Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Anonymous

Heey mensen,

Ik heb dus vandaag nieuwe speakers gekocht:
merk: pioneer
type: TS-E1695
16 cm 3-way E-motion Series speakers 220w 60w rms!!

ik heb mijn gat in de deur gewoon groter gemaakt!

het geluid is nu bijna perfect alleen als ik aan het rijden ben, dan hoor ik door de achter speakers een zingend piep geluid!!!

ik heb alles aan aarde gelegd maar toch piept ie nog!!

wat kan ik hieraan doen????
mathijs

ze hebben mij wel eens verteld dat dat kan liggen aan je onstekingskabels die niet geaard zijn, die geaarde onstekingskabels zijn overal te koop. :smile:
Michiel

Om gepiep op het toerental van je motor te voorkomen moet je op de volgende punten letten:
1 Stroomkabel zo ver mogelijk verwijderd houden van je line- (tulp) kabels. Hoe goede linekabels je ook hebt, ze vangen toch heel makkelijk storing op. Dus stroomkabel aan de rechterkant vd auto, linekabels links!!

2 Alles kan wel geaard zijn, maar je moet ze dan wel allemaal van 1 en hetzelfde punt pakken (ook min radio). Hoe meer minpunten hoe meer stroomkringen-> hoe meer storingskans.

3 Gebruik voor je versterker een zo dik mogelijke minkabel en houdt deze zo kort mogelijk (zorg natuurlijk voor een goed, lakvrij, contact met de carosserie.

4 Kunt eventueel een condensator (1 farad) voor je versterker zetten, maar dat kost wel wat!! Gebruik niet van die ontstorders, want deze filteren tegelijk met de piep ook de helft van je muziek eruit!!

5 Helpt dit allemaal nog niks dan is het tijd voor betere linekabels.

Laat maar horen als het niet gelukt is. Van geaarde onstekingkabels heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me ook vervelend vonkt je bougie volgens mij niet echt meer.

Succes!!!
Dirk (CRX)

Je hebt nu opeens wel zingende achterspeakers, terwijl je deze, voordat je de voorspeakers aangesloten had nog niet had?

Hoe heb je die tweede versterker voor die voorspeakers aangesloten dan? want die moet dan de oorzaak van het probleem zijn.
Anonymous

gewoon....

versterker inschroeven....
nieuwe + getrokken (linkerkant wagen)
line in getrokken (rechterkant)

0 (=ground) getrokken

thats it
Dirk (CRX)

Vaag joh.. Uuuhm.. iets heel stoms, wissel de + en - v/d tweede versterker eens met de eerste en kijk of dan het probleem nog bestaat, is dat het niet, probeer de tulpjes.. gewoon process of elimination.. uuhm.. nederlands woord.. alle mogelijkheden uitsluiten.
Anonymous

Ik had er eerst jbl in liggen nu verwisselt voor calibber.
Zelfde versterker alleen die is wel even los geweest nu een constante pieptoon hoor je goed als het geluid zagt staat.
Zet ik de radio uit hoor ik die fluittoon nog over mijn boxen wat kan dit zijn + - van boxen verkeerd of zo?
Ik heb de + en - van de versterker al los gehad en opnieuw vast gemaakt noem nog eens wat dingen het enigste wat ik had gedaan was boxen eruit andere boxen er in en alle kabels zijn even uit de versterker geweest.
En o ja voor een nieuwe 30 amp zekering er in gedaan.
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

On 2002-01-21 02:06, michel-clio16v
wrote:
Ik had er eerst jbl in liggen nu verwisselt voor calibber.
Zelfde versterker alleen die is wel even los geweest nu een constante pieptoon hoor je goed als het geluid zagt staat.
Zet ik de radio uit hoor ik die fluittoon nog over mijn boxen wat kan dit zijn + - van boxen verkeerd of zo?
Ik heb de + en - van de versterker al los gehad en opnieuw vast gemaakt noem nog eens wat dingen het enigste wat ik had gedaan was boxen eruit andere boxen er in en alle kabels zijn even uit de versterker geweest.
En o ja voor een nieuwe 30 amp zekering er in gedaan.

Heb je ook nog kabels aan het verleggen geweest? Als je de speakerkabels en de signaal kabels bij de voedings kabel loopt dan kun je die storing krijgen. Dat zul je effe uit moeten testen. Kijk ook effe je minkabel na of die goed bevestigd zit en dik genoeg zijn is ook heel belangrijk. Daar kan het ook aan liggen. Als hij de voeding niet af kan voeren via de min kabel kun je dit ook krijgen. Nou sterkte er mee. Mazzel
Anonymous

Alle kabels zijn 10 quadraad en heb geen kabels verlegd.
Alleen alle kabels en speakerkabel van de versterker los gehad.
Mischien + en - van de speakers verkeerd ga effe zoeken.
robert

Het zou kunnen zijn dat je toevallig net een storinkje in de dynamo heb gekregen.

Als de koolborstels niet helemaal lekker contact maken, of er is net een diode van de gelijkrichter kaduuk dan komt er een flinke rimpel op de accuspanning. Die is zo groot dat de voedingsfilter/condensator het er niet meer uit krijgt.
Het kan zijn dat de accu nog bijlaad, en het laadstroomcontrolelampje (leuk woord voor galgje) maar heel zwakjes gloeit, zodat je dat niet merkt.

Je kan eens de stekkers uit je dynamo trekken
(pas op met de dikke die naar je accu loopt!!!) en de motor laten lopen. (niet te hoog toerental!!)
Kan je zien of de storing uit de ontsteking of uit de dynamo komt.

Denk uit de dynamo.

maar zoals al gezegd een massalusje oid licht voor de hand.

r
Dirk (CRX)

Het kan inderdaad zoveel dingen zijn.. maar als het alleen de speakers zijn geweest die verwisseld zijn.. en voor de rest HELEMAAL niets zou je bijna gaan verwachten dat het de speakers zijn.. Wat opzich bullshit zou moeten zijn, MAAR net zoals met computers, niets is onmogelijk :smile:

Maar back to basics.. check alles effe, sterker nog, heb je die JBL speakers nog? hang daar weer eens eentje van aan de versterker?! of gewoon een andere speaker? gewoon ALLES stapsgewijs langslopen en afvinken als het niet opgelost is..

de lijst :

* speakerkabels niet dicht langs stroomkabels
* massa moet goed contact maken met BLANK
chassis + goed op versterker aangesloten.
* + kabel moet goed op versterker
aangesloten zijn.
* Tulp(sigaal)kabels zitten goed in radio +
versterker en lopen niet vlakbij stroom.
* speakers wisselen kijken of het dan beter
is.

uuuhm verder kom ik zo effe niet.. iemand anders nog aanvulling op de lijst?
robert

nee, alleen maar wat flauwekul als aanlopende achterremmen.

Of????
Anonymous

ik heb nu de extra versterker losgekoppeld en de voor speakers op mijn magnat versterker (4-kanaals) aangesloten.

dus de situatie is als volgt:
1x kenwood radio
1x magnat versterker
2x JBL speakers(achter)
2x caliber speakers(voor

de pieptoon is over alle boxen te horen en is nu alleen weer erger geworden,

nu zij mij vader dat het misschien ook kan liggen aan de bedrading van de radio....hij zei misschien ligt het aan de voeding van je radio dat die storing opvangt???

zou dit kunnen???

anders zie ik maar 1 oplossing en dat is:
heeeeeele goede bedrading kopen...maar dan moeten jullie ff zeggen wat goede bekabeling is en wat dat ongeveer gaat kosten!!!

p.s.
gaat nu wel erg hard met de 4 speakers op mijn magnat!!!
Dirk (CRX)

Goede bedrading? nou ja.. goede dikke signaalkabels.. ik heb ze voor 20piek per set, met zo'n ingevlochten remote kabel.. helemaal geen storing.. vergulde stekkers en alles..

gewoon joekel van een plus kabel (voor eventuele wens voor aso versterker) even dikke massa kabel.

Speakerkabels tja, ga naar een goede audiozaak ofzo en neem speakerkabel ipv gewone stroomkabel.. goed dik, minder verlies van signaal..

De piep is zeker weg als je hem alleen op contact hebt staan, zonder dat de motor loopt?
robert

On 2002-01-22 23:23, rooiedokus
wrote:
hij zei misschien ligt het aan de voeding van je radio dat die storing opvangt???

zou dit kunnen???
kan je svp ook de moeite nemen door te lezen wat ik gepost heb?
Anonymous

inderdaad als de auto niet loopt, dan piept ie niet!!!

en sorry robbert, heb ik echt helemaal overheen gelezen.

ik ga het zometeen uittesten!
Anonymous

IK HEB HET GEVONDEN!!!

het was een storing in een line kabel!!!

ga je naar een audiozaak, koop je een goede linekabel....zit er storing in!!!

ga nu ff kabel omruilen....heb net gebeld....kan zo komen omruilen!!!
Anonymous

nu heb ik een nieuwe line kabel liggen (18.65euro)maar nu hoor je nog een heeeeeel klein beetje een piepje....maar zo weinig dat je echt heeel goed moet luister voor je het hoort,

maar voor de echter liefhebber is dit een grote schande.......

dit ligt natuurlijk aan mijn + en de - kabels....???

ze zijn maar 2 kwadraads (zoiets noem je het toch)

zijn hier ook setjes voor te koop???
robert

ff dom vraagje: wat is een line kabel?

zon afgeschermde signaal kabel met tulip plugjes eraan?
Anonymous

ja, die bedoel ik inderdaad.....
de kabel die je achter in je radio stopt en in je versterker.
Anonymous

Ik heb ff zitten rond bellen met wat technische mensen:

krakend kras geluid = storing komt door de ontsteking (bobine)

zingend piep geluid = storing van dynamo

ik had dus last van het laatste probleem:
oplossing. goede kabels, zoals dikke line kabels, dikke plus en dikke min kabel.

stroom kabels bijv. links van de auto
speaker kabels en line kabels aan de rechterkant van de auto!!

als er dan nog een hele kleine pieptoon te horen is.....dan moet je een condensator van 0.5 farat kopen en die zo dicht mogelijk bij de + van de dynamo zetten!!!
DIT LEVERT GEEN MUZIEK VERLIES, want de condensator zit voor de radio en versterker(s)

THAT'S IT!!!

-----------------
Clio 1.8Rsi @ 225Km/h
[ This message was edited by: rooiedokus on 2002-01-24 08:53 ]
[ This message was edited by: rooiedokus on 2002-01-24 08:54 ]
robert

ik altijd maar denken dat:
storing van de ontsteking komt erin door overspraak. (oplossing: goeie kabels as described hierboven en voorkomen van massalussen)

en dat storing van de dynamo er altijd en alleen maar door de voeding naar binnen piept. Niet door overspraak, want het zijn maar kleine spanningsvariaties, die veroorzaken geen verschil in magneetvelden???. (op te lossen door een filter voor de voeding te plaatsen, inderdaad condensator of smoorspoel, of dynamo repareren)

Tenzij.....

je een heel grote stroom laat lopen, die varieert met de accuspanning, mja die kabel gaat wel afstralen. En als je de 'onvangende'
slecht afgeschermde line kabel er nu naast legd zodat die wel alles moet opvangen..

weer wat geleerd :wink:
Dirk (CRX)

Ik heb mijn nieuwe radio erin gezet en ik heb dat klote geluid nu ook, verder heb ik helemaal NIETS veranderd, dit kan toch helemaal niet?!?!? Is er dan iets mis met het ontstoringsfilter van de radio?? Wie heeft er een oplossing?
Plaats reactie