Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Tuner
Contacteer:

Vraagje. Een r5gtt wil wel eens vaak uitbreken in de bocht. Hoe kun je dat zo veel mogelijk verhelpen. Ik bedoel niet langzamer te gaan rijden. Spoorverbreders helpen volgens mij ook maar hoe breed moeten ze?
Marius

In principe kun je het deels al voorkomen door een vloeiende lijn te rijden in de bocht.
Dwz :

1. Stuur zo in dat je niet te wijd uitkomt na het midden van de bocht, want anders moet je nl nog iets scherper sturen om de bocht te halen, waardoor de auto nog wat extra 'swing' krijgt en daarmee de neiging om uit te breken vergroot wordt.
2. Zorg dat je met een constante gasstand de bocht haalt. Dit omdat de 5gtt voorwielaangedreven is, en zodra je het gaspedaal los laat, krijgt de auto de neiging om de voorras heen te willen draaiien, omdat deze als het ware de auto tegenhoudt.
3. Op basis van punt 2, zorg dat je niet hoeft te remmen in de bocht.

Wil je op safe rijden, doe dan het volgende:

1. Ga de bocht iets langzamer in dan dat je hem maximaal zou kunnen nemen.
en/of
2. Stuur de bocht iets scherper aan dan dat hij daadwerkelijk is, dan houdt je altijd over om de auto soepel de bocht uit te laten lopen.
Marius

On 2002-01-27 13:04, Tuner
wrote:
Ik bedoel niet langzamer te gaan rijden.
ah ok, iekke moetuh leeruh lese :smile:
Menno

On 2002-01-27 13:11, Marius
wrote:
Wil je op safe rijden, doe dan het volgende:

1. Ga de bocht iets langzamer in dan dat je hem maximaal zou kunnen nemen.
en/of
2. Stuur de bocht iets scherper aan dan dat hij daadwerkelijk is, dan houdt je altijd over om de auto soepel de bocht uit te laten lopen.
en wil je gewoon zwaar genieten, doe dan 't volgende:

Ga de bocht net iets harder in dan dat je eigenlijk haalbaar lijkt. Op 't scherpst van de bocht ga je abrupt van 't gas af. Je auto begint te draaien, en wacht tot je door je zijruit weer de bocht in kan kijken. Nu stuur volledig naar buiten draaien, en weer vol op 't gas.

Erg leuk, maar wel een beetje in de categorie "don't try this at home kids"
rev it like a rental
Marius

:cool:

Zet in de zomer wel je zonnebril op als je dat doet met je raam open, want anders krijg je weer vliegen in je oog!
-----------------
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.reeder-it.com/rtc/index.php? ... ails&id=99" TARGET="_blank"> 5 GTT </A><!-- BBCode End -->| <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.nl/~rtc020" TARGET="_blank"> RTC.nl Webspace</A><!-- BBCode End --> | <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.voetbalclubs.info" TARGET="_blank">Iets anders</A><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Marius on 2002-01-27 13:15 ]
catrinus

:lol:
There will be plenty of time to rest when your dead
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

zorg ook ff dat als je je5 verlaagd dat ie niet op zij hol hangt dus achterover helt dat is ook een reden waarom een 5 zo snel kwispelt met zijn staartje
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maus

Goed rubber wil ook nog wel een steentje bijdragen.
Tuner
Contacteer:

On 2002-01-27 13:11, Marius
wrote:
"don't try this at home kids"
Volgens mij heeft dit iets met mij te maken. Hahahaha. Welke spoorverbreders zijn aanteraden. Dat driften lijk me wel wat. Eerst oefenen. Je moet toch ook op de helft van de bocht gasgeven. Mooiste natuurlijk een keer gaslos en zoals ze bij TOPGEAR zeggen, punch the gas and kick the tail out.
Bart V

Goed rubber is zeker belangrijk :grin:
Tijn
Contacteer:

Misschien staan <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 7&forum=11" TARGET="_blank">hier</A><!-- BBCode End --> nog wat tips
Maus

Ik denk dat een setje goeie veren/dempers meer effect heeft dan spoorverbreders.
Met spoorverbreders kan je, dacht ik, ook nog problemen krijgen tijdens de APK.
Tijn
Contacteer:

Voor minder overstuur moet je dus een beetje onderstuur opwekken..... zie andere topic.

MAAR:

In de meeste gevallen wordt overstuur geprefereerd boven onderstuur.
Waarom krijg je het overstuur in jouw geval? Wellicht rijd je gewoon te hard in de bocht, er zit n.l. gewoon een limiet aan.
Onthoud: Om snel te zijn telt niet de snelheid in de bocht maar de snelheid de bocht uit. Je kan dus beter het insturen netter doen en wellicht wat opofferen t.b.v. de controle.
Alle wijzigingen aan je afstelling zullen nooit iets aan je rijgedrag veranderen namenlijk. Niet alles is met materiaal op te lossen.
Tuner
Contacteer:

heeft het misschien ook iets te maken dat ik geen achterbank meer heb?? En een rolBEUGEL. Doet dat nog iets met het wringen van de auto in de bocht. Ik dacht van wel. Een soort veerpootbrug voor de hele auto.
Tijn
Contacteer:

Een lichtere achterkant zou hem volgens mij alleen onderstuurder maken. De kooi.... is het alleen een beugel achter ? of ook voor?
Maar waarom zou je van dat overstuurde afwillen? 100% Neutraal krijg je hem echt niet en het is beter dan dattie niet instuurt.
Tuner
Contacteer:

Het is alleen een beugel. Dus alleen achter. Ik wil er ook niet af maar alleen wat minder
Tijn
Contacteer:

Goed uitlijnen voor, niet teveel camber.
Wellicht hardere stabirubbers monteren enzo, dat moet wel een beetje helpen dan denk ik...

Bandenspanning achter wat lager i.v.m lager gewicht achter (reservewiel ook weg?).
Tuner
Contacteer:

Mijn broer heeft nog een andere sub-frame liggen. Die van mij is niet meer goed. Ik ga er denk ik powerflex op monteren. Hij is er toch onderweg.
Marius

On 2002-01-27 13:53, Tijn
wrote:

MAAR:

In de meeste gevallen wordt overstuur geprefereerd boven onderstuur.
:smile:
Tuner
Contacteer:

On 2002-01-27 14:37, Tijn
wrote:
Goed uitlijnen voor, niet teveel camber.
Wellicht hardere stabirubbers monteren enzo, dat moet wel een beetje helpen dan denk ik...

Bandenspanning achter wat lager i.v.m lager gewicht achter (reservewiel ook weg?).

Slijtage van banden is toch ook veel erger?
Tijn
Contacteer:

Ja, wat wil je nou ? :wink:

Slijtage van banden is inderdaad erger als je last van onder of overstuur krijgt, of in ieder geval als je op dergelijke snelheden de bocht neemt.

Toyo's koop je ook niet om hun geweldige levensduur.......
Marius

On 2002-01-27 15:10, Tijn
wrote:

Toyo's koop je ook niet om hun geweldige levensduur.......
Tuner
Contacteer:

Je hebt gelijk
Tuner
Contacteer:

hebben jullie eigenlijk weleens op <a href="http://www.racing-files.com" target="_blank" target="_new">http://www.racing-files.com</a> gekeken. Leuke renaultjes staan er bij. Van r5 tot A110
Michel S.
Contacteer:

Ik ga voor de Menno Methode. Veel meer fun.

Wat betreft wegligging verbeteren. Ik zou een lekker rubber onder de auto gooien, verlagen (35-60 mm ofzo), een paar lekkere dempers eronder mikken en misschien een veerpootbrug.

Maar al heb je dat allemaal, de manier wat Menno beschrijft blijft de meeste Fun geven.

Ps. ga achter niet 215/40 ofzo erop gooien. Dat heb ik erop liggen. De Manier van Menno is bij mijn auto een beetje onmogelijk geworden. Als hij begint te driften is die bijna niet meer te corrigeren.

Dat is dus niet bepaald fijn, want na een lange tijd heb ik eindelijk een goed werkende handrem :grin:

suc6
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Tuner
Contacteer:

Ik ben van plan om rondom gewoon 195 erop te doen en achter spoorverbreders. MAAR. Mijn vraag was/is al die tijd welke maat spoorverbreders is aan te raden
Tijn
Contacteer:

Toch komt de manier van menno mij over als tegensturen bij een voorwielaandrijver, en ik kan mij voorstellen dat je dan je auto bijna niet meer gecorrigeerd krijgt Michel, dat is niet echt de voorgeschreven manier.

Menno heeft het er over dat hij hem door laat glijden tot hij zowat 90 graden dwars op de rijrichting staat en dan kan je wel tegenstuur geven.

Normaal gesproken corrigeer je overstuur bij een voorwielaandrijver met gasgeven en blijven insturen omdat hij anders enorm gaat slingeren.

Menno, nix ten nadele van jouw methode hoor... maar het is niet in alle gevallen raadzaam om het zo te doen.
Tijn
Contacteer:

On 2002-01-27 15:37, Tuner
wrote:
Ik ben van plan om rondom gewoon 195 erop te doen en achter spoorverbreders. MAAR. Mijn vraag was/is al die tijd welke maat spoorverbreders is aan te raden
0-5 mm denk ik?
Menno

Hallo allemaal,

d'r zat nogal een fun gehalte in zowel m'n posting als de methode..................

rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

bij mij ligt het echt aan de 215 banden, want voorheen met de195 banden ging het prima. Vooral als het een beetje nat was kon ik mooi dwars door elk bochtje.

Maar nu is het iets moeilijker om hem mooi door de bocht te laten gaan zonder 180 graden te draaien.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
speedline

Tegensturen en gas erbij, en niet insturen, is wat nodig is als ik mijn 5gtt naar "full opposite lock" (NeedellŽs term!) jaag ! Fun en bandenrook...

Life begins through the sidescreen...

P.s. waarom spoorverbreding met spoorverbreders ?

Draagarmen en fusees van een Clio 16v of 19 16v erop. Achteras van een Clio 16v eronder. En je rijdt iedereen de str*nt om de oren ! (met een flink grotere spoorbreedte in een Clio afstelling!)
Tijn
Contacteer:

On 2002-01-27 15:54, speedline
wrote:
Tegensturen en gas erbij, en niet insturen, is wat nodig is als ik mijn 5gtt naar "full opposite lock" (NeedellŽs term!) jaag ! Fun en bandenrook...

Life begins through the sidescreen...

P.s. waarom spoorverbreding met spoorverbreders ?

Draagarmen en fusees van een Clio 16v of 19 16v erop. Achteras van een Clio 16v eronder. En je rijdt iedereen de str*nt om de oren ! (met een flink grotere spoorbreedte in een Clio afstelling!)
Past dat op een GTT die draagarmen en achteras? heb je daar ervaring mee?

Overigens, over dat tegensturen, jij praat over FUN sturen, ik over snel sturen denk ik... voordat we verzanden in een discussie met twee verschillende uitgangspunten :wink:
Tuner
Contacteer:

Kwa PRIJS is het denk ik beter om de spoorverbreders te kopen. Als het nix is haalik het er zo af. Zoals bij de APK. Spoorverbreders mag toch eigelijk niet. Langere bouten zijn dan ook nodig.
Michel S.
Contacteer:

het liefst had ik het onderstel van een hyundai excell 1.5i GS(uit 99 was die) eronder. Mijn broer heeft zo'n auto gehad en dat ding had een wegligging niet normaal. Daar kon je echt hard mee door de bochten gaan. Ding heeft geloof ik onafhankelijke wielophanging. Zou ik ook wel graag willen hebben op mijn 5, maar dat is denk ik een onmogelijke taak.

mzz
speedline

Nou en of dat dit past. Renault is nl. net als de meeste andere Europese autofabrikanten net "LEGO". Alles van bepaalde aandrijflijnen en chassis kun je onderling uitwisselen.

Alleen als je met bredere velgen rijdt, met een bredere 16v achteras onder een gt komen de wielen te ver uit de spatschermen. Bij bredere draagarmen voor hetzelfde verhaal.

Als we het hebben over snel rijden of "fun" rijden is bij mij hetzelfde. Als ik oversturend de bocht doorga is de bochtsnelheid toch wel de limiet genaderd, maar dat terzijde.

Driften of strak tegen de limiet rijden zal wel altijd een punt van discussie blijven. Op het circuit neig je naar strakke lijnen rijden i.v.m. bandenslijtage. Maar in de rallysport zie je tussen de heren piloten toch wel enorme verschillen. Bijvoorbeeld oudgediende Walter Rörhl met zijn 100m voor de bocht dwars stijl en op vermogen de bocht door, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Tommi Mäkkinen die een vrij "hoekige" stijl aanhoudt.

Per klasse en ondergrond verschilt dit natuurlijk. Maar driftend de hoek om hoeft niets af te doen aan bijvoorbeeld je rondetijd op het circuit.
Laatst gewijzigd door speedline op di 10 dec 2002 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie