Bij het reviseren van mijn 5GT Turbo blok, is mijn krukas geslepen en gebalanceerd. Hierdoor veranderde ook de maat van mijn lagers. Als ik nu de gebruikelijke aanhaalmomenten aanhoud, krijgt mijn startmotor het geheel niet rond, ook krijg ik hem niet aangeduwd. Is het gebruikelijk, dat ook de aanhaalmomenten veranderd moeten worden?. Nl, als ik ze lichter aantrek, loopt ie als een treintje !.
Gr. Tim
ik denk dat je ZEKER de lagerspeling moet opmeten met zg. plastigauge. Bij de revisieboer of bij de brezan weten ze wat dat is. Gebruiksaanwijzingen staan op de verpakking.
Kosten: 2 euros.
De aanhaalmomenten moeten NIET veranderen.
Absoluut doen, grote kans dat er iets mis is.
Kosten: 2 euros.
De aanhaalmomenten moeten NIET veranderen.
Absoluut doen, grote kans dat er iets mis is.
kijk ff <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 0&forum=18" TARGET="_blank">hier</A><!-- BBCode End --> om uit te vinden wat er mis is. 't aanhaalmoment wordt in ieder geval niet anders van 't slijpen. Wat kost dat trouwens, zo'n krukas slijpen?
rev it like a rental
Mijn krukas is ook geslepen, en hierdoor heb ik dus ook een andere maat lagers. Tevens is ie ook gebalanceerd, krom is ie dus absoluut niet. De tap's zijn ook vernieuwd. Kan het zijn dat de lagers moeten inlopen?. Ik heb ze netjes volgens handleiding ingebouwd, netjes olie erop. Hij zoeft perfect, alleen de aanhaalmomenten zijn anders?.
Tim
Tim
Slijpen, balanceren en een complete lagerset. Kostte mij ongeveer 1000,- (euro ?). Bij de firma van Giersbergen motorrevisie ergens in de achterhoek.
Menno,
Ik heb hem al +/- 2000km ingereden, en no problem. Ik geloof je, maar wat moet ik nu doen dan?
Ik heb hem al +/- 2000km ingereden, en no problem. Ik geloof je, maar wat moet ik nu doen dan?
Sorry Menno, maar ik heb gelogen. Voor die prijs had ik er ook een complete koppeling incl. druklager bij.
als je de krukas enzo gemonteerd hebt, zet je een sleutel op de poelie om te kijken of alles mooi gangbaar blijft. De startmotor is een beetje te sterk voor dat soort proefjes.
Maar ff duidelijk:
je hebt 2000 km gereden,
daarna de reparatie uitgevoerd
daarna het huidige probleem?
wat bedoel je met loopt als een treintje:
laat je de motor lopen met weinig aahaalkoppel? Tis niet zo duidelijk nu.
Maar ff duidelijk:
je hebt 2000 km gereden,
daarna de reparatie uitgevoerd
daarna het huidige probleem?
wat bedoel je met loopt als een treintje:
laat je de motor lopen met weinig aahaalkoppel? Tis niet zo duidelijk nu.
Motor is eerst gereviseerd. Toen bleek dat de juiste aanhaalmomenten, niet haalbaar waren. Zowel met een sleutel op de poelie, als de startmotor kregen het geheel niet rond. Aanhaalmomenten iets verlaagd, geheel loopt mooi rond, en is erg lekker gangbaar. Daarna 2000km gereden, en hij loopt nog steeds erg mooi. Muv de waterpomp, want die moet nodig vernieuwd worden. Ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe alles zit. Hij heeft me alles bij elkaar (motor revisie etc.) toch al bijna 8000,- a 9000,- gekost. Erg zonde als dit stukloopt.
Poeh, dat zou ik even niet meer weten. Ik ben nu ook op m'n werk. Boeken etc. liggen thuis. Kom er van de week wel op terug. Alvast bedankt, en je hoort van me!.
Kan nooit goed zijn. Ik heb zelf ook de krukas 1 maat laten slijpen en is gewoon aangetrokken met de standard aanhaalmommenten. Krijg bij jou een beetje het vermoeden dat het of niet goed is geslepen, of dat je lagers 2 overmaten zijn en je krukas 1. Dat zou verklaren waarom je je krukas niet te bewegen is met de standard aanhaal mommenten. Iets minder vast zitten zal het probleem tijdelijk verhelpen. Maar als je lagers inderdaad 2 overmaten zijn en je krukas 1, dan slijt het uiteindelijk en heb je de kans dat de lagerschalen niet meer onder genoeg spanning staan. En misschien zelfs dat de moertjes lostrillen. Dan zal je motor echt wel in pijn liggen.
Vindt 8000-9000 piek wel enorm veel voor een revisie. Zelf heb ik 3900 betaald en daar had ik 2 koppen mee gereviseerd. Motor was een 3400 met 1 kop.
Slijpen was bij mij 400 piek
[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-23 23:01 ]
Vindt 8000-9000 piek wel enorm veel voor een revisie. Zelf heb ik 3900 betaald en daar had ik 2 koppen mee gereviseerd. Motor was een 3400 met 1 kop.
Slijpen was bij mij 400 piek
[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-23 23:01 ]