgen.
nee het nummer!!
er was een mannetje bij de importeur (in amsterdam geloof ik) die wel in de boeken wilden neuzen. (10 jaar geleden dan.., vandaar)
ik vroeg toen iets van: ik zoek een 2.5 bar drukregelaar met zo en zo aansluitingen. en kreeg prima antwoord.
weeren edit: nee ik dacht het niet. kzal eens kijken voor de zekerheid. tis nu donker en ik ben hier en dat ding is daar.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-28 22:24 ]
een a-symetrisch tussendif met viscosper (erg leuk!) . Voor en achter normale diffs, waarvan het achterdif met een schakelaar op het dahsboard 100% te sperren is. ( werkt alleen in 1 en achteruit)
Laatst gewijzigd door Menno op ma 27 okt 2003 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
rev it like a rental
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Best leuk, jammer eigenlijk dat er dan op de achteras geen viscosper of Torsen ofzo zit, maakt het nog een tikje sportiever...Menno schreef:een a-symetrisch tussendif met viscosper (erg leuk!) . Voor en achter normale diffs, waarvan het achterdif met een schakelaar op het dahsboard 100% te sperren is. ( werkt alleen in 1 en achteruit)
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Een differentieel is het niet echt.Derby schreef:visco is toch helemaal k... of niet? is toch gewoon een goedkope oplossing?
Derby
Een visco-koppeling op de bak, is denk ik de juiste omschrijving, bij een 21TQ is helemaal geen slechte oplossing. Integendeel zelfs. Zoals gewoonlijk was Renault weer extreem vooruitstrevend.
De Sunny GTI-R en Lancer Evo kennen ook een dergelijk systeem. Waarbij de Lancer Evo het meest exotische systeem heeft van allen waarbij de aandrijfverhouding het meest kan worden gevarieerd.
Ik moet hierbij opmerken, om alle gekke ideeën de kop in te drukken, dat beide Japanse auto's de motor en bak dwars voorin hebben liggen en de transmissie idem.
De aftakking naar het achterasdifferentieel vindt wel op dezelfde manier plaats.
Bij Renault hebben ze echt geen domme jongens in dienst. Prachtig ontwikkeld en over nagedacht.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Heb je gelijk in. Een visco koppeling (dus te gebruiken als sper) is een vrij nuttig apparaat. Daarbij zijn ze relatief goedkoop en vergen ze weinig onderhoud. Het enige probleem, wat je trouwens bij elke sper hebt, treedt inderdaad bijvoorbeeld op bij verschillende rolomtrekken van de wielen. Een integrale heeft ook een viscokoppeling in het midden en heeft standaard overal dezelfde rolomtrek. Stel beide voorbanden hebben veel slijtage en de achterbanden zijn net nieuw. De voorste as zal dan teveel toeren draaien t.o.v. de achteras. Dit verschil is vrij klein, maar toch. Het viscosper zal de dit effect tegen willen gaan. Dit creeert warmte en doe je dit dus voor een leuk lang ritje, dan kan dat schade opleveren. Daarom nooit maar een band vervangen, altijd allemaal. Ook nooit laten slepen met de voor- of achterwielen van de grond!
Maar goed, er zijn inderdaad mooiere sperren denkbaar. Voor een centraal sper is een viscosper echter best geschikt. Nadelen zijn bijvoorbeeld hun niet lineaire verband tussen toeren en 'ingrijpen', het blokkeren bij het remmen en hun vertraging. Verder zijn de eigenschappen van de vloeistof natuurlijk afhankelijk van de temperatuur, dat kan ook vervelend zijn.
Een Torsen is veel duurder, maar reageert wat natuurlijker en heeft al deze nadelen niet. Maar zoals Speedline al zei, Renault was zeker niet dom bezig. Ik zou het daarentegen niet extreem vooruitstrevend noemen. Viscokoppeling werden al meer toegepast, dus nieuw was het niet echt. Wanneer kwam de 21 quadra eigenlijk uit? De Delta 4wd had in 1986 een visco bijvoorbeeld, zijn er nog veel meer...
Gijs
Maar goed, er zijn inderdaad mooiere sperren denkbaar. Voor een centraal sper is een viscosper echter best geschikt. Nadelen zijn bijvoorbeeld hun niet lineaire verband tussen toeren en 'ingrijpen', het blokkeren bij het remmen en hun vertraging. Verder zijn de eigenschappen van de vloeistof natuurlijk afhankelijk van de temperatuur, dat kan ook vervelend zijn.
Een Torsen is veel duurder, maar reageert wat natuurlijker en heeft al deze nadelen niet. Maar zoals Speedline al zei, Renault was zeker niet dom bezig. Ik zou het daarentegen niet extreem vooruitstrevend noemen. Viscokoppeling werden al meer toegepast, dus nieuw was het niet echt. Wanneer kwam de 21 quadra eigenlijk uit? De Delta 4wd had in 1986 een visco bijvoorbeeld, zijn er nog veel meer...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ik geloof dat een slOpel Calibra 4x4 (turbo) ook zon soort middendiff heeft.Steven schreef:Mja dacht dat als je bijv. extreem versleten voorwielen heb en achter nog vol profiel dat bij hoge snelheden het diff te heet zou worden en daarbij gesloopt kon worden?
Als het verschil in profiel tussen de voor en achterbanden meer als 3 of 4 mm bedraagt heb je kans dat het middendiff in de soep draait.
om deltavliegers op te lieren worden zelf lieren gebouwd. Bijna allemaal is het op basis van een keverblok met automaatbak. Het bijzondere is dat 1 uitgaande as vast wordt gezet (op een koppelmeter) en de andere dus 2x het toerental draait. jawel hierbij draait het dif continue!!
Echt unbelievable, maar dit gaat bij diverse teams al jarenlang probleemloos.
Echt unbelievable, maar dit gaat bij diverse teams al jarenlang probleemloos.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Dit is niet heel erg unbelievable. Een viscokoppeling kan hier heel goed voor gebruikt worden. Maar met een keverblok? Ik heb er pas een ontworpen, maar dat lijkt me wel erg weinig koppel... Mooie opstellingen gebruiken een diesel met een hydropomp en één hydromotor met variabel slagvolume per lier. Zo kun je de diesel een continu toerental laten draaien op zijn maximale moment en de kracht in de kabel altijd exact juist hebben, erg leuk!robert schreef:om deltavliegers op te lieren worden zelf lieren gebouwd. Bijna allemaal is het op basis van een keverblok met automaatbak. Het bijzondere is dat 1 uitgaande as vast wordt gezet (op een koppelmeter) en de andere dus 2x het toerental draait. jawel hierbij draait het dif continue!!
Echt unbelievable, maar dit gaat bij diverse teams al jarenlang probleemloos.
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
yep er zijn in nl 3 delta-lieren met hydropomp/motor, (das de dure en goeie oplossing) de overige (plm 10 stuks) hebben zon keverblok. (=goedkoop en blijkbaar voldoet het)
Het diff dat daar zo op zn lazer krijgt zijn gewone ouderwetse tandwieltjes!! Het ging over diffs die langer draaien dan waar ze voor ontworpen zijn.
voorwelke toepassing heb jij een lier ontworpen?
Het diff dat daar zo op zn lazer krijgt zijn gewone ouderwetse tandwieltjes!! Het ging over diffs die langer draaien dan waar ze voor ontworpen zijn.
voorwelke toepassing heb jij een lier ontworpen?
ook nu hebben we visco gehad en torsen ik mis er nog 1, de haldex koppeling. ik ben van mening dat deze het meest 'natuurlijk' reageert. vooral de elektronische versie (s60R/v70R). en wat gebruikt de skyline voor type?
derby
derby
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ik heb zo'n lier ontworpen met hydropompen enzo... Ik moest dit doen voor de studie werktuigbouw. Het was voor een zweefvliegclub hier uit Delft, Aero. Ze hebben nu een lomp grootte v8 waar ze mee lieren, maar dat ding is niet echt goedkoop en al helemaal niet makkelijk te bedienen. Wel leuk trouwens, zweefvliegen, ik moest het natuurlijk wel zelf een keertje proberen!robert schreef:yep er zijn in nl 3 delta-lieren met hydropomp/motor, (das de dure en goeie oplossing) de overige (plm 10 stuks) hebben zon keverblok. (=goedkoop en blijkbaar voldoet het)
Het diff dat daar zo op zn lazer krijgt zijn gewone ouderwetse tandwieltjes!! Het ging over diffs die langer draaien dan waar ze voor ontworpen zijn.
voorwelke toepassing heb jij een lier ontworpen?
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Sja maar echt heel zwaar hoeft zo'n lier toch niet te slepen? Wat zou het zijn, Jij + vlieger = 100 kilo ofzo? (uitgaande van 30 kilo) Naja dan trek je onder 45 graden 140 kilo, das toch helemaal niet zoveel? Dat moet zo'n diff nog wel kunnen hebben als ie gewoon gesmeerd wordt.robert schreef:yep er zijn in nl 3 delta-lieren met hydropomp/motor, (das de dure en goeie oplossing) de overige (plm 10 stuks) hebben zon keverblok. (=goedkoop en blijkbaar voldoet het)
Het diff dat daar zo op zn lazer krijgt zijn gewone ouderwetse tandwieltjes!! Het ging over diffs die langer draaien dan waar ze voor ontworpen zijn.
voorwelke toepassing heb jij een lier ontworpen?
Haldex is toch dat vieze ding waar VW ook gebruik van maakt? Dat is alleen als de voorwielen echt serieus grip verliezen, dan pakt ie em achter.Derby schreef:ook nu hebben we visco gehad en torsen ik mis er nog 1, de haldex koppeling. ik ben van mening dat deze het meest 'natuurlijk' reageert. vooral de elektronische versie (s60R/v70R). en wat gebruikt de skyline voor type?
derby
Das geen echte 4WD te noemen.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Dat snap ik dat dat lang goed kan gaan. Daar heb je de diff. werking voor. Het ene diff. kan er ook beter tegen als het andere. Heb vaak genoeg bijv. versleten (heel zware pitting) sattelietwieltjes in mn handen gehad van Peugeot MA bakjes.robert schreef:om deltavliegers op te lieren worden zelf lieren gebouwd. Bijna allemaal is het op basis van een keverblok met automaatbak. Het bijzondere is dat 1 uitgaande as vast wordt gezet (op een koppelmeter) en de andere dus 2x het toerental draait. jawel hierbij draait het dif continue!!
Echt unbelievable, maar dit gaat bij diverse teams al jarenlang probleemloos.
Maar zon diff. van een calibra is toch niet een gewoon diff.?? Dacht dat dat iets van een Torsen diff was ofzo......
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Maar zo werkt het helaas niet. Je hebt aan de as een trommel om mee te lieren. Dus je hebt te maken met een behoorlijk te leveren koppel. Daarnaast moeten ze minimaal 300 kilo kunnen slepen (even uit het hoofd) en accelereren ze nogal snel...Steven schreef:Sja maar echt heel zwaar hoeft zo'n lier toch niet te slepen? Wat zou het zijn, Jij + vlieger = 100 kilo ofzo? (uitgaande van 30 kilo) Naja dan trek je onder 45 graden 140 kilo, das toch helemaal niet zoveel? Dat moet zo'n diff nog wel kunnen hebben als ie gewoon gesmeerd wordt.robert schreef:yep er zijn in nl 3 delta-lieren met hydropomp/motor, (das de dure en goeie oplossing) de overige (plm 10 stuks) hebben zon keverblok. (=goedkoop en blijkbaar voldoet het)
Het diff dat daar zo op zn lazer krijgt zijn gewone ouderwetse tandwieltjes!! Het ging over diffs die langer draaien dan waar ze voor ontworpen zijn.
voorwelke toepassing heb jij een lier ontworpen?
Maar ja, het moet natuurlijk altijd wel kunnen, die rekening van die 140 kilo is alleen een beetje gebakken lucht

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Een torsen werkt met wormwielen. Het is een sper en een diff in een. Een visco werkt naast een diff. Een Haldex is een product waarmee 4wd wordt verkocht, maar dit is onzin. Het is een soort koppeling die tractieverlies op de voorwielen de achterwiele aanstuurt. Nog ranzig zijn elektronische systemen, zoals op de x5, waarbij individuele wielen worden afgeremd en er verder gewoon drie open diffs zijn.
Veel systemen worden tegenwoordig gebaseerd op elektronische hydraulieke diffs, etcetc... Het vervelend van de elektronica is vaak de imperfectie, het is nooit natuurlijk. Neem de evo 7, een machtig mooie wagen, in mijn ogen. Helemaal af, super mooi met een Torsen voor en Active Yaw Control achter (daarover zijn mening verdeeld, maar goed). Maar dan zit er in het midden een zogenaamd ACD; Een differentiel dat zijn vermogen verdeeld aan de hand van allerlei sensoren (wielstand, snelheid, weet ik wat meer...). Nou ja, best goed, als hij het precies goed zou doen. Dat is in een ideale situatie best mogelijk, maar op de weg (denk aan rally) best moeilijk. Dus werken deze systemen nooit echt 100% goed. In de WRC hebben ze beschikking over bijna gelijk systemen, deze worden dan alleen aangestuurd door veel geavanceerdere software, die te duur is voor de consument... Die blijft dus zitten met de goedkope programma's...
Kijk op zich is het nog steeds geweldig. Ik zou alleen als ultieme bak gewoon voor de setup van de integrale gaan met nog een sper voor, dat zou dan een visco moeten zijn, denk ik...
Gijs
Veel systemen worden tegenwoordig gebaseerd op elektronische hydraulieke diffs, etcetc... Het vervelend van de elektronica is vaak de imperfectie, het is nooit natuurlijk. Neem de evo 7, een machtig mooie wagen, in mijn ogen. Helemaal af, super mooi met een Torsen voor en Active Yaw Control achter (daarover zijn mening verdeeld, maar goed). Maar dan zit er in het midden een zogenaamd ACD; Een differentiel dat zijn vermogen verdeeld aan de hand van allerlei sensoren (wielstand, snelheid, weet ik wat meer...). Nou ja, best goed, als hij het precies goed zou doen. Dat is in een ideale situatie best mogelijk, maar op de weg (denk aan rally) best moeilijk. Dus werken deze systemen nooit echt 100% goed. In de WRC hebben ze beschikking over bijna gelijk systemen, deze worden dan alleen aangestuurd door veel geavanceerdere software, die te duur is voor de consument... Die blijft dus zitten met de goedkope programma's...
Kijk op zich is het nog steeds geweldig. Ik zou alleen als ultieme bak gewoon voor de setup van de integrale gaan met nog een sper voor, dat zou dan een visco moeten zijn, denk ik...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Ik heb altijd al een liefde gehad voor een 21TQ, voorlopig nog ff te duur, maar in de nabije toekomst wil ik toch wel es serieus op zoek.
Dus zit een beetje alvast in de 4WD techniek te snuffelen. Haldex is idd gewoon ruk, das gewoon semi-4WD. Valt ook niet echt leuk mee te spelen.
Wat heeft een Impreza (model 1) voor middendiff, ook visco toch?
Dus zit een beetje alvast in de 4WD techniek te snuffelen. Haldex is idd gewoon ruk, das gewoon semi-4WD. Valt ook niet echt leuk mee te spelen.
Wat heeft een Impreza (model 1) voor middendiff, ook visco toch?
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ja, visco koppeling midden en achter. De middelste viscokoppeling is echter vrij 'slapjes', hij compenseert dus niet erg veel en reageert wat traag. Dit hebben ze gedaan om problemen met de ABS te voorkomen...Steven schreef:Ik heb altijd al een liefde gehad voor een 21TQ, voorlopig nog ff te duur, maar in de nabije toekomst wil ik toch wel es serieus op zoek.
Dus zit een beetje alvast in de 4WD techniek te snuffelen. Haldex is idd gewoon ruk, das gewoon semi-4WD. Valt ook niet echt leuk mee te spelen.
Wat heeft een Impreza (model 1) voor middendiff, ook visco toch?
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Oh ja, als je eenmaal 4wd gehad hebt, wil je echt niks anders meer, geloof me... Elke volgende hobby wagen moet 4wd of anders rwd zijn, voorwielaandrijving mag verboden worden...
Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Jaja ik heb al regelmatig in RWD-bakken gereden en de schop die je bij de start hebt is idd erg leuk 
Vooral de Nissan 200SX is erg leuk om in te rijden
4x4 heb ik nog niet ervaren, maar zal toch wel een x gaan komen.

Vooral de Nissan 200SX is erg leuk om in te rijden

-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Laat maar weten als je in Delft bent, kun je een indruk krijgen...Steven schreef:Jaja ik heb al regelmatig in RWD-bakken gereden en de schop die je bij de start hebt is idd erg leuk
Vooral de Nissan 200SX is erg leuk om in te rijden4x4 heb ik nog niet ervaren, maar zal toch wel een x gaan komen.
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."