-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Locatie: Limburg
Misschien een stomme vraag maarruh over zo'n achterberg blokje wil ik wel eens meer weten. Hebben die kerels een website?
-
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
Je moet het effe aan zeeuw vragen die weet er meer van. Robert v. Bambost heeft er op dit moment 1 in liggen. Dus vraag het effe aan hun. Heb je je eigen al voorgesteld in wie is wie? Mazzel
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Locatie: Limburg
Nee, ik heb mezelf nog niet voorgesteld, zal ik een binnenkort even doen. In ieder geval vast bedankt.
-
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
On 2002-01-08 23:31, Adrenalin
wrote:
Nee, ik heb mezelf nog niet voorgesteld, zal ik een binnenkort even doen. In ieder geval vast bedankt.
Dan weet de rest ook wie je bent en wat voor auto je rijd en waar je vandaan komt.
Suc6 met de car. mazzel
Robert heeft de mijne overgenomen.On 2002-01-08 23:28, Edwin023
wrote:
Je moet het effe aan zeeuw vragen die weet er meer van. Robert v. Bambost heeft er op dit moment 1 in liggen. Dus vraag het effe aan hun. Heb je je eigen al voorgesteld in wie is wie? Mazzel
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
je bent er vroeg bij deze ochtend Zeeuw 

-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Locatie: Limburg
Uhm...maar even om terug te komen op mijn vraag; hebben die gasten een website of niet?
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
En het is nog steeds nee.
Ze hebben geen website
Ze hebben geen website
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Locatie: Limburg
Kan mij dan iemand meer vertellen over zo'n blokje, zoals prijzen, specificaties en waar ik moet zijn voor zo'n blok?
en zijn er ook mensen die ervaring hebben met wat achterberg met f3r blokken kan doen?
dat zijn de 2.0l 8klappers uit de laguna enzo
BTW, ideetje misschien, is het niet mogelijk om als club/vereniging bij diverse firma's kortingen te bedingen?ja, ik zit hier ook nog maar net, maar als er 10-tallen mensen bij achterberg (wie het ook mag zijn) blokken gaat laten tunen onder de RTC-vlag, moet zoiets toch el te regelen zijn. Wat is jullie mening over zoiets?
Greetz Leon
dat zijn de 2.0l 8klappers uit de laguna enzo
BTW, ideetje misschien, is het niet mogelijk om als club/vereniging bij diverse firma's kortingen te bedingen?ja, ik zit hier ook nog maar net, maar als er 10-tallen mensen bij achterberg (wie het ook mag zijn) blokken gaat laten tunen onder de RTC-vlag, moet zoiets toch el te regelen zijn. Wat is jullie mening over zoiets?
Greetz Leon
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Kan iemand mij even uitleggen wat een Achterberg blok is. Ik ben namelijk niet zo in die dingen...
BEl Achterberg ff, die kanje het beste vertellen wattie ie doet. (Prepareren/ reviseren van vornamelijk Renault motoren)
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
alweer zo vroeg? 

Ja errug he. He kun jeje adres nog een keertje doormailen want heb em niet binnengekregen.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Leon, als je lid wordt van de RTC krijg je ook korting bij diverse bedrijven. Kijk voor meer info op <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.nl/" TARGET="_blank">Renault Tuning . nl</A><!-- BBCode End -->On 2002-01-10 00:01, Paanz
wrote:
BTW, ideetje misschien, is het niet mogelijk om als club/vereniging bij diverse firma's kortingen te bedingen?ja, ik zit hier ook nog maar net, maar als er 10-tallen mensen bij achterberg (wie het ook mag zijn) blokken gaat laten tunen onder de RTC-vlag, moet zoiets toch el te regelen zijn. Wat is jullie mening over zoiets?
Greetz Leon
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
je hebt een private message Zeeuw!!
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
ok tot vanavond!
Voor Adrenalin.
Achterberg Motorsport uit Vlaardingen heeft blijkbaar en verdiend een goede naam !
De zgn. "Achterberg blokken" zijn er in verschillende "stages". Ik zal de mogelijke maatregelen opsommen:
* lagers en lagerschalen vernieuwen,
* oliepomp controleren en evt. vervangen door exemplaar met geharde as en tandwielen (duurzamer)
* hoofdlagerkappen "lijnhonen" voor soepeler "draaien"
* nieuwe uitgewogen zuigers monteren en eventueel een grotere zuigerspeling toepassen voor soepeler "draaien"
* drijfstangen uitwegen
* krukas
, vliegwiel
, krukaspoelie en drukgroep balanceren
* cilinderkop bewerken
, klepzittingen frezen op andere meerdere hoeken voor een betere "flow"
, kop vlakken voor een hogere compressieverhouding
, eventueel grotere inlaatkleppen monteren, eventueel andere CAT nokkenassen monteren (ook andere Achterberg elektronica nodig)
* onderschat ook de maatvoeringcontrole van de lagerschalen van de krukas niet, deze wordt afgestemd op de passing van de lagerkappen voor ook weer soepeler draaien
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-25 21:37 ]
Achterberg Motorsport uit Vlaardingen heeft blijkbaar en verdiend een goede naam !
De zgn. "Achterberg blokken" zijn er in verschillende "stages". Ik zal de mogelijke maatregelen opsommen:
* lagers en lagerschalen vernieuwen,
* oliepomp controleren en evt. vervangen door exemplaar met geharde as en tandwielen (duurzamer)
* hoofdlagerkappen "lijnhonen" voor soepeler "draaien"
* nieuwe uitgewogen zuigers monteren en eventueel een grotere zuigerspeling toepassen voor soepeler "draaien"
* drijfstangen uitwegen
* krukas
, vliegwiel
, krukaspoelie en drukgroep balanceren
* cilinderkop bewerken
, klepzittingen frezen op andere meerdere hoeken voor een betere "flow"
, kop vlakken voor een hogere compressieverhouding
, eventueel grotere inlaatkleppen monteren, eventueel andere CAT nokkenassen monteren (ook andere Achterberg elektronica nodig)
* onderschat ook de maatvoeringcontrole van de lagerschalen van de krukas niet, deze wordt afgestemd op de passing van de lagerkappen voor ook weer soepeler draaien
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-25 21:37 ]
Nope, alleen een evt. blauwe kleur van krukkast, kop en kleppendeksel geeft evt. aan wat voor modificaties doorgevoerd zijn.
En natuurlijk een belletje naar ab zelf. Alle gegevens over elke behandelde auto zijn aanwezig.
En natuurlijk een belletje naar ab zelf. Alle gegevens over elke behandelde auto zijn aanwezig.
kan iemand mij uitleggen waarom die grotere zuiger speling.
er word een voordeel genoemd soepeler draaien.
maar kan meer nadelen bedenken namelijk.
-kantelende zuigers.
-compressie verlies.
-hoger olie verbruik door slechtere afdichting zuigers.
er word een voordeel genoemd soepeler draaien.
maar kan meer nadelen bedenken namelijk.
-kantelende zuigers.
-compressie verlies.
-hoger olie verbruik door slechtere afdichting zuigers.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Ik snap dat ook niet. Ik werk zelf in een revisie bedrijf en heb over zoiets nog nooit wat gehoord. Wel over scherpere zuigerveren.
Een revisiebedrijf is geen tuningbedrijf. No offense !
Ik heb het over een vergroting van de zuigerspeling met 10/100-20/100mm ! Dit in combinatie met de al vrij grote zuigerspeling af fabriek omdat de gemiddelde klant de term "warmrijden" niet eens kent.
Dit heeft ook met je zuigerveren te maken, want de zuigerveren worden indien je met een grotere boring werkt, en niet met een kleinere maat zuiger, minder aangespannen.
Dit is trouwens margewerk maar levert bij hoge toerentallen behoorlijk minder wrijving op en dus meer vermogen. De warmteontwikkeling in het draaiend gedeelte moet het doel zijn. De levensduur van de motor komt dit ook ten goede.
Nog een voorbeeld: in heuvelklim autoŽs (in Engeland populair en mogelijk vanwege geografische omstandigheden) halen ze in bepaalde klassen alle contragewichten van de krukas af om de motor zo snel mogelijk op toeren te laten komen, en wat extra vermogen te genereren.
De zuigerspeling opzich is geen maatstaf voor olieverbruik wel de plaatsing van de bovenste zuigerveer en de olieschraapveer op de zuiger (hoe hoger hoe beter).
Kantelen van de zuiger heeft met een niet gewenst ontwikkeld koppel om de zuigerpen te maken. Sommige fabrikanten maken gebruik van de-saxering van de zuigerpen (uit het midden van de zuiger plaatsen) om dit tegen te gaan.
De zuigermantel moet dit kantelmoment tegengaan (verdelen over haar oppervlak). Daarom is spatsmering i.c.m. het een juist oliepeil zo belangrijk om de zuigermantel en de cilinderwand van elkaar gescheiden te houden.
Groeten...
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 15:44 ]
Ik heb het over een vergroting van de zuigerspeling met 10/100-20/100mm ! Dit in combinatie met de al vrij grote zuigerspeling af fabriek omdat de gemiddelde klant de term "warmrijden" niet eens kent.
Dit heeft ook met je zuigerveren te maken, want de zuigerveren worden indien je met een grotere boring werkt, en niet met een kleinere maat zuiger, minder aangespannen.
Dit is trouwens margewerk maar levert bij hoge toerentallen behoorlijk minder wrijving op en dus meer vermogen. De warmteontwikkeling in het draaiend gedeelte moet het doel zijn. De levensduur van de motor komt dit ook ten goede.
Nog een voorbeeld: in heuvelklim autoŽs (in Engeland populair en mogelijk vanwege geografische omstandigheden) halen ze in bepaalde klassen alle contragewichten van de krukas af om de motor zo snel mogelijk op toeren te laten komen, en wat extra vermogen te genereren.
De zuigerspeling opzich is geen maatstaf voor olieverbruik wel de plaatsing van de bovenste zuigerveer en de olieschraapveer op de zuiger (hoe hoger hoe beter).
Kantelen van de zuiger heeft met een niet gewenst ontwikkeld koppel om de zuigerpen te maken. Sommige fabrikanten maken gebruik van de-saxering van de zuigerpen (uit het midden van de zuiger plaatsen) om dit tegen te gaan.
De zuigermantel moet dit kantelmoment tegengaan (verdelen over haar oppervlak). Daarom is spatsmering i.c.m. het een juist oliepeil zo belangrijk om de zuigermantel en de cilinderwand van elkaar gescheiden te houden.
Groeten...
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 15:44 ]
Als ik mij goed herinnner is dat inderdaat de circuit-tuning methode, veel PK's bovenin.On 2002-01-27 15:38, speedline
wrote:
Een revisiebedrijf is geen tuningbedrijf. No offense !
Ik heb het over een vergroting van de zuigerspeling met 10/100-20/100mm ! Dit in combinatie met de al vrij grote zuigerspeling af fabriek omdat de gemiddelde klant de term "warmrijden" niet eens kent.
Dit heeft ook met je zuigerveren te maken, want de zuigerveren worden indien je met een grotere boring werkt, en niet met een kleinere maat zuiger, minder aangespannen.
Dit is trouwens margewerk maar levert bij hoge toerentallen behoorlijk minder wrijving op en dus meer vermogen. De warmteontwikkeling in het draaiend gedeelte moet het doel zijn. De levensduur van de motor komt dit ook ten goede.
Nog een voorbeeld: in heuvelklim autoŽs (in Engeland populair en mogelijk vanwege geografische omstandigheden) halen ze in bepaalde klassen alle contragewichten van de krukas af om de motor zo snel mogelijk op toeren te laten komen, en wat extra vermogen te genereren.
Maar voor koppel onderin en een brede powerband doe je weer andere dingen toch?
Nee natuurlijk is het geen tuningsbedrijf. Plattere zuigers doen veel en gewoon de hele handel wat aan de krukas uit te balanceren en vliegwiel afdraaien doet ook wonderen met betrekking op toerental.
Koppen tunen. ja dat is wat ik me eerst mee bezig hou voor diversen. Ben nu bezig met een GTti. In overleg zet ik er misschien grotere kleppen in en een andere zetel hoek. Inlaatkleppen polijsten en inlaatpoorten. Daar ben ik goed voor.
Koppen tunen. ja dat is wat ik me eerst mee bezig hou voor diversen. Ben nu bezig met een GTti. In overleg zet ik er misschien grotere kleppen in en een andere zetel hoek. Inlaatkleppen polijsten en inlaatpoorten. Daar ben ik goed voor.

Ieder zijn vak, ik wil niet weer arrogant overkomen ! Cilinderkoptuning levert verhoudingsgewijs meer op. Maar om het gehele vermogen echt op alle punten te laten stijgen moet je de gehele motor aanpakken. Vandaar bij hoge specifieke vermogens de enorme kostprijs.
Het verminderen van de draaiweerstanden in het draaiend gedeelte of het vergroten van het mechanisch rendement, zo als je wilt, komt ook het koppel onderin ten goede !
Als je een puur theoretische vermogensgrafiek tekent krijg je een rechte lijn van punt naar punt over het toerengebied. De verschillende verliezen in de motor pikken hun gedeelte van de opgewekte energie in. Dus als je deze verliezen vermindert win je over het gehele toerengebied ! Dus ook extra acceleratie vanaf stationair !
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 15:49 ]
Het verminderen van de draaiweerstanden in het draaiend gedeelte of het vergroten van het mechanisch rendement, zo als je wilt, komt ook het koppel onderin ten goede !
Als je een puur theoretische vermogensgrafiek tekent krijg je een rechte lijn van punt naar punt over het toerengebied. De verschillende verliezen in de motor pikken hun gedeelte van de opgewekte energie in. Dus als je deze verliezen vermindert win je over het gehele toerengebied ! Dus ook extra acceleratie vanaf stationair !
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 15:49 ]
Ik doelde eigenlijk op het verwijderen van contragewichten en dat soort dingen.... krijg je daar in de lagere toerentallen geen last van?On 2002-01-27 15:47, speedline
wrote:
Het verminderen van de draaiweerstanden in het draaiend gedeelte of het vergroten van het mechanisch rendement, zo als je wilt, komt ook het koppel onderin ten goede !
Als je een puur theoretische vermogensgrafiek tekent krijg je een rechte lijn van punt naar punt over het toerengebied. De verschillende verliezen in de motor pikken hun gedeelte van de opgewekte energie in. Dus als je deze verliezen vermindert win je over het gehele toerengebied ! Dus ook extra acceleratie vanaf stationair !
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-27 15:49 ]
Ik heb ook gehoort dat je bij de r5 de cilinderinhoud kan vergroten tot 1500cc. En natuurlijk kom je niet arrogant over. Iedereen wel er wat bij leren. Ik dus ook.