Ik vraag me af of er iemand anders op dit forum iets opgevallen is aan de lancering van de Clio V6. De publiciteit wordt niet echt gezocht. In ieder geval niet in de Benelux.
Verder gaan er geruchten dat er een structureel wegliggingsprobleem in het basisconcept van de auto zit. De auto is mede ontwikkeld door TWR, en daar zit volgens mij de kneep. Die de-centralisering van ontwikkeling zorgt ervoor dat niet de juiste mensen zich met een dergelijk project bezig houden.
Renault heeft natuurlijk ruim ervaring met middenmotorconcepten. Een aantal specialisten van Alpine en mensen die nog aan de 5T en Sport Spider hebben gewerkt op de ontwikkelingsafdeling. En de ingenieurs van Renault hebben een paar fikse compromissen hebben moeten maken om de auto nog enigzins handelbaar te houden.
Zachtere vering, kleinere spoorbreedte en dunnere stabiŽs voor meer overhellen. Minder vermogen 166kW/225pk. Hoger zwaartepunt.
Ten eerste, bij de produktie protoŽs werdt er van een vermogen gerept van meer dan 184kW/ 250pk. Niet echt een probleem zou je denken. De Trophy raceversie noteert vermogens van bijna 221kW/300pk. Maar hebben wel twee verschillende modi op het drive-by-wire gaspedaal zitten om de auto in gladde omstandigheden enigzins controleerbaar te houden. Je ziet ook tijdens de raceŽs altijd een flink aantal autoŽs om de eigen as draaien. Terwijl we het niet over de minste coureurs hebben !
De bevestiging van de geruchten kwam voor mij eigenlijk van de autovisie supertest waarin Patrick Huisman en Christian Albers beiden in de rondte gingen vanwege gebrek aan controle. Je kunt er lang of breed over discussieren maar het is wel opvallend. In de autovisie werd ook melding gemaakt van die geruchten !
Nu zou je denken, waar maak je je druk over. Maar we praten hier natuurlijk over RenaultŽs in de breedtste zin van het woord. Ik heb iemand geadviseerd met een dergelijke auto een aantal Trophy onderdelen te monteren om de auto wat te verbeteren. Maar ik heb nu dus mijn twijfels over de vermogensstijging en de chassisaanpassing.
Jullie commentaar en meningen graag !
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 19:44 ]
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 19:47 ]
Verder gaan er geruchten dat er een structureel wegliggingsprobleem in het basisconcept van de auto zit. De auto is mede ontwikkeld door TWR, en daar zit volgens mij de kneep. Die de-centralisering van ontwikkeling zorgt ervoor dat niet de juiste mensen zich met een dergelijk project bezig houden.
Renault heeft natuurlijk ruim ervaring met middenmotorconcepten. Een aantal specialisten van Alpine en mensen die nog aan de 5T en Sport Spider hebben gewerkt op de ontwikkelingsafdeling. En de ingenieurs van Renault hebben een paar fikse compromissen hebben moeten maken om de auto nog enigzins handelbaar te houden.
Zachtere vering, kleinere spoorbreedte en dunnere stabiŽs voor meer overhellen. Minder vermogen 166kW/225pk. Hoger zwaartepunt.
Ten eerste, bij de produktie protoŽs werdt er van een vermogen gerept van meer dan 184kW/ 250pk. Niet echt een probleem zou je denken. De Trophy raceversie noteert vermogens van bijna 221kW/300pk. Maar hebben wel twee verschillende modi op het drive-by-wire gaspedaal zitten om de auto in gladde omstandigheden enigzins controleerbaar te houden. Je ziet ook tijdens de raceŽs altijd een flink aantal autoŽs om de eigen as draaien. Terwijl we het niet over de minste coureurs hebben !
De bevestiging van de geruchten kwam voor mij eigenlijk van de autovisie supertest waarin Patrick Huisman en Christian Albers beiden in de rondte gingen vanwege gebrek aan controle. Je kunt er lang of breed over discussieren maar het is wel opvallend. In de autovisie werd ook melding gemaakt van die geruchten !
Nu zou je denken, waar maak je je druk over. Maar we praten hier natuurlijk over RenaultŽs in de breedtste zin van het woord. Ik heb iemand geadviseerd met een dergelijke auto een aantal Trophy onderdelen te monteren om de auto wat te verbeteren. Maar ik heb nu dus mijn twijfels over de vermogensstijging en de chassisaanpassing.
Jullie commentaar en meningen graag !
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 19:44 ]
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 19:47 ]
Volgens mij heb je dan wat gemist. Hier stonden de autokrantjes/autobladen er vol van. En ook op TV kwam hij meerdere malen voorbij. En inderdaad in de Autovisie heeft men het gehad over dat wegliggings probleem van de eerste V6en.
[ This message was edited by: Chris on 2002-01-27 19:47 ]
[ This message was edited by: Chris on 2002-01-27 19:47 ]
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
En dit in nl.chat...
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Hij schijnt toch heel makkelijk uit te breken bij nat weer. Ze hebben de ophanging en draag armen wel aan gepast, maar het is nog steeds een probleem van de clio V6!


Heb je de advertentie achterop het Autosport jaarboek (en Alpine magazine) niet gezien ?On 2002-01-27 19:49, speedline
wrote:
Ik bedoel advertentiecampagnes en promotie vanuit Renault uit. De bladen besteden er terecht veel aandacht aan.
Ondanks dit soort "gezeik" staat de auto hoog in de verlanglijst.
Even los van de billboards met de V6 die ik in haarlem e.o. tegenkwam....
dat uitbreken vind ik overigens niet zo vreemd. Neem eens een BMW 316I, en geef eens gas in de bocht bij nat weer. En dan is het vreemd als de Clio uitbreekt? Dat is toch juist de kick, op de limiet rijden met achterwiel aandrijving!?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ach porsche heeft daar ook nog problemen mee en al pak je een turbo 1/2/maxi gaat 10x sneller met zijn kont kwispelen
het is gewoon een auto waarmee iemand moet rijden die het kan
het is een blijft een echte rijders auto
katje wat je niet zonder handschoenen aanpakt
het is gewoon een auto waarmee iemand moet rijden die het kan
het is een blijft een echte rijders auto
katje wat je niet zonder handschoenen aanpakt
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 1185
- Lid geworden op: vr 19 okt 2001 0:00
- Locatie: Meganefreak-city
- Contacteer:
sanndor van es had er in de laatste heilige koe ook weinig goede woorden voor over.....
conclusie was: vette looks maar weinig prestatie, deze test was wel op een half natte baan en daarmee was de v6 maar net aan sneller dan de rs, typisch.
Ikzelf heb hem ook gereden maar niet op de max. (voornamelijk rechtuitsnelheid en remvermogen op droog wegdek kunnen testen) dit vond ik geweldig maar met het acceleren in de bochten voelde ie inderdaad 'gevaarlijk' aan, mijn eerste reactie was dan ook vet maar tricky......maar miss. is dit juist wel uitdagend aan een fun auto??
Ook voor mij blijft het een geweldenaar die als de mogelijkheid zich ooit zal voordoen (over een jaar of 5 of zo als ze flink gedaald zijn in waarde
conclusie was: vette looks maar weinig prestatie, deze test was wel op een half natte baan en daarmee was de v6 maar net aan sneller dan de rs, typisch.
Ikzelf heb hem ook gereden maar niet op de max. (voornamelijk rechtuitsnelheid en remvermogen op droog wegdek kunnen testen) dit vond ik geweldig maar met het acceleren in de bochten voelde ie inderdaad 'gevaarlijk' aan, mijn eerste reactie was dan ook vet maar tricky......maar miss. is dit juist wel uitdagend aan een fun auto??
Ook voor mij blijft het een geweldenaar die als de mogelijkheid zich ooit zal voordoen (over een jaar of 5 of zo als ze flink gedaald zijn in waarde

[quote]
On 2002-01-27 19:43, speedline
wrote:
Ik vraag me af of er iemand anders op dit forum iets opgevallen is aan de lancering van de Clio V6. De publiciteit wordt niet echt gezocht. In ieder geval niet in de Benelux.
[quote]
Ben je op Vive La France 2001 geweest?
Waarom denk je dat daar vrij veel Clioos V6 waren?
Omdat alle dealers die er op dat moment waren zijn aangeschreven door Renault Nederland, om daar de V6 onder het publiek te brengen. Dus, wat zouden ze nog meer voor compagnes moeten voeren voor een auto die bestemd is voor een heel klein publiek.. Door meer adverteren verkopen ze er echt geen een meer, de mensen die hem zouden kopen, weten toch wel dat het bestaat.
Renault geeft liever geld uit aan een campagne voor de Scenic, enterecht/logisch, toch?
On 2002-01-27 19:43, speedline
wrote:
Ik vraag me af of er iemand anders op dit forum iets opgevallen is aan de lancering van de Clio V6. De publiciteit wordt niet echt gezocht. In ieder geval niet in de Benelux.
[quote]
Ben je op Vive La France 2001 geweest?
Waarom denk je dat daar vrij veel Clioos V6 waren?
Omdat alle dealers die er op dat moment waren zijn aangeschreven door Renault Nederland, om daar de V6 onder het publiek te brengen. Dus, wat zouden ze nog meer voor compagnes moeten voeren voor een auto die bestemd is voor een heel klein publiek.. Door meer adverteren verkopen ze er echt geen een meer, de mensen die hem zouden kopen, weten toch wel dat het bestaat.
Renault geeft liever geld uit aan een campagne voor de Scenic, enterecht/logisch, toch?
Ik snap het commentaar over dat uitbreken alleen niet helemaal, voor mijn gevoel hoort dat bij een auto met achterwiel aandrijving. Maar ik zal het wel mis hebben. Gewoon oppassen als het glad kan zijn.
In 99 heb ik de europacup op zandvoort gezien en toen ging ook de een na de ander rond op droog wegdek.
-
- Berichten: 1185
- Lid geworden op: vr 19 okt 2001 0:00
- Locatie: Meganefreak-city
- Contacteer:
yep dat denk ik ook, hoort bij achterwiel aangedreven sportwagens.........
maar niet direct je moet ver kunnen gaan voordat je de grens bereikt, denk dat speedline dit ook bedoelt
maar niet direct je moet ver kunnen gaan voordat je de grens bereikt, denk dat speedline dit ook bedoelt

Als je op de limiet rijdt en de auto reageert onvoorspelbaar, afwisselend onder en overstuur zonder dat stuur of gaspositie veranderen, of bliksemsnel om de middenas draaien zonder provocatie is de enige adrenaline kick die je krijgt op dat moment afkomstig van het betalen van de casco premie !
Bij vd Tol staat een prachtig voorbeeld !
Je noemt trouwens een prachtig voorbeeld met Bmw. Er is geen merk dat zoveel aandacht besteedt aan de wegligging van haar producten als Bmw: freude am fahren.
Bij niet M-modellen prachtig controleerbaar onderstuur met gas erop over te zetten in power-overstuur.
En niet zoals Renault puinruimen bij de screw ups van TWR. Let maar eens op de persberichten in bijvoorbeeld de Automotive News Europe voor de komende twee jaar. Wedden dat er een klein nietig stukje instaat dat Renault en TWR op het gebied van gezamenlijke ontwikkeling de samenwerking beëindigen !
En wat promotie betreft: autofabrikanten verdienen meestal niet veel geld met dergelijke kleine series. Dit zijn smaakmakers om de andere modellen een beetje van hun glans mee te geven.
Tuurlijk moet een achterwielaangedreven auto oversturen. Maar dat bedoel ik helemaal niet. Ik bedoel dat een Clio V6 volkomen onverwacht (op de limiet) dan weer onder en dan weer overstuur produceert. En absoluut geen marge heeft om in te corrigeren. Als rijders als Huisman dit al niet kunnen. Waar blijft dan de gewone klant.
Ik wil deze autoŽs zien rondrijden, en niet met schade bij een sloperij zien staan !
Besef wel dat dit soort f*ck ups van dezelfde schaal zijn als bijvoorbeeld Mercedes met zijn eland bestendige A klasse.
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 20:21 ]
Bij vd Tol staat een prachtig voorbeeld !
Je noemt trouwens een prachtig voorbeeld met Bmw. Er is geen merk dat zoveel aandacht besteedt aan de wegligging van haar producten als Bmw: freude am fahren.
Bij niet M-modellen prachtig controleerbaar onderstuur met gas erop over te zetten in power-overstuur.
En niet zoals Renault puinruimen bij de screw ups van TWR. Let maar eens op de persberichten in bijvoorbeeld de Automotive News Europe voor de komende twee jaar. Wedden dat er een klein nietig stukje instaat dat Renault en TWR op het gebied van gezamenlijke ontwikkeling de samenwerking beëindigen !
En wat promotie betreft: autofabrikanten verdienen meestal niet veel geld met dergelijke kleine series. Dit zijn smaakmakers om de andere modellen een beetje van hun glans mee te geven.
Tuurlijk moet een achterwielaangedreven auto oversturen. Maar dat bedoel ik helemaal niet. Ik bedoel dat een Clio V6 volkomen onverwacht (op de limiet) dan weer onder en dan weer overstuur produceert. En absoluut geen marge heeft om in te corrigeren. Als rijders als Huisman dit al niet kunnen. Waar blijft dan de gewone klant.
Ik wil deze autoŽs zien rondrijden, en niet met schade bij een sloperij zien staan !
Besef wel dat dit soort f*ck ups van dezelfde schaal zijn als bijvoorbeeld Mercedes met zijn eland bestendige A klasse.
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 20:21 ]
En wat promotie betreft: autofabrikanten verdienen meestal niet veel geld met dergelijke kleine series. Dit zijn smaakmakers om de andere modellen een beetje van hun glans mee te geven.
[/quote]
Dan heb je echt liggen slapen of (te)veel op de weg gelet. Nogmaals hier was de promotie erg goed geregeld. Op een lokatie als Vlieland zal het wel minder zijn, maar in de Randstad hadden ze vele bilboards..
[/quote]
Dan heb je echt liggen slapen of (te)veel op de weg gelet. Nogmaals hier was de promotie erg goed geregeld. Op een lokatie als Vlieland zal het wel minder zijn, maar in de Randstad hadden ze vele bilboards..
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
Ik heb in 2 verschillende hoge vermogens BMW's gereden..
een BMW 328i Touring met //M onderstel:
Rijdt als een scheermes, bijna niet uit te laten breken..zelfs niet met tractioncontrole uit.. nat wegdek: "blij dat ik glij met enige beroering richting gaspedaal"
en de auto die pappa gekocht heeft:
BMW 328i sedan
Iets slapper in de vering.. hoger comfort.. gaat ook iets sneller hangen op de buitenste wielen maar zoveel controle op de limiet dat je het bijna niet fout kunt doen
let wel.. traction controle moet wel uit, anders KUN je niets fout doen..
Ik weet niet precies hoe het zit met een Clio V6, heb er niet in mogen sturen, maar het lijkt mij inderdaad een best wel linke auto.. maar dat weet je als je hem koopt, toch? dat is ook onderdeel van het spannende.. al hadden ze wel een neutraler weggedrag kunen creeëren zodat de auto wat makkelijker toegankelijk is voor een breder publiek..
B.T.W. Die test van Sandor van Es, was toch in de AUTOWEEK? Die zegt inderdaad dat het wel veel looks en power heeft, maar weinig controle.. Misschien Pirelli monteren "Power is nothing without Controle"
tot zover.
een BMW 328i Touring met //M onderstel:
Rijdt als een scheermes, bijna niet uit te laten breken..zelfs niet met tractioncontrole uit.. nat wegdek: "blij dat ik glij met enige beroering richting gaspedaal"
en de auto die pappa gekocht heeft:
BMW 328i sedan
Iets slapper in de vering.. hoger comfort.. gaat ook iets sneller hangen op de buitenste wielen maar zoveel controle op de limiet dat je het bijna niet fout kunt doen

Ik weet niet precies hoe het zit met een Clio V6, heb er niet in mogen sturen, maar het lijkt mij inderdaad een best wel linke auto.. maar dat weet je als je hem koopt, toch? dat is ook onderdeel van het spannende.. al hadden ze wel een neutraler weggedrag kunen creeëren zodat de auto wat makkelijker toegankelijk is voor een breder publiek..
B.T.W. Die test van Sandor van Es, was toch in de AUTOWEEK? Die zegt inderdaad dat het wel veel looks en power heeft, maar weinig controle.. Misschien Pirelli monteren "Power is nothing without Controle"
tot zover.
Hier een lijst van autoŽs.
Bmw 530d
Bmw 750i
DeTomaso Pantera Gruppo V
Lovell F12
Mercedes Benz E500
Nissan 300ZX TT
Renault Safrane RXE Biturbo
Porsche 911 Carrera 3.2
Ik weet dus denk ik wel waar ik over praat.
En die "geruchten" komen uit nieuwsberichten als in bijv. Automotive News Europe (industriekrant).
Bmw 530d
Bmw 750i
DeTomaso Pantera Gruppo V
Lovell F12
Mercedes Benz E500
Nissan 300ZX TT
Renault Safrane RXE Biturbo
Porsche 911 Carrera 3.2
Ik weet dus denk ik wel waar ik over praat.
En die "geruchten" komen uit nieuwsberichten als in bijv. Automotive News Europe (industriekrant).
Vergeet niet dat Renault zich niet op zomaar een segment richt. Niet iedere boeren jan lul zal zo'n auto kopen laat staan rijden. Denk aan een M3, als je die koopt krijg je van BMW ooki direct een cursus erbij om al dat vermogen fatsoenlijk op de weg te houden.
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
Wat Zeeuw zegt.. een cursus erbij.. lijkt mij ook wel wat voor die TT bestuurders.. want de eerste exemplaren vlogen ook allemaal als pizzabroodjes de bocht uit 
maar dat komt ook deels door overmoedige, vaak mannelijke, bestuurders..

maar dat komt ook deels door overmoedige, vaak mannelijke, bestuurders..
Niet rot bedoeld, maar wat je hebt gereden zegt nix over je inschattingsvermogen of rijderskwaliteiten.On 2002-01-27 20:29, speedline
wrote:
Hier een lijst van autoŽs.
Bmw 530d
Bmw 750i
DeTomaso Pantera Gruppo V
Lovell F12
Mercedes Benz E500
Nissan 300ZX TT
Renault Safrane RXE Biturbo
Porsche 911 Carrera 3.2
Ik weet dus denk ik wel waar ik over praat.
En die "geruchten" komen uit nieuwsberichten als in bijv. Automotive News Europe (industriekrant).
wellicht moet er even bij het voorstelrondje op het forum aangegeven "weet wel/niet waar hij over praat" - doorhalen wat niet van toepassing is.
m.a.w. Technische kennis kan nog wel blijken op een forum, maar het beoordelen van iemands kwaliteiten als rijder....
Wellicht heb je de auto helemaal op de limiet gereden, maar het kan ook dat jouw limiet wat eerder bereikt was, wie zal het zeggen.
Ik geloof je graag, nogmaals het is niet rot bedoeld, maar wees je bewiust van het feit dat we feitelijk nix van je weten, dat je nog steeds onder schuilnaam aanwezig bent en niemand je heeft zien rijden.
Misschien helpt het om aan te geven waar je werkzaam bent om dit soort dingen te adviseren....
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Ik weet alles van in oto's rijden, keb namelijk twee jaar lang oto's verzet tijdens het wassen bij de plaatselijke dealer 
Maargoed, de v6 is kennelijk niet perfect. Tis echt een auto voor de liefhebbers met een dergelijk weggedrag. Ieder zijn eigen mening en wensen zou ik zeggen! - klaar

Maargoed, de v6 is kennelijk niet perfect. Tis echt een auto voor de liefhebbers met een dergelijk weggedrag. Ieder zijn eigen mening en wensen zou ik zeggen! - klaar
Of kom eens naar een FNB/FNG/Andere meeting.Ik geloof je graag, nogmaals het is niet rot bedoeld, maar wees je bewiust van het feit dat we feitelijk nix van je weten, dat je nog steeds onder schuilnaam aanwezig bent en niemand je heeft zien rijden.
Misschien helpt het om aan te geven waar je werkzaam bent om dit soort dingen te adviseren....
laat de autojournalisten van nu maar in een 5 turbo rijden.
den hebben ze het over slechte de bouwkwaliteit en het listige weggedrag.
de bruute on gekultiveerde turbo motor en de slecht te doseeren koppeling.
zoals al eerder gezegd er valt altijd wel wat te zeuren.
den hebben ze het over slechte de bouwkwaliteit en het listige weggedrag.
de bruute on gekultiveerde turbo motor en de slecht te doseeren koppeling.
zoals al eerder gezegd er valt altijd wel wat te zeuren.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
die technise kennins krijg je vanzelf wel als je hier vaak genoeg bent denk ik.On 2002-01-27 21:25, Chris
wrote:
Jacco, komt voornamelijk door de voorwielaandrijving denk ik. Maar nogmaals ik heb geen technische kennis in huis.
iedereen heeft hier wel zijn weetje over een bepaald onderdeel of auto.
en mij maakt het niets uit, als je de hele dag alleen maar over auto's zou moeten praten zou het leven ook saai worden.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
die golf hebben ze ook weles goed afgezeken in een vergelijkings test
gebeurd altijd.....tis nooit goed! (behalve als je een EVO hebt
)
gebeurd altijd.....tis nooit goed! (behalve als je een EVO hebt

Ik kom hier vrij regelmatig hoor Jacco.On 2002-01-27 21:48, jacco 16v
wrote:die technise kennins krijg je vanzelf wel als je hier vaak genoeg bent denk ik.On 2002-01-27 21:25, Chris
wrote:
Jacco, komt voornamelijk door de voorwielaandrijving denk ik. Maar nogmaals ik heb geen technische kennis in huis.
iedereen heeft hier wel zijn weetje over een bepaald onderdeel of auto.
en mij maakt het niets uit, als je de hele dag alleen maar over auto's zou moeten praten zou het leven ook saai worden.

Over Golfjes kunnen Robert en ik ook wel ff discuseren.....